Bedanken "Wij zijn blij dat we dit nog kunnen doen..." Fietsers willen maatregelen op Parallelweg-Zuid ■JJ&tUN.) ENHM6 mm' HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 5 FEBRUARI 2014 15 Briljanten huwelijk echtpaar Schrader-Clarijs VI, AUTOBEDRIJF VAN REEUWUK van alle merken i Tweede Kamerlid en oud-wethouder van Zuidpias Tamara van Ark deelt haar belevenissen als volksvertegenwoordiger in politiek Den Haag met de lezers van Hart van Holland. Soms is een afscheid gepland, soms is het een gebeurtenis die onverwacht komt. Het aftreden van staatssecretaris Frans Wee kers van Financiën tekende de week in Den Haag. De verwikke lingen rondom de toeslagen waar bij fraudebestrijding en dienstver lening soms op gespannen voet staan, resulteerden in zijn besluit om af te treden. Ik heb veel res pect voor hem en voor zijn besluit. Hij gaf aan tijdens het slot van het debat woensdag dat de complexe vragen waar de belastingdienst mee te maken heeft een bewinds persoon behoeven met een breed draagvlak in de kamer. Hij voelde dat brede draagvlak niet meer. Ik vind het ontzettend jammer dat iemand die zich zeventien jaar dag en nacht heeft ingezet voor Nederland zijn werk op deze wijze beëindigt. Het is een onderdeel van het politieke vak waar niet makkelijk aan te wennen is. De afgelopen jaren heeft de politiek onophoudelijk gevraagd om betere dienstverlening bij het verstrekken van toeslagen. Geld moet zo snel mogelijk na de aan vraag op de rekening staan, was het devies. Dat daarbij een keer zijde is, hebben we inmiddels ge merkt. Fraude bleek wel heel een voudig. Om fraude tegen te gaan waren er extra checks ingebouwd. Het negatieve gevolg daarvan is dat als er dingen niet goed gaan, ook mensen die terecht hun toeslag kregen de dupe kunnen worden. De onderliggende pro blematiek is een rondpompcircus aan geld. Zeventig procent van de huishoudens in ons land ontvangt een vorm van een toeslag. In sommige situaties krijgen mensen meer geld aan toeslagen dan dat ze aan salaris ontvangen. Dat is toch wel een hele bizarre consta tering. De nieuwe staatssecreta ris gaat dit dossier overnemen. Op het moment dat ik dit schrijf wordt er druk gespeculeerd in de media wie het gaat doen. Als ik uit het raam kijk, zie ik fotografen lopen over het Binnenhof om de eerste te zijn een foto te maken, mocht de nieuwe bewindspersoon gespot worden. Zo gaat dat in Den Haag... Fotografen waren er ook volop in Ahoy afgelopen weekend, bij dat andere afscheid deze week. Hoe wel, afscheid, het was meer een dankzegging. Het bedankconcert voor prinses Beatrix was een op eenvolging van optredens van be kende en onbekende Nederlanders die soms hele bijzondere en soms ontroerende eerbetonen lieten zien. Met een hoedje zwaaien is niet helemaal mijn ding, maar de gedachte erachter was wel mooi en het programma ook. Chapeau! Van het ene uiterste naar het an dere, het is hier aan de orde van de dag. Nieuwerkerk aan den IJssel - Het was zondag 2 februari feest bij het echt paar Schrader-Clarijs, want op die dag werd hun briljanten huwelijk gevierd. Burgemeester Gert-Jan Kats ging maandag 3 februari op bezoek. Door Marianne Fortuin Jan Schrader en Miep Clarijs, bei den geboren in 1924 in Rotterdam, leerden elkaar kennen in de Willem Buytewechstraat, waar ze buren waren. Meneer: "Ik was zestien toen ik haar leerde kennen." Mevrouw: "We kregen pas verkering toen we 23 jaar waren. Toen gingen we een avondje uit, naar de bioscoop, en later zijn we gaan dansen." Me neer: "Je ging vroeger niet naar een café."Mevrouw: "We zaten wel eens op een terrasje, en met een verjaardag dronk je van die zoete Spaanse wijn." Proosten op het briljanten huwelijk van het echtpaar Schrader-Clarijs. Getrouwd werd er voor de wet op 2 februari 1949 en voor de kerk op 24 februari. Mevrouw: "We trouwden in het stadhuis op de Coolsingel. Er was woningnood. Een broer van mij ging emigreren naar Australië en zei, dat wij zijn huis wel konden huren. Maar toen kregen we bericht, dat we van de vier kamers er twee moesten ver huren. De zus van een collega zocht een huis en die kwam toen bij ons in. Toen zij vertrok, moesten we nog één kamer verhuren. Onze dochter was er al en ik was in verwachting. Ik stuurde een brief en gelukkig hoefden we niet meer te verhuren. We hebben er 27 jaar gewoond." Meneer: "Sindsdien wonen we hier in Nieuwerkerk, in dit huis. We hoor den erover via een vroegere wet houder; hij was onze buurman in de Willem Buytewechstraat. We heb ben nog steeds contact, al woont hij in het buitenland." Meneer heeft gewerkt als bedrijfs leider in de elektrotechniek: "We leverden producten voor de stroom voorziening. Voor vliegtuigen deden wij het onderhoud." Mevrouw was tot haar huwelijk ver koopster en pedicure bij een schoe nenzaak. Mevrouw: "Ik heb daarzo'n zeven jaar gewerkt. Mijn werkgever zei: 'we kunnen je niet missen.' Toen heb ik er nog een halfjaar op woens dag- en zaterdagmiddag gewerkt. Ik heb heel veel gebreid en kleding gemaakt voor de kinderen. Hier in Nieuwerkerk ben ik heel lang voor de Welfare actief geweest." Ondanks hun hoge leeftijd zijn beiden nog heel vief. Meneer is wedstrijdleider bij het biljarten en mevrouw gymt nog. Ook gaan ze regelmatig naar de camping. Me vrouw: "We zijn blij dat we dit nog kunnen doen De plek van het dodelijke ongeval op de Parallelweg-Zuid. Moordrecht/Nieuwerkerk aan den IJssel - Veel fietsers ervaren de Parallel weg-Zuid, de weg naast de snelweg A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht, als gevaarlijk. Zeker in de ochtend- en avondspits wordt de weg door vaak te hard rijdend sluipverkeer gebruikt. Woensdag 29 januari vond er op de weg een ongeval met een auto en een fietser plaats, waarbij de fietser overleed. Door Job van der Plicht Het is vrijdagmiddag, het weekend is net begonnen en wie van zijn werk komt wil waarschijnlijk snel naar huis. Een witte bestelbus rijdt op de Parallelweg-Zuid achter twee auto's, die ongeveer de toegestane zestig kilometer per uur rijden. Ken nelijk gaat het de bestelbus niet hard genoeg, want hij haalt de twee auto's voor hem in. Daara moet hij direct afremmen voor een verkeers drempel. Over de drempel kan de bestelbus ongestoord zijn weg in volle vaart hervatten, want de weg die voor hem ligt is lang en recht en nodigt uit tot hard rijden. Ton van Adrichem, die woont in Nieuwerkerk aan den IJssel en werkt in Moordrecht en iedere dag ge bruikmaakt van de weg, herkent de situatie. "Auto's rijden veel te hard op de Parallelweg-Zuid. Voor fiet sers is het een erg gevaarlijke weg, ook omdat het onderhoud niet goed is. De bermen zijn kapot gereden omdat de weg niet breed genoeg is, en vooral op het Moordrechtse ge deelte bevinden zich grote gaten in de weg die je als fietser moet ont wijken", weet hij te vertellen. Polderwegen Volgens de Waddinxveense Bastien- ne Prins, die uit veiligheidsoverwe gingen geen gebruik meer maakt van de weg, nodigt de Parallelweg-Zuid teveel uit tot hard rijden. "Het is nu één lange weg zonder obstakels. De gemeente Zuidpias zou snelheids- remmende maatregelen aan moe ten brengen zoals asversprin- gingen." Volgens Prins kent de gemeente Zuidpias meer van dit soort ge vaarlijke polderwe gen, zoals on der meer de Zuidelijke Dwars weg. "Alleen aan het begin van de weg staan borden dat je op deze weg zestig mag", vertelt Jac Bentvel- sen, die met enige regelmaat over de weg fietst. "Er staan verder geen andere snelheidsborden, waardoor het als automobilist niet altijd dui delijk is hoe hard je hier mag. Het is een verschrikkelijke weg, er wordt vaak tachtig tot negentig kilometer per uur gereden." Onderzoek De gemeente Zuidpias wil niet rea geren op vragen over de veiligheids situatie van de Parallelweg-Zuid, vanwege het onderzoek dat nog loopt naar het dodelijke ongeval dat 29 januari plaatsvond. Woordvoer ster van de politie Beau Stolwijk wilde ook nog niet te diep op het ongeval ingaan, maar liet wel we ten dat er 'geen tientallen ongeval len per jaar op de Parallelweg-Zuid gebeuren'. Fietsers die het rijden op deze weg niet als een pretje ervaren, vinden dat er iets moet gebeuren. Of dat het aanbrengen van snelheidsrem- mende obstakels is, van de Paral lelweg-Zuid een eenrichtingsweg maken, of enkel bestemmings verkeer toelaten, is aan de gemeente, vinden zij. Prins Alexanderlaan 38 1912 AM Nieuweikerk a/d IJssel r (01801312200 F (0180) 320776 i infoiaaMtovanreeuwljk.nl www.auiovanreeuwijk.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 15