Zuidpias Toelichting op de belastingtarieven 2013 gemeente WEEK HART VAN HOLLAND I DE KRANT VOOR DEZUIDPLAS\ 20 FEBRUARI 2013 Op deze pagina geven we een toelichting op de verschillende belastingen. Meer infor matie over de belastingen kunt u vinden op www.zuidplas.nl. Ook ontvangt u bij uw belastingaanslag een toelichting op de belastingtarieven. ONROERENDEZAAKBELASTINGEN De gemeenteraad heeft op 18 december 2012 en 12 februari 2013 de tarieven voor de onroe- rendezaakbelastingen |0ZB] vastgesteld. De hoogte van deze tarieven wordt bepaald door tal van factoren: de getaxeerde WOZ-waarde van de wonin gen en de niet-woningen die op dit moment bij de gemeente bekend zijn; de mate van leegstand; eventuele toename van het aantal woningen en niet-woningen in de gemeente; de door de gemeenteraad vastgestelde opbrengst in 2013 aan onroerende zaakbe lastingen van woningen en niet-woningen. De gemeenteraad heeft tijdens de vaststel ling van de begroting 2013 bepaald dat de onroerendezaakbelastingen in 2013 het zelfde op moeten brengen als in 2012 plus 2% inflatiecorrectie. Wat is inflatie? Jaarlijks stijgt het algemene prijspeil van producten en diensten in Nederland. Dit heet inflatie. Door de inflatie stijgen ook de kosten van de gemeente. Om deze stijging in kosten op te vangen, past de gemeente de inkomsten uit belastingen aan. Wijziging tarieven niet gelijk aan inflatiecorrectie De totaalwaarde van alle woningen in Zuidpias is gedaald ten opzichte van het belasting jaar 2012. Om toch dezelfde opbrengst (plus inflatie] als in 2012 te krijgen, zal het ozb- tarief in de meeste gevallen hoger zijn dan het inflatiecijfer van 2%. De totaalwaarde van de niet-woningen is gestegen ten opzichte van het belastingjaar 2012. Om dezelfde opbrengst (plus inflatie) te krijgen als in 2012, kan het ozb-tarief verlaagd worden. Tarieven 2013 Met de vaststelling van de tarieven van de onroerendezaakbelastingen zijn de wijzigings percentages ten opzichte van 2012 voor de gemeente als geheel als volgt: Eigenaar woningen: 3,46 Eigenaar niet-woningen: - 9,92 Gebruiker niet-woningen: - 7,24% Met deze wijzigingspercentages zijn de tarie ven 2013: De eigenaar van een woning 2013: 0,1195% 2012: 0,1155% De eigenaar van een niet- woning 2013: 0,1535% 2012: 0,1704% De gebruiker niet-woning 2013: 0,1127% 2012: 0,1215% van de WOZ-waarde van de onroerende zaak op de peildatum 1 januari 2012 (geldend voor 2013] Bereken wat u betaalt aan onroerendezaakbelastingen In onderstaand overzicht ziet u wat u als eige naar va neenwoningaan onroerendezaakbe lastingen moet betalen als de WOZ-waarde van uw woning 200.000, 300.000 of 400.000 is. Voor 2013 geldt voor eigenaren van een woning een tarief van 0,1195%. Ook ziet u in het overzicht wat u in 2012 had moeten betalen bij dezelfde waarde van een woning met de tarieven van dat jaar. Als de waarde van uw woning is gedaald ten opzichte van het belastingjaar 2012, zal dat een stijging van het ozb tarief inhouden dat hoger ligt dan 2% van het inflatiecijfer. Gemiddeld is de stijging 3,46%. Waarde eigenaar woning OZB 2013 OZB 2012 200.000 200.000 x 0.001195 239 €231 300.000 300.000 x 0,001195 358,50 346,50 400.000 400.000 x 0,001195 478 €462 U kunt zelf ook eenvoudig berekenen wat u moet betalen aan onroerendezaakbelastingen. U gebruikt hiervoor de WOZ-waarde van uw onroerend goed (woning, bedrijfspand etc.) op 1 januari 2012. WOZ-waarde De WOZ-waarde (WOZ Wet waardering onroerende zaken) is een schatting van de marktwaarde van uw onroerend goed. De gemeente stelt deze waarde vast. Voor woningen geldt dat de gemeente Uw woning vergelijkt met vergelijkbare panden die rond de peildatum zijn verkocht. De waarderingska mer is een onafhankelijk landelijke instelling die controleert of de gemeente op een juiste wijze tot de waardebepaling van uw onroerend goed is gekomen. De gemeente Zuidpias heeft het proces van de waardebepaling in nauw overleg met de waarderingskamer doorlopen. Op 12 februari 2013 heeft de waarderingska mer groen licht gegeven aan de gemeente om de aanslagen te versturen. Uw aanslag OZB 2013 Eind februari verzendt de gemeente de aan slagen OZB 2013 aan de belastingplichtigen. Het verschil tussen de heffing 2013 en de heffing 2012 kan in individuele gevallen anders zijn dan de hierboven weergegeven wijzi gingspercentages. Deze percentages gelden namelijk voor de gemeente als totaal, het zijn gemiddelde percentages. De afwijking wordt veroorzaakt door de specifieke omstandighe den van elke belastingplichtige, bijvoorbeeld de waardeontwikkeling van het onroerend goed. RIOOLHEFFING De rioolheffing is een heffing die eigenaren van woningen en bedrijfspanden betalen voor de directe en indirecte aansluiting op de gemeentelijke riolering. Als uw onroerende zaak direct is aangesloten op de gemeentelijke riolering betaalt u rioolheffing. Het tarief vindt u in de tarieventabel op de vorige pagina. Als uw onroerende zaak niet direct of indirect is aangesloten op de gemeentelijke riolering, moet u eveneens rioolheffing betalen. Uw onroerende zaak heeft er immers belang bij dat de gemeente haar zorgplichten nakomt. Opbrengst rioolheffing De opbrengst van de rioolheffing wordt gebruikt om de riolering te onderhouden en te vernieuwen. De gemeente heft ook riool heffing om de kosten van de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater te dekken. De inkomsten uit rioolheffing worden tevens gebruikt om maatregelen te treffen om nade lige effecten van de grondwaterstand zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. Vrijstelling U krijgt vrijstelling als u eigenaar bent van een onroerende zaak: die naar aard en inrichting dient tot opslag of stalling van goederen en voertuigen; van waaraf alleen hemelwater direct of indirect wordt geloosd op de gemeentelijke riolering; die een horizontaal geprojecteerd dakop pervlak van maximaal 24 m2 heeft. >- AFVALSTOFFENHEFFING Sinds 1 januari 2012 heft de gemeente Zuidplas afvalstoffenheffing op basis van tariefdifferentiatie (diftar). Diftar is een middel om afvalscheiding aan de bron (bij huishou dens) te bevorderen. Bij elk huishouden wordt een vast recht geheven dat voor iedereen gelijk is. Daarnaast betalen huishoudens een bedrag per afvalhoeveelheid (60 liter, 120 titer, 240 liter) per aanbieding van het inzamelmid- del (zak of minicontainer). Dit zijn de variabele tarieven. Voorafgaand aan elk kalenderjaar wor den tarieven vastgesteld op basis van de te verwachten uitgaven. Bij het vaststellen van de tarieven voor kalenderjaar 2012 is inge schat welke effecten Diftar zou hebben bij het scheiden van afval. Kortom, in hoeverre bieden huishoudens minder restafval aan en meer recyclebare stromen (gft, plastic, papier, glas, textiel etc.). Het uitgangspunt hierbij was dat huishoudens gemiddeld 19 keer per jaar een minicontainer aanbieden en tweemaal per week een vuilniszak. Deze uitgangspunten zijn de basis geweest voor het vaststellen van de hoogte van het vaste en variabele recht/tarief. Halverwege 2012 is gebleken dat huishoudens meer recyclebare afstromen apart inzame len dan vooraf ingeschat. Gemiddeld bieden huishoudens 14 keer per jaar een minicontai ner aan en anderhalve vuilniszak per week. In 2012 hebben huishoudens daarom minder kosten aan heffing gehad. Deze uitwerking in de praktijk heeft gevolgen gehad voor de inkomsten van de gemeente via de afvalstoffenheffing. De inkomsten vielen namelijk een stuk lager uit. Het beleid voor de afvalstoffenheffing is dat deze kostendek kend moet zijn; de inkomsten moeten gelijk zijn aan de uitgaven. Kortom, een bijstelling (verhoging) van de tarieven is onvermijdelijk. Huishoudens zijn in 2013 ook met deze tarie ven nog steeds, gemiddeld gezien, lager uit. Afvalstoffenheffing 2013 2012 Vast recht 225,00 196,00 HONDENBELASTING In principe betaalt iedere inwoner van Zuidpias die een of meerdere honden heeft hondenbelasting. Er zijn echter twee uitzonderingen: honden die uitsluitend dienen om blinde personen te leiden; honden die door de Stichting sociale honden voor gehandicapten Nederland als gehan dicaptenhond aan een gehandicapte ter beschikking zijn gesteld. Deze honden zijn vrijgesteld van de hondenbelasting. LIJKBEZORGINGSRECHTEN De gemeente maakte in 2012 meer kosten voor de begraafplaatsen dan de lijkbezor- gingsrechten opbrachten. Om die reden zijn de rechten, naast de inflatiecorrectie, extra ver hoogd. Deze verhoging is een inhaalslag van de lijkbezorgingsrechten die de voorgaande jaren te weinig zijn geheven. Overigens zullen de kosten ook met het nieuwe tarief niet voor 100% kostendekkend zijn. KOOPGRAVEN Wat is een koopgraf? Bij een koopgraf koopt u het recht om gedu rende 20 jaar een stoffelijk overschot in een graf te kunnen begraven en begraven te houden. Dit recht wordt het uitsluitend recht genoemd. Kosten van een koopgraf Aan het uitsluitend recht is een verplichte bij drage in de kosten van het onderhoud van de begraafplaats verbonden. De kosten van het begraven zelf dient u hier nog bij op te tellen. Eventuele overige kosten, zoals het luiden van de klok, het buitengebruik van de geluidsin stallatie en de kosten van de begrafenisonder nemer komen daar ook nog bij. Koopgraf verlengen Het uitsluitend recht kan op verzoek steeds met 10 jaarworden verlengd. U betaalt dan het tarief dat geldt voor het jaar waarin u ver lengd. In 2013 is dat tarief 1.650. Omdat het uitsluitend recht onlosmakelijk is verbonden met een bijdrage in de onderhoudskosten van de begraafplaats betaalt u ook het bedrag van de onderhoudsbijdrage voor 10 jaar. Voorbeeld: als u met ingang van 2013 het uitsluitend recht op een familiegraf met 10 jaar verlengt, dan betaalt u een bedrag aan gemeen telijke kosten van€ 1.650 500 2.150. N.B. De wettelijke grafrust beslaat een peri ode van 10 jaar. Dit betekent dat een stoffelijk overschot minimaal 10 jaar begraven moet worden gehouden. Als een tweede stoffelijk overschot in het dertiende jaar na de aankoop in het graf wordt begraven, resteert slechts zeven jaar grafrust voor dit tweede stoffelijk overschot. Om aan de wettelijke tien jaar te komen, moet u daarom het uitsluitend recht tussentijds verlengen. ALGEMENE GRAVEN Wat is een algemeen graf? In een algemeen graf kan een stoffelijk over schot worden begraven en begraven gehouden worden gedurende een termijn van 10 of 15 jaar. U kunt deze termijnen niet verlengen. Voor een algemeen graf hoeft u dan ook geen uitsluitend recht te betalen. Wel betaalt u een bijdrage in de onderhoudskosten van het graf gedurende een periode van 10 of 15 jaar. KWIJTSCHELDING Kwijtschelding is alleen mogelijk voor het vaste tarief van de Afvalstoffenheffing. Voor alle ove rige belastingen is geen kwijtschelding mogelijk. Wie komen in aanmerking voor kwijtschelding? Personen die door het ontbreken van (vol doende) vermogen en betalingscapaciteit alleen met bijzonder bezwaar de belasting schuld kunnen betalen. Geautomatiseerde toetsing Heeft u in het jaar 2012 kwijtschelding gekre gen? Dan hoeft u niet opnieuw een verzoek voor kwijtschelding in te dienen. Uw gege vens worden automatisch vergeleken met gegevens van andere instanties, zoals het Uitvoeringsbesluit Werknemersverzekeringen (UWV), de Belastingdienst en de Rijksdienst voor het wegverkeer. Als uit deze vergelijking blijkt dat u niet voor kwijtschelding in aanmer king komt, krijgt u hier schriftelijk bericht van. Ook de reden waarom u niet voor kwijtschel ding in aanmerking komt, wordt vermeld. Voor het eerst om kwijtschelding verzoeken Als u voor het eerst kwijtschelding wenst, dient u een aanvraagformulier in te vullen. Het aanvraagformulier kwijtschelding kunt u afhalen bij de receptie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. U kunt ook telefonisch ver zoeken om toezending van het formulier, tel. (0180)330 300. Ontvangstbevestiging en uitstel van betaling De gemeente stuurt u een schriftelijke bevesti ging van de ontvangst van uw verzoek om kwijt schelding. Zodra de gemeente uw verzoek bin nen heeft, geldt voor u uitstel van betaling van de afvalstoffenheffing. Dit uitstel geldt tot op de dag van beslissing van de Invorderingsambtenaar op uw kwijtscheldingsverzoek. Beslissing op uw kwijtscheldingsverzoek De Invorderingsambtenaar neemt zo spoedig mogelijk een beslissing op uw kwijtschel dingsverzoek. Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u binnen 10 dagen na de dag van ontvangst van-de bestissing schrifte lijk (administratief) beroep instellen bij: Het college van burgemeester en wethouders, Postbus 100 2910 AC NIEUWERKERKAAN DEN IJSSEL

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 9