M
SP en PvdA/GroenLinks willen meer oplaadpunten voor elektrische auto's en fietser
PvB'A m
D66
12
HART VAN HOLLAND I ZUIDPLAS 19 FEBRUARI 2014
In deze wekelijkse verkiezingsrubriek kiest de redactie van Hart van Holland steeds een onderwerp uit de verkiezingsprogramma's
van de politieke partijen. Alle partijen krijgen de gelegenheid hun zegje hierover te doen. Deze week de SP en PvdA/GroenLinks,
die beide vinden dat er in Zuidpias meer oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's moeten komen.
Wat vinden de andere partijen hiervan?
Mijn stem gaat naar...
Lijsttrekker Pieter Beeldman
van de PvdA/GroenLinks legt uit:
Een elektrische auto is, in combina
tie met duurzame opgewekte ener
gie (wind en zon), veel schoner dan
een normale auto. En de ontwik
kelingen gaan in rap tempo door.
Daarom willen we ook in Zuid-
plas het gebruik ervan bevorderen.
PvdA/GroenLinks wil dat de ge
meente voor een inwoner met een
elektrische auto meewerkt bij de
aanleg van een oplaadpunt langs
de openbare weg en daar ook een
deel aan mee betaalt. Ook streven
we per kern naar één of meer pu
blieke oplaadpunten voor bezoekers
van onze dorpen.
De elektrische fiets geeft extra
mogelijkheden voor het fietsge
bruik voor langere afstanden en
recreatie. Het zorgt er ook voor dat
ouderen langer kunnen fiet
sen. De PvdA/GroenLinks
wil dat de gemeente eraan
bijdraagt dat in alle kernen
oplaadpunten zijn, bijvoor
beeld bij restaurants, in de
Eendrachtspolder en bij de
molen in Nieuwerkerk.
GROENLINKS
Lijsttrekker André Muller
van de SP legt uit:
De verkoop van elektrische auto's is
in 2013 met 350 procent toegeno-
men en steeds meer merken komen
met modellen die elektrisch zijn. Bij
winkelcentra in alle dorpen willen
we een oplaadpaal voor auto's. In
2013 dienden we al een motie in
over een oplaadpunt bij de Reiger
hof, waar overigens de PvdA tegen
stemde. Ook bedrijven waar veel
mensen komen, zoals Intratruin
en Hornbach, willen we stimuleren
een paal te plaatsen.
Bij alle winkelcentra willen we ook
drie oplaadpunten voor elektrische
fietsen. Door het gemak zorgen
deze fietsen dat er meer mensen op
de fiets gaan, ook diegenen die om
gezondheidsredenen minder naar
buiten kunnen.
Parkeerplaatsen voor elektri
sche auto's mogen ten koste
gaan van reguliere parkeer
plaatsen. PvdA-wethouder
Hazelebach was tegen een
plek bij de Reigerhof, maar
daar zijn slechts twee uur per
week alle plaatsen gevuld,
dus een drogreden.
p
WD
De WD vindt het exploiteren van tankstations geen overheidstaak. Dat
geldt dus ook voor elektrische 'tankstations'. Wij willen er dan ook geen
parkeerplaatsen voor opofferen. Overigens verbruiken elektrische auto's
vandaag de dag overall nog steeds meer fossiele brandstof dan moderne
benzine- of dieselauto's. Immers elektriciteit wordt nu nog voor ruim
90% opgewekt d.m.v. fossiele brandstof, ja zelfs door kolencentrales.
Dus leidt een en ander op dit moment absoluut niet tot een vermin
dering van de C02-uitstoot. De WD is niet tegen elektrische auto's.
Integendeel, ze rijden heerlijk. Als een particulier of bedrijf een laadpaal
wil installeren moet de gemeente dit uiteraard niet in de weg staan en
moeten er geen moeilijke procedures of overbodige regels zijn.
Om een echte slag te maken voor het milieu in onze dorpen is het een
beter idee zonnepanelen te plaatsen op de gemeentelijke gebouwen.
CDA
Voor het CDA is duurzaamheid een vanzelfsprekend uitgangspunt. We
hebben de aarde en al haar natuurlijke kostbaarheden immers 'te leen'
en moeten er als goede rentmeesters mee omgaan. Voor elektrische
auto's geldt in onze ogen dat deze goed passen in de overgang naar
duurzame mobiliteit. Wanneer inwoners geen parkeergelegenheid op
eigen grond hebben, moet bij het plaatsen van laadpalen wat het CDA
betreft in de betreffende wijk bekeken worden of er geen tekort aan
parkeerplaatsen is. Bij een te hoge parkeerdruk zou in eerste instantie
kunnen worden uitgeweken naar parkeerplaatsen aan de randen van de
wijken, die in onze gemeente op verschillende plaatsen te vinden zijn.
Afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen zouden bij een groeiende
behoefte, oplaadpalen in de wijk kunnen worden overwogen. De aanleg
van laadpalen ziet het CDA als een private aangelegenheid waar zij bin
nen de beschreven randvoorwaarden graag medewerking aan verleent.
Christenunie
SGP
ChristenUnie-SGP
Geen geld maar goedkeuring! De ChristenUnie/SGP vindt laadpalen voor elektr
sche auto's en fietsen geen kerntaak voor onze gemeente. De gemeente beheer
immers ook geen benzinestations. Wel moet de gemeente met een positieve
grondhouding initiatiefnemers op dit terrein tegemoet treden, bijvoorbeeld door
het vergunningtraject adequaat en snel af te werken. Initiatieven zullen vanuit
marktpartijen moeten komen, als service of met een verdienmodel. Denk hierbij
aan horeca, kantoren of winkelcentra. Een onderbouwde aanvraag kan er dan
toe leiden dat openbare ruimte kostendekkend aan een initiatiefnemer worn-
aangeboden. Wel vindt de ChristenUnie/SGP dat de gemeentelijke overheid op
het gebied van duurzaamheid het goede voorbeeld moet geven door een op
laadpunt voor elektrische fietsen bij het gemeentehuis ter beschikking te stellen-
Een oplaadpunt voor elektrische auto's op het Raadhuisplein behoort ook tot e
mogelijkheden, mits goed onderbouwd.
DG6
D66 wil Zuidpias in de Top 10 van duurzaamste gemeenten van Nederland. Zui
plas staat nu op plaats 233. Bevorderen van elektrisch vervoer per fiets, scoote
en auto past daarbij.
Uitgangspunt is echter dat kosten van aanleg, gebruik en onderhoud van ope
bare oplaadvoorzieningen voor rekening komen van aanbieders en gebruikers
dus niet van de gemeente. De gemeente faciliteert!
Als een aanbieder daartoe een verzoek doet, stelt de gemeente een openoa^
parkeerplaats beschikbaar, mits deze openbaar toegankelijk blijft. Een verzo
om een openbare parkeerplaats voor een deelauto wordt altijd gehonoreero
D66 vindt het faciliteren van laadpunten voor elektrisch vervoer maar een
onderdeel van het verduurzamen van mobiliteit door de gemeente. Be -• 5'
andere onderdelen zijn het zorgen voor een kwalitatief goede, veilige infras^_
tuur voor tweewielers en het tegengaan van sluipverkeer op doorgaande :e
routes. Aandacht voor fietsen stimuleert bovendien gezond bewegen!