Zuidpias gemeente RAADSINFORMATIE WEEK Vrijgekomen huurwoningen in Moordrecht HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DE ZUIDPIAS 13 APRIL 2011 Vergadering: Gemeenteraad Datum: Dinsdag 19 april 2011 om 20.00 uur Locatie: Raadhuis (raadzaal) Raadhuisplein 1, 2914 KM Nieuwerkerk aan den IJssel VERGADERPUNTEN 1. Opening 2. Vragenhalfuur actualiteit (indien er vragen zijn ingediend) 3. Spreekrecht 4. Vaststelling agenda 5. Ingekomen stukken 6. Verslag van de vergadering van 29/30 maart 2011 Hamerstukken 7. Rv Adviesraad Wmo, WIJ en WWB c.a. In verband met de fusie tussen de gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel, Zevenhuizen Moerkapelle en Moordrecht is het noodzakelijk dat de verordeningen voor de Wmo adviesraden ook worden geharmoniseerd. In dit voorstel wordt de geharmoniseerde verordening ter besluitvorming aan u voorgelegd. Bij de start van dit traject is vanuit de adviesraden en de cliëntenraad Sociale Zaken gevraagd of het mogelijk is dat de adviesraden en cliëntenraad opgaan in één nieuwe adviesraad voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), De Wet Investeren in Jongeren (WIJ) en de Wet Werk en Bijstand (WWB) en aanverwante wetgeving. In dit voorstel wordt de verordening die dat mogelijk maakt aan u voorgelegd (R11.000047). Portefeuillehouder: J.A. Verbeek 8. Rv Sociaal Juridische Dienstverlening en formulierenbrigade Tot 1 juni 2011 wordt er alleen in de voormalige gemeente Moordrecht aan inwoners van de voormalige gemeente Moordrecht hulp in de vorm van sociaal juridische dienst verlening geboden. Voorgesteld wordt deze hulp ingaande 1 juni 2011 aan te bieden aan alle inwoners van de gemeente Zuidpias (R11.000059). Portefeuillehouder: H. van der Torn 9. Rv Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Noordeinde 105 te Moerkapelle Er is d.d. 2 maart 2011 een aanvraag om een omgevingsver gunning om af te wijken van het bestemmingsplan ontvan gen voor de locatie Noordeinde 105 te Moerkapelle. Het betreft een aanvraag voor de realisatie van drie woningen in het kader van de Ruimte voor ruimteregeling. De bestaande bedrijfsbebouwing (kassen en overige bedrijfsruimten) zal daarvoor worden gesloopt. In het kader van de Wet alge mene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) moet de uitge breide voorbereidingsprocedure worden gevolgd. Onderdeel daarvan is het verlenen van een verklaring van geen bedenkingen door de raad als bevoegd bestuursor gaan (Ril. 000054). Portefeuillehouder: M. Bosman 10. Rv Vaststellen exploitatieberekening DeZevenster (Zevenhuizen) Voor de locatie De Zevenster (Zevenhuizen) is een geactua liseerde exploitatieberekening opgesteld. Deze berekening geeft op basis van de gehanteerde uitgangspunten een nagenoeg sluitend resultaat. Na afsluiting van de ontwikke ling kan het resultaat worden afgewikkeld in de Algemene Reserve Grondbedrijf (R11.000059). Portefeuillehouder: M. Bosman 11. Rv Delegatievoorstel (betreffende niet vaststellen exploitatieplan) conform art. 6.12, derde lid, Wro Bij het opstellen van wijzigingsplannen en projectbesluiten (thans omgevingsvergunningen) is het wettelijk verplicht een exploitatieplan vast te stellen indien er sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Als er op een andere wijze is voorzien in het kostenverhaal is de raad bevoegd te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. Omdat de besluitvorming van een wijzigingsplan, een projectbesluit en een omgevingsvergunning een bevoegd heid van het college van burgemeester en wethouders is, is het wenselijk om de bevoegdheid tot het niet vaststellen van een bijbehorend exploitatieplan ook bij het college te leggen (R11.000042). Portefeuillehouder: M. Bosman 12. Rv Verordening vertrouwenscommissie functione ringsgesprekken burgemeester Na de installatie van de burgemeester is de afspraak gemaakt in het fractievoorzittersoverleg dat er jaarlijks door een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad een functioneringsgesprek wordt gevoerd met de burgemees ter. Dit vraagt echter een goed formeel kader waarbinnen dit gesprek wordt gevoerd, namelijk de Verordening op de vertrouwenscommissie functioneringsgesprekken burge meester. De verordening regelt de instelling en de werk wijze van de vertrouwenscommissie (R11.000060). Portefeuillehouder: G. Willlplv. voorzitter gemeenteraad] 13. Rv Visie externe veiligheid De visie externe veiligheid geeft inzicht in hoe de gemeente om wil gaan met de risico's rond gevaarlijke stoffen. Binnen verschillende vakdisciplines hebben deze risico's hun weerslag: rampenbestrijding, communicatie, milieuvergun ningverlening maar ook de ruimtelijke ordening. Over deze materie is at veel geschreven en wordt door veel instanties over geadviseerd, maar wat de gemeente zelf vindt is niet altijd helder. Bijvoorbeeld bij risico's in relatie tot economi sche of andere belangen. De visie gaat hier op in en is richtinggevend in verschillende trajecten. Het is op zichzelf geen juridisch bindend document (R11.000044). Portefeuillehouder: A. Hazelebach 14. Rv Overhevelen budgetten van 2010 naar 2011 Omdat enkele voor het jaar 2010 geplande werkzaamheden of projecten zijn vertraagd is het noodzakelijk om de hierbij behorende en in 2010 beschikbaar gestelde financiële middelen naar 2011 over te hevelen, zodat de uitvoering van deze zaken alsnog kan plaatsvinden en om voor het jaar 2011 opnieuw reeds geoormerkte reserves beschikbaar te stelten (R11.000049). Portefeuillehouder: H. van der Torn 15. Rv Aanbesteding herontwikkeling gemeentekantoor Zevenhuizen Het voormalige gemeentekantoor in Zevenhuizen is sinds de fusie (deels) leeg komen te staan. Uw raad heeft op 26 juni 2010 ingestemd met het contracteringsplan en zodoende is een Europese aanbestedingsprocedure gevolgd voor de herontwikkeling van de locatie. Het voornaamste doel is het centrum van Zevenhuizen te revitaliseren. Nu de plannen inclusief grondbod bekend zijn, is gebleken dat de boek waarde van de locatie gemeentekantoor niet conform de marktwaarde is. Uw raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een afboeking op de boekwaarde en krediet beschik baar te stellen om de openbare ruimte, waaronder het plein, opnieuw in te richten (R11.000062). Portefeuillehouder: M. Bosman 16. Rv Vaststellen nota Grondbeleid De nota Grondbeleid legt de beleidsbasis voor het grondbe leid voor de gemeente Zuidpias. Dit moet leiden tot een uniform en voor alle betrokkenen herkenbaar afwegingska der voor een verantwoorde en gecontroleerde ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zuidpias. Een afwegingska der dat past bij de omvangrijke toekomstige opgave die de gemeente Zuidpias binnen maar ook buiten de Zuidplaspolder heeft (Ril.000050). Portefeuillehouder: M. Bosman Bespreekstukken 17. Rv Verordening Leerlingenvervoer gemeente Zuidpias De gemeente Zuidpias werkt op dit moment met drie verschillende verordeningen Leerlingenvervoer. Deze drie verordeningen moeten geharmoniseerd worden naar één nieuwe verordening leerlingenvervoer (R11.000011). Portefeuillehouder: J.A. Verbeek 18. Rv Nota Visie op handhaven Het handhavingsbeleid van de drie voormalige gemeenten is niet geharmoniseerd en verouderd. Daarom is het noodzakelijk dat er nieuw handhavingsbeleid wordt ontwikkeld voor Zuidpias. Met het vaststellen van deze visienota stelt de raad de uitgangspunten, doelen en prioriteiten voor het nieuwe beleid vast (Ril.000040). Portefeuillehouder: K.J.G. Kats 19. Rv Begroting 2011 en dekking krediet renovatie Ambonwijk Om de benodigde goedkeuring voor de begroting 2011 te verkrijgen kan na overleg met de provincie volstaan worden met het incidenteel sluitend maken van de begroting 2011. In het raadsvoorstel wordt toegelicht hoe dit gerealiseerd kan worden. Voor 2012 en volgende blijft de taakstelling om te komen tot een meerjarig duurzaam materieel evenwicht in de begroting. Zolang hiervan geen sprake is, blijft de gemeente onder preventief toezicht. Voorts is door de provincie verzocht om structurele dekking aan te geven voor het krediet voor de rènovatie van de Ambonwijk. Hiervoor wordt eveneens een voorstel gedaan (R11.000067). Portefeuillehouder: H. van der Tom 20. Sluiting De voorstellen van de voornoemde agendapunten liggen tijdens de openingsuren van het raadhuis ter inzage. Ook kunt u de stukken vinden op www.zuidplas.nl. Spreekrecht gemeenteraad: Na de opening van de bovengenoemde vergaderingen kan een ieder het woord voeren over en bij de geagendeerde onderwerpen. Niet kan worden ingesproken bij besluiten waartegen bezwaar en beroep open staat of heeft open gestaan, benoemingen, voordrachten van personen etc. en gedragingen waarover een klacht kan worden ingediend. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken dient dit vóór 16.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffie mede te delen op tel. nr. (0180) 330 313 (Josette van Houwelingen) of via e-mail: griffie0zuidplas.nl. Reageren heeft alleen zin als u aan alle voorwaarden voldoet. Regelmatig krijgt de gemeente aanvragen binnen met onvolledig ingevulde formulie ren, jaaropgave of IB60 formulieren uit een verkeerd jaar of inschrijvingen die niet vol doen aan de voorwaarden. Deze aanvragen kunnen we niet in behandeling nemen. Lees daarom zorgvuldig de voorwaarden door bij de woningen en onderaan dit artikel. Westeinde 205, 2981 BT Moordrecht 4-kamer eengezinswoning Beschikbaar: 5 mei 2011 Huur: 484,84 Voorwaarden: Maximum bruto jaarinkomen: €33.614,- Min. 2 personen Doorstromers vanuit een huurwoning in Moordrecht genieten voorrang Heeft u belangstelling en voldoet u aan de voorwaarden? Vraagt u dan naar een inschrijf formulier bij het gemeentehuis (per woning één formulier] telefoonnummer (0180) 33 03 00 download het van de gemeentelijke web site. Uw inschrijving moet 18 april 2011 vóór 12.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Alleen volledig ingevulde formulieren kunnen worden behandeld. Voeg daarbij het IB-60 formulier of de gevraagde inkomstenverklaring (bij iedere inschrijving]. Als er geen goede inkomstenge- gevens zijn bijgevoegd, kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen. Het inschrijfformu lier kunt u samen met de gevraagde gegevens in de brievenbus doen van het gemeentehuis in Nieuwerkerk aan den IJssel, t.a.v. de afdeling VROM/Huisvestingszaken, Raadhuisplein 1 of opsturen naar de Gemeente Zuidpias, t.a.v. de afdeling VROM/Huisvestingszaken, Postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. Woont u buiten de gemeente Zuidpias in een huurwoning en wilt u reageren op een woning, dan is een huurdersverklaring van uw huidige verhuurder noodzakelijk.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2011 | | pagina 6