Zuidpias Verkeerskrant B u r g e m e e s t ijy^iink h a m e r w e g Doorgaande routes buiten de bebouwde kom Beste inwoner van Zuidpias, gemeente LI0R: Leidraad Inrichting Openbare Ruimte Jf$ 10 HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 23 NOVEMBER 2011 SM Zuidpias Herinrichting Burgemeester van de Lindelaan ft*. II Onze infrastructuur wordt altijd zo ingericht dat het voor de weggebruiker duidelijk is hoe hij/zij zich dient te gedragen. Maar de verkeersdeelnemer blijft altijd verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. ledereen dient zich netjes te gedragen in het verkeer en zich aan de verkeersregels te houden. Het kan altijd gebeuren dat iemand een fout maakt. Je vergeet bijvoorbeeld om een fietser van rechts voorrang te verlenen. Een beetje vergevingsgezindheid van de overige weggebruikers is dan ook op zijn plaats, ledereen kan namelijk wel eens een fout maken. Maar bewust de verkeersregels overtreden is een kwalijke zaak. Hiermee breng je de andere weggebruikers namelijk in gevaar. Dit kan ernstige gevolgen hebben. Maar het kan ook minder direct zichtbare gevolgen hebben. Fietst u wel eens door rood? En let u dan op of er kinderen bij het verkeerslicht staan te wachten? Vooral kinderen imiteren het gedrag van mensen uit hun omgeving. Zelfs op jonge leeftijd merken kinderen op wat er gebeurt in het verkeer. Fietst u door rood, dan geeft u het verkeerde voorbeeld aan kinderen én aan de andere weggebruikers. Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren en doen elkaar na. Dus houd je aan de verkeersregels, dan wordt het voor iedereen veiliger. Al eerder vroeg ik aandacht voor de veiligheid van naar school fietsende kinderen, het is jammer dat er juist bij scholen vaak verkeersonveilige situaties zich voordoen door af en aan rijdende of niet correct geparkeerde auto's van ouders of verzorgers. Graag nodig ik u nogmaals uit de kinderen met de fiets naar school te brengen. Dat is veilig en gezond, maar neem hoe dan ook de verkeersregels in acht. Heb oog voor elkaar, begrip voor uw medeweggebruiker en houdt u aan deverkeersregels. Arjen Hazelebach, Wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Sinds kort is de vernieuwde Burgemeester Klinkhamerweg open. Niet lan ger rijden er vele duizenden voertuigen over wat toen de doorgaande N219 was, maar vooral lokaal verkeer. Het lagere verkeersaanbod heeft het ook mogelijk gemaakt de weg anders in te richten. Er zijn bijvoorbeeld plateaus gekomen en er is een fietsstrook aangelegd. Maar hoe de gemeente een weg ook inricht, het gaat uiteindelijk om de gebruiker van de weg en hoe deze zich daar gedraagt. Mede daarom is na aanleiding van de heropening van de BK-weg een folderverspreid onder de inwoners van Zevenhuizen met een duidelijke uitleg wat bijvoorbeeld een 30km/u-weg is en welke regels daar gelden. De meeste wegen binnen de bebouwde kom van Zuidpias zijn ingericht als 30 km/u-weg en dus is het belangrijk dat de weggebruiker goed op de hoogte is van de regels op zo'n weg. En niet alleen daar maar ook op de 50 en 60 km/u-wegen. Voor zover de weggebruikers de regels nog niet kenden, kennen ze die nu wet. Op dit moment werkt de gemeente aan een brede Leidraad Inrichting Openbare Ruimte, kortweg LIOR. In dit LIOR komt te staan hoe de openbare ruimte ingericht dient te zijn. Het is geen set regels maar een leidraad, een handboek. Hierin zou bijvoorbeeld kunnen staan hoe breed een tweerich tingen fietspad moet zijn, en in welk materiaal dit uitgevoerd moet zijn. Of hoe een kruispunt in een 30 km/u-zone ingericht moet worden. Maar ook hoe een kade of een bloemperkje er uit moet zien. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling alles in regels en wetten te gieten en alles eenheidsworst te laten worden. Bovendien zijn er voldoende landelijke wetten en regels die ook gewoon in Zuidpias van toepassing zijn. Maar we wil len voorkomen dat er bijvoorbeeld twintig verschillende soorten paal tjes gebruikt worden. De leidraad moet zorgen voor uniformiteit in bijvoorbeeld de infrastructuur en zo voor meer herkenbaarheid en veiligheid. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de herinrichting van de Burgemeester van de Lindelaan. Dit is de ontsluitingsweg voor het toekomstige deel van de wijk Esse-Laag. Deze weg wordt nu al gebruikt door verkeer richting de Donge en de Dieze en de daar gevestigde scholen. Er komen twee plateaus op de krui- singsvlakken waar ook de fietsers en voetgan gers oversteken. Aan beide zijden van de weg komt een in rood gemarkeerde fietssugges- tiestrook. Het is een 30 km/u-weg waar over een stuk van ongeveer 150 meter zowel veel langzaam als veel gemotoriseerd verkeer de weg moet delen. Ook dit vraagt om begrip voor de medeweggebruiker. Zuidpias beschikt over een flink aantal doorgaande wegen buiten de bebouwde kom. In veel gevallen gaat het om lange smalle wegen die woningen en voorzieningen buiten de bebouwde kom met elkaar verbinden. Ze worden vaak polderwegen genoemd. Voorbeelden zijn het Noordeinde, Noordelijke Dwarsweg, Zuidelijke Dwarsweg, Zuideinde, Middelweg en natuurlijk de Vijf Tochten. De polderwegen worden gebruikt door voetgan gers, (brom)fietsers, (vracht)auto's en landbouw- verkeer. De rijsnelheden lopen sterk uiteen. In combinatie met de beperkte breedte van deze wegen vormt dit een risico voor de verkeersveilig heid. Voetgangers en fietsers voelen zich soms onveiljg door te hard rijdende weggebruikers. In het algemeen kan de verkeerveiligheid worden verbeterd door het treffen van snelheidsrem- mende maatregelen. Op veel van de polderwegen ontbreekt de ruimte om dergelijke maatregelen in te voeren. In die gevallen kan de verkeersveilig heid alleen worden verbeterd als weggebruikers rekening met elkaar houden. Overigens zijn uw ideeën over de verbetering van de verkeersveilig heid op polderwegen van harte welkom. U kunt deze kenbaar maken per brief aan Gemeente Zuidpias, afdeling VROM, Antwoordnummer 6, 2900 VD Nieuwerkerk aan den IJssel of per e-mail op R.Landa0Zuidplas.nl. In de verkeerskrant van januari 2012 zal een overzicht worden geplaatst van de reacties en mogelijke vervolgstappen. Deze krant doet een oproep aan alle weggebrui kers om de rijsnelheden op alle (polder)wegen te matigen. Alleen door samen te werken kan de verkeersveiligheid in Zuidpias worden vergroot.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2011 | | pagina 10