Zuidpias
Begroting 2013-2016
gemeente
WEEK
HART VAN HOLLAND DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS 31 OKTOBER 2012
Veilig thuis in Zuidpias Beheerplannen
Bestemmingsplannen
MPG2013
Hoofdweg
Economische zaken
Afval
1
Spoorwegovergangen
Reconstructie aansluiting
A20/N456
Ambonwijk
Zuidplaspolder
Veiligheid en leefbaarheid zijn bepalend voor
het woonplezier in de gemeente Zuidpias. In
2013 moet het veiligheids- en leefbaarheids
niveau hetzelfde blijven. Soms wordt wel voor
een andere aanpak gekozen. Bijvoorbeeld
wordt bij aansturing van de bikers niet alleen
gekeken naar de veiligheidscijfers, maar ook
naar de behoefte van de burger. Om jeugdover-
last tegen te gaan, wordt samengewerkt in
het veiligheidshuis. Zuidpias werkt vanuit zijn
regierol samen met de burgers en veiligheids-
partners aan een veilige en leefbare woonom
geving. Op het gebied van crisisbeheersing is
de gemeentelijke organisatie voorbereid en
werkt daarbij aan professionalisering.
Uitgaven veiligheid: 3.144.000,-
In 2012 zijn beheerplannen groen, wegen en
riolering vastgesteld. Eind 2012 en begin 2013
is het de beurt aan de beheerplannen open
bare verlichting, gebouwen, civiele kunstwer
ken, waterbeheer en sportvelden. Bij onder
houd en beheer van openbare ruimte wordt
zoveel mogelijk afgestemd. Zodat bijvoorbeeld
in een keer riolering wordt aangebracht en
een straat opnieuwwordt ingericht.
De gemeente is op grond van de Wet ruim
telijke ordening [Wro) verplicht om actuele
bestemmingsplannen te hebben. Dat wil
zeggen dat bestemmingsplannen niet 'ouder
mogen zijn dan 10 jaar. Op 1 juli 2013 moet aan
deze verplichting zijn voldaan voor de bestem
mingsplannen die ouder zijn dan 10 jaar.
De bestemmingsplannen die geactuali
seerd worden, zijn 'conserverende' bestem
mingsplannen. Dit houdt in dat de bestaande
situatie opnieuw wordt vastgelegd,.maar
wel volgens de recente geactualiseerde
voorschriften (Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht, Wet ruimtelijke ordening en
digitalisering verplichtingen).
De gemeente Zuidpias kende op 1 januari 2010
in totaal 59 bestemmingsplannen, waarvan
er31 vóór juli 2013 moeten worden geactu
aliseerd. Door samenvoeging van bestem
mingsplangebieden wordt het aantal bestem
mingsplannen teruggebracht van 31 naar 17.
Deze 17 plannen moeten vóór 1 juli 2013 geac
tualiseerd zijn. Hiervan zijn er inmiddels 4
vastgesteld door de raad, 3 bestemmingsplan
nen zijn in procedure. De overige plannen zijn
in het voorstadium van de formele procedure
die voor bestemmingsplannen moet worden
gevolgd en zullen in 2013 worden vastgesteld.
In het jaar 2013 zullen de gevolgen van de
omstandigheden op de vastgoedmarkt verder
zichtbaar worden. De huidige marktsituatie
heeft grote gevolgen voor gebiedsontwikke-
lingen: grondprijzen komen verder onder druk
te staan door de dalende verkoopprijzen van
woningen. De afzetsnelheid ligt lager en soms
worden afspraken uit het verleden herzien.
Soms wordt besloten projecten en grondex
ploitaties (voorlopig) niet (of kleinschaliger)
door te laten gaan. Het Meerjarenperspectief
2013 zal de financiële en programmatische
gevolgen van de huidige marktomstandighe
den feitelijk inzichtelijk maken, inclusief de
risico's.
De gemeenten Rotterdam en Zuidpias
zijn in overleg over capaciteitsverruiming
van het westelijk deel van de Hoofdweg in
Nieuwerkerk aan den IJssel. De raad van de
gemeente Zuidpias heeft hierover in decem
ber 2011 een standpunt ingenomen: capaci
teitsverruiming is alleen mogelijk binnen een
profiel van 2 x 1 rijstroken. Dit standpunt is
voorgelegd aan de gemeente Rotterdam en
gaf aanleiding voor een gezamenlijk ver-
keersonderzoek. Waarschijnlijk baseert de
gemeente Rotterdam haar standpunt over de
capaciteitsverruiming op de resultaten van het
genoemde verkeersonderzoek. Zuidpias hoopt
2 juni 2012: projectpartners geven startschot voor
aanleg nieuwe aansluiting A20/NA56.
planstructuur worden afgerond. Belangrijk
daarbij is uiteraard wat de voorstellen vanuit
het rijk zijn om waar mogelijk toch een stimu
lans in de vastgoedsector te realiseren. De
nu vanuit het project Zuidvleugel opgezette
studie naar de totaliteit van de bouwlocaties in
Zuid-Holland en een studie vanuit het ministe
rie van l&M naar de crisis in de woningmarkt,
kunnen daarbij van grote invloed zijn.
Het actieprogramma 'Op het laagste punt aan
de top' zet in op het beschermen en verbete
ren van het ondernemersklimaat in Zuidpias.
Economische zaken doet dit door samenwer
king met het bedrijfsleven in het Economisch
Platform en middenstandsoverleg. Tijdens
deze overleggen wordt het actieprogramma
in concrete plannen vertaald en door partijen
uitgevoerd. Zuidpias zet in op het uitbou
wen van de veiligheid en bereikbaarheid van
de bedrijventerreinen en winkelcentra. Dit
gebeurt door het Keurmerk Ondernemen en
parkmanagement.
Een andere manier van stimuleren van het
ondernemersklimaat is het organiseren van
thema- en informatieavonden. Daarnaast
zal in het voorjaar van 2013 de markt van
Zevenhuizen van start gaan.
Ook brengt Zuidpias de digitale nieuwsbrief
aan de ondernemers uit, waardoor sneller en
beter ingespeeld wordt op de actualiteit.
Zuidpias zet in op het gescheiden inzamelen
van afval. In 2013 biedt iedere inwoner afval
aan met een afvalpas. Bovengrondse en grijze
minicontainers worden in 2013 vervangen
door ondergrondse containers.
Afvalinzameling in Zuidpias is kostendek
kend en wordt
verrekend via
de afvalstoffen
heffing.
Opgeknapte woningen in de Ambonwijk, Moordrecht
in 2013 een definitief besluit te kunnen nemen
over de capaciteitsverruiming.
Om de veiligheid van de intensief gebruikte
spoorwegovergangen in Zuidpias te verbe
teren, is besloten om de 6 bestaande gelijk
vloerse kruisingen op te heffen. En waar
mogelijk te vervangen door tunnels. Dit is
vastgelegd in een convenant met Prorail
en de Provincie. De tunnels zijn inmiddels
deels gerealiseerd (Swanlaweg) en deels in
uitvoering (Bredeweg, Zuidelijke Dwarsweg
en Vijfde Tochtweg). Bij twee spoorkruisingen
is een tunnel echter niet mogelijk en moet de
bestaande overgang wel worden afgesloten
(Spoorweglaan en Tweede Tochtweg). De
gemeente heeft hierover intensief met Prorail
overlegd, wat geleid heeft tot meer geld om
een ook voor bewoners acceptabele omlei
dingsroute te kunnen realiseren. Voor deze
projecten zal de gemeente ook als opdracht
gever fungeren. De totale kosten van deze
projecten bedragen circa 32 miljoen. Prorail
heeft dit bedrag beschikbaar gesteld.
duct over het spoor verlegd. Voor fietsers en
lokaal autoverkeer wordt een tunnel onder het
spoor gebouwd.
De gemeente heeft vooral een faciliterende
jrol, onder andere voor het voeren van de
planologische procedures. De realisatie is
inmiddels begonnen en de verwachting is dat
oplevering in 2016 plaatsvindt.
De Ambonwijk in Moordrecht omvat de Prinses
Marijkestraat, Prinses Margrietstraat, Prinses
Wilhelminstraat en (een deel van) de Koningin
Julianastraat. In deze ruim opgezette wijk
wonen zo'n 140 Molukse gezinnen.
In 2012 is de renovatie van de woningen
afgerond en zijn de wonfhgen verkocht aan'
Woningstichting Mozaïek Wonen.
Voor het project Zuidplaspolder is 2013 een
belangrijk jaar. Naar verwachting kunnen dan
formele stappen worden gezet in de ontwikke
ling van de bouwlocaties Zevenhuizen-Zuid en
Moerkapelle-Oost en het glastuinbouw-bedrij-
venlandschap Knibbelweg-Oost. Dit houdt ook
verband met de uitname van gronden.
De economische omstandigheden zijn van
grote invloed op de voortgang: ontwikkelingen
zijn kleinschaliger, terwijl bedrijven en glas
sector ook in zwaar weer zitten. In de loop van
2013 worden ook voorstellen gedaan voor de
overige gronden die in 2012 van de Grondbank
zijn overgenomen, maar waarvoor nog geen
directe uitvoering van plannen haalbaar is.
Deze voorstellen hebben een relatie met de
toekomstplannen van de provincie en de ROZ.
Ook moet daarbij de discussie over de nu (nog)
opgelegde afdrachtverplichting voor de hoofd-
Om doorstroming op de A20 te verbeteren
en de gelijkvloerse spoorwegovergang op
te kunnen heffen op de Middelweg, verlegt
Rijkswaterstaat de afslag 18 van de A20
bij Moordrecht. Het plan wordt uitgevoerd
door de Provincie Zuid-Holland, ProRail en
Zuidpias. Naast de verlegging van afslag 18
worden de provinciale weg N456 en een via-