WADDINXVEEN
Gemeentelijke woningbouwinitiatieven
h M
Waddinxveen in de steigers
%ADDINXV
4i - ri 'V
Rol gemeente als
ondernemende
partij
Meer informatie
Woningbouwprojecten in Waddinxveen
Rol gemeente bij particuliere
woningbouwinitiatieven
Hart van Holland Dé krant voor de Zuidpias 16 september 2009 pagina 7
GEMEENTE
Achteraf
Heiena's Hoeve
^-Middelburg
Bloem
Polder
/rocJonburgh
Knoopount
Als de gemeente zelf het initiatief
neemt om een gebied te ontwikke
len, dan treedt zij als ondernemer
privaatrechterlijk op. Als onderne
mende partij geeft zij bouwrijpe
grond uit en zorgt zij voor de in
richting van het openbaar gebied.
De gemeente kan dat zelf doen
of in samenwerking met andere
partijen. Het spreekt voor zich dat
de gemeente dan ook de regie in
handen heeft als het gaat om de
ontwikkeling en realisatie van het
woningbouwproject. De gemeente
moet zich uiteraard publiekrechter
lijk wel houden aan alle ruimtelijke
ordeningsprocedures.
De gemeente houdt de inwoners
van Waddinxveen op de hoogte
van al deze projecten via www.
waddinxveen.nl en door middel van
nieuwsbrieven, themapagina's, pers
berichten die ook op de website
van de gemeente te vinden zijn.
14. Triangel
Project: ca. 2.700 woningen
(en maatschappelijke voor
zieningen en bedrijven)
Verwachte startdatum van de
eerste woningen: 2011
Verwachte einddatum van alle
deelgebieden: 2021
Stand van zaken: in ontwerpfase.
De gemeente heeft bij de ontwik
keling zelf een pas op de plaats
gemaakt, omdat zij vast wil houden
aan de gewenste kwaliteitskaders en
uitgangspunten uit het Masterplan.
Naar aanleiding van de resultaten
van een eerste stedenbouwkundige
uitwerking besloot de gemeente
in 2008 tot een ontwerpend
onderzoek. Dit leidde ertoe dat
bureau B+B medio 2008 vanuit
de gemeente de opdracht kreeg
om het stedenbouwkundig plan
voor Triangel verder vorm te
geven. De tweede reden voor
de herziening van de afspraken
betrof de gevolgen van nieuwe
jurisprudentie in de Europese
aanbestedingsregels. Dit betekende
dat de gemeente Waddinxveen de
eerder gemaakte afspraken met
Woonpartners Midden-Holland
en Bouwfonds MAB Ontwikkeling
moest herzien. Op beide punten
zijn nu belangrijke stappen gezet in
de onderhandelingen. Het globale
bestemmingsplan, dat in 2008 door
de gemeenteraad is vastgesteld, is
inmiddels onherroepelijk en vormt
de juridische planologische basis voor
de gefaseerde ontwikkeling van de
wijk. In het verlengde hiervan wordt
het voorlopig stedenbouwkundig ter
goedkeuring voorgelegd aan de
raad. De volgende stap is het
uitwerken van de deelplannen.
15. Essengaarde
Project: 15 tot maximaal 25
woningen, waaronder minimaal 10
senioren en 5 starterwoningen
Verwachte startdatum: 2010
Verwachte einddatum: 2012
Stand van zaken: in ontwerpfase. In
2008 heeft de gemeente de steden
bouwkundige randvoorwaarden
vastgesteld en bepaald op welke
wijze een marktpartij zal worden
geselecteerd die het plan gaat
ontwikkelen. Voorjaar 2009 is de
selectieprocedure gestart voor het
kiezen van een
N<h iilflodoi bi
iMami s V>
\w\ ,41-'
polder
Btcen
projectontwikke
laar. Dat gebeurt
in twee stappen.
De voorselectie
is inmiddels
afgerond met
als resultaat de
selectie van vijf
marktpartijen die
nu zijn uitgeno
digd een plan-
voorstel te doen.
In een tweede
ronde kiest de
gemeente de
marktpartij die
het plan daadwerkelijk gaat ontwik
kelen. Verwacht wordt dat dit medio
oktober '09 bekend is, waarna het
plan verder kan worden uitgewerkt.
Najaar 2009 wordt gestart met de
opstelling van het bestemmingsplan.
16. Plasweg/'t Suyt
(gedeelte tussen de
Plasweg en het sportpark)
Project: 60 tot 80 vrijstaande en
twee-onder-één-kap woningen
Verwachte startdatum: 2011
Verwachte einddatum: 2013
Stand van zaken: in ontwerpfase.
In 2009 heeft de gemeente
de stedenbouwkundige rand
voorwaarden vastgesteld. In het
vierde kwartaal 2009 start de
selectieprocedure voor het kiezen
van een marktpartij. Na de keuze
van de marktpartij wordt het plan in
2010 verder uitgewerkt en wordt het
bestemmingsplan opgesteld.
17. Centrumplan
Project: ca. 100 huurappartementen
en ca. 240 koopwoningen en
-appartementen (en winkels en
voorzieningen)
Verwachte startdatum en
einddatum: vertraagd.
Stand van zaken: in uitvoeringsfase.
De realisatie van het nieuwe centrum
vergde een aantal forse ruimtelijke
ordeningsingrepen in Waddinxveen.
Zo heeft de gemeente tussen
2005 en 2008 eerst gewerkt aan
de ontwikkeling en realisatie van
tennispark De Gouwe Smash en
Sportpark 't Suyt. De sportvereni
gingen Be Fair en Gouwe Smash
zijn inmiddels verhuisd t.b.v. de
realisatie van het nieuwe Centrum.
Daarnaast is in 2008 gestart met de
aanleg van de Verlegde Dreef, die
nodig is voor de veilige doorstroom
van het verkeer in en rondom het
nieuwe centrum. Ook de benodigde
extra waterberging in Coenecoop III
wordt voorbereid. Het plangebied
is inmiddels functievrij gemaakt, er
zijn al bomen gerooid en de zone
langs het spoor is voorbelast. Het
stedenbouwkundig en architecto
nisch ontwerp zijn klaar, maar de
verdere bouwvoorbereiding heeft
vertraging opgelopen. Dat heeft
twee oorzaken: de economische
recessie en langdurige planologi
sche procedures.
Het bestemmingsplan wordt
momenteel naar aanleiding van
de ingediende reacties aangepast
aan de nieuwe Wet ruimtelijke
ordening en vervolgens opnieuw
ter inzage gelegd. November 2008
heeft de gemeente besloten over
de vrijstellingsprocedures op grond
van artikel 19 en het bijbehorende
eerste deel van de bouwvergunning
(bouwvergunning Centrumplan 1e
fase). Tijdens de ter inzage legging
is door een aantal inwoners en
winkeliers beroep ingesteld tegen
dit besluit. In januari 2009 werd de
bouwvergunning tweede fase ver
leend en ook tegen dit besluit zijn
bezwaren ingediend. Het college
heeft februari 2009 besloten over de
bezwaren tegen de kapvergunning
voor het Centrum en heeft deze
vergunning gehandhaafd. Daarop
heeft een inwoner van Waddinxveen
bij de rechtbank beroep ingesteld.
De uitspraak van de rechtbank wordt
begin 2010 verwacht.
Om de vertraging zoveel mogelijk te
beperken onderzoekt de gemeente
in overleg met de ontwikkelaar ASR
Vastgoed Ontwikkeling momenteel
alternatieve mogelijkheden om zo
spoedig mogelijk te kunnen starten
met de bouw.
1. Alblas
2. Boonstoppel
3. Jacob Catslaan 1 en la
4. Houtex
5. Zuidplashof
6. Rijnlandstraat 4
7. Plasweg 16
8. Hof van Esse
9. Esdoornlaan 26
10. Mercuriusweg 20
11. Zuidkade 6
11. Zuidkade 10-12
12. Dorpstraat 130-132
13. Noordpark
14. Triangel
15. Essengaarde
16. Plasweg/'t Suyt
17. Centrumplan
Wanneer een particuliere partij het initiatief neemt om op een locatie woningen te
bouwen, dan beperkt de gemeente zich tot haar publiekrechtelijke rol: zij stelt de
kaders en randvoorwaarden van de woningbouwontwikkeling vast en controleert of die
gerespecteerd worden. In dat geval zijn alle risico's voor de particuliere partij. Met de
gemeente wordt een overeenkomst gesloten, waarin alle gemeentelijke inspanningen en
investeringen beschreven staan die in principe betaald worden door de ontwikkelende
partij. Wiebrand Dijksterhuis: "De regie bij de ontwikkeling en de realisatie van deze
woningbouwprojecten is dus vooral in handen van de initiatiefnemende partijen.
Daarnaast zorgt de gemeente voor het correct uivoeren van alle wettelijke procedures.
Denk hierbij aan het eventueel wijzigen van het bestemmingsplan, het behandelen van
bouwaanvragen en het verlenen van de noodzakelijke (bouw-)vergunningen.
Meer informatie
Gedetailleerde informatie over de woningbouwprojecten die door particulier partijen
worden geïnitieerd, kunt u vinden in de Jaarrekening 2008 van de gemeente en in de
Begroting 2009. Over de projecten die in de uitvoeringsfase zijn, kunt u tevens zelf de
betreffende projectontwikkelaar benaderen.
Colofon: Dit is een uitgave van de Gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen, telefoon 0182-624 624, e-mail gemeente@waddinxveen.nl
Meer informatie: Stafafdeling Ondersteuning, cluster Communicatie, e-mail communicatie@waddinxveen.nl