HOEFT NIET DE 5TER VAN DE 5HOW TE ZIJN
li
MpIH je aan Ji^pppijn.hartvanhnlland^flmail.CQm.
HART VAN HOLLAND REGIO 21 AUGUSTUS 2013 13
Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL
kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes
is ontstaan in het Limburgse Horst. Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen,
hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale
canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied.
13: Clemens Blacquière
of hpn jij pen minkant dip in aanmerking komt vnor Hart van Hollands Muzikale CarrnnZ
- Zes jaar geleden begeleidde hij deelnemers van SNOOT!, de
talentenjacht in dorpshuis Swanla. Inmiddels kijkt hij terug op op-
in Ziggo Dome, North Sea Jazz, De Wereld Draait Door. Noem een
idium en beroepsgitarist Clemens Blacquière (27) speelde er, als be
ven artiesten als Jeroen van der Boom, Glennis Grace and many
0athij als sessiemuzikant niet in de spotlight staat, deert hem niet.
is voor mij minder dan voor de artiest en toch geef ik hetzelfde gave
op hetzelfde gave podium
heeft vrede met zijn plek
schaduw. "Als sessiemuzikant
begeleidingsband zorg je dat
klopt. De artiest is het
van het optreden, die doet
Ik heb vaak ruimte om te
in gitaarspel, als de artiest
je begeleidt de tel maar niet
Mijn creativiteit kan ik
in de omgang met apparatuur,
zijn er dus genoeg, ook
Dat is prettig nu
deel meer uitmaak van een
ik hoef niet het gezicht te
gitaarcarrière van Clemens be-
'n nen schoolband. Alhoewel,
allereerste begin was in huize
waar muziek een grote
I speelde. "Mijn vader is pianist
thuis kregen we alle-
noles." De gitaar ontdekte
relatief laat. "Als
14-ja-
rige jongen werd ik fan van de
band Kane. Op televisie zag ik een
documentaire over Kane, waarbij
je de bandleden gitaar zag spelen.
Natuurlijk had ik vaker een gitaar
gezien, maar toen viel het kwartje:
dat instrument wil ik ook spelen."
De akoestische gitaar werd al snel
ingeruild voor een elektrische vari
ant. Op het Rotterdamse Emmaus
College vormde hij de band Novia
met onder andere Sjoerd de Vries,
een andere Zevenhuizenaar die
'goed bezig' is in de muziekbusi-
ness. "De interesses binnen de band
liepen na de middelbare school uit
een en toen is Novia gestopt. Met
Sjoerd, die net als ik conservatori
um heeft gedaan, speel ik nog vaak
samen."
Spelen in de bajes
Met Novia speelde Clemens nog in
Clemens met een deel van zijn gitarenverzameling.
mef ^st' °P Appelpop 2012. (foto: Festivallnfo/Jochem Geerdink)
'jeugdhonken waarin je voeten aan
het podium plakten vanwege het
gemorste bier van de avond ervoor'.
"In het professionele muziekcircuit
wordt doelgericht geboekt: je staat
niet op podia waar de muziek niet
aanslaat. Dat wil niet zeggen dat
ik niet op bijzondere plekken kom.
Met Krystl heb ik in een gevange
nis gespeeld. Terwijl je speelt, kijk
je het publiek aan en vraag je je af:
goh, wat zou die gedaan hebben?
Een week later speel je op een per
soneelsfeest van ING, weet je wel.
Heel divers."
Zelden zenuwachtig
Van Trijntje en Xander tot Gerard
en Ruth, Clemens speelde ermee.
Hij stond op 's lands grootste podia
en het is moeilijk om iets te verzin
nen waar de gitarist zenuwachtig
van wordt. "Ten eerste: het publiek
let niet op mij. Ze willen Jeroen of
Glennis zien, niet de achtergrond
gitarist. Daarnaast is de muziek
niet zo uitdagend om er zenuwach
tig van te worden. Bij een optreden
weet ik wat ik moet spelen en dat
ik dat kan. Ik ken het allemaal al,
zeg maar." Dat wil niet zeggen dat
Clemens geen plezier beleeft aan
die optredens. "Het blijft superleuk
om te doen."
De druk is er wel als Clemens met
collega's repeteert. "Daar speel ik
met andere muzikanten en ik wil
dat zij onder de indruk zijn van
mijn kunnen. Collega-muzikanten
helpen je aan werk: een bevriende
bassist bracht mij bij de band van
Jeroen van der Boom."
Van moordende concurrentie is in
de muziekbusiness geen sprake,
denkt Clemens. "Werk is er in ver
schillende lagen, vaak leeftijdsge
bonden. Bij artiesten als Anouk en
Ilse de Lange werken muzikanten
die al jaren meedraaien. Daaronder
zitten jongere gasten als ik, gevolgd
door nog jongere muzikanten die
bijvoorbeeld spelen bij Nieison. Ik
hoop mee te gaan met de artiesten
die de volgende Anouk of Ilse zijn."
Als alles mogelijk is, dan zou hij
graag nog eens spelen met John
Mayer. "Dat is wereldtop, dan moet
ik naar L.A. verhuizen. Dat zie ik
nu niet zitten, want daar begin je
onderaan de ladder en dan ben ik
alles kwijt wat ik in Nederland heb
bereikt."
De rust van een dorp
Nee, Hollywood hoeft niet voor Cle
mens. Amsterdam ook niet. "Ik kom
op veel drukke plekken voor mijn
werk, ik hoef niet ook in de drukte
te wonen waar je met je gitaren en
versterker de halve stad moet door
kruisen om van de parkeerplaats
bij je huis te komen. De rust houdt
mij in Zevenhuizen", zegt Clemens
glimlachend.
Shows spelen gaat min of meer
vanzelf, zijn er nog uitdagingen
voor de 27-jarige gitarist? "Het
schrijven van liedjes is een tak van
de muziek die ik pas heb ontdekt.
Dat gebied verkennen is een uit
daging." De to-do- of wishlist van
Clemens is nog lang. "Een album
maken, dat zou ik ook wel willen.
En, wie weet, op wereldtour met
een superartiest. Moet ik toch naar
Amerika..."