Maximumsnelheid rijkswegen verhoogd Zuidpias Verkeerskrant oktober 2012 Scholen denken mee met fietsplan Zuidpias Verkeersquiz Antwoorden gemeente week HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS\ 10 OKTOBER 2012 Nieuwe activiteiten Zo heeft de gemeente al de beschikking over het eerste schoolpleinpakket, dat gaat rouleren op scholen die hier behoefte aan hebben. Het pakket kan worden gebruikt als ondersteuning tijdens verkeerslessen. In de komende jaren hopen we meer schoolpleinpakketten te kunnen kopen. In de eerste week van oktober doen de leerlingen uit groep 8 van zo'n tien basisscholen mee aan de dode- hoeklessen. Gedurende de hele maand oktober bevindt de vrachtwagen van 'Veilig op weg' zich in onze gemeente. Daarnaast gaan we alle lokale fietsenmakers per brief vragen of zij willen meewerken aan periodieke controles. Het theoretisch verkeersexamen Het praktisch verkeersexamen Het boekje'Ken de verkeersregels' De fietsverlichtingsactie De actie 'De scholen zijn weer begonnen' Er zijn ook een aantal activiteiten die wij niet meer zullen uitvoeren. Zo nemen wij afscheid van het VerkeersLokaal, omdat bijna geen enkele school hieraan deelnam. En van de Europese Mobiliteitsweek, omdat deze ieder jaar direct na de actie "De scholen zijn weer begonnen"plaats vindt. Ook de projecten Verkeersbrigadiers en Streetwise zullen wij niet meer faciliteren. Uitbreiding fietsenstallingen Het onderzoek onder scholen heeft geleid tot een overzicht van fysieke maatregelen waarmee het fietsen kan worden gestimuleerd. De uitvoering hiervan wordt op de betref fende locaties meegenomen zodra er groot onderhoud plaatsvindt. Ook het thema fietsenstallingen kwam aan bod. Diverse scholen spraken de wens uit om het huidige aantal uit te breiden. De komende maanden wordt in overleg met deze scholen gekeken naar de mogelijkheden. Daarnaast heeft de gemeente subsidie aangevraagd bij de provincie voor het realiseren van extra fietsenstallingen in 2013. 'Pak de Fiets!' 'Pak de Fiets!' draait om het stimuleren van het fietsge bruik. Het fietsplan richt zich voornamelijk op de gedrags beïnvloeding van fietsers, waarbij goede voorlichting essentieel is. In deel 1 van het plan staat de doelgroep scholieren centraal. Later dit jaar volgt de uitwerking van de stimulerende maatregelen voor sporters. De infra structuur voor fietsers vormt geen onderdeel van 'Pak de Fiets!'. Zaken als de aanleg van fietspaden krijgen een plek in de LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte], Deze wordt op dit moment opgesteld. Aan goede ideeën van onze schoten geen gebrek. Dat bleek maar weer eens toen zij in het kader van het fietsplan 'Pak de Fiets!' mochten meedenken over het fietsbeleid van de gemeente. De scholen gaven hiermee gehoor aan een belangrijke wens van het college en de gemeenteraad, die in het plan specifieke aandacht vragen voor scholieren. 'Pak de Fiets!' werd deze zomer door het college vastgesteld. Onderzoek scholen Voor het vormgeven van 'Pak de fiets!' heeft de gemeente contact gezocht met basisscholen en middelbare scholen in de gemeente Zuidpias. Aan de hand van de gesprekken die met de scholen zijn gevoerd, hebben we besloten met welke activiteiten we doorgaan en welke worden stopge zet. Daarnaast zijn uit de gesprekken met de scholen drie nieuwe ideeën naarvoren gekomen: een schoolpleinpak ket, dodehoekles en periodieke controle door een fietsen maker. Deze activiteiten zijn alle drie opgepakt door de gemeente. Vraag 3: Heeft een fietser die vanaf een fietspad van rechts aan komt rijden voorrang? Vraag 5: Mag de fietser zo rijden? Vraag 1: Moet ook een fietser een voetganger over laten steken bij een voet- gangers- oversteek- plaats? Vraag 4: Mag de fietser zo rijden? •ua6]OA uajaow ueeqlupjooq ap puoj6j0)goe ap do sjag ap sje jau peq jas^ag ap snp 'pjapuoz -a6pn jam sjasjag uapjoM ËaM -sBuijqauuaa pjoq jaq japuo 'aa|q g pjooMjuy ufjz }S33Ma6 snap 3)s6jij3A ap 13M iaq noz lexaB pp u| ■ua6iOA aj pedsjag pp iqagdjaA )am sj jasjag ap snp 'pedsjag tqogdjaAuo uaa }jaj)aq 6aM ap }seeu pedsjag jaq 'ep <j pJooMjuy ua|za6 6aM sie uooMaö poo jaMSjaapjaA -ua6aM ap ui ipjoM pedsjag uaa 'ep PJOOMJUV luua^unddooupsjag 'aamm aiz ojm jaaui joo/\ 'uapais ai uauues ajnojsiag aAageajaaj uaa ujo lappiuudinq uag pjaAAjauuaiund -dooups)ag ;aq pn alpjoq uaa s| pq z PJOOMJUV •ueeB uaiei jooa 'uaop at sp-|nz ueeis tund )aq do pfqauuap jo uapa}SJ3A0 sjeeidpaa)sjaAosja6ueB}aoA uaa do aip '6in}jaoAua}dea!pueqa6 uaa uea sjapjnntsaq ua sja6ue6}aoA uajaouj sjapjnntsaq ape 'ep l pjoomjuy Sinds 1 september 2012 is de maximumsnelheid op de rijkswegen verhoogd. Deze maatregel wordt echter omgeven door onduidelijkheid. Mogen we nu 80 km/u, 100 km/u, 120 km/u of 130 km/u? En waar precies? Welnu, het uitgangspunt is dat op alle snelwegen een limiet geldt van 130 km/u. Deze regel geldt in beginsel altijd, behalve wanneer een andere limiet wordt aangegeven. En juist daardoor is het in onze regio even opletten geblazen. Op de A20 mag u vanaf het Gouwe Aquaduct name lijk nog steeds niet harder dan 120 km/u. Tot Rotterdam Alexander welteverstaan, want vanaf daar is 100 km/u uw maximum. Op dit traject zijn vooralsnog dus geen veranderingen doorgevoerd. Op de A12 is het wat complexer geworden. Daar geldt gedurende de avond en nacht een maximumsnelheid van 130 km/u. Tussen 6.00 en 19.00 uur is het echter niet toe gestaan om harder te rijden dan 120 km/u. Is daarnaast ook nog eens de spitsstrook geopend, dan geldt er een limiet van slechts 100 km/u. Sinds 1988 gold op de meeste rijkswegen een maximumsnelheid van 120 km/u, terwijl op veel Randstedelijke snelwegen de limiet op 100 km/u lag. Sinds 1 september is de maximum toegestane snelheid op snelwegen afhankelijker geworden van het tijdstip van de dag. De stukken waar niet harder gereden mag worden dan 80 km/u, zijn op de meeste plekken afgeschaft.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 7