Metingen op de Zuidplasweg
Versmalde Zuidplasweg valt bij inwoners niet in de smaak
HART VAN HOLLAND ZEVENHUIZEN 18 JANUARI 2012 21
Durft de gemeente buiten haar
boekje te gaan of toch niet?
Vervolg van voorpagina
Passeren op de Zuidplasweg gaat soms moeizaam (foto's Bart Jansen).
Zevenhuizen - De bezwaarmakers vinden dat de gemeente niet voldoet aan
de eisen voor een veilige weginrichting. Ze worden hierdoor gesteund door
de postcommandant van de brandweer Zevenhuizen die, op persoonlijke ti
tel, liet weten de weg niet veilig te vinden. "Er zijn al ongelukken gebeurd,
gelukkig nog zonder slachtoffers".
Een woordvoerder van de EVO, de
ondernemersorganisatie voor lo
gistiek en transport, vertelt dat de
organisatie uit het hele land klach
ten krijgt over deze weg. Volgens de
richtlijnen van de EVO zou de weg
bij zoveel economische activiteiten
6,2 meter breed moeten zijn. Dan
kunnen twee vrachtwagens elkaar
veilig passeren.
Metingen op de Zuidplasweg
In opdracht van de gemeente zijn
van 5 tot en met 9 januari metingen
verricht op de Zuidplasweg. Het was
toen Kerstvakantie. Resultaat: op
vrijdag 6 januari reden er 6888 voer
tuigen en op zaterdag passeerden er
5636 voertuigen. Hiervan reed 85%
met een snelheid van rond de 60 ki
lometer. "In de periode na de open
stelling van de weg zijn de bermen
enkele keren beschadigd. Uit visuele
waarneming blijkt dat dit nu niet
of nauwelijks meer gebeurd", aldus
de gemeente. De conclusie wordt
dan ook getrokken dat de inrichting
van de Zuidplasweg, Swanlaweg en
Noordeinde dus werkt. "Naar het
zich laat aanzien hebben verkeers
deelnemers tijd nodig gehad om te
wennen aan de nieuwe verkeers
situatie", meent de gemeente. De
bezwaarmakers delen deze mening
niet. Zij wijzen erop dat volgens de
richtlijnen een erftoegangsweg mo
gelijk is als er maximaal 5000 tot
6000 voertuigen per etmaal passe
ren. Op deze regel bestaat, volgens
de gemeente, een uitzondering. Als
er geen fietsers van de weg gebruik
maken, mag daarvan worden afge
weken.
Bezwarencommissie
Het is straks aan de leden van de
bezwarencommissie om een oordeel
te vellen. Eén van hen stelt hardop
de vraag waarom er niet afgeweken
zou kunnen worden van de richtlij
nen. Volgens de gemeente wil het
Openbaar Ministerie snelheidsover
treders alleen beboeten als een weg
volgens de richtlijnen is ingericht.
"De ambtenaren zijn duidelijk. Zij
hadden de opdracht gekregen om
van de Zuidplasweg een 60 kilome
terweg te maken en dat hebben ze
gedaan. Weliswaar aan handen en
voeten gebonden door richtlijnen.
Volgens de richtlijnen mag een 60
kilometerweg niet breder zijn dan
5,5 meter. Volgens diezelfde richt
lijnen is een 60 kilometerweg vei
lig en dus is de Zuidplasweg veilig.
Op papier klopt het verhaal en is er
geen speld tussen te krijgen.
Toch wordt er geklaagd. Veel ge
klaagd, juist over die veiligheid.
Ook als iedereen keurig 60 rijdt. Als
je zoveel commentaar op je werk
krijgt, ga je toch eens kijken? Eens
navraag doen? In het gemeente
huis kan het niet moeilijk zijn er
varingsdeskundigen te vinden die
dagelijks van deze weg gebruik
maken. En hoewel instanties als de
brandweer officieel niet altijd een
mening mogen hebben, hebben ze
die onofficieel vast wel.
De voorbeelden vlogen woensdag
avond bij de bezwarencommissie
door de zaal. De ondernemers heb
ben hart voor hun zaak en komen
op voor hun belangen, maar het
zijn ook mensen die zich zorgen
maken. Niemand zit te wachten op
een vrachtwagen die omvalt, op
tijdverlies, of op een chauffeur die
een ernstig ongeluk veroorzaakt.
De ondernemers halen voorbeel
den aan van een collega die in de
berm stond en er op eigen kracht
niet uit kwam, vrachtwagens
die tegenover elkaar stilstaan en
chauffeurs die ruzie maken over
wie er nu aan de kant moet.
Alle verhalen en waarschuwingen
worden in ieder geval opgenomen
in het verslag van de hoorzitting.
Worden de bezwaarschriften afge
wezen, dan komt er ongetwijfeld
een moment waarop gezegd kan
worden: 'we zeiden het toch
Hoe nu verder? De weg is inmid
dels al heringericht, die kosten zijn
gemaakt. Aanpassingen kosten
opnieuw geld, geld dat gemeente
Zuidpias niet heeft. Bovendien zal
de kritiek die dan losbarst, niet mis
zijn....een geldverspillende actie
van de gemeente. Maar wat is be
langrijker? Moeten er eerst slacht
offers vallen?
Ben ik naïef als ik denk dat nie
mand moedwillig een onveilige
wegsituatie creëert? Denk dat
niemand een ernstig ongeluk op
zijn geweten wil hebben? Burge
meester en wethouders niet, de
bezwaarcommissie niet en ook
ambtenaren niet? Waarom dan
zo halsstarrig vasthouden aan een
gemaakte keuze? Zegt een oud en
beproefd Nederlands spreekwoord
niet dat juist uitzonderingen de
regels bevestigen?
Hopelijk is de commissie van me
ning dat als de Zuidplasweg niet
op een andere manier kan worden
ingericht, de conclusie moet zijn
dat de Zuidplasweg niet geschikt
is als 60 kilometerweg. Of nog
beter, zou het niet geweldig zijn
als iemand zou zeggen 'op papier
leek het een goed plan, de praktijk
blijkt anders. We gaan er wat aan
doen'?
Annette Eijerkamp
Zevenhuizen - De vernieuwde en versmalde Zuidplasweg wordt door me
nig ondernemer bekritiseerd. Ook tijdens de Qwieke dorpsdagen kwam het
onderwerp uitgebreid aan bod. Op straat lijkt ook niemand een goed woord
over te hebben voor het nieuwe stuk asfalt.
Door Bart Jansen
"Het is klinkklare onzin", ant
woordt mevrouw Nijssen op de
vraag wat ze van de nieuwe Zuid
plasweg vindt. "De weg is veel
smaller geworden en vele auto's
en vrachtwagens rijden deels in
de berm als ze elkaar passeren.
Met name vrachtwagens." De
gemeente heeft deze aanpassing
juist gedaan om de snelheid naar
beneden te halen en een veiligere
verkeerssituatie te creëren. "Dat is
dan niet gelukt, ze hadden beter
de weg breder kunnen houden en
alsnog een maximumsnelheid van
60 km/uur in kunnen stellen. Daar
houden we ons wel aan, hoor. Nu
is het gewoon gevaarlijk."
Ook meneer Smit vindt de smalle
weg gevaarlijk. "Er staan slechts
twee lijnen op de weg, aan de zij
kant. Verder is er helemaal geen
belijning. Dat maakt het nou niet
echt veiliger. Ik denk dat er door
deze situatie juist meer ongeluk
ken gebeuren, dan dat ze worden
voorkomen. Te hard rijden is hier
niet het enige probleem. Nu raken
auto's en vrachtwagens langs de
weg, dat is vele malen gevaar
lijker. Daar lijkt niet over te zijn
nagedacht." Dat het voor vracht
wagens nu een ramp is om elkaar
te passeren, vindt ook de heer
Dullaart. "De Zuidplasweg is nu
rampzalig. Het levert alleen maar
gevaar op."
De diepe bandensporen in de
berm, die soms ook vol staan met
water, laten wel zien dat vracht
wagens en auto's regelmatig van
de weg af raken. Naast het feit dat
het een rommelig beeld geeft, is
het ook nog eens extra werk voor
de gemeente. Die moet immers de
berm bijhouden.