Tijdelijk afscheid van hefbrug Waddinxveen
HART VAN HOLLAND REGIO I 4 APRIL 2012 57
De hefbrug van Waddinxveen wordt eruit gevaren.
Waddinxveen/Regio - Liefhebbers van techniekstonden maandagmiddag op
de kant vlakbij de hefbrug in Waddinxveen te genieten. Het brugdeel oftewel
'de vat' werd losgekoppeld, gedraaid en weggevareneen technisch hoog
standje dat tientallen belangstellenden trok en nog eens tientallen mede
werkers die direct of indirect iets van doen hebben met het onderhoud van
de brug dat de komende vijf maanden in beslag gaat nemen.
Bij de verplaatsing van het 110 ton
wegende brugdeel werd uiteraard
niets aan het toeval overgelaten. De
voorbereiding van het totale project
werd, volgens één van de projectlei
ders van de provincie Marco Wesse-
ling, al in 2010 in gang gezet.
Om 13.00 uur is het zover, kondigt
een sms'je van de provincie aan op
maandag 2 april. Wie zich heeft
aangemeld voor deze service, wordt
een uur van tevoren ingelicht. In dit
geval wordt iedereen gewezen op
het 'uitvaren van het beweegbare
gedeelte van de hefbrug'.
Medewerkers van de provincie leg
gen aan de kant uit aan wie het ho
ren wil wat er gaat gebeuren. "De
brug is ontkoppeld van de torens
aan beide kanten en komt dadelijk
op de ponton te liggen die nu nog
omhoog wordt gebracht. Dit laatste
gebeurt door water uit de ponton
te pompen waardoor deze omhoog
komt. Vervolgens rust de brug op
een zogenoemde strassenroller die
bestaat uit wielen die om hun ei
gen as kunnen draaien. Hiermee
wordt de brug gedraaid en daarna
op stempels geplaatst."
Met behulp van een sleper wordt
het gevaarte via Gouda naar Hol-
landia in Krimpen aan den IJssel
gebracht. Daar zal het bruggedeelte
worden gestraald en verbreed met
consoles, speciaal voor fietsers en
voetgangers.
Op het moment dat het wegdek los
komt van de torens, tuurt iedereen
gespannen naar de brug. Fototoe
stellen in de aanslag. Heel langzaam
en zeer gecontroleerd maakt het
brugdeel op de strassenroller een
draai. "Hier gaat het nou om, hè. Dit
is toch mooi. En ook heel bijzonder.
Dit brugdeel is er niet meer uit ge
weest sinds 1936." Jeroen Palthe, de
projectleider van de provincie die
over de hefbrug gaat, kijkt verrukt
toe. "Op papier hebben we er al een
poos aan gewerkt, maar dit is het."
Zijn vader staat trots naast hem. "Ik
kom wel vaker kijken naar dit soort
projecten van mijn zoon." De twee
Van alle kanten wordt 'operatie
hefbrug' bekeken. Door mensen
die er verstand van hebben en
mensen die gewoon afkomen op
het mooie schouwspel of op de
belangstelling die het trekt. Koos
van der Lans (69) houdt ook alles
in de gaten, samen met nog twee
andere mannen die zich voorstel
len als gepensioneerden, "ik heb
altijd in de bouw gewerkt zodoen
de vind ik dit wel leuk om te zien",
vertelt Koos. "En sowieso alles wat
met schepen en water te maken
heeft is interessant." De Wad-
dinxvener vindt het wel een goede
delen hun liefde voor techniek.
Zodra de brug helemaal gedraaid is
en bijna op weg gaat in de richting
van Gouda, valt pas op hoe leeg de
hefbrug er nu uitziet. Palthe schiet
in de lach. "Het lijkt wel een holle
kies nu." Medio juni of aan het eind
van die maand wordt het midden
zaak dat de brug wordt opgeknapt
in de komende vijf maanden. "Het
beton onder de brug was wel rot,
maar ik heb nog wel erger ge
zien. Maar de brug is vooral ook te
smal. Moet je met kinderen eens
over die brug gaan, dat is levens
gevaarlijk. Ik rijd zelf altijd maar
over het voetpad."
Zijn buurmannen knikken instem
mend. "Het wordt altijd beter met
een nieuwe brug. En het past straks
ook bij het nieuwe stadshart van
Waddinxveen..." De drie beginnen
smakelijk te lachen. "Zou het er
echt nog ooit van gaan komen?"
stuk van de brug weer terugge
plaatst. "Dat wordt wel spannend.
De brug is dan breder. Maar ach, we
doen gewoon hetzelfde trucje", zegt
Palthe met een grijns. "En nu ga ik
mijn bed in." Het is half drie 's mid
dags. Zijn toch wel bijzondere werk
dag van twaalf uur zit erop.
Hefbr. Waddinxveen
De ponton onder het beweegbare brugdeel wordt verhoogd.
Het beweegbare brugdeel op weg naar Krimpen aan den IJsse