IUZIEK HOUDT ZESTIGERS FALCON BROWN JONG muzikant 'roc, HART VAN HOLLAND REGIO 18 SEPTEMBER 2013 Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes is ontstaan in het Limburgse Horst. Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen, hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied. lel 15:Ted Valk 8t Hans de Bruin Ei 6 je"' ze9t De B^in. in aanmerking komt voor Hart van Hollands Muzikale Canon? Meld je aan via: pepijn.tiartvanholland@gmaii.com iinwcen - Hans de Bruin houdt hlP-lioes in zijn handen. De Bos- ■er staaf er ze/f op afgebeeld, al I lit De Bruin dertig jaar jonger. liWentaar." Het is een plaat l'Cool Breeze, de band waarin De ii(66)speelde met Waddinxve- |if1edl/o//r(65). De muziekmaatjes Jtrroi tegenwoordig onder de Ifflfolcon ft Brown. Nu beide he- jélmeer werken wordt veel tijd pimuz/e/r besteed. Valk: "Muziek BH levenselixer. Ik voel me 35 als |statespe/en." "Pepijn de Groot Pi 1968 en 1989 speelden ze l'ft zonder succes - country- p. Met Cool Breeze speelden T (tosist-zanger) en De Bruin i,rist) in AHOY op hetzelfde eve- p a's Johnny Cash en Roy pal maakte Marty Robbins indruk. "Hij was veel kleiner Pik me voorgesteld had." In de lp Jaarbeurshallen speelden lp Doelen in Rotterdam en de Hsc Houtrusthallen. Ze werden |Country-band van het jaar 1986 TS namen twee LP's op en ^n zelfs een fanclub. |Jreerd ^°or de instrumentale ■C Shadows zette een groep F® uit Boskoop en Waddinx- f eil"l jaren zestig een bandje unny Side, de voorloper van r' 'feze. "Muziek zat bij ons in stond bij iedereen een iw '>'ano 'n ^u's- speelde, Xj ^ree9 zere vingers en al naar Valk. "Miin vaHpr pn broers speelden samen met Teds zus in een bandje." Valk: "De de Bruinen waren vooral instrumentalisten en de Valken meer vocalisten." Country bleek een aantrekkelijke muziekstijl en Sunny Side veran derde van repertoire. "Country is ongecompliceerd. Op countryfees- ten was het altijd lol en ik heb nooit vechtpartijen gezien", memo reert Valk. "Het was muziek waar ook naar geluisterd werd. Mensen zongen mee, dat zorg de voor een goede sfeer bij op tredens", brengt De Bruin in. "Hoewel we van de Woodstock-generatie zijn, speelden drugs geen rol", ver telt Valk. "We speelden eens in Amsterdam en ik dacht: joh, wat ruik ik toch? Later dacht ik, dat zal marihuana geweest zijn. Allerlei band jes zaten toen onder de wiet en cocaïne. Wij waren daar te bleu voor." De Bruin grinnikt. "Drugs hadden het misschien wel makke lijker gemaakt." Geen roadmanager Werk en optreden werden gecom bineerd. De Bruin werkte bij een elektronicazaak en de baas leende de bedrijfsauto graag uit aan Cool Breeze. "Die was blij dat zo'n diesel kilometers maakte. Maar, we had den geen roadmanager. In- en uit laden, op- en afbouwen: we deden alles zelf en kwamen 's avonds laat thuis. Het was een mooie tijd", zegt Valk. Hij lacht: "Maar het was ook hard werken voor een paar rotcen- tpn I" TROS Country In de jaren zeventig en tachtig wa ren er programma's die gewijd wer den aan country, zoals TROS Country van Gerard de Vries. De band van Valk en De Bruin werd uitgenodigd. "Dat heeft ons tot een bepaald ni veau gebracht. Op de radio moest je extra goed overkomen dus er werd veel geoefend." Publiek was er niet in groten getale, spannend waren die optredens wel. De Bruin: "Het voelde alsof het er bij die optredens meer op aan kwam. In een zee van publiek vallen foutjes minder op dan in een stille woonkamer." Fanklubblad Cool Breeze was zo'n succes dat er Valk en De Bruin in een ander 'tijdperk'. een fanclub ontstond. Het groepje bracht een tijdschrift uit, het Fan klubblad. "Dat moest ik dan wel drukken", zegt Valk grijnzend. De Bruin barst in lachen uit. De fanclub was in die tijd minder lollig. Valk: "Als je iets deed zonder dat je het doorgaf, waren ze pissig. Het waren net stalkers, het was een blok aan ons been. Na een jaar was het met de fanclub ook wel over." Rek eruit Muziek maken werd minder een uit daging en bij elk evenement kwamen de bandleden dezelfde gezichten tegen. "De rek was eruit", conclu deert De Bruin. 'Ted was de drijvende kracht en hij kwam niet meer los." Mede door een drukke eigen zaak verslapte de passie voor de band bij Valk: Cool Breeze werd opgeheven. "Ik ben toen zo veel met country be zig geweest, ik heb me er de kik aan gegeten." Lang duurde de break niet. Valk en De Bruin zijn elkaar nooit uit het oog verloren en naderen een halve eeuw muzikale kameraadschap. Nu ze alle bei niet meer werken, neemt de aan dacht voor muziek toe. "Ik maak en De Bruin en Valk. mix muziek, maar heb ook nog een volkstuin. Bij mij is de focus op mu ziek niet zo sterk als bij Ted", weet De Bruin. Dat moet Valk beamen. "Soms ben ik net een kluizenaar. Ik heb in huis een studio - of een muziek kamer, net wat je het noemen wilt. Daar kan ik zo zestien uur per dag zitten." Levensconditie Falcon Et Brown, de naam waaronder de twee opereren, willen een nieuwe band starten. Muziek maken is voor hen het bijhouden van een levens conditie. Valk: "Mijn broer, bijvoor beeld, was een goede zanger. Plots werd zijn stem minder. Bleek dat hij de ziekte van Parkinson had. Hij is iets ouder, maar niet meer in staat om muziek te maken. Dat wetende ben ik blij dat ik nog met muziek bezig kan zijn. Zo lang het Hans en mij gegeven is, zullen we muziek ma ken." Valk en De Bruin zijn, als aanvulling op hun nieuwe band, op zoek naar mensen die ervaring hebben met zin gen en die tijd in muziek willen ste ken. Interesse? Contact: tedvalk@ yahoo.com of 06 40 19 69 23.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 53