Willem de Jong van restaurant'Ons Dorp'in Moordrecht: "Je moet als ondernemer jezelf onderscheiden." Een bank die ondernemers helpt ondernemen. Ondernemers hebben graag hun zaak op orde. Dat is ook ons idee. 2 HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 24 NOVEMBER 2010 Rabobank. Een bank met ideeën. Rabobank 'Gezelligheid is belangrijk bij een bezoek aan restaurant Ons Dorp' Eigenaar Willem de Jong en zijn medewerksters geven het goede voorbeeld'. Door Marlonneke Willemsen Na dertig jaar cafébaas te zijn geweest, vond Willem de Jong dat het tijd werd voor iets anders. Daarom heeft bij op 10 oktober 2010 het restaurant 'Ons Dorp' aan de Kerklaan in Moordrecht geopend. Het restaurant heeft als spe cialiteit 'custom ordered' visgerechten, waarbij de klanten zelf hun wensen kenbaar kunnen maken voor de berei ding van het gerecht. De Jong is van mening dat het als ondernemer be langrijk is om je te onderscheiden. "Ik zeg altijd: zorg datje origineel blijft en dat je opvalt. Dan komen de klanten vanzelf." Dertig jaar geleden is De Jong begonnen met zijn eerste horecabedrijf; café Harmo nie in Moordrecht. De Jong: "Ik ben met een café begonnen en na een lange car rière in de horeca ben ik uiteindelijk hier uitgekomen. Het was altijd al mijn wens droom om een mooi restaurant te hebben, omdat de mensen dat toch meer weten te waarderen. In het pand aan de Kerklaan zat eerst een videotheek, maar toen die weg ging kwam het leeg te staan. Ik wist dat er een horecavergunning op zat, dus ben ik samen met mijn zakenpartner, Van Dijk In fra, met de gemeente gaan praten. Dat tra ject is tot wederzijdse tevredenheid verlo pen en op 10-10-10 zijn we hier begonnen." De belangrijkste specialiteit van restaurant 'Ons Dorp' is onze viskaart. De Jong heeft hier bewust voor gekozen. "Mensen eten in een restaurant vaker vis dan vlees. Onze specialiteit is Zeebaars uit de oven. Je weet dan niet wat je ziet, zo mooi. We hebben elk kwartaal een nieuwe kaart, waardoor we onze klanten afwisselende gerechten kunnen aanbieden. Een extra service die we bieden zijn onze 'custom ordered'-vis- gerechten. Hierbij kunnen de klanten zelf hun wensen kenbaar maken voor de berei ding van het gerecht." De Jong vindt originaliteit een van de belangrijkste eigenschappen die een on dernemer moet hebben. "Gasten worden steeds kritischer en veeleisender; het gaat steeds meer om de value-for-money. Daar om is het belangrijk dat je als ondernemer onderscheidend optreedt. Je moet op je ei gen manier origineel zijn, maar daarbij wel door de bril van de klant blijven kijken. Het is belangrijk om rond te kijken wat collega's doen en wat er in de regio gebeurt." Naast originaliteit is volgens De Jong ook door zettingsvermogen erg belangrijk. "Je moet tegenslagen zo goed mogelijk proberen te verwerken. Als ondernemer is vooral je ei gen inzet veel waard. Het is mijn drijfveer om iemand lekker te laten genieten van wat wij hem of haar voorschotelen. Dat is dan het schilderijtje, maar daarbij moet je ook het lijstje niet vergeten. Dat bestaat uit dingen zoals het bloemetje op tafel, de muziek op de achtergrond en de be lichting. Samen zorgen die ervoor dat de gasten het naar hun zin hebben en als je dan achteraf een complimentje krijgt, heb je het goed gedaan." Bij het opzetten van zijn nieuwe bedrijf heeft De Jong hulp gekregen van Rabo bank Gouwestreek. Hij is daar erg tevreden over. "Ik ben eigenlijk altijd al klant van de Rabobank geweest en ook nu hebben ze me weer meer dan voortreffelijk begeleid en geholpen. Ik had erg prettig contact met Martijn Mooijman. Het contact was strak zakelijk, helder en transparant, wat ik erg prettig vond. Het fijne van de Rabo bank vind ik dat ze meedenken en ik ben dus zeer tevreden over onze samenwer king." In de toekomst hoopt De Jong de dienstverlening van 'Ons Dorp' nog iets te kunnen uitbreiden. "In het voorjaar willen we een terras voor ons restaurant aanleg gen. We zitten op het drukste punt van het dorp, dus ik denk dat dit een leuke en wel kome aanvulling voor Moordrecht zal zijn. De start van ons restaurant was veelbelo vend; we zijn erg tevreden over de bezoek frequentie en diversiteit van onze gasten, dus we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet." Kijk dan op www.rabobank.nl/gouwestreek Wij zijn een coöperatieve bank. En dat betekent samen ondernemen met onze klanten. Want samen bereik je meer. Wilt u meer informatie over ondernemen bij Rabobank Gouwestreek? Neem dan contact op met ons team Service en Advies Bedrijven (tel: 0182-69 51 60) of ga naar onze website www.rabobank.nl/gouwestreek. SiwAHMM www.rabobank.nl/gouwestreek

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2010 | | pagina 2