Zuidpias
Verkeerskrant
B u r g e m e e s t ijy^iink h a m e r w e g
Doorgaande routes buiten de bebouwde kom
Beste inwoner
van Zuidpias,
gemeente
LI0R: Leidraad Inrichting
Openbare Ruimte
Jf$
10
HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 23 NOVEMBER 2011
SM
Zuidpias
Herinrichting Burgemeester
van de Lindelaan
ft*.
II
Onze infrastructuur wordt altijd zo ingericht dat het
voor de weggebruiker duidelijk is hoe hij/zij zich dient
te gedragen. Maar de verkeersdeelnemer blijft altijd
verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.
ledereen dient zich netjes te gedragen in het verkeer
en zich aan de verkeersregels te houden.
Het kan altijd gebeuren dat iemand een fout
maakt. Je vergeet bijvoorbeeld om een fietser
van rechts voorrang te verlenen. Een beetje
vergevingsgezindheid van de overige weggebruikers
is dan ook op zijn plaats, ledereen kan namelijk wel
eens een fout maken.
Maar bewust de verkeersregels overtreden is
een kwalijke zaak. Hiermee breng je de andere
weggebruikers namelijk in gevaar. Dit kan ernstige
gevolgen hebben. Maar het kan ook minder direct
zichtbare gevolgen hebben. Fietst u wel eens
door rood? En let u dan op of er kinderen bij het
verkeerslicht staan te wachten?
Vooral kinderen imiteren het gedrag van mensen
uit hun omgeving. Zelfs op jonge leeftijd merken
kinderen op wat er gebeurt in het verkeer. Fietst u
door rood, dan geeft u het verkeerde voorbeeld aan
kinderen én aan de andere weggebruikers. Mensen
zijn nou eenmaal kuddedieren en doen elkaar na. Dus
houd je aan de verkeersregels, dan wordt het voor
iedereen veiliger.
Al eerder vroeg ik aandacht voor de veiligheid van
naar school fietsende kinderen, het is jammer dat
er juist bij scholen vaak verkeersonveilige situaties
zich voordoen door af en aan rijdende of niet correct
geparkeerde auto's van ouders of verzorgers. Graag
nodig ik u nogmaals uit de kinderen met de fiets naar
school te brengen. Dat is veilig en gezond, maar neem
hoe dan ook de verkeersregels in acht.
Heb oog voor elkaar, begrip voor uw
medeweggebruiker en houdt u aan deverkeersregels.
Arjen Hazelebach,
Wethouder Verkeer en Vervoer
gemeente
Sinds kort is de vernieuwde Burgemeester Klinkhamerweg open. Niet lan
ger rijden er vele duizenden voertuigen over wat toen de doorgaande N219
was, maar vooral lokaal verkeer. Het lagere verkeersaanbod heeft het ook
mogelijk gemaakt de weg anders in te richten. Er zijn bijvoorbeeld plateaus
gekomen en er is een fietsstrook aangelegd.
Maar hoe de gemeente een weg ook
inricht, het gaat uiteindelijk om de
gebruiker van de weg en hoe deze zich
daar gedraagt. Mede daarom is na
aanleiding van de heropening van de
BK-weg een folderverspreid onder
de inwoners van Zevenhuizen met een
duidelijke uitleg wat bijvoorbeeld een
30km/u-weg is en welke regels daar
gelden.
De meeste wegen binnen
de bebouwde kom van Zuidpias zijn
ingericht als 30 km/u-weg en dus is
het belangrijk dat de weggebruiker
goed op de hoogte is van de regels
op zo'n weg. En niet alleen daar maar
ook op de 50 en 60 km/u-wegen. Voor
zover de weggebruikers de regels nog
niet kenden, kennen ze die nu wet.
Op dit moment werkt de gemeente
aan een brede Leidraad Inrichting
Openbare Ruimte, kortweg LIOR.
In dit LIOR komt te staan hoe de
openbare ruimte ingericht dient te
zijn. Het is geen set regels maar
een leidraad, een handboek.
Hierin zou bijvoorbeeld kunnen
staan hoe breed een tweerich
tingen fietspad moet zijn, en in
welk materiaal dit uitgevoerd
moet zijn. Of hoe een kruispunt in
een 30 km/u-zone ingericht moet
worden. Maar ook hoe een kade
of een bloemperkje er uit moet
zien. Het is nadrukkelijk niet de
bedoeling alles in regels en wetten
te gieten en alles eenheidsworst
te laten worden. Bovendien zijn
er voldoende landelijke wetten en
regels die ook gewoon in Zuidpias
van toepassing zijn. Maar we wil
len voorkomen dat er bijvoorbeeld
twintig verschillende soorten paal
tjes gebruikt worden. De leidraad
moet zorgen voor uniformiteit in
bijvoorbeeld de infrastructuur en
zo voor meer herkenbaarheid en
veiligheid.
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de
herinrichting van de Burgemeester van de
Lindelaan. Dit is de ontsluitingsweg voor het
toekomstige deel van de wijk Esse-Laag. Deze
weg wordt nu al gebruikt door verkeer richting
de Donge en de Dieze en de daar gevestigde
scholen. Er komen twee plateaus op de krui-
singsvlakken waar ook de fietsers en voetgan
gers oversteken. Aan beide zijden van de weg
komt een in rood gemarkeerde fietssugges-
tiestrook. Het is een 30 km/u-weg waar over
een stuk van ongeveer 150 meter zowel veel
langzaam als veel gemotoriseerd verkeer de
weg moet delen. Ook dit vraagt om begrip voor
de medeweggebruiker.
Zuidpias beschikt over een flink aantal doorgaande wegen buiten de bebouwde kom. In veel gevallen
gaat het om lange smalle wegen die woningen en voorzieningen buiten de bebouwde kom met elkaar
verbinden. Ze worden vaak polderwegen genoemd. Voorbeelden zijn het Noordeinde, Noordelijke
Dwarsweg, Zuidelijke Dwarsweg, Zuideinde, Middelweg en natuurlijk de Vijf Tochten.
De polderwegen worden gebruikt door voetgan
gers, (brom)fietsers, (vracht)auto's en landbouw-
verkeer. De rijsnelheden lopen sterk uiteen. In
combinatie met de beperkte breedte van deze
wegen vormt dit een risico voor de verkeersveilig
heid. Voetgangers en fietsers voelen zich soms
onveiljg door te hard rijdende weggebruikers.
In het algemeen kan de verkeerveiligheid worden
verbeterd door het treffen van snelheidsrem-
mende maatregelen. Op veel van de polderwegen
ontbreekt de ruimte om dergelijke maatregelen in
te voeren. In die gevallen kan de verkeersveilig
heid alleen worden verbeterd als weggebruikers
rekening met elkaar houden. Overigens zijn uw
ideeën over de verbetering van de verkeersveilig
heid op polderwegen van harte welkom. U kunt
deze kenbaar maken per brief aan Gemeente
Zuidpias, afdeling VROM, Antwoordnummer 6,
2900 VD Nieuwerkerk aan den IJssel of per e-mail
op R.Landa0Zuidplas.nl. In de verkeerskrant van
januari 2012 zal een overzicht worden geplaatst
van de reacties en mogelijke vervolgstappen.
Deze krant doet een oproep aan alle weggebrui
kers om de rijsnelheden op alle (polder)wegen
te matigen. Alleen door samen te werken kan de
verkeersveiligheid in Zuidpias worden vergroot.