Wilt u het lekkerste malse vlees "Alles of niets en hopen dat de wagen het houdt" Wereldwinkel al twintig jaar de plek van de bewuste boodschap Groeneweg Cl kampioen JSJ JJzJ )zj 3-jm Hallo J JJj yJJj (J HART VAN HOLLAND ZEVENHUIZEN I 15 MEI 2013 29 Mii - V* 't iSv 64 f A - Ifrf .-I. Ac- 't Voetbal Vanaf 5 juni bij Jumbo aan de Dorpsstraat 129 in Zevenhuizen. jumbosupermarkten.nl/zevenhuizen ni-no nn/i ~i J I <ri IA A I 1 o t t r i t n •- i Zevenhuizen - Er werd weer flink door de blubber gescheurd. De 26e edi tie van de autocross van Zevenhuizen, die traditioneel op Hemelvaartsdag wordt gehouden, werd ook dit jaar weer druk bezocht. Dit kwam mede door het prachtige weer, waardoor de modder alleen te vinden was op, en niet naast het circuit waar racers in tien verschillende klassen het tegen elkaar opnamen voor die zo felbegeerde eindoverwinning. Door Erwin van 't Hof "Een betere dag als deze hadden we niet kunnen treffen", zegt wed strijdleider Bart van Wingerden, terwijl achter hem de ene na de andere racewagen door de modder scheurt. "De baan ligt er geweldig bij en er zijn ontzettend veel toe schouwers." Van Wingerden, die al van jongs af aan aanwezig is bij elke autocross, ziet het evenement elk jaar groeien. "We zien dat de autosport lokaal enorm leeft. Daar komt bij dat steeds meer coureurs uit het hele land zich inschrijven om deel te nemen aan één van de klassen." Dit jaar telde de startlijst van de autocross ruim 130 namen. Eén van de coureurs is Jeroen van der Tuin. Direct na zijn eerste race van de dag vertelt hij hoe het is gegaan: "Het was compleet waardeloos. De aandrijving naar mijn versnellings bak is kapotgegaan waardoor ik niet meer kan schakelen." Hij is niet de enige die met technische problemen kampt. Overal rondom het circuit wordt aan auto's gesleuteld, tot grote interesse van de bezoekers die nieuwsgierig meekijken. Op de vraag of Van der Tuin het in de volgende race, die op dezelfde dag nog ge pland staat, rustiger aan gaat doen, volgt een duidelijk antwoord: "Na tuurlijk niet, het is vandaag alles of niets. Er keihard tegenaan, en hopen dat de wagen het houdt." Enkel Gelukkig voor durfals als Van der Tuin is er een EHBO dienst op het terrein aanwezig. Hoeveel gevaar lopen de deelnemers eigenlijk? "Dat valt op zich reuze mee", vertelt een medewerker van het Zilveren Kruis. "De meeste coureurs weten don- W(~ f •5.- V v f, Wedstrijdleider Bart van Wingerden: "We zien dat de autosport lokaal enorm leeft.(foto: Leendert van der Waal) ders goed wat ze wel en niet kun- de hulpdiensten staan er dan ook is gegaan. Wat natuurlijk niet zo gek nen doen. Het komt zelden voor voornamelijk voor de toeschouwers, is; er is hier zoveel te zien, dat je he- dat iemand echt ernstig gewond "Het ergste dat we vandaag hebben lemaal geen tijd hebt om op je eigen raakt." De mannen en vrouwen van gehad, is iemand die door zijn enkel voeten te letten." Zevenhuizen - De Wereldwinkel is een begrip in het dorp. Alhoewel, sinds de instantie haar vaste on derkomen heeft in een vertakking van de winkelader van Zevenhuizen springt ze minder in het oog. Niette min is de stap van winkel-op-wielen naar winkelpand een gouden greep geweest voor de Wereldwinkel, die als stichting deze maand een porse leinen jubileum viert. Door Pepijn de Groot "Zo, dat was een feest!" Annelies Hoos (68) lijkt nog opgelucht van de stap die de Wereldwinkel maakte in 2006, door in een eigen pand te trekken. "In de beginjaren verkoch ten we uit een vouwwagen. Elke keer inpakken, uitpakken, inpakken, uitpakken. In 1992 stapten we over op een SRV-wagen en dat was al een hele vooruitgang. Maar een ei gen pand met ruime openingstijden, dat was toch wel een droom die uit kwam." Hoos is vrijwilliger van het eerste uur. Via onder andere een inter kerkelijke praatgroep werd zij zich bewust van de omstandigheden op de werkvloer in derde wereldlanden. Zevenhuizen - Groeneweg C1 is af gelopen weekend kampioen gewor den. Het team van trainer en coach Ruud Wetsel en Joey Grootscholten was dit seizoen het meest constant. Het team, bestaande uit eerste- en tweedejaars C-junioren, maakte de meeste doelpunten en kreeg de minste treffers tegen. Schoonheid, gezelligheid en idealisme - voorStikkelman (links) en Hoos redenen om de Wereldwinkel te bezoeken. "Dat was in de jaren tachtig, toen groeide de animo voor de Wereld winkel enorm. Ik begon, naar aan leiding van die praatgroep, over het onderwerp te lezen en wilde me sterk maken voor betere arbeidsom standigheden en educatie. De een gaat dan de politiek in, ik draag op deze manier mijn steentje bij." De rol van het geloof in de inzet voor eer lijke handel wil oudgediende Hoos nuanceren. "Ook mensen die niet bij de kerk zijn aangesloten hebben verantwoordelijkheidsgevoel." Bangladesh Vrijwilligers komen niet alleen uit de kerkbanken. Marije Stikkelman, met 26 jaar een van de jongere vrij willigers, is daar een voorbeeld van. "Via mijn schoonmoeder kwam ik bij de Wereldwinkel. Wat me aan trok, was dat veel producten zijn gemaakt van simpele dingen." Ze wijst naar de schappen, naar een plank met gekleurd papier. "Dat is gemaakt van olifantenpoep. Dat vond ik bijzonder. Pas gaandeweg is het bewustzijn gekomen. Nu spits ik mijn oren als ik op het nieuws iets hoor over de afgebrande kledingfa briek in Bangladesh." De ramp in de Bengaalse kleding fabriek, waar de populaire keten Primark kleding liet maken, is een actueel voorbeeld waar Hoos ook naar verwijst. "Dat bewijst dat er nog veel werk te doen is. Die men sen werken daar in slechte omstan digheden omdat wij zo nodig spot goedkope kleding willen. Hopelijk gaan mensen dat inzien." Chocola Mensen die nadenken over wat ze kopen, daar bestaat een groot deel van de klandizie uit. 'Sociale men sen' noemt Hoos ze. "Maar er komen ook kinderen. Voor een moederdag cadeau of voor de chocola. Die is blijkbaar erg lekker, want als er eens een les op school is geweest vliegen de chocoladerepen de deur uit." Of de Wereldwinkel standhoudt in de prijzenslag tussen winkelketens, durft Hoos niet te zeggen. "Aanloop naar de winkel zal blijven. Of het vaste klanten zijn of campinggas- ten. Ze kopen hier spullen omdat ze het eens zijn met het doel van de Wereldwinkel, producten verkopen die gemaakt zijn met respect voor mens en milieu." Maar het is niet alleen de idealistische inslag van de Wereldwinkel die klanten trekt. "Het is ook een gezellig plek waar koffie en thee wordt geschonken. En mensen kopen er spullen omdat ze die mooi vinden. Dat idealisme is belangrijk, maar je moet ook niet altijd bij klanten aankomen met het verhaal over slechte arbeidsom standigheden. Dat is te veel van het goede."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 29