'Netjes je hand uitsteken' Opbrengst collecte Astma Fonds Verdachten diefstal koper aangehouden Verkeersblunders in Zevenhuizen Open Dag Sanare Zorg Et Welzijn HART VAN HOLLAND ZUIDPIAS 23 MEI 2012 39 Verkeersexamens in Zuidpias begonnen De redactie van Hart van Holland behoudt zich het recht voor om ingezonden brieven in te korten. Nieuwerkerk aan den IJssel/Zuidplas - In het verkeer moet je altijd oplet ten; het gevaar zit in een klein hoek je, dus is het belangrijk dat je alle verkeersregels kent. Veilig Verkeer Nederland neemt jaarlijks een prak tisch verkeersexamen af bij jonge verkeersdeelnemers.. Dinsdag 22 mei beten de leerlingen van groep 7a van de Prins Willem Alexander school het spits afin Zuidpias. Door Bart Jansen Om kwart voor negen arriveren de leerlingen van groep 7a, met de fiets aan de hand, op het Raadhuisplein. Ze stellen zich netjes in rijtjes op en wachten licht gespannen op tekst en uitleg over wat hen te wachten staat. Wethouder Arjen Hazelebach neemt als eerste het woord en pro beert de spanning te breken. Door de megafoon vraagt hij waar de af korting PWA voor school. "Prins Wil lem Alexander", klinkt het luidkeels. "Hoor ik nou Maxima-school?", zegt Hazelebach grappend. "Het is goed dat jullie hier zijn. Jullie mogen la ten zien dat jullie kunnen deelne men aan het verkeer." Ok-sticker Voordat dat het zover is houdt ook wijkagent Tom Oostendorp nog even Goed kijken is heel belangrijk in het verkeer. een kort praatje. "Klopt het dat al jullie fietsen zijn gekeurd?", vraagt Oostendorp. Een volmondige 'ja!' klinkt er als antwoord. "We missen alleen nog onze ok!-stickers", laten de leerlingen weten. Om te con troleren of de fietsen echt in orde zijn wil Oostendorp even horen of ze allemaal voorzien zijn van een bel. Een luid gerinkel is het gevolg. Volgens Oostendorp zit het wel goed. Hij voorziet de leerlingen nog snel van een tip. "Als je niet weet of je je hand wel of niet uit moet steken dan kun je het maar beter wel doen, want als je het vergeet Moordrecht - Vierenvijftig collec tanten gingen de deuren langs voor het Astma Fonds. De opbrengst be draagt 3104,72. De organisatie be dankt collectanten en gevers voor hun bijdrage. Collectant gemist? sms 'LONG'naar 4333, hiermee do neert men alsnog 1,50 euro. Zevenhuizen - De politie heeft zater dag 19 mei om 6.50 uur twee Rot terdammers van 47 en 74 jaar en een man van 28 jaar uit Losser aan gehouden voor diefstal van koper. Een getuige zag drie personen op de Noordelijke Dwarsweg een kabel in een aanhanger laden. Hij vond dit verdacht en belde de politie. De auto werd op de Schielandweg in Nieu werkerk aan den IJssel staande ge houden voor een controle. De kabel bleek inderdaad van diefstal afkom stig. De mannen zijn aangehouden. Rechtdoor rijden wordt hierspookrijden kost het je punten. En een keer ex tra je hand uitsteken is niet erg." De eerste deelnemers hebben dat goed in hun oren geknoopt. Bij het verlaten van het Raadhuisplein wor den de handen keurig uitgestoken. Langs de route zit een aantal ou ders, dat de fietsers nauwlettend in de gaten houdt en checkt of ze keu rig hun hand uit blijven steken. In Moordrecht wordt het verkeers examen op 23 mei afgenomen, in Moerkapelle op 24 mei en in Zeven huizen op 7 juni. Nieuwerkerk aan den IJssel - Sana- ra aan het Raadhuisplein 5 houdt zaterdag 2 juni een open dag van 10.00 tot 15.00 uur. Belangstellenden kunnen er terecht voor informatie en advies over ver zorging, verpleging, begeleiding en huishoudelijke zorg aan huis. Er kunnen tijdens de open dag ver schillende gezondheidstestjes ge daan worden. Voor meer informatie: 0180-310180. In de gemeentelijke verkeerskrant roept wethouder Hazelebach op om met ideeën te komen om de ver keersveiligheid in Zuidpias te verbe teren. Dus eerst worden er dure en domme wegsituaties gecreëerd zo als de Klinkhamer- en Zuidplasweg en dan mag de burger met sugges ties ter verbetering komen... Aandachtspunten ter duurzame ver betering van de verkeersblunders bij Zevenhuizen: De Zuidplasweg spoort niet! Komende vanaf Zevenhuizen maakt de Zuidplasweg bij het industrie terrein een onlogische knik. Wie rechtdoor rijdt, wordt automatisch spookrijder. Optisch wordt de au tomobilist naar de verkeerde kant van de vluchtheuvel, naar de linker rijstrook, gestuurd. Het spookrijden wordt verder in de hand gewerkt door oude belijningen en door de oude vluchtheuvel die bij de re novatie niet is aangepast. De ge meente is op de hoogte van haar blunders: zo werd in 2011 bij de ingebruikname van de vernieuwde Zuidplasweg de kop van de vlucht heuvel wit geschilderd en voor het kruispunt werd een bord met een pijl geplaatst. Kortom: dit stuk weg spoort niet en schreeuwt om verbe tering. Levensgevaar voor fietsers. Vanaf het kruispunt met de Noorde lijke Dwarsweg (bedoeld worden de twee T-splitsingen met de Klinkha- merweg, waar gevaar ontstaat om dat weggebruikers er altijd aarzelen) tot aan het Nijverheidscentrum zijn de gescheiden rijwielpaden vervan gen door fietsstroken op de rijweg, die te smal is om fietsers en auto's veilig te laten samengaan. Elkaar tegemoetkomende auto's moeten, om elkaar te kunnen passeren, uit wijken op de rijwielpaden. Het lan delijk beleid is er al vele jaren op gericht om overal gescheiden rij wielpaden aan te leggen, maar niet in Zevenhuizen (daar zijn ze om on begrijpelijke redenen weg gehaald). Vreemd want er is ruimte genoeg. Kortom: terug met die gescheiden rijwielpaden. De gevaarlijke betonblokversper ring ter hoogte van de begraaf plaats. Plaats die blokken enkele tientallen meters uit elkaar en de voorrangs situatie is voor elke automobilist glashelder. Nu weet niemand wie er voorrang heeft. De snelste, de bru taalste of de fatsoenlijkste? Het ge vaar van die begraafplaatsconstruc tie is voor fietsers nog groter: de wachtende automobilist moet tot aan de stoeprand om de middenop rijdende tegenligger de blokken te kunnen laten passeren en de fietser zit op de fietsstrook volledig klem. Kortom: weg met die constructie of plaats ze verder uit elkaar. Sluipverkeer. Tientallen kinderen zijn afhankelijk van het Zuideinde als fietsroute naar de scholen in Nieuwerkerk en Rotterdam. Voor die kinderen is het Zuideinde levensgevaarlijk vanwege het vele sluipverkeer dat van de nieuwe rotonde via het dorp over de dijk naar Nesselande rijdt. Kortom: Zuideinde voor de fietsers, voor de bus en voor bestemmingsverkeer. De absurde 30-50-30-50-kilome- terstukjes op de Klinkhamerweg. Het maakt het zo onoverzichtelijk. Over de Opril is al genoeg geschre ven en gedacht. Het enige dat daar veranderd is, is de plaatsing van twee bankjes tegenover de brand weerkazerne. Kennelijk bedoeld om in alle rust de vreemde situatie te kunnen overzien. Fietsstroken op de Klinkhamerweg vanaf Opril tot aan het tanksta tion. De logica van het aanleggen van rij wielstroken op de rijweg is volstrekt onduidelijk. Vanaf Moerkapelle komt hier nooit een fietser en vanaf Ze venhuizen houdt de rijwielstrook na enkele honderden meters ineens op. Iedere fietser maakt gebruik van de ventweg, de Swanlaweg, die sinds jaar en dag in gebruik is als veilig rijwielpad. En dat kan maar beter zo blijven. Kortom: weg met die fiets stroken en geen fietsers en auto's op dezelfde rijweg als er zo'n voortref felijk en veilig alternatief naast ligt. Meneer Hazelebach heeft bij deze genoeg tips ter verbetering. Ben benieuwd of de burgers binnenkort zien of er in de praktijk iets verbe tert. Maar zolang er nog verkeers- kranten en huis-aan-huis-brochures nodig zijn om duurzaam veilige ver keerssituaties uit te leggen, schiet er duidelijk iets tekort. Henk van Dongen Zevenhuizen Wijkagent Tom Oostendorp heeft nog een goede tip voorde examenkandidaten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 39