Maximumsnelheid rijkswegen verhoogd
Zuidpias Verkeerskrant oktober 2012
Scholen denken mee met
fietsplan Zuidpias Verkeersquiz
Antwoorden
gemeente week
HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS\ 10 OKTOBER 2012
Nieuwe activiteiten
Zo heeft de gemeente al de beschikking over het eerste
schoolpleinpakket, dat gaat rouleren op scholen die hier
behoefte aan hebben. Het pakket kan worden gebruikt
als ondersteuning tijdens verkeerslessen. In de komende
jaren hopen we meer schoolpleinpakketten te kunnen
kopen. In de eerste week van oktober doen de leerlingen
uit groep 8 van zo'n tien basisscholen mee aan de dode-
hoeklessen. Gedurende de hele maand oktober bevindt
de vrachtwagen van 'Veilig op weg' zich in onze gemeente.
Daarnaast gaan we alle lokale fietsenmakers per brief
vragen of zij willen meewerken aan periodieke controles.
Het theoretisch verkeersexamen
Het praktisch verkeersexamen
Het boekje'Ken de verkeersregels'
De fietsverlichtingsactie
De actie 'De scholen zijn weer begonnen'
Er zijn ook een aantal activiteiten die wij niet meer zullen
uitvoeren. Zo nemen wij afscheid van het VerkeersLokaal,
omdat bijna geen enkele school hieraan deelnam. En van
de Europese Mobiliteitsweek, omdat deze ieder jaar direct
na de actie "De scholen zijn weer begonnen"plaats vindt.
Ook de projecten Verkeersbrigadiers en Streetwise zullen
wij niet meer faciliteren.
Uitbreiding fietsenstallingen
Het onderzoek onder scholen heeft geleid tot een overzicht
van fysieke maatregelen waarmee het fietsen kan worden
gestimuleerd. De uitvoering hiervan wordt op de betref
fende locaties meegenomen zodra er groot onderhoud
plaatsvindt. Ook het thema fietsenstallingen kwam aan
bod. Diverse scholen spraken de wens uit om het huidige
aantal uit te breiden. De komende maanden wordt in
overleg met deze scholen gekeken naar de mogelijkheden.
Daarnaast heeft de gemeente subsidie aangevraagd bij de
provincie voor het realiseren van extra fietsenstallingen in
2013.
'Pak de Fiets!'
'Pak de Fiets!' draait om het stimuleren van het fietsge
bruik. Het fietsplan richt zich voornamelijk op de gedrags
beïnvloeding van fietsers, waarbij goede voorlichting
essentieel is. In deel 1 van het plan staat de doelgroep
scholieren centraal. Later dit jaar volgt de uitwerking van
de stimulerende maatregelen voor sporters. De infra
structuur voor fietsers vormt geen onderdeel van 'Pak de
Fiets!'. Zaken als de aanleg van fietspaden krijgen een plek
in de LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte], Deze
wordt op dit moment opgesteld.
Aan goede ideeën van onze schoten geen gebrek. Dat
bleek maar weer eens toen zij in het kader van het
fietsplan 'Pak de Fiets!' mochten meedenken over het
fietsbeleid van de gemeente. De scholen gaven hiermee
gehoor aan een belangrijke wens van het college en
de gemeenteraad, die in het plan specifieke aandacht
vragen voor scholieren. 'Pak de Fiets!' werd deze zomer
door het college vastgesteld.
Onderzoek scholen
Voor het vormgeven van 'Pak de fiets!' heeft de gemeente
contact gezocht met basisscholen en middelbare scholen
in de gemeente Zuidpias. Aan de hand van de gesprekken
die met de scholen zijn gevoerd, hebben we besloten met
welke activiteiten we doorgaan en welke worden stopge
zet. Daarnaast zijn uit de gesprekken met de scholen drie
nieuwe ideeën naarvoren gekomen: een schoolpleinpak
ket, dodehoekles en periodieke controle door een fietsen
maker. Deze activiteiten zijn alle drie opgepakt door de
gemeente.
Vraag 3:
Heeft een
fietser die
vanaf een
fietspad
van rechts
aan komt
rijden
voorrang?
Vraag 5:
Mag de
fietser zo
rijden?
Vraag 1:
Moet
ook een
fietser een
voetganger
over laten
steken bij
een voet-
gangers-
oversteek-
plaats?
Vraag 4:
Mag de
fietser zo
rijden?
•ua6]OA uajaow ueeqlupjooq
ap puoj6j0)goe ap do sjag ap sje
jau peq jas^ag ap snp 'pjapuoz
-a6pn jam sjasjag uapjoM ËaM
-sBuijqauuaa pjoq jaq japuo 'aa|q
g pjooMjuy
ufjz }S33Ma6 snap
3)s6jij3A ap 13M iaq noz lexaB pp u|
■ua6iOA aj pedsjag
pp iqagdjaA )am sj jasjag ap snp
'pedsjag tqogdjaAuo uaa }jaj)aq
6aM ap }seeu pedsjag jaq 'ep
<j pJooMjuy
ua|za6
6aM sie uooMaö poo jaMSjaapjaA
-ua6aM ap ui ipjoM pedsjag uaa 'ep
PJOOMJUV
luua^unddooupsjag
'aamm aiz ojm jaaui joo/\ 'uapais ai
uauues ajnojsiag aAageajaaj uaa
ujo lappiuudinq uag pjaAAjauuaiund
-dooups)ag ;aq pn alpjoq uaa s| pq
z PJOOMJUV
•ueeB
uaiei jooa 'uaop at sp-|nz ueeis
tund )aq do pfqauuap jo uapa}SJ3A0
sjeeidpaa)sjaAosja6ueB}aoA uaa
do aip '6in}jaoAua}dea!pueqa6 uaa
uea sjapjnntsaq ua sja6ue6}aoA
uajaouj sjapjnntsaq ape 'ep
l pjoomjuy
Sinds 1 september 2012 is de maximumsnelheid op de
rijkswegen verhoogd. Deze maatregel wordt echter
omgeven door onduidelijkheid. Mogen we nu 80 km/u,
100 km/u, 120 km/u of 130 km/u? En waar precies?
Welnu, het uitgangspunt is dat op alle snelwegen een
limiet geldt van 130 km/u. Deze
regel geldt in beginsel altijd,
behalve wanneer een andere
limiet wordt aangegeven. En juist
daardoor is het in onze regio even
opletten geblazen. Op de A20 mag
u vanaf het Gouwe Aquaduct name
lijk nog steeds niet harder dan 120
km/u. Tot Rotterdam Alexander
welteverstaan, want vanaf daar
is 100 km/u uw maximum. Op dit
traject zijn vooralsnog dus geen
veranderingen doorgevoerd.
Op de A12 is het wat complexer geworden. Daar geldt
gedurende de avond en nacht een maximumsnelheid van
130 km/u. Tussen 6.00 en 19.00 uur is het echter niet toe
gestaan om harder te rijden dan 120 km/u. Is daarnaast
ook nog eens de spitsstrook geopend, dan geldt er een
limiet van slechts 100 km/u.
Sinds 1988 gold op de meeste
rijkswegen een maximumsnelheid
van 120 km/u, terwijl op veel
Randstedelijke snelwegen de limiet
op 100 km/u lag. Sinds 1 september
is de maximum toegestane snelheid
op snelwegen afhankelijker
geworden van het tijdstip van de
dag. De stukken waar niet harder
gereden mag worden dan 80
km/u, zijn op de meeste plekken
afgeschaft.