Eendragtspolder wordt klaargestoomd voor roeikampioenen 8 HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 16 NOVEMBER 2011 Zevenhuizen - Iedere dag wordt er gemiddeld 20.000 m3 grond verplaatst in de Eendragtspolder. Dat zijn 1.000 vrachtwagens vol. In totaal gaat het om maar liefst 2,4 miljoen m3 grond waar overigens nog geen kuub van wordt afgevoerd, het wordt allemaal hergebruikt op het immense terrein (de Eendragtspolder beslaat in totaal 450 ha). De polder is met name be kend door het feit dat hier een roeibaan wordt aangelegd van internatio nale allure. Met het papier in de hand is projectleider Erik Houtepen van GMB. Door Nicole Lamers Het jargon vliegt je dinsdag 8 no vember om de oren bij het be drijfsuitje van het college van de gemeente Zuidpias op de Qwieke dorpsdag in Oud Verlaat. Burge meester Gert-Jan Kats heeft het over een 'neutrale grondbalans' oftewel er gaat geen grond in of uit de Eendragtspolder. De enorme hopen grond worden onder andere verwerkt in dijken. Projectleider Erik Houtepen van het uitvoerend be drijf GMB doet er nog een schepje bovenop en heeft het over inlaten, aflaten, doorlaten en uitlaten. Het heeft allemaal te maken met wa terverplaatsing en waterberging. Juist dit laatste is ooit de aanlei ding geweest om over te gaan tot ontwikkeling van de Eendragtspol der; om in geval van nood het water uit de Rotte op te vangen. Dit had alles te maken met de oprukkende bebouwing om de polder heen. Om het plan in gang te zetten moest het van oorspong akkerbouwgebied onteigend worden. "Dat verliep re delijk vlot op één zaak na. Diegene is in cassatie gegaan. De uitspraak hierover is begin volgend jaar te verwachten." Wethouder Bosman vult zijn ambtenaar grappend aan: "En dan moet alles teruggedraaid worden." Hij grijnst. De overige col legeleden schieten in de lach. Het zogenoemde werkeiland in de polder wordt nu gepasseerd. Zeker vier kranen zijn in de weer. De weg langs de roeibaan wordt met de bus afgelegd. Aan het eind wordt een stop ingelast. Projectleider Erik Houtepen vertelt dat op hoogtij dagen soms wel zestig voertuigen actief zijn in de polder. "Op het moment zijn het er zo'n veertig. Vroeger stond bij iedere wagen een grondwerker om hoogtes uit te zetten en dergelijke, nu gaat alles via GPS." Hij vertelt dat er sinds kort ook gewerkt wordt met een elektri sche bulldozer. "Dat scheelt heel wat brandstof. Het totale verbruik van al die wagens aan gasolie komt neer op 1,9 miljoen liter." De club van ongeveer tien personen wordt gesommeerd de bus weer in te gaan. Onderweg wordt vertelt over de roeibaan die aan allerlei afmetingen en voorwaarden moet voldoen. Worden de regels niet in acht genomen, dan kunnen hier straks geen internationale roeiwed- strijden plaatsvinden. Zo moet de zogenoemde camerabaan 5,5 me ter breed zijn. "Dat is behoorlijk", meent één van de aanwezigen. Het zou een eis zijn van de overkoepe lende organisatie. "Wellicht komt hier op den duur een vaste camera opstelling", wordt geopperd door een ander. De meligheid in de bus neemt toe naarmate de middag verstrijkt. Se rieuze vragen en informatie worden steeds meer afgewisseld met gein tjes. De roeibaan die 2,2 kilometer lang is en 167 meter breed, is in drukwekkend te noemen. Erik Hou tepen legt uit dat binnenkort wordt begonnen met de verbinding van de twee waterwegen die er nu lig gen. "Het wordt één geheel. Her en der moeten nog enkele verkeers- bruggen worden aangelegd even als duikers en fietsbruggen, maar een groot gedeelte is gedaan." De projectleider verwacht dat de grondwerkzaamheden in december worden afgerond en dat de eerste trainingen van de roeibond nog voor de zomervakantie van start kunnen gaan." Bosman merkt droog op dat hij best naar de overkant wil roeien, maar het afleggen van het hele parcours lijkt hem toch wel erg zwaar. Iemand oppert dat het ter rein wellicht ook gebruikt kan wor den voor de ambtenaren veldloop. Kortom een gebied dat straks niet alleen recreanten uit zal nodigen, maar hopelijk ook het beste haalt uit sporters... 'Het cdijjegeyon

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2011 | | pagina 8