Metingen op de Zuidplasweg Versmalde Zuidplasweg valt bij inwoners niet in de smaak HART VAN HOLLAND ZEVENHUIZEN 18 JANUARI 2012 21 Durft de gemeente buiten haar boekje te gaan of toch niet? Vervolg van voorpagina Passeren op de Zuidplasweg gaat soms moeizaam (foto's Bart Jansen). Zevenhuizen - De bezwaarmakers vinden dat de gemeente niet voldoet aan de eisen voor een veilige weginrichting. Ze worden hierdoor gesteund door de postcommandant van de brandweer Zevenhuizen die, op persoonlijke ti tel, liet weten de weg niet veilig te vinden. "Er zijn al ongelukken gebeurd, gelukkig nog zonder slachtoffers". Een woordvoerder van de EVO, de ondernemersorganisatie voor lo gistiek en transport, vertelt dat de organisatie uit het hele land klach ten krijgt over deze weg. Volgens de richtlijnen van de EVO zou de weg bij zoveel economische activiteiten 6,2 meter breed moeten zijn. Dan kunnen twee vrachtwagens elkaar veilig passeren. Metingen op de Zuidplasweg In opdracht van de gemeente zijn van 5 tot en met 9 januari metingen verricht op de Zuidplasweg. Het was toen Kerstvakantie. Resultaat: op vrijdag 6 januari reden er 6888 voer tuigen en op zaterdag passeerden er 5636 voertuigen. Hiervan reed 85% met een snelheid van rond de 60 ki lometer. "In de periode na de open stelling van de weg zijn de bermen enkele keren beschadigd. Uit visuele waarneming blijkt dat dit nu niet of nauwelijks meer gebeurd", aldus de gemeente. De conclusie wordt dan ook getrokken dat de inrichting van de Zuidplasweg, Swanlaweg en Noordeinde dus werkt. "Naar het zich laat aanzien hebben verkeers deelnemers tijd nodig gehad om te wennen aan de nieuwe verkeers situatie", meent de gemeente. De bezwaarmakers delen deze mening niet. Zij wijzen erop dat volgens de richtlijnen een erftoegangsweg mo gelijk is als er maximaal 5000 tot 6000 voertuigen per etmaal passe ren. Op deze regel bestaat, volgens de gemeente, een uitzondering. Als er geen fietsers van de weg gebruik maken, mag daarvan worden afge weken. Bezwarencommissie Het is straks aan de leden van de bezwarencommissie om een oordeel te vellen. Eén van hen stelt hardop de vraag waarom er niet afgeweken zou kunnen worden van de richtlij nen. Volgens de gemeente wil het Openbaar Ministerie snelheidsover treders alleen beboeten als een weg volgens de richtlijnen is ingericht. "De ambtenaren zijn duidelijk. Zij hadden de opdracht gekregen om van de Zuidplasweg een 60 kilome terweg te maken en dat hebben ze gedaan. Weliswaar aan handen en voeten gebonden door richtlijnen. Volgens de richtlijnen mag een 60 kilometerweg niet breder zijn dan 5,5 meter. Volgens diezelfde richt lijnen is een 60 kilometerweg vei lig en dus is de Zuidplasweg veilig. Op papier klopt het verhaal en is er geen speld tussen te krijgen. Toch wordt er geklaagd. Veel ge klaagd, juist over die veiligheid. Ook als iedereen keurig 60 rijdt. Als je zoveel commentaar op je werk krijgt, ga je toch eens kijken? Eens navraag doen? In het gemeente huis kan het niet moeilijk zijn er varingsdeskundigen te vinden die dagelijks van deze weg gebruik maken. En hoewel instanties als de brandweer officieel niet altijd een mening mogen hebben, hebben ze die onofficieel vast wel. De voorbeelden vlogen woensdag avond bij de bezwarencommissie door de zaal. De ondernemers heb ben hart voor hun zaak en komen op voor hun belangen, maar het zijn ook mensen die zich zorgen maken. Niemand zit te wachten op een vrachtwagen die omvalt, op tijdverlies, of op een chauffeur die een ernstig ongeluk veroorzaakt. De ondernemers halen voorbeel den aan van een collega die in de berm stond en er op eigen kracht niet uit kwam, vrachtwagens die tegenover elkaar stilstaan en chauffeurs die ruzie maken over wie er nu aan de kant moet. Alle verhalen en waarschuwingen worden in ieder geval opgenomen in het verslag van de hoorzitting. Worden de bezwaarschriften afge wezen, dan komt er ongetwijfeld een moment waarop gezegd kan worden: 'we zeiden het toch Hoe nu verder? De weg is inmid dels al heringericht, die kosten zijn gemaakt. Aanpassingen kosten opnieuw geld, geld dat gemeente Zuidpias niet heeft. Bovendien zal de kritiek die dan losbarst, niet mis zijn....een geldverspillende actie van de gemeente. Maar wat is be langrijker? Moeten er eerst slacht offers vallen? Ben ik naïef als ik denk dat nie mand moedwillig een onveilige wegsituatie creëert? Denk dat niemand een ernstig ongeluk op zijn geweten wil hebben? Burge meester en wethouders niet, de bezwaarcommissie niet en ook ambtenaren niet? Waarom dan zo halsstarrig vasthouden aan een gemaakte keuze? Zegt een oud en beproefd Nederlands spreekwoord niet dat juist uitzonderingen de regels bevestigen? Hopelijk is de commissie van me ning dat als de Zuidplasweg niet op een andere manier kan worden ingericht, de conclusie moet zijn dat de Zuidplasweg niet geschikt is als 60 kilometerweg. Of nog beter, zou het niet geweldig zijn als iemand zou zeggen 'op papier leek het een goed plan, de praktijk blijkt anders. We gaan er wat aan doen'? Annette Eijerkamp Zevenhuizen - De vernieuwde en versmalde Zuidplasweg wordt door me nig ondernemer bekritiseerd. Ook tijdens de Qwieke dorpsdagen kwam het onderwerp uitgebreid aan bod. Op straat lijkt ook niemand een goed woord over te hebben voor het nieuwe stuk asfalt. Door Bart Jansen "Het is klinkklare onzin", ant woordt mevrouw Nijssen op de vraag wat ze van de nieuwe Zuid plasweg vindt. "De weg is veel smaller geworden en vele auto's en vrachtwagens rijden deels in de berm als ze elkaar passeren. Met name vrachtwagens." De gemeente heeft deze aanpassing juist gedaan om de snelheid naar beneden te halen en een veiligere verkeerssituatie te creëren. "Dat is dan niet gelukt, ze hadden beter de weg breder kunnen houden en alsnog een maximumsnelheid van 60 km/uur in kunnen stellen. Daar houden we ons wel aan, hoor. Nu is het gewoon gevaarlijk." Ook meneer Smit vindt de smalle weg gevaarlijk. "Er staan slechts twee lijnen op de weg, aan de zij kant. Verder is er helemaal geen belijning. Dat maakt het nou niet echt veiliger. Ik denk dat er door deze situatie juist meer ongeluk ken gebeuren, dan dat ze worden voorkomen. Te hard rijden is hier niet het enige probleem. Nu raken auto's en vrachtwagens langs de weg, dat is vele malen gevaar lijker. Daar lijkt niet over te zijn nagedacht." Dat het voor vracht wagens nu een ramp is om elkaar te passeren, vindt ook de heer Dullaart. "De Zuidplasweg is nu rampzalig. Het levert alleen maar gevaar op." De diepe bandensporen in de berm, die soms ook vol staan met water, laten wel zien dat vracht wagens en auto's regelmatig van de weg af raken. Naast het feit dat het een rommelig beeld geeft, is het ook nog eens extra werk voor de gemeente. Die moet immers de berm bijhouden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 21