facebook
"Zevenhuizen wilde geen bos voor de deur"
Ouderkerk-Nieuwerkerk kón per spoor
HART VAN HOLLAND ZUIDPU\S 23 OKTOBER 2013
9
Natuurwerkdag in de Eendragtspolder
duurt van 9.00 tot 15.00 uur. Ver
zamelen op de parkeerplaats bij de
uitkijktoren in de Eendragtspolder,
vanuit Zevenhuizen te bereiken via
het Zuideinde, de Oudheusdenweg
en de Slingerkade. Vanuit Oud Ver
laat via de Middelweg en de Slin
gerkade.
Like ons op
Volg ons op
©hartvanholland
Zevenhuizen - "Graaf een gat, en er groeit een bos.Een simpele natuurwet,
die volgens voorzitter Rien van der Vorm van Natuur- en Vogelwacht Rotta
de weidsheid van de Eendragtspolder aantast. Jonge wilgen die massaal de
grond uitschieten op de natuureilanden dreigen het zicht op de Rotte te ont
nemen. "Ais we nu niets doen, is het hier over een jaar dichtgegroeid.
Van der Vorm vertelt wat er in de
polder gebeurt: "Het wilgenzaad
dat door de wind wordt verspreid is
bij het graven van de Eendragtspol
der op het kale slik terechtgekomen.
De eerste boompjes zijn nu een me
ter hoog, en groeien als kool. Waar
bomen staan, komen vogels, en voor
je het weet staan de eilandjes vol
vlierbessen, lijsterbessen, kornoelje
en allerlei boomsoorten. Over tien
jaar staat er dan een moerasbos,
zoals in het Koornmolengat."
Persoonlijk heeft Van der Vorm daar
niet eens zo'n moeite mee. "Maar de
inwoners van Zevenhuizen hebben
bij de aanleg van waterberging en
recreatiegebied de Eendragtspolder
aangegeven geen bos voor de deur
te willen. Nu is hun kans om recre
atieschap Rottemeren te helpen om
dat te voorkomen."
Met de Moordrechtse Milieuver
eniging, landschapsbeheer Zuid-
Holland en het recreatieschap or
ganiseert Rotta voor zaterdag 2
november een natuurwerkdag in
de polder. "Met bootjes brengen
we deelnemers naar een aantal van
de natuureilanden rondom de roei-
baan. Daargaan we de jonge wilgen
uit de grond trekken."
Belastinggeld
Met de grote bezuiniging die het
recreatieschap Rottemeren volgend
jaar staat te wachten, zullen vrijwil
ligers in de toekomst steeds vaker
nodig zijn. "Het is al een beetje de
participatiemaatschappij", zegt Van
der Vorm, die het ledenbestand van
Rotta overigens snel ziet vergrijzen
en hoopt op nieuwe aanwas.
Wat 2 november betreft: voor wat,
hoort wat, vindt hij: "De Eendragts
polder is met belastinggeld betaald,
het gebied is van ons. Laten we ons
er dan ook druk om maken. Mensen
die hier in hun vrije tijd wandelen
of fietsen, kunnen op zo'n natuur
werkdag ook eens wat terugdoen."
Het recreatieschap zorgt voor kof
fie, thee, soep en een broodje én
de gelegenheid om het gebied eens
van binnenuit te ervaren.
Meer informatie: Recreatieschap
Rottemeren, 010-2981010 of Moor
drechtse Milieuvereniging de Zuid-
plaspolder: 0182-379992. De dag
Bij het vlakbij de Eendragtspolder gelegen natuurreservaat Koornmolengat toont Rien van der Vorm (rechts]
zijn collega's Gerda Verhoef en Bert Van Duyl van de Moordrechtse Milieuvereniging hoe de Eendragtspolder
er over tien jaar uit zou kunnen zien.
'De 's Gravenweg gaat over in de Kralingse-
weg en wordt ook wel de oudste weg van
Nederland genoemd.' De eerste helft van
deze zin is topografische ónzin, maar prijkt
nog steeds op www.zuidplasgewoongren-
zeloos.nl. De 's-Gravenweg was wel een
vroege straatweg voor de postkoets. Op 2
november is aan die weg in de Nieuwer-
kerkse Oudheidkamer de expositie over
het openbaar vervoer weer gratis te zien.
Na de postkoets kwam de trein.
Naast meer moois zijn er op de stalzolder
van 'Nooit Gedacht' plaatjes van het oude
station van Nieuwerkerk en van de oude
Jt>euif£r*cr)t a./d. Vsel, Öaderlterh
halte Ouderkerk te bewonderen. Beide stop
plaatsen nabij die oude 's-Gravenweg wer
den gesloten, maar hoe kwam vooral die
tweede er? Sinds 1855 had Nieuwerkerk
een treinstation aan de Kerklaan. Na toe
stemming van de steenfabrikantenfamilie
Van Lange om hun Jan Fransenkade (na
dien: Ouderkerkschelaan) openbaar te ge
bruiken kreeg Ouderkerk in 1903 óók een
halte in Nieuwerkerk. (Onderhoud van dat
tot 1966 particuliere laantje bleef ingewik
keld. De gemeente Ouderkerk gaf zo lang
het station er was jaarlijks een schip grind
en kerels van Ver Hitland brachten dat dan
op de laan.) Dit mini-station Ouderkerk was
eerst dus aan dat laantje en verhuisde la
ter naar de Scheve Overweg. Tot en met
1935 stonden de haltes net zoals het sta
tion Nieuwerkerk in de spoorboekjes. Toen
stopte het reizigersverkeer per spoor. De au
tobus had de wedstrijd gewonnen, zij het in
Nieuwerkerk maar tijdelijk. Aan de nieuwe
spoorlijn van 1953 kwam dankzij de import
van forensen in 1971 weer een station. Een
kip-en-eiverhaal, maar hét pr-voordeel van
de forensenplaats Nieuwerkerk werd dat er
je er zo snel weg kon komen!
Terug naar de oude spoorlijn. Opslaan doen
we de NS-reisgids van 1922. Tabelnummer
37 gaf de lijn van Rotterdam naar Utrecht.
Die treinen stopten bepaald niet allemaal in
Ouderkerk en Nieuwerkerk. Wie 's morgens
om 5.47 uur instapte in de halte Ouderkerk
was al wel om 5.52 uur in Nieuwerkerk de
luchtbrug gepasseerd en daar gearriveerd.
(Wie bleef zitten kon om 5.59 uur op het
station Moordrecht uitstappen.) Andersom
kon je eerst later terecht: om 6.18 uur pas
ging de eerste stoptrein vanuit Nieuwerkerk
richting Rotterdam-Maas. Merkwaardig zijn
de precieze benamingen in oude spoorboek
jes. De namen waren Capelle aan den IJssel
(dat wel), Ouderkerk en Nieuwerkerk. Ook op
de gevel van het in 1909 gebouwde tweede
Nieuwerkerkse station staat nog steeds al
leen Nieuwerkerk, zonder het toevoegsel
'a.d. IJssel'. Wel met een overbodige punt
achter Nieuwerkerk trouwens. Ondanks het
kennelijk slagen van de proefhalte Ouder
kerk van 1903 is er nooit veel treinverkeer
geweest. Zo stopten er in het laatste jaar
(dienstregeling 1934) per dag slechts twee
treinen richting Gouda (om 12.42 uur en om
17.43 uur). Naar Rotterdam kon men toen
slechts eenmaal per dag en wel om 18.55
uur. OV-liefhebber Hans de Vlaming vraagt
zich op zijn website over bussen en treinen
rond Nieuwerkerk al jaren af hoe reizigers
met een dagretourtje weer terug moesten
komen!
Ten slotte: dit verhaal komt ook op de
website groenehartarchieven.nl/weblog
mét een mogelijkheid tot reactie.