HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 1 AUGUSTUS 2012 13 Door Cees Visser Zevenhuizen/Rotterdam - Groter kan het contrast niet zijn: een historische vierassige tram uit de jaren 30 van de vorige eeuw die langs de 'highlights' van wereldstad Rotterdam anno 2012 rijdt. Het is een at tractie van de eerste orde, waarvan toeristen uit alle landen van Europa en zelfs uit Amerika, China, Ja pan en Zuid-Afrika, maar al te graag gebruik mak en. Gedurende de hele zomerperiode rijdt het gele 'ouwetje'vanaf het Willemsplein langs allerlei oud- Rotterdamse en nieuw-Rotterdamse bezienswaar digheden. Wisselijzer Stoomtrammetje 'Tramvader Zevenhuizenaar Arie Boertje is één van de zeventig vrijwilligers die als conducteur op lijn 10 van eind juni tot begin september met toe risten door de stad tramt. Hij doet het sinds 2008, één dag per week. "Ik werkte al twintig jaar als vrij williger bij de RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) in Oud dorp en besloot ook bij de RET in Rotterdam te solliciteren naar een vrijwilligersbaan als conducteur op de Historische Tram. Gezien mijn grote ervaring werd ik door de dienstleider aangenomen. Naast mijn vaste werk als neerlandicus bij KPMG, werk ik nu één dag per week in Rotterdam en één dag per week in Ouddorp. Daar maakt een oud stoomtrammetje, zoals dit destijds vanuit Rotterdam naar de eilanden reed, nu ritten voor toe risten vanuit Ouddorp naar Scha- rendijke." Het personeel van de Historische Tram draagt een tenue uit de jaren 50 van de vorige eeuw, compleet met stropdas. De conducteurs heb ben een echte voor het gebruik van euro's omgebouwde Syro (wissel automaat) zoals die destijds werd gebruikt. Over zijn functie vertelt Boertje: "Een conducteur verkoopt spuwen', 'De aandacht van het personeel niet afleiden', 'Vlug in- en uitstappen' en 'Plaats voor den conducteur'. Bestuurder Ruud van Roon, voor malig leraar aardrijkskunde aan het Comenius College in Capelle aan den IJssel, ontpopt zich als een meesterlijk verteller. Onderwijl verkoopt conducteur Arie speciale kaartjes en vermaakt het publiek met allerlei kwinkslagen. Een klein jongetje, dat later ook conducteur wil worden, krijgt van hem een ereplaatsje achterin. Müswoninp De route voert onder andere door het Scheepvaartkwartier, het oude Delfshaven, de Mathenesserlaan met veel art deco en art nouveau huizen, het Rotterdamse koopcen trum, de Lijnbaan, de Coolsingel, het in aanbouw zijnde nieuwe Centraal Station, de Binnenweg met zijn 180 nationaliteiten en de Puntegaalstraat met het niet meer in gebruik zijnde belastingkantoor. Van Roon legt uit dat Rotterdam, in tegenstelling tot andere grote steden, een nieuw centrum en oude buitenwijken heeft. Dit is het gevolg van het feit dat op 14 mei 1940 maar liefst 258 ha van het "Voordat we vertrekken, ga ik naar het midden van het Willemsplein en lok ik met een fluitje toeristen naar de tram." centrum werd weggebombardeerd. Bekende Rotterdamse gebouwen als het Witte Huis en de befaam de kubuswoningen, waarover Van Roon allerlei bijzonderheden ver telt, trekken aan het oog voorbij. Passagiers stappen onderweg in en uit, waarbij Boertje de Engelsspre kenden gedag zegt met: "Bye, Bye, Zwaai, Zwaai." Aan het eind van de rit is iedereen het er enthousiast over eens: dit was een rit om nooit te vergeten. Boertje heeft nog een grote wens: dat, net als in vroeger tijden, op de Brielselaan en de Putselaan in Rotterdam het stoomtrammetje en de oude tram weer eens broederlijk naast elkaar zullen rijden. Wellicht dat andere 'tramenthousiastelin gen' deze droom nog eens voor hem zullen doen uitkomen. Zo niet, dan blijft Boertje toch, in ieder ge val, de herinnering koesteren. De tramconducteur verlegt een wissel met een wisselijzer. kaartjes en heeft een stoeltje op het middenbalkon. Ik assisteer de bestuurder met vertalingen in di verse talen, wanneer dit nodig is. De bestuurder zelf heefteen micro foon en vertelt over de gebouwen, standbeelden en bijzonderheden onderweg. In de tram is een ge luidsinstallatie aangebracht. Voor dat de tram vertrekt, ga ik naar het midden van het Willemsplein en lok ik met een conducteursfluitje toeristen vanaf de Spido-rond- vaartboten naar de tram. Ook ver leg ik wissels met een zogenaamd wisselijzer. En, wanneer een nood situatie mocht optreden, weet ik wat me te doen staat, omdat ik een veiligheidscursus heb gevolgd." Om als conducteur up to date te worden, heeft Boertje heel veel boeken over trams verslonden en de nodige ervaring bij de RTM op gedaan. Maar, zo vertelt hij: "Ik heb vooral ontzettend veel geleerd van bestuurder Jan Jager (75) die nog steeds actief is als vrijwilliger op de tram. Ik noem hem dan ook 'mijn tramvader'. En, door de omgang met zoveel mensen uit alle windstreken, heb ik natuurlijk ook erg veel ken nis opgedaan, die mij in dit vrijwil ligerswerk van pas komt." Zelfs voor geboren Rotterdammers is een rit met de Historische Tram vol verrassingen. Aan de wanden bordjes met aan wijzingen als: 'Niet rooken', 'Niet

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 13