Drukbezochte opening Hornbach HART VAN HOLLAND BEDRIJVIGHEID 27 NOVEMBER 2013 27 Teus Visser Medewerker Profi-balie Mevrouw IJzerman uit Gouda Ben en Lia Koole uit Moerkapelle JamO Koorneef Eerste verkoper tuinafdeling HORNBACH won in 2013 voor de achtste keer de Retail Jaarprijs, in de categorie 'Beste Bouwmarkt van Nederland'. De basis voor de succesvolle HORN- BACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (120.000 artikelen) en grote voorraden (50.000 artikelen). Er gebeurt von alles op zakelijk gebied in het verspreidingsgebied van Hart van Holland. Op deze pagina verwelkomen ive nieuwe bedrijven, bezoeken open dagen, geven informatie over prijsvragen en doen verslag van jubilea en andere zakelijke hoogtepunten. BEDRIJVIGHEID IN DE REGIO Nieuwerkerk aan den IJssel - Lang stond er een bord op de zandvlakte tus sen Rotterdam Nesselande en Nieuwerkerk met daarop in eerste instantie de tekst "Wij gaan open in 2008", wat later wijzigde in 2009 en 2010 tot de tekst tenslotte gewijzigd werd in "Hier komt Hornbach". Het heeft uit eindelijk zeven jaar geduurd voordat de bouwvergunning rond was en het filiaal van Hornbach geopend kon worden. En dat werd groots gevierd op woensdag 20 november. "Het wachten is voorbij" was dan ook het thema van de opening. Door Paulien de Graaf Het grote pand van Hornbach werd massaal bezocht door belangstel lenden. "Vanmorgen om zeven uur stonden er al zo'n tweehon derd mensen voor de deur", vertelt vestigingsmanager Charles van Geenen. "Er zijn deelnamekaarten uitgedeeld, waarmee mooie prij zen te winnen waren. Die konden tussen zeven en acht uur ingele verd worden. We hebben geen of ficiële openingshandeling gehad, maar gewoon de deuren openge zet. Het publiek dat naar binnen kwam kreeg een spontaan applaus van het personeel." Gedurende de dag werden er binnen en buiten demonstraties gegeven door leve ranciers, kon men langskomen voor stylingadvies en waren er activitei ten voor de kinderen. Brandweer man Cor gaf tips voor brandpre ventie. Bij iedere opening van een nieuwe vestiging schenkt Hornbach een bedrag aan een goed doel. Nieu werkerk heeft drie goede doelen gekozen, die zij een bedrag schen ken: De dierenambulance Gouda e.o., Hospice IJsselthuis uit Nieu werkerk aan den IJssel en Stichting Vrienden van Sophia. "We willen onze maatschappelijke betrokken heid bij de regio tonen." De organi saties ontvingen ieder 3000 Euro. "We zijn verrast door de hoogte van het bedrag," vertelt Ineke van Os van Hospice IJsselthuis. "We willen het geld besteden aan een Vestigingsmanager Charles van Geenen dagje uit voor onze vrijwilligers, maar er blijft nog genoeg geld over voor nog een project!" Personeel Vestigingsmanager Charles van Geenen is afkomstig uit Delft en komt oorspronkelijk uit de kan toorartikelenbranche. Hij is sinds 2008 in dienst bij Hornbach. "Hoe wel het een heel andere branche is dan waar ik uit kom, had ik meteen een klik met de bedrijfsfilosofie en daarom heb ik voor Hornbach ge kozen. Uiteindelijk heb ik een hele lange inwerkperiode gehad", grapt hij. "Na mijn opleiding bij Horn bach heb ik veel korte projecten gedaan bij andere filialen, waar ik veel van geleerd heb. Daarnaast vond ik het erg boeiend om het hele aanlooptraject mee te maken van procederen en vergunningen aanvragen." Er zijn in totaal honderdvijftig mensen in dienst bij de vestiging. "Ongeveer zeventig procent van het personeel is nieuw aangeno men, de rest komt bij andere vesti gingen vandaan. Van het personeel komt ruim zestig procent uit de directe regio." Bij de selectie van personeel is heel specifiek gezocht naar mensen met een bepaalde kennis. "Voor de verfafdeling heb ben we gezocht naar iemand die ervaring heeft met verf. Die weet ook welke verfje voor welke klus nodig hebt, zodat de klant een ge degen advies krijgt", vertelt Van Geenen. "Zo hebben we voor alle afdelingen vakmensen gevonden en de klanten kunnen dus echt vakkundig advies verwachten." Drive In De vestigingsmanager is erg en thousiast over zijn winkel. "Het is een mooi rechthoekig stuk grond, waardoor de indeling gewoon klopt. De ingang is mooi in het midden van de winkel. Het dak van het pand is lager dan bij an dere vestigingen, waardoor het energiezuiniger is en compacter oogt. Ook ben ik heel blij met de tuinafdeling." Nieuwerkerk is de tweede Hornbachvestiging met een Drive In. "Klanten kunnen met hun boodschappenlijstje naar bin nen rijden. Daar worden de arti kelen verzameld en meteen in de auto geladen. Het geheel wordt gecontroleerd bij de kassa en met een afgerekend. Extra gemak en tijdwinst!" Voor professionals, zo als bouwbedrijven of zzp'ers, is er een speciale Profi-balie waar zij kunnen afrekenen met een speci ale Profi-card. Algemeen directeur van Hornbach Evert de Goede was ook aanwezig tijdens de openingsdag. "Ik ben su- "Wat een grote winkel," zegt mevrouw IJzerman. Ze zoekt een paar mooie plantjes uit op de tuinafdeling. "Ik kom ook wel eens bij Hornbach in Alblasser- dam. Hornbach heeft een groot aanbod en ik blij dat er nu winkel van Hornbach wat dichterbij is." "Ik vind het een mooie winkel," zegt Ben. "Ik vind het alleen jam mer dat de tuinafdeling niet zo groot is, dat valt me een beetje tegen," aldus zijn vrouw Lia. "Ik verwachtte toch meer tuincen trum eigenlijk." Ondanks dat heeft ze een mooie kerstster ge vonden. De bouwmarkt vindt het echtpaar groot en mooi, maar hi groot dat zij niet weten of ze hier per trots op deze vestiging. Het is een prachtig bedrijf op een toplo catie, vlak onder de rook van Rot terdam. En met zoveel bezoekers mogen we zeker over een succes volle opening spreken." Hornbach blijft ondertussen op zoek naar nieuwe locaties, want het concern wil het aantal vestigingen in Ne derland uitbreiden. "We hebben deze week afspraken gemaakt voor een nieuwe vestiging in Duiven. Verder zijn we bezig met Best en Almelo." aanbod in de omgeving is al zo :el heen zullen gaan. vmitr "Ik ben al 10 jaar in dienst bij Hornbach," vertelt de uit Zeven huizen afkomstige Jarno Koor neef. "Ik ben in Nieuwerkerk begonnen en heb daarna bij ver schillende andere vestigingen gewerkt. Het is wel prettig om nu gewoon weer in Nieuwerkerk te kunnen werken. Lekker dicht bij!" Er werken ongeveer twintig medewerkers op de tuinafdeling, waarvan vijf 'oudgedienden' en verder nieuwe mensen. "Ze zijn twee maanden ingewerkt bij een andere vestiging en kunnen nu eindelijk hier beginnen." "Ik kom uit een andere branche, maar ben erg blij met deze baan," vertelt Teus Visser uit Krimpen aan den IJssel. "We hebben een opleiding gehad bij een ander fi liaal en nu kunnen we eindelijk hier aan de slag! Het is een mooi concept, waar iedereen enthou siast over is." Teus werkt bij de Profi-balie, waar hij de professio nals helpt. "Zij kunnen afrekenen met een Profi-card, dat is een kaart waar contanten op gezet kunnen worden of een kredietre geling. De klanten krijgen netjes een overzicht van de aankopen thuisgestuurd. Ook is het moge lijk dat wij een projectnummer hij de goederen vermelden zodat zij makkelijk kunnen zien voor welk project het is."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2013 | | pagina 27