Leerproblemen? FitFirst Kindertherapie fysiotherapie m OEFENTHERAPIE I (J) [0180] 634465 www.fitfirst.nl HART VAN HOLLAND I ONDERWIJS SPECIAL 22 JANUARI 2013 Waarom FitFirst Kids? IKINDERI •herapie Voor kinderen volwassenen! TEENS CHECK IT OUT! O \b\ Mo j b lol Vb jaar Bezoekadres: Dorpsstraat 202c 2761 AJ Zevenhuizen Postadres: FitFirst beweegcentrum Nijverheidscentrum 42 2761JP Zevenhuizen Ruim 80 van alle informatie die we tot ons krijgen, bereikt ons via de ogen. Optimaal zien is dus een voorwaarde voor goede (school) prestaties. Logisch dus om bij een leerprobleem eerst naar de ogen te kijken om eventuele problematieken uit te sluiten. Lezen is een specifieke aangeleerde functie. Om goed te kunnen lezen is het binoculair zicht (samenwerking tussen beide ogen) van groot belang. Maar...optimaal binoculair zicht is niet aangeboren! Pas omstreeks het 6e 7e levens jaar is er tussen de ogen en andere zintuigen een goede samenwerking "aangeleerd", die het mogelijk maakt om (lees) symbolen te verwer ken. Helemaal geoptimaliseerd is dit aangeleer de proces pas op min of meer 9-jarige leeftijd. Hebben de ogen zich echter (nog) niet optimaal aangepast, dan kunnen er behoorlijke lees- en leerproblemen ontstaan. Eén van de meest voorkomende visuele disfuncties veroorzaakt door een onjuiste oogsamenwerking is fixatiedisparatie, afgekort FD. Bij fixatiedisparatie nemen de hersenen de twee beelden niet correct als een stabiel enkelbeeld waar. Kinderen met FD zien een bewegend beeld zonder dat ze dat zelf doorhebben. Het beeld van het linkeroog wordt door de hersenen nét naast het beeld van het rechteroog gepro jecteerd. Deze kinderen zien alleen met grote inspanning een stilstaand beeld. Voor een kind kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Vaak heeft het kind veel verschijnselen die horen bij dyslexie of is zelfs al gediagnosti ceerd als dyslectisch. Verder kan er sprake zijn van concentratieproblemen. Bij een foutieve werking van de ogen neemt het gehoorzintuig automatisch een deel van de informatiewaar neming over. Het gehoor is bij deze kinderen overprikkeld, er is zoveel ruis dat ze heel snel afgeleid worden en tegelijkertijd slecht aan dacht schenken aan een algemene opmerking. Ook kunnen er na verloop van tijd gedrags problemen ontstaan, deels uit frustratie of als (emotioneel) compensatiegedrag. Problemen die door een slechte oogsamenwer king veroorzaakt kunnen worden: concentratieproblemen omdraaien van cijfers, letters of woorden lang spellend en radend lezen lezen beneden niveau (langzaam) moeilijkheden met begrijpend lezen overslaan van letters of woorden een slordig handschrift hoofdpijn, vermoeidheid branderige, jeukende of tranende ogen bij visuele inspanning coördinatieproblemen faalangst (laag zelfbeeld) In ongeveer 70°/o van de situaties waarbij de intelligentie van het kind niet overeenkomt met de leerprestatie, moet rekening worden gehouden met verborgen visuele verstoringen. Het visuele systeem is het belangrijkste zintuig wat een mens bezit. Functionele Optometrie De functionele optometrie is een specialisatie binnen de eerstelijnsoogzorg. Deze vorm van oogzorg is erop gericht oplossingen te vinden voor mensen die door een visueel probleem niet goed kunnen functioneren in het dage lijkse leven. Kijk op ogen in Moordrecht biedt die zorg aan. Knutselen, gymmen, schrijven en kletsen. Dat zijn allemaal vaardig heden die een kind dagelijks tegen komt. Maar wat nou als dit voor uw kind helemaal niet zo vanzelfspre kend is? Heeft u er ooit aan gedacht dat uw kind geholpen kan worden om ook op deze gebieden het beste uit zichzelf te halen? Zou het niet fijn zijn als u dan de benodigde the rapie voor uw kind dichtbij en onder één dak kan vinden? Sinds bijna een jaar is er bij FitFirst een kinderafdeling aanwezig. Aan de Dorpsstraat 202c, waar deze afdeling zich bevindt, worden kinderen behan deld op het gebied van fysiotherapie, oefentherapie en logopedie. Doordat de drie therapeuten in de zelfde setting werkzaam zijn, is het voor u en uw kind gemakkelijk om langs te komen en hoeft u niet naar verschillende locaties voor de diverse zorg. De therapeuten richten zich op de aangegeven klacht, maar zijn ook alert op ontbrekende vaardigheden die te maken hebben met de andere therapieën. Wanneer er sprake is van een klacht op het gebied van één van de andere therapeuten is een doorverwijzing gemakkelijk en snel geregeld. Door de nauwe samenwerking wordt onze deskundigheid gedeeld en ge bundeld, zodat er een compleet beeld is van uw kind. Op deze manier wor den ook andere factoren die invloed hebben op de klachten niet over het hoofd gezien. De verschillende behandelingen kun nen op elkaar afgestemd worden. Bijvoorbeeld wanneer uw kind in behandeling is bij de fysiotherapeut en oefentherapeut, kunnen zij de behandelingen samen bespreken en op elkaar afstemmen. Hierdoor kan uw kind de geleerde vaardigheden toepassen bij de andere therapeut, die hier rekening mee houdt. De behandeling wordt gericht op de mogelijkheden, interesses en omge ving van uw kind. De therapeut zorgt ervoor dat de vaardigheden toegepast kunnen worden in het dagelijks leven van uw kind. Door de persoonsge richte aanpak groeit bij het kind de motivatie om de oefeningen sneller eigen maken. PRE KIDS Wanneer communiceren niet vanzelfsprekend is_ ZUIGEUNGEN ASPECTEN: Adem en stem Lezen en spellen Taal Mondgedrag Auditieve functies Spraak Eten en drinken Gehoor KLEUTERS PUBERS www.crossfitzevenhuizeiuil Powered by Fit beweagce Fltmj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 53