Knaap Maatwoningen kiest de klant als uitgangspunt Verkoop van bloemen via automaat neemt toe Betaalbaar bouwen naar individuele wensen HARTVAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUID 17 MAART2010 Leo van der Knaap staat als algemeen directeur aan het roer van een bedrijf dat uitgroeide tot een middelgroot bouwbedrijf: "Mijn grootvader begon met woningonderhoud en de bouw van kleine windmolens. Nu zijn we proactief betrok ken bij grote projecten zoals "Groot Swanla in de Zuidpias". Wat er in de bouwwereld ook ver anderde, betrokkenheid en innovatie zijn nog steeds de kenmerkende fundamenten onder dit succesvolle familiebedrijf, waar inmiddels de vierde generatie zijn intrede heeft gedaan. Knaap Maatwoningen is van aile markten thuis. Leo van der Knaap: "Binnen het bedrijf kunnen we vertrouwen op een brede vakkennis. Onze transparante organisa tiestructuur kent korte communicatielijnen. Dat blijkt in de praktijk een succesformule om hoogwaardig maat werk te kunnen realiseren. Met de huidige rentestand voor hypotheken en een prettige samenwerking met vastgoedontwikkelaar Synchroon, begint voor ons de markt weer zodanig aan te trekken dat we zelfs nieuwe vakmensen aan het werven zijn." Bouwbeurs Knaap Maatwoningen oriënteerde zich van oudsher voornamelijk op de naaste omgeving, maar richt nu meer de blik op Rotterdam en verder. Een logische stap is dan deelname aan de Nationale Bouwbeurs op 19, 20 en 21 maart in de Jaarbeurs Utrecht. De Rabobank is hoofdsponsor van deze beurs. "We staan daar 3 da gen en hopen veel particuliere belangstellenden te ontvangen." De stand is ingericht voor informatie over het succesproduct 'Maatwoningen' en bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld al een kavel hebben om te bebouwen of zich eerst nog eens heel goed willen ori ënteren. Van der Knaap: "Behalve architecten waarmee we samenwerken, zijn ook onze vaste leveranciers van kozijnen en cv-ketels vertegenwoordigd op de beurs. Zo kunnen belangstellenden zich echt een totaalbeeld vormen." Maatwoningen Inmiddels zijn meer dan 250 Maatwoningen gereali seerd. Van der Knaap: "Mensen komen op basis van een bouwkavel met bebouwingsregels, hun persoonlijke situatie en de woonwensen bij ons. Knaap Maatwoningen heeft een offerteprogramma ontwikkeld waarbij het mogelijk is om in de showroom direct een persoonlijke offerte te maken. Op basis van afmeting, kapvorm en gewenste opties wordt de prijs samengesteld. Bij specifieke wensen hebben we iets meer tijd nodig en leveren we binnen een week een gedetailleerde offerte. Energienormen Naast hoogwaardige isolatie van de woning zijn ook de cv-ketel en het ventilatiesysteem belangrijke aan dachtspunten voor de EPC-normering. Van der Knaap: "Wij streven er naar om verder te gaan dan de voorge schreven norm. Zo werken we bijvoorbeeld met een douchepijp-wtw, waarbij het wegstromende warme douchewater het koude aanvoerwater naar de cv-ketel voorverwarmt. Momenteel kijken we naar een koppe ling tussen cv-ketel met warmtepomp en ventilatiesy steem, en het toepassen van zonneboilers. Daarin valt ook nog energiewinst te behalen". Rabobank hypotheek Bij de meeste grote projecten in de regio is de Rabo bank ook partner. "Voor onze klanten is dat een voor deel, want de Rabobank kent niet alleen ons bedrijf en onze werkwijze, maar ook de regio. Voor potentiële ko pers is het prettig om zaken te doen met een bank die zich betrokken voelt en goed op de hoogte is van de locale situatie. Met deze relatie hebben wij tot nu toe alleen maar heel positieve ervaringen" In de jaren tachtig was de Rabobank de eerste bank in de regio waar je geld uit een automaat van je rekening kon opnemen. Sindsdien zetten de ontwikkelingen op het gebied van eenvoudige zelfbediening zich in rap tempo voort. Die veranderingen beperkten zich ove rigens niet alleen tot de banken. Na de kroket uit de muur, tanken bij een onbemand benzinestation en het zelf scannen en afrekenen van de boodschappen in de supermarkt is er nu ook een bloemenautomaat. Kwe kerij Rozenhof aan de Bredeweg 86b in Zevenhuizen plaatste er onlangs één langs de weg. Wanneer we het bedrijf betreden, is het bordje met de tekst "geen particuliere verkoop" het eerste wat ons opvalt. "Onze bedrijfsvoering is niet ingericht om rozen aan particulieren te verkopen." Aan het woord is Frank Olieman, directeur van de Zevenhuizense Kwekerij Rozenhof. "Zoekend naar een efficiënte oplossing om de particulieren toch aan bossen mooie verse rozen te kunnen helpen, plaatsten wij eerst een klein-bloemen- stalletje. Het verwachte succes bleek van korte duur. Er werden-in de onbemande kraam al snel meer bossen meegenomen dan waarvoor men betaalde." De bloemenautomaat De bloemenautomaat is voorzien van een grote vitrine waarin de bloem bossen met de onderkant in het water op een carrousel ronddraaien. De koeling en verwar ming in de automaat houdt de binnentemperatuur constant op 6 graden Celsius. Onder meer vanwege deze ideale omstandigheden hebben klanten gemid deld drie dagen langer plezier van hun dagverse aan koop dan wanneer zij de rozen in een winkel zouden kopen. "Eigenlijk is het gebruik van de automaat niet mijn idee maar die van mijn vrouw Sandra", vervolgt Olieman."Zij was ervan overtuigd dat klanten bloemen 0 uit een automaat zouden kopen." Sandra Olieman kreeg gelijk. Steeds meer klanten er varen hoe simpel de automaat werkt. Frank Olieman: "Naarmate de week vordert, neemt de verkoop van bossen rozen via de bloemenautomaat toe. De auto maat werkt eenvoudig. Elke bos telt 13 rozen en kost vier euro. Nadat de klant het geld heeft ingeworpen, kiest hij via een letter-nummercombinatie op het toet senbord de gewenste bos. De carrousel draait daarna net zo lang totdat de gekozen bos rozen voor het deur tje verschijnt. Wie niet gepast kan betalen, krijgt wissel geld retour? Kwekerij Rozenhof Kwekerij Rozenhof is sinds 2004 aan de Bredeweg ge vestigd en heeft 45 medewerkers. Destijds begonnen met het kweken van rode rozen, stapte Olieman in 2008 over op de witte Avalanche. Inmiddels worden in het ultramoderne bedrijf, waar sinds jaar en dag de ro zen voor 90% biologisch worden gekweekt, gemiddeld 65.000 bloemen per dag verwerkt. Vijf keer per week wordt de handel bij de veilingen in Aalsmeer en het Westland aangeboden. Van daaruit worden de rozen naar alle uithoeken van de wereld verscheept. De voor de export ongunstige koersverhouding tussen de euro en de dollar en pond zijn de oorzaak van een hogere consumentenprijs en dus mindere afname in landen als Engeland, de VS en in het voormalige Oostblok. Frank Olieman: "Gelukkig zijn we niet van alleen de ex port afhankelijk. Ook klanten dichtbij huis kunnen er zeker van zijn dat de rozen die zij via de automaat ko pen, altijd vers zijn. Dagelijks vullen wij de voorraad aan. Wie er van de automaat gebruik maken? Automobilis ten op weg naar huis of fietsers die graag een rondje rijden. Of wat te denken van mensen die onverwacht bij iemand anders zijn uitgenodigd. Onze bloemenau tomaat is praktisch altijd in bedrijf. Wat ons betreft ga je nooit met lege handen op visite."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2010 | | pagina 2