HET TANENDE VERTROUWEN VAN SUIKEROOM STAAT 'Itovc IhHand' M i Een verfrissende blik"*# 62 HART VAN HOLLAND PEPTALK 28 SEPTEMBER 2011 Door Pepijn de Groot Altijd is mij voorgehouden dat je studententijd de mooiste tijd van je leven is. Voor de staatskas is de studententijd inderdaad leuk. Hoe leuker, hoe langer, hoe rendabeler. Zo leuk vind ik het studentenleven niet. De student die zijn studiefinanciering uitgeeft aan entreeprijzen voor feesten, champag neflessen en geestverruimers dan wel -versmallers, is niet mijn student, vriend. Maar ach, ik ben ook geen zestien meer. En ondanks die tegenvallende studententijd ben ik van plan om langstudeerder te wor den. Nu heeft die hobby nog dezelfde sta tus als uitkeringstrekker. Echter, tegen de tijd dat ik met een mooi curriculum vitae aan het solliciteren sla, kan het ministe rie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mijn pasfoto op haar pand plakken: 'De vermindering van de staatsschuld wordt mede mogelijk gemaakt door: Pepijn de Groot en vele andere ijverige studenten en leergieren.' Excuses dat ik mijzelf zo op de borst klop maar het is voor de goede zaak. Helaas rijzen de kosten voor kennis op doen de pan uit. Ik werk niet voor niets bij Hart van Holland, dat doe ik puur en alleen om het toekomstige gat in mijn begroting te dichten. Momenteel worden studenten als ik (der de jaar studeren, tweede jaar van huidige opleiding) nog financieel gesteund door Suikeroom Staat, waar ik Hem uiterst dankbaar voor ben. Gedurende vier jaar steekt hij mij een zakcentje toe. Ik mag zelf beslissen waar ik dat aan uitgeef. Echter, Suikeroom stelt voorwaarden. "Dit geld is voor jou, jongen. Als je binnen tien jaar geen diploma hebt, wil ik het weer terug. In grotemensentaal heet dat een prestatiebeurs." Gedurende vier jaar geeft Suikeroom mij geld. Na die vier jaar is Sui keroom Staat nog steeds bereid mij geld te geven, maar dan moet ik het terugbetalen met rente. Op die manier wjl Suikeroom Staat mij nog drie jaar te hulp staan. Ver taald naar mijn situatie: Suikeroom is mij de komende twee studiejaren nog goed ge zind. Als ik mijn vierde jaar in ga, moet ik zelf betalen. Het collegegeld voor 2011/2012 bedraagt circa 1700 euro voor een universitaire op leiding. Over twee jaar is dat meer; daar wordt wel voor gezorgd. Met één diploma ben ik niet tevreden. Laat staan een di ploma voor journalistiek. Een tweede studie lijkt mij interessant. Politicologie, geschie denis, wijsbegeerte, literatuurwetenschap: keuze genoeg. Het liefst allemaal bij elkaar. Vervolgens wil ik een eigen Wikipedia-pa- gina: Pepijn de Groot (Gouda, 22 novem ber 1990) is journalist, schrijver, historicus, filosoof en politicoloog. Daarnaast zal ik door bepaalde mensen bestempeld worden als spierbundel en topcuisinier maar dat hoeft niet op mijn Wikipedia-pagina te ko men. Ach, mooie dromen. Als ik dat werkelijk wil bereiken had ik een telg moeten zijn uit de familie Brenninkmeijer. Studeren wordt steeds duurder en als ik dat geld al zou hebben, blijft de vraag of de motivatie net zo hard stijgt als de kosten. Ik moet mijn dromen maar laten varen en genieten van het leventje als scholier journalistiek. En als ik dertig ben, zal ik nog met weemoed terugdenken aan die klamme ritten in bus twaalf en de miljarden letters die ik heb verspild aan zelfreflecties. Waddinxveen- "Het was een ervaring" was de meest gebruikte zin van zo wel Nederlandse als Tsjechische jongeren bij de afscheidsbarbecue van de uitwisseiingsweek tussen Waddinxveen en Pelhrimov. Negenendertig Tsje chische jongeren verbleven vorige week in een Waddinxveens gastgezin. Een week waarin ze veel over Nederland leerden en plezier beleefden met hun leeftijdsgenoten van het Coenecoop college. Overdag gingen de Nederlandse jon geren uit 5 HAVO en 6 VWO gewoon naar school en hadden de Tsjechi sche gymnasiasten hun eigen pro gramma. Ze bezochten onder ande re Kinderdijk, het Van Goghmuseum, Rotterdam, Amsterdam en Seheve- ningen. Toch maakten de steden en de grote toeristische trekpleisters niet de meeste indruk op de Tsjechi sche jeugd. Veronika Nova Kova (18) bijvoorbeeld, heeft vooral genoten van de mooie natuur. "I love it here in Holland" zegt ze vol enthousi asme. Het leukst vond ze de fiets tocht door het Groene Hart waar ze zag hoeveel water er in Nederland is en het bezoek aan een boerderij in Zoeterwoude. Op het boerenbe drijf konden ze zien hoe de Goudse kaas gemaakt wordt. "Iemand heeft wel voor honderd euro aan kaas ge kocht" aldus de Tsjechische. Kaas is niet de enige Hollandse spe cialiteit die de Tsjechen massaal ingeslagen hebben. "We hadden ons allemaal heel erg verheugd op de stroopwafels" glundert Vero- nika's vriendin Michaela Janu (18). "We hadden ze al eens geproefd en nu hebben we de halve bus ermee volgeladen, zodat we ze thuis kun nen blijven eten." Haar hoogtepunt van de week was het bezoek aan de kassen van Moerkapelle. "Ik heb nog nooit zó veel rozen bij elkaar gezien." Voor de Waddinxveense jongeren was het wel even wennen om een Tsjech in huis te hebben. "Ze spraken gelukkig goed Engels", vertelt 6-vwo Rotterdam - Lucie van Meijeren, docent op Thorbecke Voortgezet Onderwijs, is genomineerd voor beste leraar 010. De docent geschiedenis, mentor van een havo 2-klas en zorgcoördinator op de locatie Prinsenlaan reageert la chend: "Ha ha, ik genomineerd voor beste leraar? Ik kan zélf nog veel leren. Het programma Beter Presteren, een samenwerkingsverband tussen de gemeente Rotterdam en de school besturen, heeft voor de Dag van de Leraar, op woensdag 5 oktober, een verkiezing voor beste leraar 010 uit geschreven. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat Van Meijeren leraar werd: 'Ik wilde graag geschiedenis studeren. Maar ik heb eerst mavo en havo ge daan en had geen zin om ook nog een vwo-diploma te halen. Daarom koos ik voor de lerarenopleiding ge schiedenis met het idee om na een jaar over te stappen naar de univer siteit. Maar op de lerarenopleiding bleek dat ik beter les kan geven dan ik zelf inschatte. En bovendien vind ik het heel leuk.' Voor haar werk als zorgcoördinator doet Lucie het nodige regelwerk: "Ik overleg met externen en denk met mentoren mee over de begeleiding van leerlingen die het thuis of op school moeilijk hebben. Als ik een leerling, die extra zorg nodig heeft, op een goede plek of bij een goede persoon weet te krijgen, heb ik mijn werk goed gedaan." Via www.tvo-rotterdam.nl kan ge stemd worden op Van Meijeren. Lucie van Meijeren: "Ha ha, ik genomineerd voor beste leraar? Ik kan zélf nog veel leren. scholiere Esmé Hogenelst. "Ze zijn heel beleefd, maar verder net zoals wij" vullen haar vriendinnen aan. 's Avonds namen de Coenecopers 'hun' Tsjechen mee naar hun alle daagse activiteiten. "Het was best druk om overdag naar school te gaan en hen 's avonds te vermaken" vertelt Mike Strengers. De uitwisse lingsleerlingen gingen onder andere naar de sportclub, naar de kroeg en naar het 'chillen' met vrienden. Daarnaast waren er ook nog vaste avondprogramma's zoals een film bezoek in theater Tuschinski en een vriendschappelijke voetbalwedstrijd "Tsjechie-Nederland" op het Be Fair terrein. Bijna iedereen is geïnteresseerd in nieuws. Het journaal en de krant be ginnen alleen zelden met leuke dingen. Oorlogen, aanvallen en bomaan slagen zijn prominent aanwezig. Wat vindt het panel daarvan? Moet het nieuws blijven focussen op nare dingen? Is leuk nieuws minder belang rijk? Bastian Stolk (14 jaar) uit Waddinxveen Leuk nieuws is er heus wel, naar mijn idee meer dan slecht nieuws. Alleen over slecht nieuws wordt het meest gesproken. In de krant staan nare dingen, maar ook co lumns: die zijn vaak leuk om te lezen. Als ik een dag het journaal mocht regelen, zou ik er weinig aan veranderen qua format. Het slechte nieuws is belangrijk om- datje dan medeleven kunt tonen. Goed nieuws is fijn om te weten, maar meer eigenlijk niet. Dilian Ritmeester (12 jaar) uit Moerkapelle Slecht nieuws horen is niet leuk, maar wel nodig. Op die manier volg je wat er in de wereld gebeurt. Als er bijvoorbeeld een aardbeving geweest is, wordt er vaak in de hele wereld geld ingezameld. Zo worden de slachtoffers geholpen en dat kan niet als niemand er van weet. Ook kan de regering dan bij voorbeeld hulpverleners sturen zo dat dat land sneller is opgebouwd. Het is nodig om slecht nieuws te horen en daarnaast is het fijn om leuk nieuws te horen. Neem de verjaardag van Koningin Beatrix. Mijn slotconclusie is: vertel naast slecht nieuws ook leuk nieuws. De Tsjechen genoten vooral van de mooie natuur in Nederland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2011 | | pagina 62