Audi R8 V10 Plus: superstrak
Renault Mégane
behoudt 14% bijtelling
Goede inschatting van
snelheid bij mist
Lancia mag
blijven
D-stand Alfa
DNA laat
maximale
trekkracht los
AUTO WERELD
14 NOVEMBER 2012
HART VAN HOLLAND
Retouche voor
Mazda3 MPS
Uitgelekt beeldmateriaal
van de nieuwe Mazda3
ten spijt, heeft het merk
de MPS-versie van het
huidige model hier en daar
wat kleine wijzigingen
meegegeven. Zo worden
de spiegelkappen voortaan
zwart gespoten en diezelfde
behandeling ondergaat ook
de binnenste van de twee
dakspoiler. Zwart is er ook
voor het onderste gedeelte
van de achterbumper,
t terwijl de wielen in gun-
metal worden uitgevoerd,
zeg maar donkergrijs.
Onderhuids verandert er
helemaal niks, de 2.3 liter
turbomotor behoudt z'n
forse vermogen van 260 pk
en koppel van 380 Nm. De
acceleratie van 0 tot 100
in 6,1 seconden laten ook
weinig te wensen over.
Recent ontstond er ondui
delijk over het voortbestaan
van Lancia na verkeerd
uitgelegde uitspraken van
Fiat topman Marchionne.
Het blijft gewoon leverbaar,
maar er wordt wel met de
productielocaties gescho
ven. Het concern wil winst
gevend grotere aantallen
produceren en dat lijkt niet
in de huidige opzet te kun
nen. De Ypsilon zal weldra
de enige Italiaanse Lancia
zijn, want de volgende
generatie Delta komt uit
Amerika. Fiat zal zich voor
de Europese markt meer
gaan toeleggen op Alfa
Romeo en Maserati.
Sinds kort zijn er twee belas
tingvrije uitvoeringen van de
Alfa Romeo Mito. Naast de
al langer geleverde 1.3 liter
diesel kan het instapmodel van
het merk ook worden gekozen
met de 0.9 liter tweecilinder
TwinAir motor, bekend uit
verschillende producten van
Fiat en Lancia. Nu lijkt een
tweecilinder met deze inhoud
wat aan de krappe kant, maar
zodra we de ware geest van
de krachtbron leren kennen,
verandert de perceptie.
Uit de kleine motor haalt
Alfa Romeo door middel van
een turbo een vermogen van
85 pk en bovenal een prima
koppel van 145 Nm al vanaf
1.900 tr/min. Dat betekent
dat de motor al vrij snel na het
wegrijden tot prima prestaties
in staat is. Overigens gaat vlot
accelereren tijdelijk gepaard
met een verhoging van het
motorgeluid. Maar als een
constante snelheid is bereikt,
blijkt de Mito juist weer verras
send stil te functioneren. De
pittige eigenschappen van de
TwinAir motor vertalen zich in
een topsnelheid van 172 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100
in 12,7 seconden. Daarmee
beantwoordt de Alfa prima
aan de verwachtingen. Alleen
is het even wennen aan de
schakelmomenten. De tweeci
linder wordt alom binnen het
concern ingezet om het brand
stofverbruik te temperen. De
auto heeft een gunstige C02-
uitstoot van 98 g/km waarmee
de Mito op dit moment nog
in aanmerking komt voor
vrijstelling van BPM en we
genbelasting. In de praktijk is
het verbruik sterk afhankelijk
in het vooronder van de Alfa Romeo Mito weert zich kranig en
De kleine tweecilinder motor
is behoorlijk sportief getint.
van de manier waarop wordt
gereden, maar gemiddeld komt
de auto iets onder de 1 op 15
uit. Een grappig item is de
zogenaamde DNA-knop waar
mee het koppel van de motor
kan worden beïnvloed. Het
verschil is duidelijk voelbaar,
in de D-stand is de maximale
trekkracht aanwezig.
Los van de motor is de instap-
versie van de Mito zichzelf
gebleven. De compacte Alfa
heeft een eigen vormgeving
met ronde koplampen en
de typische Alfa grille. Het
merk levert de auto alleen met
driedeurs carrosserie, maar er
kan wel uit meerdere varianten
worden gekozen. Ook zijn er
volop mogelijkheden de Mito
verder te personaliseren. Dat
kan onder meer door fraaie
lakkleuren, diverse ontwerpen
voor de (lichtmetalen) wielen
en fraai leer in verschillende
tinten voor het meubilair.
Daarmee zet Alfa de auto als
een exclusief kleintje neer.
Nu zal de gemiddelde Mito
koper de auto vooral met
twee personen gebruiken. De
achterbank biedt wel degelijk
voldoende plaats en ook het
bagagevolume dat varieert van
270 tot maximaal 950 liter is
zeer bruikbaar. Prijzen vanaf
17.350 euro.
Specificaties
Motor: 0.9 2 cilinder
benzine, 62,5 kW/85 pk
bij 5.500 tpm, koppel
145 Nm bij 1.900 tpm,
prestaties: topsnelheid
172 km/u, acceleratie
0-100 in 12,7 sec. Lxbxh
4,065 x 1,721 x 1,434
meter, bagageruimte
270-950 liter, gewicht
1.105 kg. Verbruik: 4,2
liter/100 km, C02-uit-
stoot 98 g/km.
Het werd al voorspelt, maar nu
is het definitief. Renault weet
de C02-uitstoot van de zeer
succesvol verkopende Mégane
dCi 110 te verlagen van 90
naar 88 g/km. Daarmee kan
het middenklasse model in de
carrosserievarianten hatch
back, coupé en estate ook in
geheel 2013 worden verkocht
met vrijstelling van BPM en
wegenbelasting alsmede 14
procent bijtelling. De laatste
maanden is deze Mégane de
best verkopende auto op de
Nederlandse markt, vooral
geliefd bij zakelijke rijders. Er
is alleen concurrentie van Ford
dat de Focus 1.6 1.6 TDCi
Econetic levert met dezelfde
uitstoot. Renault heeft de
verlaging van de uitstoot weten
te bereiken door aanpassingen
aan het motormangement-
systeem en het monteren
van banden met een lagere
rolweerstand. De auto was al
voorzien van een start/stop
systeem en een schakelin
dicator. Dealers kunnen de
bestelling voor de aangepaste
versie vanaf december noteren.
Ook de besteluitvoering van de
estate komt in aanmerking.
In dit jaargetijde heeft het
verkeer met regelmaat last van
weeromstandigheden als regen
en mist. Een aantal onderzoe
kers uit Duitsland, Zwitser
land en Frankrijk heeft in een
virtuele omgeving diverse
automobilisten laten 'rondrij
den' in de mist.
Daaruit is in tegenstelling tot
eerder onderzoek de conclusie
gekomen dat veel berijders hun
snelheid onder deze omstan
digheden netjes inschatten.
Een belangrijk kenmerk van
mist is dat het zicht dicht
bij goed is en verder af snel
verdwijnt. Juist die eigenschap
ligt aan de basis van keurig
inschatten van de snelheid.
In eerder onderzoek was bij
de simulatie het zicht zowel
dichtbij als veraf slecht en juist
onder die omstandigheden
werd veel te hard gereden. In
het nieuwste onderzoek werd
ook het effect omgekeerd,
troebel dichtbij, maar juist
meer zicht veraf en dan blijkt
de snelheid fors toe te nemen.
De onderzoekers denken dat
de hersenen reageren op de
snelheid van goed zichtbare
objecten.
Audi heeft de R8 geactua
liseerd. De veranderingen
aan het ex- en interieur zijn
marginaal. Meer van belang
is toevoeging van de absolute
topversie, de Coupé 5.2 FSI
V10 Plus met een vermogen
van 550 pk. Ook nieuw is
de geavanceerde zeventraps
S-tronic-versnellingsbak. We
kregen de gelegenheid om
in Italië met de topversie het
Misano World Circuit te ont
dekken. Het circuit hadden we
snel onder de knie en de ken
nismaking met de R8 V10 Plus
was een bijzonder aangename
ervaring.
Dat de baan drijfnat was,
speelde ons parten maar de
onderhuidse techniek van de
Audi was paraat om te as
sisteren. Die corrigeerde waar
nodig zodat we het asfalt onder
de wielen konden houden. Ver
der ervoeren we een heel strak
sturende en vooral uitermate
krachtige Audi R8. Een genot
om in te rijden. De nieuwe ver
snellingsbak reageert razend
snel, zowel in automaatstand
als bij het handmatig beroe
ren van de paddies achter het
stuur.
De Plus-uitvoering heeft 3,5
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u aan
te tikken. De topsnelheid
bedraagt 317 km/u. Ook al
biedt het circuit alle gelegen
heid, in Misano hebben we die
top niet gehaald. Wel sneden
we met de R8 V10 Plus heerlijk
Audi verrijkt de R8-hjn met V10 Plus-versie.
de bochten aan, kwamen we er
met veel gas uit en de R8 V10
Plus gaf daarbij geen krimp.
Wanneer we na de circuiter
varingen met de sportauto de
openbare weg op gaan, blijkt
de R8 niet alleen heel veel be
kijks te genereren maar etaleert
hij ook zijn comfort.
Uiteraard is de vering pittig
hard maar het slechte wegdek
wordt door het onderstel prima
geëlimineerd.
Audi levert de R8 als Coupé
en als Spyder. Die zijn er beide
met de 4.2 liter FSI met 430
pk of met de 5.2 FSI V10 en
laatstgenoemde heeft een
vermogen van 525 pk. De V10
Plus is er louter als Coupé.
Heeft de 'normale' V10 3,6
seconden nodig om van 0 naar
100 km/u te sprinten, de V10
Plus snoept daar een tiende af.
Marginaal maar met het reac
tievermogen van de zeventraps
transmissie een feest zeker als
het overheerlijke motorgeluid
er aan koppelt. Alle V8-mo-
dellen hebben standaard een
handgeschakelde versnel
lingsbak. De nieuwe zeven
traps S-tronie met dubbele
koppeling is optioneel. De
standaarduitrusting is
uitgebreid met onder meer
19 inch lichtmetalen wielen,
leder/alcantara meubilair,
sportstuur, Audi radio/
DVD-navigatiesysteem,
cruise control en elektrische
stoelverstelling (V10). Het
interieur nodigt uit voor
een langer verblijf. Hoog
waardig materiaalgebruik
is daar debet aan. De R8
is leverbaar vanaf 176.940
euro.