M SP en PvdA/GroenLinks willen meer oplaadpunten voor elektrische auto's en fietser PvB'A m D66 12 HART VAN HOLLAND I ZUIDPLAS 19 FEBRUARI 2014 In deze wekelijkse verkiezingsrubriek kiest de redactie van Hart van Holland steeds een onderwerp uit de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen. Alle partijen krijgen de gelegenheid hun zegje hierover te doen. Deze week de SP en PvdA/GroenLinks, die beide vinden dat er in Zuidpias meer oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's moeten komen. Wat vinden de andere partijen hiervan? Mijn stem gaat naar... Lijsttrekker Pieter Beeldman van de PvdA/GroenLinks legt uit: Een elektrische auto is, in combina tie met duurzame opgewekte ener gie (wind en zon), veel schoner dan een normale auto. En de ontwik kelingen gaan in rap tempo door. Daarom willen we ook in Zuid- plas het gebruik ervan bevorderen. PvdA/GroenLinks wil dat de ge meente voor een inwoner met een elektrische auto meewerkt bij de aanleg van een oplaadpunt langs de openbare weg en daar ook een deel aan mee betaalt. Ook streven we per kern naar één of meer pu blieke oplaadpunten voor bezoekers van onze dorpen. De elektrische fiets geeft extra mogelijkheden voor het fietsge bruik voor langere afstanden en recreatie. Het zorgt er ook voor dat ouderen langer kunnen fiet sen. De PvdA/GroenLinks wil dat de gemeente eraan bijdraagt dat in alle kernen oplaadpunten zijn, bijvoor beeld bij restaurants, in de Eendrachtspolder en bij de molen in Nieuwerkerk. GROENLINKS Lijsttrekker André Muller van de SP legt uit: De verkoop van elektrische auto's is in 2013 met 350 procent toegeno- men en steeds meer merken komen met modellen die elektrisch zijn. Bij winkelcentra in alle dorpen willen we een oplaadpaal voor auto's. In 2013 dienden we al een motie in over een oplaadpunt bij de Reiger hof, waar overigens de PvdA tegen stemde. Ook bedrijven waar veel mensen komen, zoals Intratruin en Hornbach, willen we stimuleren een paal te plaatsen. Bij alle winkelcentra willen we ook drie oplaadpunten voor elektrische fietsen. Door het gemak zorgen deze fietsen dat er meer mensen op de fiets gaan, ook diegenen die om gezondheidsredenen minder naar buiten kunnen. Parkeerplaatsen voor elektri sche auto's mogen ten koste gaan van reguliere parkeer plaatsen. PvdA-wethouder Hazelebach was tegen een plek bij de Reigerhof, maar daar zijn slechts twee uur per week alle plaatsen gevuld, dus een drogreden. p WD De WD vindt het exploiteren van tankstations geen overheidstaak. Dat geldt dus ook voor elektrische 'tankstations'. Wij willen er dan ook geen parkeerplaatsen voor opofferen. Overigens verbruiken elektrische auto's vandaag de dag overall nog steeds meer fossiele brandstof dan moderne benzine- of dieselauto's. Immers elektriciteit wordt nu nog voor ruim 90% opgewekt d.m.v. fossiele brandstof, ja zelfs door kolencentrales. Dus leidt een en ander op dit moment absoluut niet tot een vermin dering van de C02-uitstoot. De WD is niet tegen elektrische auto's. Integendeel, ze rijden heerlijk. Als een particulier of bedrijf een laadpaal wil installeren moet de gemeente dit uiteraard niet in de weg staan en moeten er geen moeilijke procedures of overbodige regels zijn. Om een echte slag te maken voor het milieu in onze dorpen is het een beter idee zonnepanelen te plaatsen op de gemeentelijke gebouwen. CDA Voor het CDA is duurzaamheid een vanzelfsprekend uitgangspunt. We hebben de aarde en al haar natuurlijke kostbaarheden immers 'te leen' en moeten er als goede rentmeesters mee omgaan. Voor elektrische auto's geldt in onze ogen dat deze goed passen in de overgang naar duurzame mobiliteit. Wanneer inwoners geen parkeergelegenheid op eigen grond hebben, moet bij het plaatsen van laadpalen wat het CDA betreft in de betreffende wijk bekeken worden of er geen tekort aan parkeerplaatsen is. Bij een te hoge parkeerdruk zou in eerste instantie kunnen worden uitgeweken naar parkeerplaatsen aan de randen van de wijken, die in onze gemeente op verschillende plaatsen te vinden zijn. Afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen zouden bij een groeiende behoefte, oplaadpalen in de wijk kunnen worden overwogen. De aanleg van laadpalen ziet het CDA als een private aangelegenheid waar zij bin nen de beschreven randvoorwaarden graag medewerking aan verleent. Christenunie SGP ChristenUnie-SGP Geen geld maar goedkeuring! De ChristenUnie/SGP vindt laadpalen voor elektr sche auto's en fietsen geen kerntaak voor onze gemeente. De gemeente beheer immers ook geen benzinestations. Wel moet de gemeente met een positieve grondhouding initiatiefnemers op dit terrein tegemoet treden, bijvoorbeeld door het vergunningtraject adequaat en snel af te werken. Initiatieven zullen vanuit marktpartijen moeten komen, als service of met een verdienmodel. Denk hierbij aan horeca, kantoren of winkelcentra. Een onderbouwde aanvraag kan er dan toe leiden dat openbare ruimte kostendekkend aan een initiatiefnemer worn- aangeboden. Wel vindt de ChristenUnie/SGP dat de gemeentelijke overheid op het gebied van duurzaamheid het goede voorbeeld moet geven door een op laadpunt voor elektrische fietsen bij het gemeentehuis ter beschikking te stellen- Een oplaadpunt voor elektrische auto's op het Raadhuisplein behoort ook tot e mogelijkheden, mits goed onderbouwd. DG6 D66 wil Zuidpias in de Top 10 van duurzaamste gemeenten van Nederland. Zui plas staat nu op plaats 233. Bevorderen van elektrisch vervoer per fiets, scoote en auto past daarbij. Uitgangspunt is echter dat kosten van aanleg, gebruik en onderhoud van ope bare oplaadvoorzieningen voor rekening komen van aanbieders en gebruikers dus niet van de gemeente. De gemeente faciliteert! Als een aanbieder daartoe een verzoek doet, stelt de gemeente een openoa^ parkeerplaats beschikbaar, mits deze openbaar toegankelijk blijft. Een verzo om een openbare parkeerplaats voor een deelauto wordt altijd gehonoreero D66 vindt het faciliteren van laadpunten voor elektrisch vervoer maar een onderdeel van het verduurzamen van mobiliteit door de gemeente. Be -• 5' andere onderdelen zijn het zorgen voor een kwalitatief goede, veilige infras^_ tuur voor tweewielers en het tegengaan van sluipverkeer op doorgaande :e routes. Aandacht voor fietsen stimuleert bovendien gezond bewegen!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 12