Samenwerking FitEtFysio en Westland Orthopedie Klikken mag Van Vliet helpt Bikkels Van trekschuit tot lightrail HART VAN HOLLAND BEDRIJVIGHEID 18 JANUARI 2011 25 rwww.hartvanholland-online.nl Zuid-Hollandse openbaar vervoergesehiedenis online Explosion Streetdance terug van vakantie Dierencentrale Er gebeurt van alles op zakelijk gebied in het verspreidingsgebied van Hart van Holland. Op deze pagina verwelkomen we nieuwe bedrijven, bezoeken open dagen, geven informatie over prijsvragen en doen verslag van jubilea en andere zakelijke hoogtepunten. Moordrecht - FitEtFysio Moordrecht is een samenwerkingsverband aange gaan met Westland Orthopedie. Deze firma levert diverse typen steunzo len, afhankelijk van de klachten, hetgebruiksdoel en het te dragen schoei sel. Speciaal voor sporters heeft West land Orthopedie verschillende soorten steunzolen ontwikkeld. Een relatief kleine afwijking in voetenstand of afwikkelpatroon kan een serieuze blessure veroor zaken of onderhouden. De juiste ondersteuning kan dit verhelpen of verkomen. Het assortiment varieert van hard loopzolen tot zolen die gemaakt zijn voor sporten met snelle zij delingse bewegingen als, hockey, korfbal en tennis. Daarnaast zijn er ook zooltjes op maat voor fiet sers (spinning) en voor wandelaars leverbaar. Ook voor klachten als hielspoor, peesontstekingen, lage rugklachten, Diabetes of klachten aan de achillespees zijn passende hulpmiddelen verkrijgbaar. Het aanmeten van de steunzolen, inclusief intakegesprek, neemt ongeveer vijftien tot twintig mi nuten in beslag. Het nemen van de maat gebeurt met behulp van schuimdoosjes in combinatie met blauwdrukken. In enkele gevallen wordt een gipsslof gemaakt. De zolen worden vervaardigd door een erkend orthopedisch schoentech nicus en worden, afhankelijk van de polisvoorwaarden, eventueel vergoed door de ziektekostenver zekering. Voor meer informatie: 0182-376177 of info@fitenfysiomoordrecht.nl. BEDRIJVIGHEID IN DE REGIO Nieuwerkerk aan den IJssel - Van Vliet Trucks Holland B.V. heeft, evenals vorig jaar, het bedrag dat normaal gesproken wordt besteed aan relatie- en eindejaarsgeschen ken, gedoneerd aan een goed doel. De keus viel op de Bart de Graaff Foundation. De stichting helpt mensen met een levensbepalende lichamelijke beper king, bij het starten van hun eigen onderneming, de Bikkels genoemd. Jaarlijks worden één of meer Bik kels ondersteund met een startkapi taaltje, persoonlijke begeleiding en coaching. Het doel is het bedrijf van deze Bikkel(s) binnen één jaar op poten te hebben, zodat deze Bikkel na een jaar zelfstandig is. De Bart de Graaf Foundation sti muleert het zelfstandig onderne merschap van mensen die normaal gesproken nooit de gelegenheid zouden hebben gehad om voor zich zelf te beginnen. Dit initiatief wordt door Van Vliet Trucks van harte on dersteund door middel van een do natie van 5.000,- euro. Corine van Ruissen van de Bart de Graaff Foundation krijgt de cheque overhandigd door Nol van Vliet. Regio - Waar zouden we zijn zonder bus, tram of trein? Hoewel er veel over geklaagd wordt, is het openbaar vervoer vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Reden voor het Provinciaal Historisch Cen trum van het Erfgoedhuis Zuid-Holland om de geschiedenis van het open baar vervoer in de provincie en de daarmee verbonden erfgoedcollecties on der de aandacht te brengen. Op www.geschiedenisvanzuidholland.nl wordt het verhaal van het openbaar vervoer in Zuid-Holland verteld. De teksten zijn geschreven door Wim Wegman. Ook archieven, musea en historische vereni gingen hebben een bijdrage geleverd in de vorm van foto's en teksten. De beurtvaart: het eerste openbaar vervoer Wat wij nu openbaar vervoer noe men, kwam eind zestiende eeuw stukje bij beetje op gang uit de beurtvaart. Schippers namen al lan ger reizigers mee op hun vrachtsche pen, maar zo'n vierhonderd jaar ge leden legden sommige van hen zich helemaal op passagiersvervoer toe. In 1597 startte wat wij nu openbaar vervoer noemen: het beurtveer van Rotterdam naar Amsterdam. Reizi gers konden op vaste tijden, tegen een vast tarief, gegarandeerd tussen de beide plaatsen varen. Trekschuit en postkoets Na 1600 ontstonden wijdvertakte trekschuit-, postkoets- en diligen cenetwerken. Men realiseerde zich dat met een investering vooraf - zoals het graven van een trekvaart of het aanleggen van een straatweg - vervoer veel vlotter kon verlopen. In de negentiende eeuw kwamen technologische doorbraken zoals de stoommachine (trein), de elek tromotor (trein en tram) en de ver brandingsmotor (trein, bus en heel eventjes de tram). Nieuwe machines en steeds dichtere vervoersnetwer ken gaven een breed publiek de mogelijkheid om voor steeds minder geld en in steeds kortere tijd naar elke willekeurige plek in Nederland te reizen. Dit veranderde de ideeën over wonen, werken en school gaan definitief. De elektrische tram maakte de groei van grote steden mogelijk; de trein en de bus ontslo ten het platteland. Zuid-Holland In Zuid-Holland is de geschiedenis van het openbaar vervoer in veel opzichten nog turbulenter en in teressanter dan elders. Het rijke en ondernemende gebied doet geregeld dienst als kraamkamer of testlabora torium, waarbij de vele waterwegen tegelijkertijd zowel lastige obsta kels als grenzeloze mogelijkheden opleveren. Openbaar vervoer beïn vloedde niet alleen het leven van de moderne mens, maar ook de wereld om ons heen. De trekschuit laat 380 jaar na de eerste afvaart nog steeds zijn sporen na in het landschap. Trein, tram, bus en metro verander den het uiterlijk van steden. Verhalen van het publiek Het Provinciaal Historisch Centrum nodigt het publiek uit om herinne ringen en verhalen over het openbaar vervoer te delen op www.geschiede- nisvanzuidholland.nl. Heeft u een bijzondere herinnering het open baar vervoer? Laat het weten aan het Provinciaal Historisch Centrum en u leest het terug op de website. Bijdragen kunnen gedeeld worden in de rubriek Mijn Verhaal chttp www.geschiedenisvanzuidholland. nl/geschiedenis/mijn-verhaal> of gemaild naar redactie@geschiede- nisvanzuidholland.nl. Ook foto's zijn van harte welkom, evenals sugges ties over literatuur en interessante websites over dit onderwerp. Nieuwerkerk aand en IJssel - De les sen van Explosion Streetdance onder leiding van Linda Cramer en Lisa van Lent zijn weer begonnen. De lessen zijn bestemd voor kinderen vanaf zes jaar en worden gegeven op maandag en woensdag op de locatie Con Musica op Sportpark Dorrestein 5. De moge lijkheid bestaat een gratis proefles te volgen. Voor meer informatie en aan melden: lindacramer.streetdance@ gmail.com, lisavanlent.streetdance@ hotmail.com of 06-47560591. Vermist Reu, yorkshire terrier, kaal geschoren, halsband om, Pater Jornaweg Wad- dinxveen. Kater, rood, witte sokken en bef, ge- chipt, Ooievaardreef Moordrecht. Poes, rood, witte sokken en bef, Brug weg Waddinxveen. Kater, rood, met witte aftekeningen, Taag Nieuwerkerk aan den IJssel. Gevonden Poes, schildpad, witte bef, buik, tenen voor en sokken achter, Vierde Tocht- weg Moordrecht. Poes, cypers, witte bef, tenen voor en sokken achter, oude breuk in voet achter, Onderweg Waddinxveen. Kat, rood, witte sokken, borst en kin,Vijfde Tochtweg Moordrecht. Kater, cypers, de Els Nieuwerkerk aan den IJssel. Poes, schildpad, Flevopad Nieuwer kerk aan den IJssel. Informatie: 0186-601199 en www.dierencentrale.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 25