Eendragtspolder wordt klaargestoomd voor roeikampioenen
8 HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 16 NOVEMBER 2011
Zevenhuizen - Iedere dag wordt er gemiddeld 20.000 m3 grond verplaatst
in de Eendragtspolder. Dat zijn 1.000 vrachtwagens vol. In totaal gaat het
om maar liefst 2,4 miljoen m3 grond waar overigens nog geen kuub van
wordt afgevoerd, het wordt allemaal hergebruikt op het immense terrein
(de Eendragtspolder beslaat in totaal 450 ha). De polder is met name be
kend door het feit dat hier een roeibaan wordt aangelegd van internatio
nale allure.
Met het papier in de hand is projectleider Erik Houtepen van GMB.
Door Nicole Lamers
Het jargon vliegt je dinsdag 8 no
vember om de oren bij het be
drijfsuitje van het college van de
gemeente Zuidpias op de Qwieke
dorpsdag in Oud Verlaat. Burge
meester Gert-Jan Kats heeft het
over een 'neutrale grondbalans'
oftewel er gaat geen grond in of
uit de Eendragtspolder. De enorme
hopen grond worden onder andere
verwerkt in dijken. Projectleider Erik
Houtepen van het uitvoerend be
drijf GMB doet er nog een schepje
bovenop en heeft het over inlaten,
aflaten, doorlaten en uitlaten. Het
heeft allemaal te maken met wa
terverplaatsing en waterberging.
Juist dit laatste is ooit de aanlei
ding geweest om over te gaan tot
ontwikkeling van de Eendragtspol
der; om in geval van nood het water
uit de Rotte op te vangen. Dit had
alles te maken met de oprukkende
bebouwing om de polder heen. Om
het plan in gang te zetten moest
het van oorspong akkerbouwgebied
onteigend worden. "Dat verliep re
delijk vlot op één zaak na. Diegene
is in cassatie gegaan. De uitspraak
hierover is begin volgend jaar te
verwachten." Wethouder Bosman
vult zijn ambtenaar grappend aan:
"En dan moet alles teruggedraaid
worden." Hij grijnst. De overige col
legeleden schieten in de lach.
Het zogenoemde werkeiland in de
polder wordt nu gepasseerd. Zeker
vier kranen zijn in de weer. De weg
langs de roeibaan wordt met de
bus afgelegd. Aan het eind wordt
een stop ingelast. Projectleider Erik
Houtepen vertelt dat op hoogtij
dagen soms wel zestig voertuigen
actief zijn in de polder. "Op het
moment zijn het er zo'n veertig.
Vroeger stond bij iedere wagen een
grondwerker om hoogtes uit te
zetten en dergelijke, nu gaat alles
via GPS."
Hij vertelt dat er sinds kort ook
gewerkt wordt met een elektri
sche bulldozer. "Dat scheelt heel
wat brandstof. Het totale verbruik
van al die wagens aan gasolie
komt neer op 1,9 miljoen liter." De
club van ongeveer tien personen
wordt gesommeerd de bus weer in
te gaan. Onderweg wordt vertelt
over de roeibaan die aan allerlei
afmetingen en voorwaarden moet
voldoen. Worden de regels niet in
acht genomen, dan kunnen hier
straks geen internationale roeiwed-
strijden plaatsvinden. Zo moet de
zogenoemde camerabaan 5,5 me
ter breed zijn. "Dat is behoorlijk",
meent één van de aanwezigen. Het
zou een eis zijn van de overkoepe
lende organisatie. "Wellicht komt
hier op den duur een vaste camera
opstelling", wordt geopperd door
een ander.
De meligheid in de bus neemt toe
naarmate de middag verstrijkt. Se
rieuze vragen en informatie worden
steeds meer afgewisseld met gein
tjes. De roeibaan die 2,2 kilometer
lang is en 167 meter breed, is in
drukwekkend te noemen. Erik Hou
tepen legt uit dat binnenkort wordt
begonnen met de verbinding van
de twee waterwegen die er nu lig
gen. "Het wordt één geheel. Her en
der moeten nog enkele verkeers-
bruggen worden aangelegd even
als duikers en fietsbruggen, maar
een groot gedeelte is gedaan." De
projectleider verwacht dat de
grondwerkzaamheden in december
worden afgerond en dat de eerste
trainingen van de roeibond nog
voor de zomervakantie van start
kunnen gaan." Bosman merkt droog
op dat hij best naar de overkant wil
roeien, maar het afleggen van het
hele parcours lijkt hem toch wel erg
zwaar. Iemand oppert dat het ter
rein wellicht ook gebruikt kan wor
den voor de ambtenaren veldloop.
Kortom een gebied dat straks niet
alleen recreanten uit zal nodigen,
maar hopelijk ook het beste haalt
uit sporters...
'Het cdijjegeyon