IUZIEK HOUDT ZESTIGERS FALCON BROWN JONG
muzikant
'roc,
HART VAN HOLLAND REGIO
18 SEPTEMBER 2013
Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL
kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes
is ontstaan in het Limburgse Horst. Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen,
hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale
canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied.
lel 15:Ted Valk 8t Hans de Bruin
Ei 6 je"' ze9t De B^in.
in aanmerking komt voor Hart van Hollands Muzikale Canon?
Meld je aan via: pepijn.tiartvanholland@gmaii.com
iinwcen - Hans de Bruin houdt
hlP-lioes in zijn handen. De Bos-
■er staaf er ze/f op afgebeeld, al
I lit De Bruin dertig jaar jonger.
liWentaar." Het is een plaat
l'Cool Breeze, de band waarin De
ii(66)speelde met Waddinxve-
|if1edl/o//r(65). De muziekmaatjes
Jtrroi tegenwoordig onder de
Ifflfolcon ft Brown. Nu beide he-
jélmeer werken wordt veel tijd
pimuz/e/r besteed. Valk: "Muziek
BH levenselixer. Ik voel me 35 als
|statespe/en."
"Pepijn de Groot
Pi 1968 en 1989 speelden ze
l'ft zonder succes - country-
p. Met Cool Breeze speelden
T (tosist-zanger) en De Bruin
i,rist) in AHOY op hetzelfde eve-
p a's Johnny Cash en Roy
pal maakte Marty Robbins
indruk. "Hij was veel kleiner
Pik me voorgesteld had." In de
lp Jaarbeurshallen speelden
lp Doelen in Rotterdam en de
Hsc Houtrusthallen. Ze werden
|Country-band van het jaar 1986
TS namen twee LP's op en
^n zelfs een fanclub.
|Jreerd ^°or de instrumentale
■C Shadows zette een groep
F® uit Boskoop en Waddinx-
f eil"l jaren zestig een bandje
unny Side, de voorloper van
r' 'feze. "Muziek zat bij ons in
stond bij iedereen een
iw '>'ano 'n ^u's- speelde,
Xj ^ree9 zere vingers en al
naar Valk. "Miin vaHpr pn
broers speelden samen met Teds zus
in een bandje." Valk: "De de Bruinen
waren vooral instrumentalisten en
de Valken meer vocalisten."
Country bleek een aantrekkelijke
muziekstijl en Sunny Side veran
derde van repertoire. "Country is
ongecompliceerd. Op countryfees-
ten was het altijd lol en ik heb nooit
vechtpartijen gezien", memo
reert Valk. "Het was muziek
waar ook naar geluisterd werd.
Mensen zongen mee, dat zorg
de voor een goede sfeer bij op
tredens", brengt De Bruin in.
"Hoewel we van de
Woodstock-generatie zijn,
speelden drugs geen rol", ver
telt Valk. "We speelden eens
in Amsterdam en ik dacht:
joh, wat ruik ik toch? Later
dacht ik, dat zal marihuana
geweest zijn. Allerlei band
jes zaten toen onder de wiet
en cocaïne. Wij waren daar te bleu
voor." De Bruin grinnikt. "Drugs
hadden het misschien wel makke
lijker gemaakt."
Geen roadmanager
Werk en optreden werden gecom
bineerd. De Bruin werkte bij een
elektronicazaak en de baas leende
de bedrijfsauto graag uit aan Cool
Breeze. "Die was blij dat zo'n diesel
kilometers maakte. Maar, we had
den geen roadmanager. In- en uit
laden, op- en afbouwen: we deden
alles zelf en kwamen 's avonds laat
thuis. Het was een mooie tijd", zegt
Valk. Hij lacht: "Maar het was ook
hard werken voor een paar rotcen-
tpn I"
TROS Country
In de jaren zeventig en tachtig wa
ren er programma's die gewijd wer
den aan country, zoals TROS Country
van Gerard de Vries. De band van
Valk en De Bruin werd uitgenodigd.
"Dat heeft ons tot een bepaald ni
veau gebracht. Op de radio moest je
extra goed overkomen dus er werd
veel geoefend." Publiek was er niet
in groten getale, spannend waren die
optredens wel. De Bruin: "Het voelde
alsof het er bij die optredens meer
op aan kwam. In een zee van publiek
vallen foutjes minder op dan in een
stille woonkamer."
Fanklubblad
Cool Breeze was zo'n succes dat er
Valk en De Bruin in een ander 'tijdperk'.
een fanclub ontstond. Het groepje
bracht een tijdschrift uit, het Fan
klubblad. "Dat moest ik dan wel
drukken", zegt Valk grijnzend. De
Bruin barst in lachen uit. De fanclub
was in die tijd minder lollig. Valk:
"Als je iets deed zonder dat je het
doorgaf, waren ze pissig. Het waren
net stalkers, het was een blok aan
ons been. Na een jaar was het met
de fanclub ook wel over."
Rek eruit
Muziek maken werd minder een uit
daging en bij elk evenement kwamen
de bandleden dezelfde gezichten
tegen. "De rek was eruit", conclu
deert De Bruin. 'Ted was de drijvende
kracht en hij kwam niet meer los."
Mede door een drukke eigen zaak
verslapte de passie voor de band bij
Valk: Cool Breeze werd opgeheven.
"Ik ben toen zo veel met country be
zig geweest, ik heb me er de kik aan
gegeten."
Lang duurde de break niet. Valk en
De Bruin zijn elkaar nooit uit het oog
verloren en naderen een halve eeuw
muzikale kameraadschap. Nu ze alle
bei niet meer werken, neemt de aan
dacht voor muziek toe. "Ik maak en
De Bruin en Valk.
mix muziek, maar heb ook nog een
volkstuin. Bij mij is de focus op mu
ziek niet zo sterk als bij Ted", weet De
Bruin. Dat moet Valk beamen. "Soms
ben ik net een kluizenaar. Ik heb in
huis een studio - of een muziek
kamer, net wat je het noemen wilt.
Daar kan ik zo zestien uur per dag
zitten."
Levensconditie
Falcon Et Brown, de naam waaronder
de twee opereren, willen een nieuwe
band starten. Muziek maken is voor
hen het bijhouden van een levens
conditie. Valk: "Mijn broer, bijvoor
beeld, was een goede zanger. Plots
werd zijn stem minder. Bleek dat hij
de ziekte van Parkinson had. Hij is
iets ouder, maar niet meer in staat
om muziek te maken. Dat wetende
ben ik blij dat ik nog met muziek
bezig kan zijn. Zo lang het Hans en
mij gegeven is, zullen we muziek ma
ken."
Valk en De Bruin zijn, als aanvulling
op hun nieuwe band, op zoek naar
mensen die ervaring hebben met zin
gen en die tijd in muziek willen ste
ken. Interesse? Contact: tedvalk@
yahoo.com of 06 40 19 69 23.