Audi R8 V10 Plus: superstrak Renault Mégane behoudt 14% bijtelling Goede inschatting van snelheid bij mist Lancia mag blijven D-stand Alfa DNA laat maximale trekkracht los AUTO WERELD 14 NOVEMBER 2012 HART VAN HOLLAND Retouche voor Mazda3 MPS Uitgelekt beeldmateriaal van de nieuwe Mazda3 ten spijt, heeft het merk de MPS-versie van het huidige model hier en daar wat kleine wijzigingen meegegeven. Zo worden de spiegelkappen voortaan zwart gespoten en diezelfde behandeling ondergaat ook de binnenste van de twee dakspoiler. Zwart is er ook voor het onderste gedeelte van de achterbumper, t terwijl de wielen in gun- metal worden uitgevoerd, zeg maar donkergrijs. Onderhuids verandert er helemaal niks, de 2.3 liter turbomotor behoudt z'n forse vermogen van 260 pk en koppel van 380 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 in 6,1 seconden laten ook weinig te wensen over. Recent ontstond er ondui delijk over het voortbestaan van Lancia na verkeerd uitgelegde uitspraken van Fiat topman Marchionne. Het blijft gewoon leverbaar, maar er wordt wel met de productielocaties gescho ven. Het concern wil winst gevend grotere aantallen produceren en dat lijkt niet in de huidige opzet te kun nen. De Ypsilon zal weldra de enige Italiaanse Lancia zijn, want de volgende generatie Delta komt uit Amerika. Fiat zal zich voor de Europese markt meer gaan toeleggen op Alfa Romeo en Maserati. Sinds kort zijn er twee belas tingvrije uitvoeringen van de Alfa Romeo Mito. Naast de al langer geleverde 1.3 liter diesel kan het instapmodel van het merk ook worden gekozen met de 0.9 liter tweecilinder TwinAir motor, bekend uit verschillende producten van Fiat en Lancia. Nu lijkt een tweecilinder met deze inhoud wat aan de krappe kant, maar zodra we de ware geest van de krachtbron leren kennen, verandert de perceptie. Uit de kleine motor haalt Alfa Romeo door middel van een turbo een vermogen van 85 pk en bovenal een prima koppel van 145 Nm al vanaf 1.900 tr/min. Dat betekent dat de motor al vrij snel na het wegrijden tot prima prestaties in staat is. Overigens gaat vlot accelereren tijdelijk gepaard met een verhoging van het motorgeluid. Maar als een constante snelheid is bereikt, blijkt de Mito juist weer verras send stil te functioneren. De pittige eigenschappen van de TwinAir motor vertalen zich in een topsnelheid van 172 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,7 seconden. Daarmee beantwoordt de Alfa prima aan de verwachtingen. Alleen is het even wennen aan de schakelmomenten. De tweeci linder wordt alom binnen het concern ingezet om het brand stofverbruik te temperen. De auto heeft een gunstige C02- uitstoot van 98 g/km waarmee de Mito op dit moment nog in aanmerking komt voor vrijstelling van BPM en we genbelasting. In de praktijk is het verbruik sterk afhankelijk in het vooronder van de Alfa Romeo Mito weert zich kranig en De kleine tweecilinder motor is behoorlijk sportief getint. van de manier waarop wordt gereden, maar gemiddeld komt de auto iets onder de 1 op 15 uit. Een grappig item is de zogenaamde DNA-knop waar mee het koppel van de motor kan worden beïnvloed. Het verschil is duidelijk voelbaar, in de D-stand is de maximale trekkracht aanwezig. Los van de motor is de instap- versie van de Mito zichzelf gebleven. De compacte Alfa heeft een eigen vormgeving met ronde koplampen en de typische Alfa grille. Het merk levert de auto alleen met driedeurs carrosserie, maar er kan wel uit meerdere varianten worden gekozen. Ook zijn er volop mogelijkheden de Mito verder te personaliseren. Dat kan onder meer door fraaie lakkleuren, diverse ontwerpen voor de (lichtmetalen) wielen en fraai leer in verschillende tinten voor het meubilair. Daarmee zet Alfa de auto als een exclusief kleintje neer. Nu zal de gemiddelde Mito koper de auto vooral met twee personen gebruiken. De achterbank biedt wel degelijk voldoende plaats en ook het bagagevolume dat varieert van 270 tot maximaal 950 liter is zeer bruikbaar. Prijzen vanaf 17.350 euro. Specificaties Motor: 0.9 2 cilinder benzine, 62,5 kW/85 pk bij 5.500 tpm, koppel 145 Nm bij 1.900 tpm, prestaties: topsnelheid 172 km/u, acceleratie 0-100 in 12,7 sec. Lxbxh 4,065 x 1,721 x 1,434 meter, bagageruimte 270-950 liter, gewicht 1.105 kg. Verbruik: 4,2 liter/100 km, C02-uit- stoot 98 g/km. Het werd al voorspelt, maar nu is het definitief. Renault weet de C02-uitstoot van de zeer succesvol verkopende Mégane dCi 110 te verlagen van 90 naar 88 g/km. Daarmee kan het middenklasse model in de carrosserievarianten hatch back, coupé en estate ook in geheel 2013 worden verkocht met vrijstelling van BPM en wegenbelasting alsmede 14 procent bijtelling. De laatste maanden is deze Mégane de best verkopende auto op de Nederlandse markt, vooral geliefd bij zakelijke rijders. Er is alleen concurrentie van Ford dat de Focus 1.6 1.6 TDCi Econetic levert met dezelfde uitstoot. Renault heeft de verlaging van de uitstoot weten te bereiken door aanpassingen aan het motormangement- systeem en het monteren van banden met een lagere rolweerstand. De auto was al voorzien van een start/stop systeem en een schakelin dicator. Dealers kunnen de bestelling voor de aangepaste versie vanaf december noteren. Ook de besteluitvoering van de estate komt in aanmerking. In dit jaargetijde heeft het verkeer met regelmaat last van weeromstandigheden als regen en mist. Een aantal onderzoe kers uit Duitsland, Zwitser land en Frankrijk heeft in een virtuele omgeving diverse automobilisten laten 'rondrij den' in de mist. Daaruit is in tegenstelling tot eerder onderzoek de conclusie gekomen dat veel berijders hun snelheid onder deze omstan digheden netjes inschatten. Een belangrijk kenmerk van mist is dat het zicht dicht bij goed is en verder af snel verdwijnt. Juist die eigenschap ligt aan de basis van keurig inschatten van de snelheid. In eerder onderzoek was bij de simulatie het zicht zowel dichtbij als veraf slecht en juist onder die omstandigheden werd veel te hard gereden. In het nieuwste onderzoek werd ook het effect omgekeerd, troebel dichtbij, maar juist meer zicht veraf en dan blijkt de snelheid fors toe te nemen. De onderzoekers denken dat de hersenen reageren op de snelheid van goed zichtbare objecten. Audi heeft de R8 geactua liseerd. De veranderingen aan het ex- en interieur zijn marginaal. Meer van belang is toevoeging van de absolute topversie, de Coupé 5.2 FSI V10 Plus met een vermogen van 550 pk. Ook nieuw is de geavanceerde zeventraps S-tronic-versnellingsbak. We kregen de gelegenheid om in Italië met de topversie het Misano World Circuit te ont dekken. Het circuit hadden we snel onder de knie en de ken nismaking met de R8 V10 Plus was een bijzonder aangename ervaring. Dat de baan drijfnat was, speelde ons parten maar de onderhuidse techniek van de Audi was paraat om te as sisteren. Die corrigeerde waar nodig zodat we het asfalt onder de wielen konden houden. Ver der ervoeren we een heel strak sturende en vooral uitermate krachtige Audi R8. Een genot om in te rijden. De nieuwe ver snellingsbak reageert razend snel, zowel in automaatstand als bij het handmatig beroe ren van de paddies achter het stuur. De Plus-uitvoering heeft 3,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid bedraagt 317 km/u. Ook al biedt het circuit alle gelegen heid, in Misano hebben we die top niet gehaald. Wel sneden we met de R8 V10 Plus heerlijk Audi verrijkt de R8-hjn met V10 Plus-versie. de bochten aan, kwamen we er met veel gas uit en de R8 V10 Plus gaf daarbij geen krimp. Wanneer we na de circuiter varingen met de sportauto de openbare weg op gaan, blijkt de R8 niet alleen heel veel be kijks te genereren maar etaleert hij ook zijn comfort. Uiteraard is de vering pittig hard maar het slechte wegdek wordt door het onderstel prima geëlimineerd. Audi levert de R8 als Coupé en als Spyder. Die zijn er beide met de 4.2 liter FSI met 430 pk of met de 5.2 FSI V10 en laatstgenoemde heeft een vermogen van 525 pk. De V10 Plus is er louter als Coupé. Heeft de 'normale' V10 3,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de V10 Plus snoept daar een tiende af. Marginaal maar met het reac tievermogen van de zeventraps transmissie een feest zeker als het overheerlijke motorgeluid er aan koppelt. Alle V8-mo- dellen hebben standaard een handgeschakelde versnel lingsbak. De nieuwe zeven traps S-tronie met dubbele koppeling is optioneel. De standaarduitrusting is uitgebreid met onder meer 19 inch lichtmetalen wielen, leder/alcantara meubilair, sportstuur, Audi radio/ DVD-navigatiesysteem, cruise control en elektrische stoelverstelling (V10). Het interieur nodigt uit voor een langer verblijf. Hoog waardig materiaalgebruik is daar debet aan. De R8 is leverbaar vanaf 176.940 euro.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2012 | | pagina 38