HET TANENDE
VERTROUWEN VAN
SUIKEROOM STAAT
'Itovc IhHand'
M
i
Een verfrissende blik"*#
62
HART VAN HOLLAND PEPTALK 28 SEPTEMBER 2011
Door Pepijn de Groot
Altijd is mij voorgehouden dat je studententijd de mooiste tijd van je leven is. Voor de
staatskas is de studententijd inderdaad leuk. Hoe leuker, hoe langer, hoe rendabeler.
Zo leuk vind ik het studentenleven niet. De
student die zijn studiefinanciering uitgeeft
aan entreeprijzen voor feesten, champag
neflessen en geestverruimers dan wel
-versmallers, is niet mijn student, vriend.
Maar ach, ik ben ook geen zestien meer. En
ondanks die tegenvallende studententijd
ben ik van plan om langstudeerder te wor
den. Nu heeft die hobby nog dezelfde sta
tus als uitkeringstrekker. Echter, tegen de
tijd dat ik met een mooi curriculum vitae
aan het solliciteren sla, kan het ministe
rie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
mijn pasfoto op haar pand plakken: 'De
vermindering van de staatsschuld wordt
mede mogelijk gemaakt door: Pepijn de
Groot en vele andere ijverige studenten en
leergieren.' Excuses dat ik mijzelf zo op de
borst klop maar het is voor de goede zaak.
Helaas rijzen de kosten voor kennis op
doen de pan uit. Ik werk niet voor niets bij
Hart van Holland, dat doe ik puur en alleen
om het toekomstige gat in mijn begroting
te dichten.
Momenteel worden studenten als ik (der
de jaar studeren, tweede jaar van huidige
opleiding) nog financieel gesteund door
Suikeroom Staat, waar ik Hem uiterst
dankbaar voor ben. Gedurende vier jaar
steekt hij mij een zakcentje toe. Ik mag
zelf beslissen waar ik dat aan uitgeef.
Echter, Suikeroom stelt voorwaarden. "Dit
geld is voor jou, jongen. Als je binnen tien
jaar geen diploma hebt, wil ik het weer
terug. In grotemensentaal heet dat een
prestatiebeurs." Gedurende vier jaar geeft
Suikeroom mij geld. Na die vier jaar is Sui
keroom Staat nog steeds bereid mij geld te
geven, maar dan moet ik het terugbetalen
met rente. Op die manier wjl Suikeroom
Staat mij nog drie jaar te hulp staan. Ver
taald naar mijn situatie: Suikeroom is mij
de komende twee studiejaren nog goed ge
zind. Als ik mijn vierde jaar in ga, moet ik
zelf betalen.
Het collegegeld voor 2011/2012 bedraagt
circa 1700 euro voor een universitaire op
leiding. Over twee jaar is dat meer; daar
wordt wel voor gezorgd. Met één diploma
ben ik niet tevreden. Laat staan een di
ploma voor journalistiek. Een tweede studie
lijkt mij interessant. Politicologie, geschie
denis, wijsbegeerte, literatuurwetenschap:
keuze genoeg. Het liefst allemaal bij elkaar.
Vervolgens wil ik een eigen Wikipedia-pa-
gina: Pepijn de Groot (Gouda, 22 novem
ber 1990) is journalist, schrijver, historicus,
filosoof en politicoloog. Daarnaast zal ik
door bepaalde mensen bestempeld worden
als spierbundel en topcuisinier maar dat
hoeft niet op mijn Wikipedia-pagina te ko
men.
Ach, mooie dromen. Als ik dat werkelijk wil
bereiken had ik een telg moeten zijn uit
de familie Brenninkmeijer. Studeren wordt
steeds duurder en als ik dat geld al zou
hebben, blijft de vraag of de motivatie net
zo hard stijgt als de kosten. Ik moet mijn
dromen maar laten varen en genieten van
het leventje als scholier journalistiek. En
als ik dertig ben, zal ik nog met weemoed
terugdenken aan die klamme ritten in bus
twaalf en de miljarden letters die ik heb
verspild aan zelfreflecties.
Waddinxveen- "Het was een ervaring" was de meest gebruikte zin van zo
wel Nederlandse als Tsjechische jongeren bij de afscheidsbarbecue van de
uitwisseiingsweek tussen Waddinxveen en Pelhrimov. Negenendertig Tsje
chische jongeren verbleven vorige week in een Waddinxveens gastgezin. Een
week waarin ze veel over Nederland leerden en plezier beleefden met hun
leeftijdsgenoten van het Coenecoop college.
Overdag gingen de Nederlandse jon
geren uit 5 HAVO en 6 VWO gewoon
naar school en hadden de Tsjechi
sche gymnasiasten hun eigen pro
gramma. Ze bezochten onder ande
re Kinderdijk, het Van Goghmuseum,
Rotterdam, Amsterdam en Seheve-
ningen. Toch maakten de steden en
de grote toeristische trekpleisters
niet de meeste indruk op de Tsjechi
sche jeugd. Veronika Nova Kova (18)
bijvoorbeeld, heeft vooral genoten
van de mooie natuur. "I love it here
in Holland" zegt ze vol enthousi
asme. Het leukst vond ze de fiets
tocht door het Groene Hart waar ze
zag hoeveel water er in Nederland
is en het bezoek aan een boerderij
in Zoeterwoude. Op het boerenbe
drijf konden ze zien hoe de Goudse
kaas gemaakt wordt. "Iemand heeft
wel voor honderd euro aan kaas ge
kocht" aldus de Tsjechische.
Kaas is niet de enige Hollandse spe
cialiteit die de Tsjechen massaal
ingeslagen hebben. "We hadden
ons allemaal heel erg verheugd op
de stroopwafels" glundert Vero-
nika's vriendin Michaela Janu (18).
"We hadden ze al eens geproefd en
nu hebben we de halve bus ermee
volgeladen, zodat we ze thuis kun
nen blijven eten." Haar hoogtepunt
van de week was het bezoek aan
de kassen van Moerkapelle. "Ik heb
nog nooit zó veel rozen bij elkaar
gezien."
Voor de Waddinxveense jongeren
was het wel even wennen om een
Tsjech in huis te hebben. "Ze spraken
gelukkig goed Engels", vertelt 6-vwo
Rotterdam - Lucie van Meijeren, docent op Thorbecke Voortgezet Onderwijs,
is genomineerd voor beste leraar 010. De docent geschiedenis, mentor van
een havo 2-klas en zorgcoördinator op de locatie Prinsenlaan reageert la
chend: "Ha ha, ik genomineerd voor beste leraar? Ik kan zélf nog veel leren.
Het programma Beter Presteren, een
samenwerkingsverband tussen de
gemeente Rotterdam en de school
besturen, heeft voor de Dag van de
Leraar, op woensdag 5 oktober, een
verkiezing voor beste leraar 010 uit
geschreven.
Het was eigenlijk niet de bedoeling
dat Van Meijeren leraar werd: 'Ik
wilde graag geschiedenis studeren.
Maar ik heb eerst mavo en havo ge
daan en had geen zin om ook nog
een vwo-diploma te halen. Daarom
koos ik voor de lerarenopleiding ge
schiedenis met het idee om na een
jaar over te stappen naar de univer
siteit. Maar op de lerarenopleiding
bleek dat ik beter les kan geven dan
ik zelf inschatte. En bovendien vind
ik het heel leuk.'
Voor haar werk als zorgcoördinator
doet Lucie het nodige regelwerk: "Ik
overleg met externen en denk met
mentoren mee over de begeleiding
van leerlingen die het thuis of op
school moeilijk hebben. Als ik een
leerling, die extra zorg nodig heeft,
op een goede plek of bij een goede
persoon weet te krijgen, heb ik mijn
werk goed gedaan."
Via www.tvo-rotterdam.nl kan ge
stemd worden op Van Meijeren.
Lucie van Meijeren: "Ha ha, ik genomineerd voor beste leraar?
Ik kan zélf nog veel leren.
scholiere Esmé Hogenelst. "Ze zijn
heel beleefd, maar verder net zoals
wij" vullen haar vriendinnen aan.
's Avonds namen de Coenecopers
'hun' Tsjechen mee naar hun alle
daagse activiteiten. "Het was best
druk om overdag naar school te
gaan en hen 's avonds te vermaken"
vertelt Mike Strengers. De uitwisse
lingsleerlingen gingen onder andere
naar de sportclub, naar de kroeg
en naar het 'chillen' met vrienden.
Daarnaast waren er ook nog vaste
avondprogramma's zoals een film
bezoek in theater Tuschinski en een
vriendschappelijke voetbalwedstrijd
"Tsjechie-Nederland" op het Be Fair
terrein.
Bijna iedereen is geïnteresseerd in nieuws. Het journaal en de krant be
ginnen alleen zelden met leuke dingen. Oorlogen, aanvallen en bomaan
slagen zijn prominent aanwezig. Wat vindt het panel daarvan? Moet het
nieuws blijven focussen op nare dingen? Is leuk nieuws minder belang
rijk?
Bastian Stolk (14 jaar)
uit Waddinxveen
Leuk nieuws is er heus wel, naar
mijn idee meer dan slecht nieuws.
Alleen over slecht nieuws wordt
het meest gesproken. In de krant
staan nare dingen, maar ook co
lumns: die zijn vaak leuk om te
lezen. Als ik een dag het journaal
mocht regelen, zou ik er weinig
aan veranderen qua format. Het
slechte nieuws is belangrijk om-
datje dan medeleven kunt tonen.
Goed nieuws is fijn om te weten,
maar meer eigenlijk niet.
Dilian Ritmeester (12 jaar)
uit Moerkapelle
Slecht nieuws horen is niet leuk,
maar wel nodig. Op die manier
volg je wat er in de wereld gebeurt.
Als er bijvoorbeeld een aardbeving
geweest is, wordt er vaak in de
hele wereld geld ingezameld. Zo
worden de slachtoffers geholpen
en dat kan niet als niemand er van
weet. Ook kan de regering dan bij
voorbeeld hulpverleners sturen zo
dat dat land sneller is opgebouwd.
Het is nodig om slecht nieuws te
horen en daarnaast is het fijn om
leuk nieuws te horen. Neem de
verjaardag van Koningin Beatrix.
Mijn slotconclusie is: vertel naast
slecht nieuws ook leuk nieuws.
De Tsjechen genoten vooral van de mooie natuur in Nederland.