lp kleine wieltjes door de polder
iets voor aannemer Julianasluis
Witgoed specialist
NEELEMAN
S
1^. debouwhof
RIOOL
VERSTOPT?
Geujoon even bellen!!!
CV-KETEL NODIG?
P. VISSER EN ZN.
UW DROOMHUIS!
korting
www
College wil brede
Hoofdweg
editie
'aalzitten,
Bjaar later
zuidpias
3 6 e jaargang
nummer 1 5 5 9 I 4 september 2013
Cultuur proeven
op Z-Uitmarkt
Boevenvangers in
het zonnetje gezet
Het is zo snel gegaan,
die zestig jaar
Honderdeneerste school
jaar Sint Jozefschool
Iturday Night Skate
l'-M "SotioMM m TVowm
grootste
|°Uw en woon winkel
in de regio
Tegels
Keukens
Kasten
Verlichting
I '°eren gordijnen
reiniging, ontstopping,
reparatie van alle
soorten rioleringen
H VOSKUILEN
,v E
woonstore.nl
tot
Ral
E N
A L T
J D
hvhonline
N L
HOLLAND
Pagina 3
Pagina 9
Pagina 11
Pagina 17
Pagina 41
\témn/Zuidplas - Het asfalt is
5, de zon schijnt. "Alleen de wind
ld minder gemogen. Als ik een cij-
voor dit skateweer moet geven:
Legen", zegt Michel de Wit, die
Iers port- en bewegingsstimulatie
Ks! bij gemeente Zuidpias. Prima
|t trom op zaterdag 31 augustus de
Vratontfe ofte sluiten met de
|eede Saturday Night Skate.
ir Pepijn de Groot
ken het avonduur binden de eer-
edeelnemers de wieltjes al onder
Jjnet Nely Gambonplein. De kades
(r de koninklijke roeibaan in de
pdragtspolder worden deze avond
mand door skaters, skeeleraars en
fcppers. "De eerste editie was in
[euwerkerk. In de Dorpsstraat ble-
n vaak wieltjes tussen de straat-
jnen steken. Als je dit dan ziet,"
|tDe Wit al wijzend naar de ge
folieerde kade, "er is geen betere
ptelocatie."
Lees verder op pagina
Op skates, skeelers en stepjes rond de roeibaan.
Wrecht- inwoners van Moordrecht, de Fietsersbond en de PvdA/Groen-
iksZu/dp/os maakten een plan met zes aanpassingspunten op het fiets-
f1 van de Julianasluis. Gisteren werd het aangeboden aan de provincie
p-Hol/ond. De actievoerders hopen er de situatie voor honderden - jonge
fibers tijdens de werkzaamheden aan de sluis veiliger mee te krijgen.
P Job van der Plicht
[colonne fietsten de actievoerders
Pterochtend over de Julianasluis.
f omleidingsroute kent een aan-
I ^'ngen met het autoverkeer
'volgens Pieter Beeldman van
f arJij van de Arbeid/GroenLinks
I' te ligt daar het voornaamste
l°tem voor de fietsers. "Auto-
P 'Men hebben in de spits vaak
pasu i/ve vragen ze toch te stoppen
I°r 'etsers omdat die anders echt
|e vei|ig aan de overkant komen."
I Edko^__
zÏ am5-2723RT
^rmeer- 079-3310700
^^bouwhof.nl
In deze eerste schoolweek staan er
verkeersregelaars die de auto's laten
stoppen, maar volgens de provincie
kunnen deze vanwege de kosten
niet permanent blijven staan, zoals
de actievoerders wensen.
De provincie Zuid-Holland staat wel
open voor het aanpassingsplan dat
het gisteren kreeg aangeboden. "We
zullen kijken wat er in onze mo
gelijkheden ligt en zijn ons van de
ernst van de situatie bewust. Com
plimenten in ieder geval voor de
volledigheid van het plan", liet Jos
Rloolstrrvlctr
R VAN ADR1CHEM
MOORDRECHT
0182 3 75823
OG-533739 31
www.rioolservice-pvanadrichem.
Hendriks, opdrachtgever infrastruc
tuur van de provincie Zuid-Holland,
weten.
In het plan staan zes verbeterpun-
ten voor de fietsroutes bij de Julia
nasluis zoals die er nu liggen. De ac
tievoerders stellen onder meer voor
om de fietspaden te verbreden, de
routes te verkorten en automobilis
ten op de aanwezigheid van fietsers
in het verkeer attent te maken.
Naast het plan kreeg Hendriks een
fiets aangeboden die bestemd is
voor de aannemer, zodat hij elke
dag een rondje over de Julianasluis
kan rijden en dus kan ervaren wat
honderden fietsers meemaken. De
ZIE ONZE ADVERTENTIE IN DEZE KRANT
KOZIJNTECHNIEK
ECHTE KOZIJNEN ZIJN
NATUURLIJK VAN HOUT!
i/.voskuilenkozijnen.nl Waddinxveen
Zweedsezoom 6
te Nieuwerkerk aan den IJssel
Luxe en exclusief 3-kamer
appartement met heerlijk balkon!
■■'■'.it.
Vraagprijs C 379.000,- k.k.
0180-332222
www.vdpanne.nl
wmi.4ffBllffTmrTïïd
Jos Hendriks van de provincie
Zuid-Holland op de fiets waarmee
de aannemer volgens de actie
voerders elke dag een rondje over
de Julianasluis zou moeten rijden.
werkzaamheden bij de Julianasluis
duren nog tot de zomer van 2014.
Nieuwerkerk aan den IJssel - De
Nieuwerkerkse Hoofdweg West
moet toch worden verbreed naar
vier rijstroken, vinden burgemees
ter en wethouders van Zuidpias.
Daarmee verwijzen zij het plan
voor verbeteringen aan de weg
binnen de twee rijstroken die er
nu liggen, naar de prullenbak. Het
college noemt verbreding ondanks
de gevolgen - meer asfalt en min
der groen - een 'betere keuze'.
Rotterdam, financierder van de
wegverbetering, wil het liefst een
Hoofdweg met in beide richtin
gen twee rijstroken, de raad van
Zuidpias wees die optie in 2010 af.
Verkeerskundigen van de gemeen
ten Rotterdam en Zuidpias ont
wikkelden vervolgens gezamenlijk
het ontwerp waarin de weg niet
hoeft te worden verbreed, maar
toch meer verkeer aankan. Be
langrijke onderdelen zijn de rij
baanscheiding en de vermindering
van het aantal aansluitingen naar
de parallelwegen.
Juist hierdoor heeft het ontwerp
'zwaarwegende nadelen', zo heeft
verkeersonderzoek volgens het
college nu aangetoond. De ver
keersdruk op de parallelwegen
zou toenemen met verkeersonvei
ligheid en milieuhinder tot gevolg.
Bewoners en belanghebbenden
noemden eerder al een verminder
de bereikbaarheid van bedrijven
en woningen aan de Hoofdweg
West niet acceptabel en dienden
in juni een eigen ontwerp voor
verbeteringen aan de weg in.
Het nieuwe voorstel van het colle
ge is gisteravond aan de gemeen
teraad voorgelegd.
De Belangvereniging Hoofdweg
Nieuwerkerk is verbaasd over de
korte reactietijd, vijf dagen, die
het heeft gekregen. De vereniging
begrijpt ook niet waarom de ge
meente de ontwerpfase van de
varianten zónder verbreding niet
helemaal heeft afgemaakt en in
plaats daarvan nu al teruggrijpt
naar het oorspronkelijke Rotter
damse plan voor verbreding naar
vier rijstroken.