üüSq ^ZUID HOLLAND ^AAAA__ AAAAA AAAAi tAAAAAAAA AAAA Wat is er te doen? I Zuid-Holland méér op de fiets ITaür SP: meer aandacht voor fietsroutes Fietspaden in uw omgeving 40 HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DE ZUIDPLAS 28 MAART 2012 Studiedag Erfgoed Beleving Laatste provinciale pagina April 2012 Zicht od Zuid-Holland Provincie Zuid-Holland, afdeling Communicatie, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag, telefoon: 070 441 66 22, e-mail: zuidholland@pzh.nl Hoe breng je collecties op een boeiende manier onder de aandacht en zorg je dat je publiek op zijn eigen manier geschiedenis en erfgoed kan ervaren, op een manier die bij uw instelling past? Erfgoedhuis Zuid-Holland organiseert op 26 april, van 10.00 tot 16.30 uur, een inspiratiedag over Erfgoed Beleving. De dag is bedoeld voor zowel professionals als vrijwilligers, betrokken bij archieven, musea, historische verenigingen, bibliotheken en andere erfgoedinstellingen. Ook studenten zijn van harte welkom. Ga voor meer informatie en aanmelding (voor 20 april) naar www.erfgoedhuis-zh.nl Via deze pagina in uw streekblad hebben wij u de afgelopen jaren op de hoogte gehouden van de activiteiten bij de provin cie Zuid-Holland. U hebt kunnen lezen met welke onderwerpen de provincie zich bezighoudt, waarvoor zij allemaal verant woordelijk is, welke plannen zij maakt voor nu en de toekomst en hoe zij denkt die plannen uit te voeren. Toch is maandelijks één pagina bij lange na niet genoeg om u voldoende te informeren. Bovendien kan zo'n pagina niet altijd up- to-date zijn. Dat is onze website wél. Dit is dan ook de laatste pagina. Wij verwijzen u graag naar onze website waar u alle belang rijke informatie over de provincie kunt vinden en wij danken u hartelijk voor uw belang stelling en reacties de afgelopen jaren. De redactie Wilt u meer weten over onderwerpen in deze advertentie, kijk op www.zuid-holland.nl Bij de aantrekkelijke leefomgeving voor de inwoners van Zuid-Holland, die de provincie voor ogen staat, hoort ook de best mogelijke infrastructuur voor auto, openbaar vervoer, schip én fiets. 'Zuid-Holland méér op de fiets' was dan ook het motto van het Fietsplan 2008. In het fiets- plan staat beschreven hoe de provincie het fietsnetwerk denkt te verbeteren, inclusief commu nicatie, gedragsbeïnvloeding en investeringen in stalling- en overstapfaciliteiten. De provincie heeft nauw samengewerkt met regio's, waterschappen en gemeenten die 500 wensen voor projecten hebben ingediend. Na selectie zijn circa 165 projecten opgenomen in het fietsplan. Wat is de stand van zaken nu, vier jaar later? Mooie resultaten Na vier jaar hard werken kan met tevredenheid worden teruggekeken. Het doel was om vóór 2012 110 kilometer nieuw of vernieuwd (verbreding, verlichting) fietspad aan te leggen; eind 2011 stond de teller op 144 km, dat zijn circa 75 fietspaden. Een aantal mooie voorbeelden zijn: Twee snelfietsroutes tussen Leiden-Den Haag (Velostrada en Via 44), die de verbinding tussen de twee steden sneller en veiliger maakt. Een grootschalig project waarin bestaande paden zijn opgeknapt en nieuwe delen zijn aangelegd. Fietsverbinding tussen Balijbos en Delftse Hout, een belangrijke schakel in het fiets netwerk tussen Delft en Zoetemeer, zowel voor woon-werkverkeer als voor recreatief gebruik. Interprovinciale route Fietspad 273, waarmee een verbinding tot stand is gekomen in het routenetwerk Oudewater en Haastrecht, tussen Zuid-Holland en Utrecht. Drie nieuwe recreatieve fietspaden rond Werelderfgoed Kinderdijk, de F366-, F268 en F344. Deze route draagt ook bij aan fiets- veiligheid voor scholieren. Naast een beter fietsnetwerk is de Zuid-Hol landse fietser er ook op vooruit gegaan dankzij een aantal extra maatregelen. Zo is de Fiets routeplanner verbeterd; deze maakt sinds 2011 onderdeel uit van de landelijke planner van de Fietsersbond (zie ook www.zuid-holland.nl/ fietsrouteplanner). Ook zijn er 4.600 nieuwe fietsstallingsplekken gekomen bij bushaltes en treinstations. Verder is er veel aandacht voor heldere bewegwijzering, is er een volledig fietsknooppuntennetwerk voor recreatieve fietsers in Zuid-Holland en stimuleert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zuid-Hol land de verbetering van fietsvaardigheid van o.a. basisschoolleerlingen. Provinciaal netwerk bouwen De provincie legt de komende jaren het accent op zogenoemde bovenregionale verbindingen, zoals snelfietsroutes voor woon-werkverkeer of schoolroutes en verbindingen tussen stede lijk en landelijk gebied. Hiermee kunnen onze inwoners snel en comfortabel naar werk of school, of snel de stad uit naar het groen. De ervaring van de afgelopen vier jaar komt goed van pas bij het netwerk van 'provinciale hoofdverbindingen' dat de provincie voor ogen heeft. Door (snel)fietsroutes aan elkaar te koppelen en intensiever te gebruiken, worden de grotere steden en dorpen en economische centra in Zuid-Holland met elkaar verbonden. De komende vier jaar wil de provincie 76 fiets- projecten uitvoeren, waarvan 36 woon-werk- en 40 stad-landverbindingen. 'Kortgeleden viel mijn oog op een artikel over het fietspadenbeleid van de provincie. Ik wist al wel dat er voortvarend aan de fietspaden werd gewerkt maar dit artikel versterkte dat beeld. Ik hoop dat we de komende jaren kunnen doorgaan met het verder verbeteren en uit bouwen van het fietspadennetwerk. De vier partijen in de coalitie zijn tijdens de onderhan delingen overeengekomen meer geld voor de aanleg van fietspaden uit te geven.' Aan het woord is Harre van der Nat, fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten. Milieudefensie pleit voor meer fietspaden 'De maatschappelijke aandacht voor fietspaden neemt nog steeds toe. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het burgerinitiatief van Milieudefensie voor meer fietspaden. Meer en betere fietspaden kunnen forenzen uit de auto lokken en daar door worden de files korter. Door het initiatief van Milieudefensie ontstaat extra aandacht voor de aanleg van de fietspaden en dat is altijd goed. Toch zijn er nog weinig mogelijk heden bekend om de fietsroutes met weinig extra kosten te verbeteren of uit te breiden. Ook budget voor veerverbindingen De routes worden in Zuid-Holland veel door water doorkruist. Het zou mooi zijn als er meer aandacht zou komen voor veerverbindingen die in of nabij die fietsroutes liggen. Veel exploitanten van (fiets)veren kunnen best een steuntje in de rug gebruiken en een goede aansluiting van de bedrijfstijden op het aan bod van fietsers kan de aantrekkelijkheid van routes vergroten of de afstanden verkleinen. Ik zou graag zien dat een klein deel van het budget voor fietsroutes voor de veren in die routes zal worden aangewend.' Ook bij u in de buurt werkt de provincie, samen met gemeenten, waterschappen en regio's, hard aan nieuwe fietspaden. We lichten er hier een paar voor u uit. Wilt u meer over deze en andere fietspaden weten, kijk dan op www.zuid-holland.nl (thema Verkeer en vervoer/fietspaden). Kinderdijk Afgelopen najaar zijn er drie nieuwe fiets paden geopend in het molenrijke Kinderdijk. Op deze nieuwe fietspaden kun je comfortabel en veilig van huis naar school of werk fietsen, maar natuurlijk ook het cultuurlandschap van Kinderdijk ontdekken. De nieuwe fietspaden liggen tussen Alblasserdam en het veer van Kinderdijk (3.3 kilometer), tussen Nieuw- Lekkerland en het veer van Kinderdijk (0.8 km) en tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland (2.4 kilometer). De provincie Zuid-Holland was verantwoordelijk voor de financiering van de nieuwe fietspaden die zijn aangelegd door de gemeenten Alblasserdam, Nieuw-Lekkerland en het Waterschap Rivierenland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 40