Samenwerking FitEtFysio en
Westland Orthopedie
Klikken mag
Van Vliet helpt Bikkels
Van trekschuit tot lightrail
HART VAN HOLLAND BEDRIJVIGHEID 18 JANUARI 2011
25
rwww.hartvanholland-online.nl
Zuid-Hollandse openbaar vervoergesehiedenis online
Explosion Streetdance
terug van vakantie
Dierencentrale
Er gebeurt van alles op zakelijk gebied in het verspreidingsgebied van
Hart van Holland. Op deze pagina verwelkomen we nieuwe bedrijven,
bezoeken open dagen, geven informatie over prijsvragen en
doen verslag van jubilea en andere zakelijke hoogtepunten.
Moordrecht - FitEtFysio Moordrecht is een samenwerkingsverband aange
gaan met Westland Orthopedie. Deze firma levert diverse typen steunzo
len, afhankelijk van de klachten, hetgebruiksdoel en het te dragen schoei
sel.
Speciaal voor sporters heeft West
land Orthopedie verschillende
soorten steunzolen ontwikkeld.
Een relatief kleine afwijking in
voetenstand of afwikkelpatroon
kan een serieuze blessure veroor
zaken of onderhouden. De juiste
ondersteuning kan dit verhelpen of
verkomen.
Het assortiment varieert van hard
loopzolen tot zolen die gemaakt
zijn voor sporten met snelle zij
delingse bewegingen als, hockey,
korfbal en tennis. Daarnaast zijn
er ook zooltjes op maat voor fiet
sers (spinning) en voor wandelaars
leverbaar. Ook voor klachten als
hielspoor, peesontstekingen, lage
rugklachten, Diabetes of klachten
aan de achillespees zijn passende
hulpmiddelen verkrijgbaar.
Het aanmeten van de steunzolen,
inclusief intakegesprek, neemt
ongeveer vijftien tot twintig mi
nuten in beslag. Het nemen van
de maat gebeurt met behulp van
schuimdoosjes in combinatie met
blauwdrukken. In enkele gevallen
wordt een gipsslof gemaakt. De
zolen worden vervaardigd door een
erkend orthopedisch schoentech
nicus en worden, afhankelijk van
de polisvoorwaarden, eventueel
vergoed door de ziektekostenver
zekering.
Voor meer informatie:
0182-376177 of
info@fitenfysiomoordrecht.nl.
BEDRIJVIGHEID
IN DE REGIO
Nieuwerkerk aan den IJssel - Van
Vliet Trucks Holland B.V. heeft,
evenals vorig jaar, het bedrag dat
normaal gesproken wordt besteed
aan relatie- en eindejaarsgeschen
ken, gedoneerd aan een goed doel.
De keus viel op de Bart de Graaff
Foundation.
De stichting helpt mensen met een
levensbepalende lichamelijke beper
king, bij het starten van hun eigen
onderneming, de Bikkels genoemd.
Jaarlijks worden één of meer Bik
kels ondersteund met een startkapi
taaltje, persoonlijke begeleiding en
coaching. Het doel is het bedrijf van
deze Bikkel(s) binnen één jaar op
poten te hebben, zodat deze Bikkel
na een jaar zelfstandig is.
De Bart de Graaf Foundation sti
muleert het zelfstandig onderne
merschap van mensen die normaal
gesproken nooit de gelegenheid
zouden hebben gehad om voor zich
zelf te beginnen. Dit initiatief wordt
door Van Vliet Trucks van harte on
dersteund door middel van een do
natie van 5.000,- euro.
Corine van Ruissen van de Bart de Graaff Foundation krijgt de cheque
overhandigd door Nol van Vliet.
Regio - Waar zouden we zijn zonder bus, tram of trein? Hoewel er veel over
geklaagd wordt, is het openbaar vervoer vandaag de dag niet meer weg te
denken uit onze maatschappij. Reden voor het Provinciaal Historisch Cen
trum van het Erfgoedhuis Zuid-Holland om de geschiedenis van het open
baar vervoer in de provincie en de daarmee verbonden erfgoedcollecties on
der de aandacht te brengen. Op www.geschiedenisvanzuidholland.nl wordt
het verhaal van het openbaar vervoer in Zuid-Holland verteld. De teksten zijn
geschreven door Wim Wegman. Ook archieven, musea en historische vereni
gingen hebben een bijdrage geleverd in de vorm van foto's en teksten.
De beurtvaart:
het eerste openbaar vervoer
Wat wij nu openbaar vervoer noe
men, kwam eind zestiende eeuw
stukje bij beetje op gang uit de
beurtvaart. Schippers namen al lan
ger reizigers mee op hun vrachtsche
pen, maar zo'n vierhonderd jaar ge
leden legden sommige van hen zich
helemaal op passagiersvervoer toe.
In 1597 startte wat wij nu openbaar
vervoer noemen: het beurtveer van
Rotterdam naar Amsterdam. Reizi
gers konden op vaste tijden, tegen
een vast tarief, gegarandeerd tussen
de beide plaatsen varen.
Trekschuit en postkoets
Na 1600 ontstonden wijdvertakte
trekschuit-, postkoets- en diligen
cenetwerken. Men realiseerde zich
dat met een investering vooraf -
zoals het graven van een trekvaart
of het aanleggen van een straatweg
- vervoer veel vlotter kon verlopen.
In de negentiende eeuw kwamen
technologische doorbraken zoals
de stoommachine (trein), de elek
tromotor (trein en tram) en de ver
brandingsmotor (trein, bus en heel
eventjes de tram). Nieuwe machines
en steeds dichtere vervoersnetwer
ken gaven een breed publiek de
mogelijkheid om voor steeds minder
geld en in steeds kortere tijd naar
elke willekeurige plek in Nederland
te reizen. Dit veranderde de ideeën
over wonen, werken en school
gaan definitief. De elektrische tram
maakte de groei van grote steden
mogelijk; de trein en de bus ontslo
ten het platteland.
Zuid-Holland
In Zuid-Holland is de geschiedenis
van het openbaar vervoer in veel
opzichten nog turbulenter en in
teressanter dan elders. Het rijke en
ondernemende gebied doet geregeld
dienst als kraamkamer of testlabora
torium, waarbij de vele waterwegen
tegelijkertijd zowel lastige obsta
kels als grenzeloze mogelijkheden
opleveren. Openbaar vervoer beïn
vloedde niet alleen het leven van de
moderne mens, maar ook de wereld
om ons heen. De trekschuit laat 380
jaar na de eerste afvaart nog steeds
zijn sporen na in het landschap.
Trein, tram, bus en metro verander
den het uiterlijk van steden.
Verhalen van het publiek
Het Provinciaal Historisch Centrum
nodigt het publiek uit om herinne
ringen en verhalen over het openbaar
vervoer te delen op www.geschiede-
nisvanzuidholland.nl. Heeft u een
bijzondere herinnering het open
baar vervoer? Laat het weten aan
het Provinciaal Historisch Centrum
en u leest het terug op de website.
Bijdragen kunnen gedeeld worden
in de rubriek Mijn Verhaal chttp
www.geschiedenisvanzuidholland.
nl/geschiedenis/mijn-verhaal> of
gemaild naar redactie@geschiede-
nisvanzuidholland.nl. Ook foto's zijn
van harte welkom, evenals sugges
ties over literatuur en interessante
websites over dit onderwerp.
Nieuwerkerk aand en IJssel - De les
sen van Explosion Streetdance onder
leiding van Linda Cramer en Lisa van
Lent zijn weer begonnen. De lessen
zijn bestemd voor kinderen vanaf zes
jaar en worden gegeven op maandag
en woensdag op de locatie Con Musica
op Sportpark Dorrestein 5. De moge
lijkheid bestaat een gratis proefles te
volgen. Voor meer informatie en aan
melden: lindacramer.streetdance@
gmail.com, lisavanlent.streetdance@
hotmail.com of 06-47560591.
Vermist
Reu, yorkshire terrier, kaal geschoren,
halsband om, Pater Jornaweg Wad-
dinxveen.
Kater, rood, witte sokken en bef, ge-
chipt, Ooievaardreef Moordrecht.
Poes, rood, witte sokken en bef, Brug
weg Waddinxveen.
Kater, rood, met witte aftekeningen,
Taag Nieuwerkerk aan den IJssel.
Gevonden
Poes, schildpad, witte bef, buik, tenen
voor en sokken achter, Vierde Tocht-
weg Moordrecht.
Poes, cypers, witte bef, tenen voor
en sokken achter, oude breuk in voet
achter, Onderweg Waddinxveen.
Kat, rood, witte sokken, borst en
kin,Vijfde Tochtweg Moordrecht.
Kater, cypers, de Els Nieuwerkerk aan
den IJssel.
Poes, schildpad, Flevopad Nieuwer
kerk aan den IJssel.
Informatie: 0186-601199 en
www.dierencentrale.nl