APK keuringen in het buitenland
Snel suvje
Vernieuwde Kia Sorento lichter, zuiniger
en met een riante standaarduitrusting
Ford houdt Mondeo
binnen 20 procent
Actiemodel van
Porsche Panamera
Opel Cascada weer
voorzien van softtop
Renault
lanceert
Initiale
Braziliaanse
BMW's
Minder
S-klasses
HART VAN HOLLAND I AUTO WERELD
31 OKTOBER 2012
Mercedes heeft de produc
tie van de huidige S-klasse
verlaagd door het aantal
productieshifts te halve
ren. Aan deze verlaging
liggen twee redenen ten
grondslag. Ook de markt
voor topklasse limousines is
minder groot dan voorzien,
maar ook is in de wereld
de komst van de volgende
generatie bekend, waardoor
de verkopen afnemen.
Een van de belangrijkste
noviteiten van Ford tijdens
de afgelopen Parijse autosa
lon was de nieuwe Mondeo.
Deze auto wordt pas in
de loop van volgend jaar
leverbaar, zodat het merk
nog enige tijd voort moet
met het huidige model. Tot
nu toe levert Ford de 1.6
liter dieselmotor (1.6 TDCi
Econetic) die met een
C02-uitstoot van 114g/km
voldoet aan de normen voor 20
procent bijtelling. Maar aan
gezien de grenswaarde per 1
januari aanstaande weer wordt
verscherpt, zou de auto naar
de normale 25 procent gaan.
De technici van Ford hebben
echter met wat kleine ingre
pen 2 g/km kunnen besparen,
waardoor de auto naar 112
g/km gaat en geheel 2013 nog
in aanmerking komt voor de
lagere bijtelling.
Renault gaat de topklasse
benaderen met een nieuw
merk, Initiale de Paris. Tot
nu toe was het een label dat
voor het meest luxueuze
uitrustingsvariant stond.
Volgens het merk moet
Initiale de Paris een krach
tige designtaai voeren met
een duidelijke boodschap
die tientallen jaren stand
houdt. Kwalitatief moeten
de producten top worden.
BMW heeft officieel me
degedeeld in groeimarkt
Brazilië een nieuwe fabriek
te gaan bouwen. Verdere
details worden nog niet vrij
gegeven. De verkopen in
het land groeien aanzienlijk
en ook het feit dat Brazilië
gastland is voor de wereld
kampioenschappen voetbal
(2014) en de Olympische
Spelen (2016) spelen bij
BMW's beslissing mee.
Wie besloten heeft Nederland
voor een deel van het jaar
te verlaten en naar zonniger
oorden te vertrekken, kent het
probleem dat de nog steeds
Nederlands gekentekende auto
precies tijdens het buitenland
se verblijf aan een APK keu
ring toe is. Het lijkt onbegon
nen werk om alleen daarvoor
vanuit bijvoorbeeld Spanje
naar Nederland te rijden en
weer terug. Daarom is het met
directe ingang nu mogelijk
om de Nederlandse APK in
Spanje te laten verrichten. Er
is besloten om een proef van
maar liefst zes jaar in te stellen
bij een aantal keuringsstations
in Spanje. Natuurlijk gaat het
om populaire vakantieoorden
als Alicante, Benidorm, Bar
celona, Marbella en Sevilla.
De procedure is niet anders
dan bij een Nederlands APK
station. De auto Wordt gekeurd
in een bedrijf dat herkenbaar
is aan het RDW-schildje op de
gevel. De auto wordt door de
keurmeester in het Neder
landse systeem afgemeld en de
eigenaar krijgt een Nederlands
APK keuringrapport mee. Of
de RDW ook steekproeven
gaat uitvoeren, dat wordt niet
gemeld. Er is gekozen voor een
proef van zes jaar. Mogelijk
dat er daarna sprake is van een
Europese APK. Overigens was
het in België al langer mogelijk
een Nederlands gekentekende
auto APK te laten keuren.
Daarvoor kan men terecht op
tien verschillende stations,
uitsluitend in Vlaanderen.
De Porsche Panamera Platinium Edition is er met meer
dere motoren, beginnend met de diesel vanaf 105.200
euro.
Zelfs Porsche past het
fenomeen veel voor weinig
toe door een 'actiemodel' te
brengen van de Panamera.
De Panamera Platinum
Edition heeft diverse details
in een platinum kleur zoals
de spijlen in het front, de
spiegelkappen en de dif
fuser achter. Deze uitvoering
is er in een beperkt aantal
lakkleuren en hebben allemaal
zwarte hoogglans sierlijsten
rond de zijruiten. Zaken als
bi-xenon koplampen, parkeer-
sensoren en zelfdimmende
binnenspiegel zijn net als de 19
inch turbowielen standaard.
Na een conceptversie met links en rechts stuur, gaat Nissan enkele tientallen
exemplaren bouwen van de Juke-R die voor een half miljoen worden verkocht.
Onderhuids draagt de kleine SUV de techniek van de GT-R. De vormgeving is
identiek gebleven aan de concepts en datzelfde geldt voor de techniek met onder
meer een 550 pk sterke motor die zorgt voor een top van 275 km/u.
Binnen de reeks van de
huidige Opel Astra is er nog
steeds geen cabriolet. Opel
gaat dit gemis opvullen met
een nieuwe auto, die niet meer
Astra cabriolet heet, maar
Cascada is gedoopt. Met de
4,70 meter lange, rank gelijnde
vierzitter wil Opel zich anders
neerzetten dan met de Astra
TwinTop. Door de grote lengte
heeft de Cascada een uiterst
elegant voorkomen. Het het
familiegezicht van de meest
recente Opel-modellen is in
het front herkenbaar, maar
toch wijken alle elementen
van de Astra af. Uiteraard is
wel gebruik gemaakt van het
Astra platform. De voorwiel
ophanging is identiek aan dat
van de GTC, die is uitgerust
met HiperStrut veerpoten
die veel meer dan de meer
vertrouwde McPherson
constructie de wielen aan
de grond houden bij spor
tief bochtenwerk.
Opel kiest bij de Cascada
voor een softtop, de harde
cabriodaken lijken op hun
retour. Daarmee toont de
achterkant minder zwaar,
weegt de auto minder en
ziet er ook in gesloten toe
stand beter uit. Het baga
gevolume varieert van 280
tot 350 liter. De Cascada
start begin volgend jaar met
de 1.4 Turbo (140 pk) en
de 2.0 CDTI van 165 pk.
Daarbij komt iets later de
splinternieuwe 1.6 turbo
benzine van 170 pk.
De 4,70 meter lange Opel Cascada heeft een elegant voor
komen en leunt technisch op de Astra.
Kia presenteert de vernieuwde
Sorento die begin volgend jaar
bij de dealer staat. De SUV is
iets lichter, zuiniger en rijker
uitgerust.
De vernieuwde Sorento is te
herkennen aan een anders
gestileerd front met gewijzigde
bumper, grille en koplampu
nits met de onvermijdelijke
led-dagrijverlichting. Aan de
achterzijde valt direct op dat
de vierkante lichtclusters zijn
vervangen door moderne,
slankere exemplaren. Een
hele verbetering. Ook hier een
nieuw design voor de bumper
en achterklep. De 19-inch
wielen uit het Super Pack ma
ken het plaatje compleet, al is
met de standaard 17-inch ook
weinig mis.
De Sorento deelt zijn ver
nieuwde platform met zijn
neefje Hyundai Santa Fe.
De stijfheid van het chassis is
met 18 procent verbeterd en
dankzij lichtere materialen is
het gewicht ook iets afgeno
men. Kia heeft de subframes
nieuw ontwikkeld, maar maakt
onveranderd gebruik van de
McPherson veerpoten voor en
een multi-link set-up achter.
Dat zorgt voor veel comfort,
waarbij de koets wel de neiging
heeft tot overhellen.
Het motorenpalet bestaat uit
een 2.4 GDi benzinemotor
met 192 pk of een 5 pk sterkere
De vernieuwde Kia Sorento lijkt op wat details na sterk op z'n voorganger, maar heeft een
volledig herziene bodemgroep als basis.
2.2 CRDi met een fors koppel
van 436 Nm. Die laatste geniet
de voorkeur, die aan trekkracht
geen gebrek heeft. De motor
gaat over het algemeen rustig
te werk. De honderdsprint
verloopt in 9,3 seconden en de
topsnelheid ligt op 190 km/u.
De automaat, die de Sorento
drie mille duurder maakt, past
helemaal bij het karakter van
de grote SUV.
De standaarduitrusting (Plus
Pack geheten) is riant. Bij de
vanafprijs van 39.995 euro
voor de 2.4 GDi is onder meer
navigatie, een achteruitrij-
camera, stoelverwarming,
airco, cruise control en een
regensensor inbegrepen. Aan
de 2.2 CRDi diesel Plus Pack
hangt een prijskaartje van
42.995 euro. Het Super Pack
is uitsluitende te bestellen in
combinatie met een automaat
en biedt bovenop het Plus Pack
nog 19-inch lichtmetaal, leren
bekleding met verwarmbare en
geventileerde voorstoelen, Flex
steering en sleutelloze toegang.
Met Super Pack kost de So
rento 2.4 GDi 48.495 euro en
de 2.2 CRDi 53.995 euro.