Leerproblemen?
FitFirst Kindertherapie
fysiotherapie
m
OEFENTHERAPIE
I
(J) [0180] 634465
www.fitfirst.nl
HART VAN HOLLAND I ONDERWIJS SPECIAL 22 JANUARI 2013
Waarom FitFirst Kids?
IKINDERI
•herapie
Voor kinderen volwassenen!
TEENS
CHECK IT OUT!
O \b\ Mo j
b lol Vb jaar
Bezoekadres:
Dorpsstraat 202c
2761 AJ Zevenhuizen
Postadres:
FitFirst beweegcentrum
Nijverheidscentrum 42
2761JP Zevenhuizen
Ruim 80 van alle informatie die we tot ons
krijgen, bereikt ons via de ogen. Optimaal zien
is dus een voorwaarde voor goede (school)
prestaties. Logisch dus om bij een leerprobleem
eerst naar de ogen te kijken om eventuele
problematieken uit te sluiten.
Lezen is een specifieke aangeleerde functie. Om
goed te kunnen lezen is het binoculair zicht
(samenwerking tussen beide ogen) van groot
belang. Maar...optimaal binoculair zicht is niet
aangeboren! Pas omstreeks het 6e 7e levens
jaar is er tussen de ogen en andere zintuigen
een goede samenwerking "aangeleerd", die het
mogelijk maakt om (lees) symbolen te verwer
ken. Helemaal geoptimaliseerd is dit aangeleer
de proces pas op min of meer 9-jarige leeftijd.
Hebben de ogen zich echter (nog) niet optimaal
aangepast, dan kunnen er behoorlijke lees- en
leerproblemen ontstaan.
Eén van de meest voorkomende visuele
disfuncties veroorzaakt door een onjuiste
oogsamenwerking is fixatiedisparatie, afgekort
FD. Bij fixatiedisparatie nemen de hersenen
de twee beelden niet correct als een stabiel
enkelbeeld waar.
Kinderen met FD zien een bewegend beeld
zonder dat ze dat zelf doorhebben. Het beeld
van het linkeroog wordt door de hersenen nét
naast het beeld van het rechteroog gepro
jecteerd. Deze kinderen zien alleen met grote
inspanning een stilstaand beeld.
Voor een kind kan dat verstrekkende gevolgen
hebben. Vaak heeft het kind veel verschijnselen
die horen bij dyslexie of is zelfs al gediagnosti
ceerd als dyslectisch. Verder kan er sprake zijn
van concentratieproblemen. Bij een foutieve
werking van de ogen neemt het gehoorzintuig
automatisch een deel van de informatiewaar
neming over. Het gehoor is bij deze kinderen
overprikkeld, er is zoveel ruis dat ze heel snel
afgeleid worden en tegelijkertijd slecht aan
dacht schenken aan een algemene opmerking.
Ook kunnen er na verloop van tijd gedrags
problemen ontstaan, deels uit frustratie of als
(emotioneel) compensatiegedrag.
Problemen die door een slechte oogsamenwer
king veroorzaakt kunnen worden:
concentratieproblemen
omdraaien van cijfers, letters of woorden
lang spellend en radend lezen
lezen beneden niveau (langzaam)
moeilijkheden met begrijpend lezen
overslaan van letters of woorden
een slordig handschrift
hoofdpijn, vermoeidheid
branderige, jeukende of tranende ogen bij
visuele inspanning
coördinatieproblemen
faalangst (laag zelfbeeld)
In ongeveer 70°/o van de situaties waarbij de
intelligentie van het kind niet overeenkomt
met de leerprestatie, moet rekening worden
gehouden met verborgen visuele verstoringen.
Het visuele systeem is het belangrijkste zintuig
wat een mens bezit.
Functionele Optometrie
De functionele optometrie is een specialisatie
binnen de eerstelijnsoogzorg. Deze vorm van
oogzorg is erop gericht oplossingen te vinden
voor mensen die door een visueel probleem
niet goed kunnen functioneren in het dage
lijkse leven. Kijk op ogen in Moordrecht biedt
die zorg aan.
Knutselen, gymmen, schrijven en
kletsen. Dat zijn allemaal vaardig
heden die een kind dagelijks tegen
komt. Maar wat nou als dit voor uw
kind helemaal niet zo vanzelfspre
kend is? Heeft u er ooit aan gedacht
dat uw kind geholpen kan worden
om ook op deze gebieden het beste
uit zichzelf te halen? Zou het niet
fijn zijn als u dan de benodigde the
rapie voor uw kind dichtbij en onder
één dak kan vinden?
Sinds bijna een jaar is er bij FitFirst
een kinderafdeling aanwezig. Aan de
Dorpsstraat 202c, waar deze afdeling
zich bevindt, worden kinderen behan
deld op het gebied van fysiotherapie,
oefentherapie en logopedie.
Doordat de drie therapeuten in de
zelfde setting werkzaam zijn, is het
voor u en uw kind gemakkelijk om
langs te komen en hoeft u niet naar
verschillende locaties voor de diverse
zorg.
De therapeuten richten zich op de
aangegeven klacht, maar zijn ook
alert op ontbrekende vaardigheden
die te maken hebben met de andere
therapieën. Wanneer er sprake is van
een klacht op het gebied van één
van de andere therapeuten is een
doorverwijzing gemakkelijk en snel
geregeld.
Door de nauwe samenwerking wordt
onze deskundigheid gedeeld en ge
bundeld, zodat er een compleet beeld
is van uw kind. Op deze manier wor
den ook andere factoren die invloed
hebben op de klachten niet over het
hoofd gezien.
De verschillende behandelingen kun
nen op elkaar afgestemd worden.
Bijvoorbeeld wanneer uw kind in
behandeling is bij de fysiotherapeut
en oefentherapeut, kunnen zij de
behandelingen samen bespreken en
op elkaar afstemmen. Hierdoor kan
uw kind de geleerde vaardigheden
toepassen bij de andere therapeut,
die hier rekening mee houdt.
De behandeling wordt gericht op de
mogelijkheden, interesses en omge
ving van uw kind. De therapeut zorgt
ervoor dat de vaardigheden toegepast
kunnen worden in het dagelijks leven
van uw kind. Door de persoonsge
richte aanpak groeit bij het kind de
motivatie om de oefeningen sneller
eigen maken.
PRE KIDS
Wanneer communiceren niet vanzelfsprekend is_
ZUIGEUNGEN
ASPECTEN: Adem en stem Lezen en spellen
Taal Mondgedrag Auditieve functies
Spraak Eten en drinken Gehoor
KLEUTERS
PUBERS
www.crossfitzevenhuizeiuil
Powered by
Fit
beweagce
Fltmj