HOEFT NIET DE 5TER VAN DE 5HOW TE ZIJN li MpIH je aan Ji^pppijn.hartvanhnlland^flmail.CQm. HART VAN HOLLAND REGIO 21 AUGUSTUS 2013 13 Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes is ontstaan in het Limburgse Horst. Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen, hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied. 13: Clemens Blacquière of hpn jij pen minkant dip in aanmerking komt vnor Hart van Hollands Muzikale CarrnnZ - Zes jaar geleden begeleidde hij deelnemers van SNOOT!, de talentenjacht in dorpshuis Swanla. Inmiddels kijkt hij terug op op- in Ziggo Dome, North Sea Jazz, De Wereld Draait Door. Noem een idium en beroepsgitarist Clemens Blacquière (27) speelde er, als be ven artiesten als Jeroen van der Boom, Glennis Grace and many 0athij als sessiemuzikant niet in de spotlight staat, deert hem niet. is voor mij minder dan voor de artiest en toch geef ik hetzelfde gave op hetzelfde gave podium heeft vrede met zijn plek schaduw. "Als sessiemuzikant begeleidingsband zorg je dat klopt. De artiest is het van het optreden, die doet Ik heb vaak ruimte om te in gitaarspel, als de artiest je begeleidt de tel maar niet Mijn creativiteit kan ik in de omgang met apparatuur, zijn er dus genoeg, ook Dat is prettig nu deel meer uitmaak van een ik hoef niet het gezicht te gitaarcarrière van Clemens be- 'n nen schoolband. Alhoewel, allereerste begin was in huize waar muziek een grote I speelde. "Mijn vader is pianist thuis kregen we alle- noles." De gitaar ontdekte relatief laat. "Als 14-ja- rige jongen werd ik fan van de band Kane. Op televisie zag ik een documentaire over Kane, waarbij je de bandleden gitaar zag spelen. Natuurlijk had ik vaker een gitaar gezien, maar toen viel het kwartje: dat instrument wil ik ook spelen." De akoestische gitaar werd al snel ingeruild voor een elektrische vari ant. Op het Rotterdamse Emmaus College vormde hij de band Novia met onder andere Sjoerd de Vries, een andere Zevenhuizenaar die 'goed bezig' is in de muziekbusi- ness. "De interesses binnen de band liepen na de middelbare school uit een en toen is Novia gestopt. Met Sjoerd, die net als ik conservatori um heeft gedaan, speel ik nog vaak samen." Spelen in de bajes Met Novia speelde Clemens nog in Clemens met een deel van zijn gitarenverzameling. mef ^st' °P Appelpop 2012. (foto: Festivallnfo/Jochem Geerdink) 'jeugdhonken waarin je voeten aan het podium plakten vanwege het gemorste bier van de avond ervoor'. "In het professionele muziekcircuit wordt doelgericht geboekt: je staat niet op podia waar de muziek niet aanslaat. Dat wil niet zeggen dat ik niet op bijzondere plekken kom. Met Krystl heb ik in een gevange nis gespeeld. Terwijl je speelt, kijk je het publiek aan en vraag je je af: goh, wat zou die gedaan hebben? Een week later speel je op een per soneelsfeest van ING, weet je wel. Heel divers." Zelden zenuwachtig Van Trijntje en Xander tot Gerard en Ruth, Clemens speelde ermee. Hij stond op 's lands grootste podia en het is moeilijk om iets te verzin nen waar de gitarist zenuwachtig van wordt. "Ten eerste: het publiek let niet op mij. Ze willen Jeroen of Glennis zien, niet de achtergrond gitarist. Daarnaast is de muziek niet zo uitdagend om er zenuwach tig van te worden. Bij een optreden weet ik wat ik moet spelen en dat ik dat kan. Ik ken het allemaal al, zeg maar." Dat wil niet zeggen dat Clemens geen plezier beleeft aan die optredens. "Het blijft superleuk om te doen." De druk is er wel als Clemens met collega's repeteert. "Daar speel ik met andere muzikanten en ik wil dat zij onder de indruk zijn van mijn kunnen. Collega-muzikanten helpen je aan werk: een bevriende bassist bracht mij bij de band van Jeroen van der Boom." Van moordende concurrentie is in de muziekbusiness geen sprake, denkt Clemens. "Werk is er in ver schillende lagen, vaak leeftijdsge bonden. Bij artiesten als Anouk en Ilse de Lange werken muzikanten die al jaren meedraaien. Daaronder zitten jongere gasten als ik, gevolgd door nog jongere muzikanten die bijvoorbeeld spelen bij Nieison. Ik hoop mee te gaan met de artiesten die de volgende Anouk of Ilse zijn." Als alles mogelijk is, dan zou hij graag nog eens spelen met John Mayer. "Dat is wereldtop, dan moet ik naar L.A. verhuizen. Dat zie ik nu niet zitten, want daar begin je onderaan de ladder en dan ben ik alles kwijt wat ik in Nederland heb bereikt." De rust van een dorp Nee, Hollywood hoeft niet voor Cle mens. Amsterdam ook niet. "Ik kom op veel drukke plekken voor mijn werk, ik hoef niet ook in de drukte te wonen waar je met je gitaren en versterker de halve stad moet door kruisen om van de parkeerplaats bij je huis te komen. De rust houdt mij in Zevenhuizen", zegt Clemens glimlachend. Shows spelen gaat min of meer vanzelf, zijn er nog uitdagingen voor de 27-jarige gitarist? "Het schrijven van liedjes is een tak van de muziek die ik pas heb ontdekt. Dat gebied verkennen is een uit daging." De to-do- of wishlist van Clemens is nog lang. "Een album maken, dat zou ik ook wel willen. En, wie weet, op wereldtour met een superartiest. Moet ik toch naar Amerika..."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 13