Zuidpias Begroting 2013-2016 gemeente WEEK HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 31 OKTOBER 2012 Veilig thuis in Zuidpias Beheerplannen Bestemmingsplannen MPG2013 Hoofdweg Economische zaken Afval 1 Spoorwegovergangen Reconstructie aansluiting A20/N456 Ambonwijk Zuidplaspolder Veiligheid en leefbaarheid zijn bepalend voor het woonplezier in de gemeente Zuidpias. In 2013 moet het veiligheids- en leefbaarheids niveau hetzelfde blijven. Soms wordt wel voor een andere aanpak gekozen. Bijvoorbeeld wordt bij aansturing van de bikers niet alleen gekeken naar de veiligheidscijfers, maar ook naar de behoefte van de burger. Om jeugdover- last tegen te gaan, wordt samengewerkt in het veiligheidshuis. Zuidpias werkt vanuit zijn regierol samen met de burgers en veiligheids- partners aan een veilige en leefbare woonom geving. Op het gebied van crisisbeheersing is de gemeentelijke organisatie voorbereid en werkt daarbij aan professionalisering. Uitgaven veiligheid: 3.144.000,- In 2012 zijn beheerplannen groen, wegen en riolering vastgesteld. Eind 2012 en begin 2013 is het de beurt aan de beheerplannen open bare verlichting, gebouwen, civiele kunstwer ken, waterbeheer en sportvelden. Bij onder houd en beheer van openbare ruimte wordt zoveel mogelijk afgestemd. Zodat bijvoorbeeld in een keer riolering wordt aangebracht en een straat opnieuwwordt ingericht. De gemeente is op grond van de Wet ruim telijke ordening [Wro) verplicht om actuele bestemmingsplannen te hebben. Dat wil zeggen dat bestemmingsplannen niet 'ouder mogen zijn dan 10 jaar. Op 1 juli 2013 moet aan deze verplichting zijn voldaan voor de bestem mingsplannen die ouder zijn dan 10 jaar. De bestemmingsplannen die geactuali seerd worden, zijn 'conserverende' bestem mingsplannen. Dit houdt in dat de bestaande situatie opnieuw wordt vastgelegd,.maar wel volgens de recente geactualiseerde voorschriften (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet ruimtelijke ordening en digitalisering verplichtingen). De gemeente Zuidpias kende op 1 januari 2010 in totaal 59 bestemmingsplannen, waarvan er31 vóór juli 2013 moeten worden geactu aliseerd. Door samenvoeging van bestem mingsplangebieden wordt het aantal bestem mingsplannen teruggebracht van 31 naar 17. Deze 17 plannen moeten vóór 1 juli 2013 geac tualiseerd zijn. Hiervan zijn er inmiddels 4 vastgesteld door de raad, 3 bestemmingsplan nen zijn in procedure. De overige plannen zijn in het voorstadium van de formele procedure die voor bestemmingsplannen moet worden gevolgd en zullen in 2013 worden vastgesteld. In het jaar 2013 zullen de gevolgen van de omstandigheden op de vastgoedmarkt verder zichtbaar worden. De huidige marktsituatie heeft grote gevolgen voor gebiedsontwikke- lingen: grondprijzen komen verder onder druk te staan door de dalende verkoopprijzen van woningen. De afzetsnelheid ligt lager en soms worden afspraken uit het verleden herzien. Soms wordt besloten projecten en grondex ploitaties (voorlopig) niet (of kleinschaliger) door te laten gaan. Het Meerjarenperspectief 2013 zal de financiële en programmatische gevolgen van de huidige marktomstandighe den feitelijk inzichtelijk maken, inclusief de risico's. De gemeenten Rotterdam en Zuidpias zijn in overleg over capaciteitsverruiming van het westelijk deel van de Hoofdweg in Nieuwerkerk aan den IJssel. De raad van de gemeente Zuidpias heeft hierover in decem ber 2011 een standpunt ingenomen: capaci teitsverruiming is alleen mogelijk binnen een profiel van 2 x 1 rijstroken. Dit standpunt is voorgelegd aan de gemeente Rotterdam en gaf aanleiding voor een gezamenlijk ver- keersonderzoek. Waarschijnlijk baseert de gemeente Rotterdam haar standpunt over de capaciteitsverruiming op de resultaten van het genoemde verkeersonderzoek. Zuidpias hoopt 2 juni 2012: projectpartners geven startschot voor aanleg nieuwe aansluiting A20/NA56. planstructuur worden afgerond. Belangrijk daarbij is uiteraard wat de voorstellen vanuit het rijk zijn om waar mogelijk toch een stimu lans in de vastgoedsector te realiseren. De nu vanuit het project Zuidvleugel opgezette studie naar de totaliteit van de bouwlocaties in Zuid-Holland en een studie vanuit het ministe rie van l&M naar de crisis in de woningmarkt, kunnen daarbij van grote invloed zijn. Het actieprogramma 'Op het laagste punt aan de top' zet in op het beschermen en verbete ren van het ondernemersklimaat in Zuidpias. Economische zaken doet dit door samenwer king met het bedrijfsleven in het Economisch Platform en middenstandsoverleg. Tijdens deze overleggen wordt het actieprogramma in concrete plannen vertaald en door partijen uitgevoerd. Zuidpias zet in op het uitbou wen van de veiligheid en bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en winkelcentra. Dit gebeurt door het Keurmerk Ondernemen en parkmanagement. Een andere manier van stimuleren van het ondernemersklimaat is het organiseren van thema- en informatieavonden. Daarnaast zal in het voorjaar van 2013 de markt van Zevenhuizen van start gaan. Ook brengt Zuidpias de digitale nieuwsbrief aan de ondernemers uit, waardoor sneller en beter ingespeeld wordt op de actualiteit. Zuidpias zet in op het gescheiden inzamelen van afval. In 2013 biedt iedere inwoner afval aan met een afvalpas. Bovengrondse en grijze minicontainers worden in 2013 vervangen door ondergrondse containers. Afvalinzameling in Zuidpias is kostendek kend en wordt verrekend via de afvalstoffen heffing. Opgeknapte woningen in de Ambonwijk, Moordrecht in 2013 een definitief besluit te kunnen nemen over de capaciteitsverruiming. Om de veiligheid van de intensief gebruikte spoorwegovergangen in Zuidpias te verbe teren, is besloten om de 6 bestaande gelijk vloerse kruisingen op te heffen. En waar mogelijk te vervangen door tunnels. Dit is vastgelegd in een convenant met Prorail en de Provincie. De tunnels zijn inmiddels deels gerealiseerd (Swanlaweg) en deels in uitvoering (Bredeweg, Zuidelijke Dwarsweg en Vijfde Tochtweg). Bij twee spoorkruisingen is een tunnel echter niet mogelijk en moet de bestaande overgang wel worden afgesloten (Spoorweglaan en Tweede Tochtweg). De gemeente heeft hierover intensief met Prorail overlegd, wat geleid heeft tot meer geld om een ook voor bewoners acceptabele omlei dingsroute te kunnen realiseren. Voor deze projecten zal de gemeente ook als opdracht gever fungeren. De totale kosten van deze projecten bedragen circa 32 miljoen. Prorail heeft dit bedrag beschikbaar gesteld. duct over het spoor verlegd. Voor fietsers en lokaal autoverkeer wordt een tunnel onder het spoor gebouwd. De gemeente heeft vooral een faciliterende jrol, onder andere voor het voeren van de planologische procedures. De realisatie is inmiddels begonnen en de verwachting is dat oplevering in 2016 plaatsvindt. De Ambonwijk in Moordrecht omvat de Prinses Marijkestraat, Prinses Margrietstraat, Prinses Wilhelminstraat en (een deel van) de Koningin Julianastraat. In deze ruim opgezette wijk wonen zo'n 140 Molukse gezinnen. In 2012 is de renovatie van de woningen afgerond en zijn de wonfhgen verkocht aan' Woningstichting Mozaïek Wonen. Voor het project Zuidplaspolder is 2013 een belangrijk jaar. Naar verwachting kunnen dan formele stappen worden gezet in de ontwikke ling van de bouwlocaties Zevenhuizen-Zuid en Moerkapelle-Oost en het glastuinbouw-bedrij- venlandschap Knibbelweg-Oost. Dit houdt ook verband met de uitname van gronden. De economische omstandigheden zijn van grote invloed op de voortgang: ontwikkelingen zijn kleinschaliger, terwijl bedrijven en glas sector ook in zwaar weer zitten. In de loop van 2013 worden ook voorstellen gedaan voor de overige gronden die in 2012 van de Grondbank zijn overgenomen, maar waarvoor nog geen directe uitvoering van plannen haalbaar is. Deze voorstellen hebben een relatie met de toekomstplannen van de provincie en de ROZ. Ook moet daarbij de discussie over de nu (nog) opgelegde afdrachtverplichting voor de hoofd- Om doorstroming op de A20 te verbeteren en de gelijkvloerse spoorwegovergang op te kunnen heffen op de Middelweg, verlegt Rijkswaterstaat de afslag 18 van de A20 bij Moordrecht. Het plan wordt uitgevoerd door de Provincie Zuid-Holland, ProRail en Zuidpias. Naast de verlegging van afslag 18 worden de provinciale weg N456 en een via-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 9