Zuidpias Oriroerendezaakbelasting 2012 Vrijgekomen huurwoningen in Moordrecht Kijk eens in het vrijwilligersloket! gemeente Geldigheid kinderbijschrijving paspoort vervalt per 26 juni WEEK HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS\ 28 MAART 2012 7 In de raad van november 2011 is de begroting van de gemeente Zuidpias vastgesteld. In die vergadering is besloten om de OZB te verhogen met 2,25% (correctie van de inflatie). En extra te verhogen met 10%. De OZB- tarieven zijn daarna in december vastgesteld. Het OZB-tarief is het percentage van de vastgestelde waarde (de zogenaamde WOZ-waarde*) van de woning en niet-woning dat aan belasting moet worden betaald. Na controle door de Waarderingskamer (zie www. waarderingskamer.nl) heeft de gemeente eind februari de aanslagen 2012 verstuurd. Voor individuele eige naren van woningen en eigenaren en gebruikers van niet-woningen maakt de aanslag zichtbaar wat de OZB- verhoging voor hen betekent. Naast de vragen uit de gemeenteraad, hebben ook inwoners vragen gesteld. Het college wil daarom nog maals een toelichting geven. Waarom een OZB-verhoging? De raad heeft besloten om naast een bezuiniging van ca. 9,5 miljoen euro ook een OZB-verhoging van ca. 0,7 miljoen euro toe te passen. Hierbij is ook rekening gehouden met het besluit in 2010 om de OZB terug te brengen op het laagste niveau van de drie deelnemende fusiegemeentes voor de fusie, namelijk het niveau van Nieuwerkerk aan den IJssel. Eind 2011 werden nieuwe tegenvallers als gevolg van de economische crisis duidelijk. De gevolgen hiervan worden opgevangen door grote bezuinigingen en door de OZB-verhoging. De raad stemde in met het collegevoorstel om er niet voor te kiezen nog meer te bezuinigen op bijvoorbeeld voorzie ningen, omdat daar al substantieel op bezuinigd was. Totaalopbrengst en de individuele uitwerking Er zijn vragen gesteld over het stijgingspercentage: dit blijkt niet op 12,5 uit te vallen. Hoe kan dat? Dit heeft te maken met het feit dat de percentages van 2,25% en 10% over de totaal OZB-opbrengst gaan. De stijgingspercentages waarmee de burgers en bedrijven te maken krijgen, betreffen individuele bedragen en die verschillen ook per individueel geval. Oorzaak is de daling in de heffingsgrondslag van 2012 ten opzichte van 2011. Populair gezegd: de totale belastingop brengst is het resultaat van de totale WOZ-waarde in Zuidpias maal een tarief. Als de totale WOZ-waarde daalt, moet het tarief omhoog om hetzelfde resultaat te bereiken. Vervolgens worden de door de gemeen teraad vastgestelde tarieven toegepast op de indivi duele WOZ-waarden van de huizen en bedrijven. Deze WOZ-waarden variëren en daardoor verschillen ook de aanslagen. De aanslagen kunnen daardoor per huis of bedrijf anders uitpakken. Hieronder volgt een gedetailleerdere uitleg van deze OZB-berekening: Berekening OZB-opbrengst Om te komen tot de berekening van de OZB-opbrengst is een aantal gegevens noodzakelijk. 1. WOZ-waarde* - Waardering Onroerende Zaken De WOZ-waarde wordt door een onafhankelijk extern taxatiebureau bepaald. Het gaat om de totale waarde van alle woningen en niet woningen in Zuidpias. Er zijn drie categorieën: woningeigenaren, eigenaren en gebruikers van niet-woningen 2. Heffingsgrondslag De totale WOZ-waarde minus de vrijstellingen, zoals de cultuurgrondvrijstelling, een percentage leeg standsrisico en minus een percentage risico wegens bezwaar en beroep. 3. Te realiseren OZB-opbrengst 2012 Per WOZ-onderdeel is een te realiseren opbrengst berekend. Dit is de opbrengst 2011 plus de percenta ges van 2,25% en 10%. 6. OZB- tarief Te realiseren OZB-opbrengst gedeeld door de hef fingsgrondslag OZB tarief Verklaring van het verschil totaal OZB-opbrengst en OZB-opbrengst per woning: wDe WOZ-waarde, en daarmee de heffingsgrondslag, is verlaagd. Hier is een aantal oorzaken voor aan te geven: waardedaling van de woningen en niet-woningen; hoger risico op bezwaar en beroep; verandering van bouwgrond in agrarische grond (gevolg uitspraak Raad van State over 'Zuidplas'gronden); verschuiving van woningen naar niet-woningen. Zoals hierboven is uitgelegd: de totaalbelastingop brengst is het resultaat van tarief maal waarde (hef fingsgrondslag). Nu de totaalwaarde is gedaald, moest het tarief worden verhoogd. Nieuwe aannemer geeft fris gezicht aan Laatst in te richten rotonde Met ingang van dinsdag 26 juni 2012 vervalt de geldigheid van alle kinderbijschrijvingen in paspoorten. Vanaf die dag moeten kinderen een eigen paspoort of een Nederlandse identiteitskaart hebben om naar het buitenland en weer terug naar Nederland te kunnen reizen. Alle ouders en voogden die kin deren (die jonger zijn dan 16 jaar) in hun paspoort bijgeschreven hebben staan, ontvingen rond 15 maart 2012 een brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Heeft u een brief ontvangen, lees deze dan goed. In de brief staat of uw Inu nog) bij geschreven kind voor 1 september 2012 een eigen document nodig heeft. Is dat het geval, kom dan zo snel mogelijk maar in ieder geval vóór 1 mei 2012 een paspoort of identiteitskaart voor uw bijge schreven kind aanvragen. Heeft uw bijgeschreven kind vóór 1 september 2012 géén eigen reisdocument nodig, dan wordt u vriendelijk verzocht om voor die tijd geen document voor hem of haar aan te vragen. Dit in verband met de verwachte drukte aan de balies. Extra openingstijden De afdeling Publiekszaken heeft op de woensdagen 28 maart, 6,11,18 en 25 april 2012 extra openingstijden tussen 16.00 en 19.00 uur Via 0180-330300 maakt u een afspraak. Let op: u kunt dan alleen pinnen en niet contant betalen. U kunt u er ook voor kiezen om tij dens de reguliere openingstijden een afspraak te maken. Ook dan kunt u alleen pinnen. Meer informatie over het ver vallen van de geldigheid van de kinderbijschrijving kunt u lezen op www.paspoortinformatie.nl. Heeft u kinderen in uw paspoort bijgeschreven staan, maar geen brief ontvangen? Dan kunt u de brief lezen op www.paspoortinformatie.nl. Reageren heeft alleen zin als u aan alle voor waarden voldoet Regelmatig krijgt de gemeente aanvragen binnen met onvolledig ingevulde formulieren, jaaropgave of IB60 formulieren uit een ver keerd jaar of inschrijvingen die niet voldoen aan de voorwaarden. Deze aanvragen kunnen we niet in behandeling nemen. Lees daarom zorgvuldig de voorwaarden door bij de wonin gen en onderaan dit artikel. Dr. Van Westendorplaan 18 2-kamer etagewoning (Portiekflat zonder lift, 1e verdieping) Beschikbaar per: 21 april 2012 Bruto huur: 360,82 Voorwaarden: Max. 2 personen Max. bruto verzameljaarinkomen 1 persoon 22.025,— Max. bruto verzameljaarinkomen 2 personen 29.900,-- Wethouder Van Gentplein 22 2-kamer etagewoning (Portiekflat zonder lift, 1e verdieping) Beschikbaar per: 1 juni 2012 (onder voorbehoud) Bruto huur: 285,99 Voorwaarden: Max. 2 personen Max. bruto verzameljaarinkomen 1 persoon 22.025,— Max. bruto verzameljaarinkomen 2 personen 29.900,— Graaf Willemstraat 32 6-ka me reen gezinswoning Beschikbaar per: medio april (onder voorbehoud) Bruto huur: 532,66 Voorwaarden: Min. 2 personen Max. bruto verzameljaarinkomen €36.085,- Doorstromers vanuit een huurwoning genieten voorrang Nieuwbouw eengezinswoningen in Moordrecht Er zijn nog enkele woningen beschikbaar. Zie de advertentie op onze website www.zuidplas.nl -> Wonen Leven ->Huren in Zuidpias -^Woningaanbod in Moordrecht. Heeft u belangstelling en voldoet u aan de voorwaarden? Vraagt u dan naar een inschrijfformulier voor de huurwoning of woonwagenstandplaats bij het gemeentehuis (per woning één formulier) telefoonnummer (0180) 33 03 00 download het van de gemeentelijke website. Uw inschrijving moet 2 april 2012 vóór 12.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Alleen volledig ingevulde formulieren kunnen worden behandeld. Voeg daarbij het IB-60 formulier of de gevraagde inkomstenverklaring (bij iedere inschrijving). Als er geen goede inkomstengegevens zijn bijgevoegd, kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen. Het inschrijfformulier kunt u samen met de gevraagde gegevens in de brievenbus doen van het gemeentehuis in Nieuwerkerk aan den IJssel, t.a.v. de afdeling VROM/Huisvestingszaken, Raadhuisplein 1 of opsturen naar de Gemeente Zuidpias, t.a.v. de afdeling VROM/ Huisvestingszaken, Postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. Op zoek naar informatie over vrijwilligerswerk? Op de site van het vrijwilligersloket vindt u informatie van uiteenlopende aard! Bovendien: Vrijwilligers op zoek naar vrijwilligers- Verenigingen kunnen vacatures plaat- werk kunnen zich registreren in de sen in de vrijwilligersvacaturebank. vrijwilligersvacaturebank. Informatie: www.zuidplas.nl/vrijwilligersloket,www.zuidplas.vrijwilligersgids.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 7