facebook "Zevenhuizen wilde geen bos voor de deur" Ouderkerk-Nieuwerkerk kón per spoor HART VAN HOLLAND ZUIDPU\S 23 OKTOBER 2013 9 Natuurwerkdag in de Eendragtspolder duurt van 9.00 tot 15.00 uur. Ver zamelen op de parkeerplaats bij de uitkijktoren in de Eendragtspolder, vanuit Zevenhuizen te bereiken via het Zuideinde, de Oudheusdenweg en de Slingerkade. Vanuit Oud Ver laat via de Middelweg en de Slin gerkade. Like ons op Volg ons op ©hartvanholland Zevenhuizen - "Graaf een gat, en er groeit een bos.Een simpele natuurwet, die volgens voorzitter Rien van der Vorm van Natuur- en Vogelwacht Rotta de weidsheid van de Eendragtspolder aantast. Jonge wilgen die massaal de grond uitschieten op de natuureilanden dreigen het zicht op de Rotte te ont nemen. "Ais we nu niets doen, is het hier over een jaar dichtgegroeid. Van der Vorm vertelt wat er in de polder gebeurt: "Het wilgenzaad dat door de wind wordt verspreid is bij het graven van de Eendragtspol der op het kale slik terechtgekomen. De eerste boompjes zijn nu een me ter hoog, en groeien als kool. Waar bomen staan, komen vogels, en voor je het weet staan de eilandjes vol vlierbessen, lijsterbessen, kornoelje en allerlei boomsoorten. Over tien jaar staat er dan een moerasbos, zoals in het Koornmolengat." Persoonlijk heeft Van der Vorm daar niet eens zo'n moeite mee. "Maar de inwoners van Zevenhuizen hebben bij de aanleg van waterberging en recreatiegebied de Eendragtspolder aangegeven geen bos voor de deur te willen. Nu is hun kans om recre atieschap Rottemeren te helpen om dat te voorkomen." Met de Moordrechtse Milieuver eniging, landschapsbeheer Zuid- Holland en het recreatieschap or ganiseert Rotta voor zaterdag 2 november een natuurwerkdag in de polder. "Met bootjes brengen we deelnemers naar een aantal van de natuureilanden rondom de roei- baan. Daargaan we de jonge wilgen uit de grond trekken." Belastinggeld Met de grote bezuiniging die het recreatieschap Rottemeren volgend jaar staat te wachten, zullen vrijwil ligers in de toekomst steeds vaker nodig zijn. "Het is al een beetje de participatiemaatschappij", zegt Van der Vorm, die het ledenbestand van Rotta overigens snel ziet vergrijzen en hoopt op nieuwe aanwas. Wat 2 november betreft: voor wat, hoort wat, vindt hij: "De Eendragts polder is met belastinggeld betaald, het gebied is van ons. Laten we ons er dan ook druk om maken. Mensen die hier in hun vrije tijd wandelen of fietsen, kunnen op zo'n natuur werkdag ook eens wat terugdoen." Het recreatieschap zorgt voor kof fie, thee, soep en een broodje én de gelegenheid om het gebied eens van binnenuit te ervaren. Meer informatie: Recreatieschap Rottemeren, 010-2981010 of Moor drechtse Milieuvereniging de Zuid- plaspolder: 0182-379992. De dag Bij het vlakbij de Eendragtspolder gelegen natuurreservaat Koornmolengat toont Rien van der Vorm (rechts] zijn collega's Gerda Verhoef en Bert Van Duyl van de Moordrechtse Milieuvereniging hoe de Eendragtspolder er over tien jaar uit zou kunnen zien. 'De 's Gravenweg gaat over in de Kralingse- weg en wordt ook wel de oudste weg van Nederland genoemd.' De eerste helft van deze zin is topografische ónzin, maar prijkt nog steeds op www.zuidplasgewoongren- zeloos.nl. De 's-Gravenweg was wel een vroege straatweg voor de postkoets. Op 2 november is aan die weg in de Nieuwer- kerkse Oudheidkamer de expositie over het openbaar vervoer weer gratis te zien. Na de postkoets kwam de trein. Naast meer moois zijn er op de stalzolder van 'Nooit Gedacht' plaatjes van het oude station van Nieuwerkerk en van de oude Jt>euif£r*cr)t a./d. Vsel, Öaderlterh halte Ouderkerk te bewonderen. Beide stop plaatsen nabij die oude 's-Gravenweg wer den gesloten, maar hoe kwam vooral die tweede er? Sinds 1855 had Nieuwerkerk een treinstation aan de Kerklaan. Na toe stemming van de steenfabrikantenfamilie Van Lange om hun Jan Fransenkade (na dien: Ouderkerkschelaan) openbaar te ge bruiken kreeg Ouderkerk in 1903 óók een halte in Nieuwerkerk. (Onderhoud van dat tot 1966 particuliere laantje bleef ingewik keld. De gemeente Ouderkerk gaf zo lang het station er was jaarlijks een schip grind en kerels van Ver Hitland brachten dat dan op de laan.) Dit mini-station Ouderkerk was eerst dus aan dat laantje en verhuisde la ter naar de Scheve Overweg. Tot en met 1935 stonden de haltes net zoals het sta tion Nieuwerkerk in de spoorboekjes. Toen stopte het reizigersverkeer per spoor. De au tobus had de wedstrijd gewonnen, zij het in Nieuwerkerk maar tijdelijk. Aan de nieuwe spoorlijn van 1953 kwam dankzij de import van forensen in 1971 weer een station. Een kip-en-eiverhaal, maar hét pr-voordeel van de forensenplaats Nieuwerkerk werd dat er je er zo snel weg kon komen! Terug naar de oude spoorlijn. Opslaan doen we de NS-reisgids van 1922. Tabelnummer 37 gaf de lijn van Rotterdam naar Utrecht. Die treinen stopten bepaald niet allemaal in Ouderkerk en Nieuwerkerk. Wie 's morgens om 5.47 uur instapte in de halte Ouderkerk was al wel om 5.52 uur in Nieuwerkerk de luchtbrug gepasseerd en daar gearriveerd. (Wie bleef zitten kon om 5.59 uur op het station Moordrecht uitstappen.) Andersom kon je eerst later terecht: om 6.18 uur pas ging de eerste stoptrein vanuit Nieuwerkerk richting Rotterdam-Maas. Merkwaardig zijn de precieze benamingen in oude spoorboek jes. De namen waren Capelle aan den IJssel (dat wel), Ouderkerk en Nieuwerkerk. Ook op de gevel van het in 1909 gebouwde tweede Nieuwerkerkse station staat nog steeds al leen Nieuwerkerk, zonder het toevoegsel 'a.d. IJssel'. Wel met een overbodige punt achter Nieuwerkerk trouwens. Ondanks het kennelijk slagen van de proefhalte Ouder kerk van 1903 is er nooit veel treinverkeer geweest. Zo stopten er in het laatste jaar (dienstregeling 1934) per dag slechts twee treinen richting Gouda (om 12.42 uur en om 17.43 uur). Naar Rotterdam kon men toen slechts eenmaal per dag en wel om 18.55 uur. OV-liefhebber Hans de Vlaming vraagt zich op zijn website over bussen en treinen rond Nieuwerkerk al jaren af hoe reizigers met een dagretourtje weer terug moesten komen! Ten slotte: dit verhaal komt ook op de website groenehartarchieven.nl/weblog mét een mogelijkheid tot reactie.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 9