Wat is er te doen? Provinciale verantwoordelijkheid op de weg Wat doet steunpunt Coenecoop Op de goede weg.... Themajaar 2011 'Leve de Molens!' HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 7 DECEMBER 2011 ZUID H°LLAND k A Ai t4 A AAAAA Zuid-Holland in kerstsfeer Kunstgebouw blijft! Snelfietsroute Via 44 Den Haag - Leiden bijna klaar December 2011 Zicht op Zuid-Holland Veel thema-evenementen en activiteiten zijn dit jaar georganiseerd. Voor meer informatie en een over zicht kunt u terecht op www.levedemoiens.nl Zuid-Holland is met ruim drie miljoen inwoners de dichtst bevolkte provincie van Nederland. Alles wat zich landelijk afspeelt op vervoersgebied, gebeurt zeker hier. Een goede bereikbaar heid voor inwoners en bezoekers van Zuid-Holland is dan ook een van de belangrijke taken van de provincie. Daarbij speelt de provinciale infrastructuur een belangrijke rol. Groot onderhoud bundelen Wegonderhoud is nodig om die infrastructuur in goede conditie te houden maar geeft ook overlast. De provincie wil die hinder voorkómen en dat vraagt om een uitgekiende aanpak bij het onderhoud en beheer aan de wegen. Daarom voert de provincie groot onderhoud op elk wegtraject integraal uit. Eens in de zes jaar wordt alles op en langs de weg in één keer aangepakt: van wegfundering tot belijning, van openbare verlichting tot parkeerhavens en van bushokjes tot verkeerslichten. Door deze werkwijze is er maar één keer per zes jaar hinder voor de weggebruikers. Overigens wordt de overlast voor het wegverkeer zo laag mogelijk gehouden door, als het even kan, 's nachts en in het weekend te werken. De wegwerkzaamheden veroorzaken ook over last voor omwonenden en bedrijven. Door al het werk te bundelen, duurt die overlast maar een relatief korte tijd. Daarna is iedereen er weer voor zes jaar vanaf. De provincie is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van: 525 km weg 143 km parallelweg 377 km fietspad 137 km vaarweg 67 beweegbare bruggen en 4 sluizen 540 overige civiele kunstwerken zoals viaducten, vaste bruggen en duikers 10850 lichtmasten 125 verkeerslichtinstallaties 40.000 bomen 119 rotondes En nog veel meer, zoals bermen en carpool pleinen Samenwerking De provincie werkt veel samen met het Rijk en de gemeenten. Zo worden wegwerkzaamheden altijd onderling afgestemd, zodat er in een regio niet te veel wegafsluitingen tegelijkertijd zijn. Er zijn ook contacten met nutsbedrijven. Onderhoud of vernieuwing van kabels en leidingen kan op die manier, waar mogelijk, tegelijkertijd met het wegonderhoud plaats vinden. De provincie plant het werk, als het kan, in overleg met de omgeving. Zij houdt ook rekening met de routes van politie, brandweer en ambulances en met busroutes. Verkeersveiligheid Alle provinciale wegen worden zo veilig mogelijk ingericht. Dat gebeurt onder andere doorwegbreedte, maximumsnelheid en belijning met elkaar in overeenstemming te brengen en te zorgen dat er zo min mogelijk obstakels langs de weg staan. Meer over de preventieve veiligheidsmaatregelen die de provincie neemt, is te vinden op www.zuid-holland.nl/rankingtheroads Voor meer informatie: www.zuid-holland.nl/wegverkeer 'ledereen heeft behoefte aan een goede door stroming op een veilige weg. Ook veel inwoners van onze mooie provincie maken dagelijks gebruik van het wegennet. Buiten de bebouwde kom is dat vaak een provinciale weg.' Aan het woord is Frits Paymans, VVD-fractielid in Provinciale Staten. 'Het provinciaal wegennet krimpt al jaren, ter wijl het verkeer toeneemt. Daarnaast komen er steeds meer snelheidsbeperkingen en virtuele middenbermen. De variatie in weginrichting en belijning is groot, waarmee onduidelijk wordt wat nu wel en niet is toegestaan. Maar wellicht is het een kwestie van tijd voordat de gehele provincie volgens hetzelfde systeem is ingericht. Op het onderhoud en de integratie van werk zaamheden op de wegvakken mogen we overi gens trots zijn. Het is voor een overzienbare tijd even lastig, maar daarna ligt er wel iets moois en zijn we er tenminste voor zes jaar vanaf.' ...naar een duurzame en veilige weg? 'Zoals bekend worden alle wegen ingericht vol gens het principe duurzaam en veilig. Leken als u en ik vragen ons wel eens af wat dat precies inhoudt. Weghalen van in- en uitvoegstroken op provinciale wegen belemmert in veel gevallen de doorstroming. Een consequente verwijdering van vluchthavens en parkeerstroken veroorzaakt bij pech en calamiteiten dat de wegen nodeloos voor langere tijd geblokkeerd worden. Bij de herinrichting van de N231/N207 van Nieuwkoop naar Alphen is dat recent het geval, evenals in de omgeving van Gouda. Velen vragen zich met mij af wat het nut en de noodzaak is van die afbraak. Een nadere uitleg is hier op zijn plaats. Over het algemeen is het provinciebestuur goed op weg met een degelijke onderhoudsplanning en een goede uitvoering van het onderhoud. Perfect is het nog niet. Daar streven we wel naar in het belang van de bereikbaarheid, uw reiscomfort en de verkeersveiligheid.' In Waddinxveen is op 25 november het splinter nieuwe wegensteunpunt Coenecoop geopend. Het steunpunt is op duurzame wijze gebouwd met de nieuwste technieken voor gladheid bestrijding. Zo wordt regenwater opgevangen voor gebruik in de natstrooizoutinstallatie. Door nat zout te strooien is er minder zout nodig en dat is beter voor het milieu. Dit steunpunt is het grootste provinciale wegensteunpunt in Zuid-Holland. Wat doet de provincie verder? Vanuit het steunpunt rijden provincieauto's drie keer per week inspectieronden over de wegen in de regio. De weginspecteurs contro leren op asfaltschade en rommel langs de weg. Ze gaan ook na of alle verkeerslichten werken en of de verkeersborden nog heel zijn. Als het nodig is, geven de medewerkers opdracht aan een aannemer om zaken in orde te maken en ze houden toezicht op de uitvoering. Dat varieert van het repareren van asfalt tot het herstellen van kapotte verkeersborden, van het schoonhouden van hectometerbordjes tot het vervangen van lampen in de openbare verlichting, en van het maaien van bermen tot het opfrissen van de belijning. Als er een ongeluk is op een provinciale weg, krijgt de provincie een seintje van de regionale verkeerscentrale. Dan gaat een provinciale toezichthouder direct naar de locatie. Hij of zij regelt, samen met politie, ambulance en brand weer, dat de weg weer zo snel mogelijk vrij is of dat het verkeer wordt omgeleid. Dit noemen we incidentmanagement. Bij gladheid 's winters zijn de provinciemede werkers op het steunpunt dag en nacht in touw. Zij coördineren het werk, onder andere door de aannemer opdracht te geven om te gaan strooien. Provincie Zuid-Holland, afdeling Communicatie, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag, telefoon: 070 441 66 22, e-mail: zuidholland@pzh.nl Traditioneel in deze decembermaand veel Vanaf 2013 krijgt Kunstge bouw minder subsidie van de provincie Zuid-Holland. Daardoor gaan vanaf die datum wel dingen veranderen in onze dienstverlening. Lees meer op www.kunstgebouw.nl/toekomst Vanaf 22 november is het provinciale deel van de snelfietsroute Via 44 tussen Den Haag en Leiden opengesteld voor (brom)fietsers. Waar mogelijk zijn onnodige bochten verwijderd, de fietspaden geasfalteerd met rood asfalt en goed verlicht. Kijk op www.zuid-holland.nl/via44 Wilt u meer weten over onderwerpen in deze advertentie, kijk op www.zuid-holland.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2011 | | pagina 59