WADDINXVEEN Gemeentelijke woningbouwinitiatieven h M Waddinxveen in de steigers %ADDINXV 4i - ri 'V Rol gemeente als ondernemende partij Meer informatie Woningbouwprojecten in Waddinxveen Rol gemeente bij particuliere woningbouwinitiatieven Hart van Holland Dé krant voor de Zuidpias 16 september 2009 pagina 7 GEMEENTE Achteraf Heiena's Hoeve ^-Middelburg Bloem Polder /rocJonburgh Knoopount Als de gemeente zelf het initiatief neemt om een gebied te ontwikke len, dan treedt zij als ondernemer privaatrechterlijk op. Als onderne mende partij geeft zij bouwrijpe grond uit en zorgt zij voor de in richting van het openbaar gebied. De gemeente kan dat zelf doen of in samenwerking met andere partijen. Het spreekt voor zich dat de gemeente dan ook de regie in handen heeft als het gaat om de ontwikkeling en realisatie van het woningbouwproject. De gemeente moet zich uiteraard publiekrechter lijk wel houden aan alle ruimtelijke ordeningsprocedures. De gemeente houdt de inwoners van Waddinxveen op de hoogte van al deze projecten via www. waddinxveen.nl en door middel van nieuwsbrieven, themapagina's, pers berichten die ook op de website van de gemeente te vinden zijn. 14. Triangel Project: ca. 2.700 woningen (en maatschappelijke voor zieningen en bedrijven) Verwachte startdatum van de eerste woningen: 2011 Verwachte einddatum van alle deelgebieden: 2021 Stand van zaken: in ontwerpfase. De gemeente heeft bij de ontwik keling zelf een pas op de plaats gemaakt, omdat zij vast wil houden aan de gewenste kwaliteitskaders en uitgangspunten uit het Masterplan. Naar aanleiding van de resultaten van een eerste stedenbouwkundige uitwerking besloot de gemeente in 2008 tot een ontwerpend onderzoek. Dit leidde ertoe dat bureau B+B medio 2008 vanuit de gemeente de opdracht kreeg om het stedenbouwkundig plan voor Triangel verder vorm te geven. De tweede reden voor de herziening van de afspraken betrof de gevolgen van nieuwe jurisprudentie in de Europese aanbestedingsregels. Dit betekende dat de gemeente Waddinxveen de eerder gemaakte afspraken met Woonpartners Midden-Holland en Bouwfonds MAB Ontwikkeling moest herzien. Op beide punten zijn nu belangrijke stappen gezet in de onderhandelingen. Het globale bestemmingsplan, dat in 2008 door de gemeenteraad is vastgesteld, is inmiddels onherroepelijk en vormt de juridische planologische basis voor de gefaseerde ontwikkeling van de wijk. In het verlengde hiervan wordt het voorlopig stedenbouwkundig ter goedkeuring voorgelegd aan de raad. De volgende stap is het uitwerken van de deelplannen. 15. Essengaarde Project: 15 tot maximaal 25 woningen, waaronder minimaal 10 senioren en 5 starterwoningen Verwachte startdatum: 2010 Verwachte einddatum: 2012 Stand van zaken: in ontwerpfase. In 2008 heeft de gemeente de steden bouwkundige randvoorwaarden vastgesteld en bepaald op welke wijze een marktpartij zal worden geselecteerd die het plan gaat ontwikkelen. Voorjaar 2009 is de selectieprocedure gestart voor het kiezen van een N<h iilflodoi bi iMami s V> \w\ ,41-' polder Btcen projectontwikke laar. Dat gebeurt in twee stappen. De voorselectie is inmiddels afgerond met als resultaat de selectie van vijf marktpartijen die nu zijn uitgeno digd een plan- voorstel te doen. In een tweede ronde kiest de gemeente de marktpartij die het plan daadwerkelijk gaat ontwik kelen. Verwacht wordt dat dit medio oktober '09 bekend is, waarna het plan verder kan worden uitgewerkt. Najaar 2009 wordt gestart met de opstelling van het bestemmingsplan. 16. Plasweg/'t Suyt (gedeelte tussen de Plasweg en het sportpark) Project: 60 tot 80 vrijstaande en twee-onder-één-kap woningen Verwachte startdatum: 2011 Verwachte einddatum: 2013 Stand van zaken: in ontwerpfase. In 2009 heeft de gemeente de stedenbouwkundige rand voorwaarden vastgesteld. In het vierde kwartaal 2009 start de selectieprocedure voor het kiezen van een marktpartij. Na de keuze van de marktpartij wordt het plan in 2010 verder uitgewerkt en wordt het bestemmingsplan opgesteld. 17. Centrumplan Project: ca. 100 huurappartementen en ca. 240 koopwoningen en -appartementen (en winkels en voorzieningen) Verwachte startdatum en einddatum: vertraagd. Stand van zaken: in uitvoeringsfase. De realisatie van het nieuwe centrum vergde een aantal forse ruimtelijke ordeningsingrepen in Waddinxveen. Zo heeft de gemeente tussen 2005 en 2008 eerst gewerkt aan de ontwikkeling en realisatie van tennispark De Gouwe Smash en Sportpark 't Suyt. De sportvereni gingen Be Fair en Gouwe Smash zijn inmiddels verhuisd t.b.v. de realisatie van het nieuwe Centrum. Daarnaast is in 2008 gestart met de aanleg van de Verlegde Dreef, die nodig is voor de veilige doorstroom van het verkeer in en rondom het nieuwe centrum. Ook de benodigde extra waterberging in Coenecoop III wordt voorbereid. Het plangebied is inmiddels functievrij gemaakt, er zijn al bomen gerooid en de zone langs het spoor is voorbelast. Het stedenbouwkundig en architecto nisch ontwerp zijn klaar, maar de verdere bouwvoorbereiding heeft vertraging opgelopen. Dat heeft twee oorzaken: de economische recessie en langdurige planologi sche procedures. Het bestemmingsplan wordt momenteel naar aanleiding van de ingediende reacties aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening en vervolgens opnieuw ter inzage gelegd. November 2008 heeft de gemeente besloten over de vrijstellingsprocedures op grond van artikel 19 en het bijbehorende eerste deel van de bouwvergunning (bouwvergunning Centrumplan 1e fase). Tijdens de ter inzage legging is door een aantal inwoners en winkeliers beroep ingesteld tegen dit besluit. In januari 2009 werd de bouwvergunning tweede fase ver leend en ook tegen dit besluit zijn bezwaren ingediend. Het college heeft februari 2009 besloten over de bezwaren tegen de kapvergunning voor het Centrum en heeft deze vergunning gehandhaafd. Daarop heeft een inwoner van Waddinxveen bij de rechtbank beroep ingesteld. De uitspraak van de rechtbank wordt begin 2010 verwacht. Om de vertraging zoveel mogelijk te beperken onderzoekt de gemeente in overleg met de ontwikkelaar ASR Vastgoed Ontwikkeling momenteel alternatieve mogelijkheden om zo spoedig mogelijk te kunnen starten met de bouw. 1. Alblas 2. Boonstoppel 3. Jacob Catslaan 1 en la 4. Houtex 5. Zuidplashof 6. Rijnlandstraat 4 7. Plasweg 16 8. Hof van Esse 9. Esdoornlaan 26 10. Mercuriusweg 20 11. Zuidkade 6 11. Zuidkade 10-12 12. Dorpstraat 130-132 13. Noordpark 14. Triangel 15. Essengaarde 16. Plasweg/'t Suyt 17. Centrumplan Wanneer een particuliere partij het initiatief neemt om op een locatie woningen te bouwen, dan beperkt de gemeente zich tot haar publiekrechtelijke rol: zij stelt de kaders en randvoorwaarden van de woningbouwontwikkeling vast en controleert of die gerespecteerd worden. In dat geval zijn alle risico's voor de particuliere partij. Met de gemeente wordt een overeenkomst gesloten, waarin alle gemeentelijke inspanningen en investeringen beschreven staan die in principe betaald worden door de ontwikkelende partij. Wiebrand Dijksterhuis: "De regie bij de ontwikkeling en de realisatie van deze woningbouwprojecten is dus vooral in handen van de initiatiefnemende partijen. Daarnaast zorgt de gemeente voor het correct uivoeren van alle wettelijke procedures. Denk hierbij aan het eventueel wijzigen van het bestemmingsplan, het behandelen van bouwaanvragen en het verlenen van de noodzakelijke (bouw-)vergunningen. Meer informatie Gedetailleerde informatie over de woningbouwprojecten die door particulier partijen worden geïnitieerd, kunt u vinden in de Jaarrekening 2008 van de gemeente en in de Begroting 2009. Over de projecten die in de uitvoeringsfase zijn, kunt u tevens zelf de betreffende projectontwikkelaar benaderen. Colofon: Dit is een uitgave van de Gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen, telefoon 0182-624 624, e-mail gemeente@waddinxveen.nl Meer informatie: Stafafdeling Ondersteuning, cluster Communicatie, e-mail communicatie@waddinxveen.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 7