Bedanken
"Wij zijn blij dat we dit nog kunnen doen..."
Fietsers willen maatregelen
op Parallelweg-Zuid
■JJ&tUN.) ENHM6
mm'
HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 5 FEBRUARI 2014
15
Briljanten huwelijk echtpaar Schrader-Clarijs
VI,
AUTOBEDRIJF
VAN REEUWUK
van alle merken
i
Tweede Kamerlid en oud-wethouder van Zuidpias Tamara
van Ark deelt haar belevenissen als volksvertegenwoordiger
in politiek Den Haag met de lezers van Hart van Holland.
Soms is een afscheid gepland,
soms is het een gebeurtenis die
onverwacht komt. Het aftreden
van staatssecretaris Frans Wee
kers van Financiën tekende de
week in Den Haag. De verwikke
lingen rondom de toeslagen waar
bij fraudebestrijding en dienstver
lening soms op gespannen voet
staan, resulteerden in zijn besluit
om af te treden. Ik heb veel res
pect voor hem en voor zijn besluit.
Hij gaf aan tijdens het slot van het
debat woensdag dat de complexe
vragen waar de belastingdienst
mee te maken heeft een bewinds
persoon behoeven met een breed
draagvlak in de kamer. Hij voelde
dat brede draagvlak niet meer. Ik
vind het ontzettend jammer dat
iemand die zich zeventien jaar
dag en nacht heeft ingezet voor
Nederland zijn werk op deze wijze
beëindigt. Het is een onderdeel
van het politieke vak waar niet
makkelijk aan te wennen is. De
afgelopen jaren heeft de politiek
onophoudelijk gevraagd
om betere dienstverlening bij het
verstrekken van toeslagen. Geld
moet zo snel mogelijk na de aan
vraag op de rekening staan, was
het devies. Dat daarbij een keer
zijde is, hebben we inmiddels ge
merkt. Fraude bleek wel heel een
voudig. Om fraude tegen te gaan
waren er extra checks ingebouwd.
Het negatieve gevolg daarvan
is dat als er dingen niet goed
gaan, ook mensen die terecht hun
toeslag kregen de dupe kunnen
worden. De onderliggende pro
blematiek is een rondpompcircus
aan geld. Zeventig procent van de
huishoudens in ons land ontvangt
een vorm van een toeslag. In
sommige situaties krijgen mensen
meer geld aan toeslagen dan dat
ze aan salaris ontvangen. Dat is
toch wel een hele bizarre consta
tering. De nieuwe staatssecreta
ris gaat dit dossier overnemen.
Op het moment dat ik dit schrijf
wordt er druk gespeculeerd in de
media wie
het gaat doen. Als ik
uit het raam kijk, zie ik fotografen
lopen over het Binnenhof om de
eerste te zijn een foto te maken,
mocht de nieuwe bewindspersoon
gespot worden. Zo gaat dat in
Den Haag...
Fotografen waren er ook volop in
Ahoy afgelopen weekend, bij dat
andere afscheid deze week. Hoe
wel, afscheid, het was meer een
dankzegging. Het bedankconcert
voor prinses Beatrix was een op
eenvolging van optredens van be
kende en onbekende Nederlanders
die soms hele bijzondere en soms
ontroerende eerbetonen lieten
zien. Met een hoedje zwaaien is
niet helemaal mijn ding, maar de
gedachte erachter was wel mooi
en het programma ook. Chapeau!
Van het ene uiterste naar het an
dere, het is hier aan de orde van
de dag.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Het was zondag 2 februari feest bij het echt
paar Schrader-Clarijs, want op die dag werd hun briljanten huwelijk gevierd.
Burgemeester Gert-Jan Kats ging maandag 3 februari op bezoek.
Door Marianne Fortuin
Jan Schrader en Miep Clarijs, bei
den geboren in 1924 in Rotterdam,
leerden elkaar kennen in de Willem
Buytewechstraat, waar ze buren
waren. Meneer: "Ik was zestien toen
ik haar leerde kennen." Mevrouw:
"We kregen pas verkering toen we
23 jaar waren. Toen gingen we een
avondje uit, naar de bioscoop, en
later zijn we gaan dansen." Me
neer: "Je ging vroeger niet naar een
café."Mevrouw: "We zaten wel eens
op een terrasje, en met een verjaardag
dronk je van die zoete Spaanse wijn."
Proosten op het briljanten huwelijk van het echtpaar Schrader-Clarijs.
Getrouwd werd er voor de wet op 2
februari 1949 en voor de kerk op 24
februari. Mevrouw: "We trouwden in
het stadhuis op de Coolsingel. Er was
woningnood. Een broer van mij ging
emigreren naar Australië en zei, dat
wij zijn huis wel konden huren. Maar
toen kregen we bericht, dat we van
de vier kamers er twee moesten ver
huren. De zus van een collega zocht
een huis en die kwam toen bij ons
in. Toen zij vertrok, moesten we nog
één kamer verhuren. Onze dochter
was er al en ik was in verwachting.
Ik stuurde een brief en gelukkig
hoefden we niet meer te verhuren.
We hebben er 27 jaar gewoond."
Meneer: "Sindsdien wonen we hier
in Nieuwerkerk, in dit huis. We hoor
den erover via een vroegere wet
houder; hij was onze buurman in de
Willem Buytewechstraat. We heb
ben nog steeds contact, al woont hij
in het buitenland."
Meneer heeft gewerkt als bedrijfs
leider in de elektrotechniek: "We
leverden producten voor de stroom
voorziening. Voor vliegtuigen deden
wij het onderhoud."
Mevrouw was tot haar huwelijk ver
koopster en pedicure bij een schoe
nenzaak. Mevrouw: "Ik heb daarzo'n
zeven jaar gewerkt. Mijn werkgever
zei: 'we kunnen je niet missen.' Toen
heb ik er nog een halfjaar op woens
dag- en zaterdagmiddag gewerkt.
Ik heb heel veel gebreid en kleding
gemaakt voor de kinderen. Hier in
Nieuwerkerk ben ik heel lang voor
de Welfare actief geweest."
Ondanks hun hoge leeftijd zijn
beiden nog heel vief. Meneer is
wedstrijdleider bij het biljarten en
mevrouw gymt nog. Ook gaan ze
regelmatig naar de camping. Me
vrouw: "We zijn blij dat we dit nog
kunnen doen
De plek van het dodelijke ongeval op de Parallelweg-Zuid.
Moordrecht/Nieuwerkerk aan den IJssel - Veel fietsers ervaren de Parallel
weg-Zuid, de weg naast de snelweg A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel
en Moordrecht, als gevaarlijk. Zeker in de ochtend- en avondspits wordt de
weg door vaak te hard rijdend sluipverkeer gebruikt. Woensdag 29 januari
vond er op de weg een ongeval met een auto en een fietser plaats, waarbij
de fietser overleed.
Door Job van der Plicht
Het is vrijdagmiddag, het weekend
is net begonnen en wie van zijn
werk komt wil waarschijnlijk snel
naar huis. Een witte bestelbus rijdt
op de Parallelweg-Zuid achter twee
auto's, die ongeveer de toegestane
zestig kilometer per uur rijden. Ken
nelijk gaat het de bestelbus niet
hard genoeg, want hij haalt de twee
auto's voor hem in. Daara moet hij
direct afremmen voor een verkeers
drempel. Over de drempel kan de
bestelbus ongestoord zijn weg in
volle vaart hervatten, want de weg
die voor hem ligt is lang en recht en
nodigt uit tot hard rijden.
Ton van Adrichem, die woont in
Nieuwerkerk aan den IJssel en werkt
in Moordrecht en iedere dag ge
bruikmaakt van de weg, herkent de
situatie. "Auto's rijden veel te hard
op de Parallelweg-Zuid. Voor fiet
sers is het een erg gevaarlijke weg,
ook omdat het onderhoud niet goed
is. De bermen zijn kapot gereden
omdat de weg niet breed genoeg is,
en vooral op het Moordrechtse ge
deelte bevinden zich grote gaten in
de weg die je als fietser moet ont
wijken", weet hij te vertellen.
Polderwegen
Volgens de Waddinxveense Bastien-
ne Prins, die uit veiligheidsoverwe
gingen geen gebruik meer maakt van
de weg, nodigt de Parallelweg-Zuid
teveel uit tot hard rijden. "Het is nu
één lange weg zonder obstakels. De
gemeente Zuidpias zou snelheids-
remmende maatregelen aan moe
ten brengen zoals asversprin-
gingen." Volgens Prins kent
de gemeente Zuidpias
meer van dit soort ge
vaarlijke polderwe
gen, zoals on
der meer de
Zuidelijke
Dwars
weg.
"Alleen aan het begin van de weg
staan borden dat je op deze weg
zestig mag", vertelt Jac Bentvel-
sen, die met enige regelmaat over
de weg fietst. "Er staan verder geen
andere snelheidsborden, waardoor
het als automobilist niet altijd dui
delijk is hoe hard je hier mag. Het
is een verschrikkelijke weg, er wordt
vaak tachtig tot negentig kilometer
per uur gereden."
Onderzoek
De gemeente Zuidpias wil niet rea
geren op vragen over de veiligheids
situatie van de Parallelweg-Zuid,
vanwege het onderzoek dat nog
loopt naar het dodelijke ongeval dat
29 januari plaatsvond. Woordvoer
ster van de politie Beau Stolwijk
wilde ook nog niet te diep op het
ongeval ingaan, maar liet wel we
ten dat er 'geen tientallen ongeval
len per jaar op de Parallelweg-Zuid
gebeuren'.
Fietsers die het rijden op deze weg
niet als een pretje ervaren, vinden
dat er iets moet gebeuren. Of dat
het aanbrengen van snelheidsrem-
mende obstakels is, van de Paral
lelweg-Zuid een eenrichtingsweg
maken, of enkel bestemmings
verkeer toelaten, is aan de
gemeente, vinden zij.
Prins Alexanderlaan 38
1912 AM Nieuweikerk a/d IJssel
r (01801312200
F (0180) 320776
i infoiaaMtovanreeuwljk.nl
www.auiovanreeuwijk.nl