9 Verkiezingskrant Zuidpias 2014 De visies op diverse onderwerpen nünie/SGP Openbare ruimte Veiligheid Ondernemers bouwen woningen, niet de gemeente! Geen nieuwe kantorenbouw, zolang er genoeg leegstaat! Houdt het groen, houdt het laag! Wij eisen meer politieaanwezigheid binnen onze gemeente! Vernielingen worden niet getole reerd. Vandalen betalen. Aanrijtijden van hulpdiensten bin nen de tijdsnorm! Om kapitaalvernietiging te voor komen, garandeert de gemeente een basisniveau voor het onder houd van de openbare ruimte. Inwoners mogen hun leefomge ving verbeteren, onder meer met een eigen dorpsbudget. Gebruik van het stoplichtenmodel om overlast van jongeren tegen te gaan wordt gecontinueerd. Inwoners gaan, via het Rotterdamse concept "de buurt bestuurt" mee bepalen welke pri oriteiten politie en BOA's stellen. Leefbaarheid/ voorzieningen in dorpen Openbaar groen moet beter wor den onderhouden! Schademeldingen bij de gemeente binnen 3 werkdagen opgelost! Zwembaden open, mits passend binnen bestaande budgetten. Verkeer vervoer Levensgevaarlijke situatie op de A20 sneller aanpakken! Norm bij nieuwbouw: 2 parkeer plaatsen per woning. Betere doorstroming op de rond weg Zevenhuizen (N219). leder dorp heeft voldoende voor zieningen om de leefbaarheid op peil te houden. De verspreiding wordt voor Zuidpias afgewogen. In ieder dorp komt een loket voor zorg en welzijn. Het verwijderen van gevaarlijke objecten heeft prioriteit. Er wordt ingezet op verbreding van de A20. In Moerkapelle wordt de Brede- weg veiliger en de Moerkapelse Zijde vrachtwagenluw gemaakt. oenlinks Gemeente staat naast u en helpt om openbare ruimte netjes te houden. Niveau van straat - en groenon derhoud verbeteren. Actieve verkoop van restjes snip- pergroen. 1 Handhaving open plekken in de dorpen. Handhaving politiebureau in Zuidpias is noodzakelijk. Speel samen met uw buurtgeno ten ook zelf een rol bij verbete ring van de veiligheid. Onveilig? Snelle (re)actie vereist door inzet gemeente en politie. Dorp is leefbaar met brede school, waarnaar kinderen dicht bij huis gaan. Kinderen kunnen na schooltijd meedoen met BRAINS-project. Sportaccommodaties in alle dor pen, sporten is gezond. Culturele activiteiten zijn samen bindend. Braakliggende gronden zetten we nuttig in voor volkstuinen en tijde lijke natuur. Vervanging van straat verlichting gebeurt met LED's. Waar mogelijk komt er minder felle straatverlichting. Lichtvervuiling van kassen gaan we tegen. Discriminatie, uitsluiting en aso ciaal gedrag tolereren we niet. We zijn optimistisch over onze jongeren en verminderen samen met hen de overlast. De inzet van politie en bikers willen we continueren. We bouwen in en aan de kernen, aangepast aan de behoeften van de inwoners. Voorzieningen zijn zo dicht mogelijk bij de inwoners beschikbaar. De gemeente blijft verenigingen ondersteunen. Reductie onnodige verkeersborden. Stimuleren van fietsen, noodzaak voor goede en veilige fietsverbin- dingen. Voldoende fietsenstallingen bij de scholen en sportclubs. Buurtbus door samenwerking van vrijwilligers ouderenbonden. Aanpak gevaarlijke verkeerssituaties. Prioriteit voor voetganger, fiets en OV. Aanpak van lucht en geluid langs de A20. Er wordt ecologisch verantwoord gestrooid in alle dor pen. We willen oplaadpunten voor elektrische auto's en fietsen. 1 Zuidpias blijft groene buffer tus sen de steden. 1 Gemeente helpt bij plannen en activiteiten van inwoners en bedrij ven bij ruimtelijke ontwikkelingen. 1 Bestemmingsplannen bieden duidelijkheid en zijn begrijpelijk. ledereen is verantwoordelijk voor eigen daden, we spreken elkaar daarop aan. Geen vrijheidsbeperkende maat regelen die onze privacy aantas ten. Geen bangmakerij! 1 Toezicht waar moet, niet waar kan. Inwoners en bedrijven mogen zelf een hoger onderhoudsniveau realiseren. 1 Speelvoorzieningen en voldoende speelruimte in de wijken handha ven en zo mogelijk verbeteren. Knelpunten in doorstroming moeten snel en veilig worden opgelost. Het lokale verkeer heeft geen last van files en vertragingen. Veiligheid voor fietsers en voet gangers moet aanzienlijk worden verbeterd. Zorg dat inwoners naar bui ten willen en kunnen door goed onderhoud van het groen en van wandel- en fietspaden. En investe ring in speelruimte voor de kleinere inwoners. Betrek bewoners bij het onderhoud! Intensief contact tussen politie en jongerenwerk. Wijkagenten nog meer de wijk in! Betrek buurt bewoners bij de veiligheid. Poli tiebureau moet vaker open. Pak snelwegbanditisme aan. Verbod op rooftassen en jassen. leder dorp heeft recht op basis voorzieningen en een gemeente loket voor burgerzaken. Dit bevor dert de leefbaarheid in het dorp. Houd groenonderhoud op peil. Zorg voor beter OV tussen de dorpen. OV tussen de kernen overdag en 's avonds. Gebruik fiets moet verder gestimuleerd worden door onderhouden fietspaden en stal lingen. Maak sluiproutes voor auto's onaantrekkelijk. Haal onnodige verkeersborden weg. De openbare ruimte moet uitnodi gend, veilig en schoon zijn. Houd het groen en laag. Geen verstedelijking. Verrommeling tegengaan. Openbare vuilnisbakken tijdig legen. Beter beleid op hondenzakjesautomaten en uitlaatruimten. Intelligente LED lichtmasten plaatsen. Politiepost in gemeente behouden. Burgernet meer onder de aandacht van burgers brengen. Politie en Handhaving moeten zichtbaar zijn. Daar waar nodig moet tijdelijke (mobiele) observatie mogelijk zijn. Buurtparticipatie bevorderen. Elk dorp zijn eigen identiteit. Naast de opgroeiende jeugd moeten ook ouderen, jong kunnen blijven: eventueel aangepaste ouderen huisvesting. Een bibliotheek is een basisbehoefte. Een flexibel gemeen telijk dienstenloket moet mogelijk zijn. Ruimte voor middenstanders. Vervoer tussen de dorpen in dal uren, voor ouderen gratis. Zoveel mogelijk gescheiden verkeer. Voetveer Moordrecht-Gouderak moet blijven. Aandacht voor de A20, Hoofdweg, Bredeweg en ont sluiting Nesselande. Onderhoud aan straten, wegen, bomen en groen dient weer op peil gebracht te worden. 1 Geen opzettelijke hinder door licht en geluid. Veroorzakers van zwerfvuil hierop aanspreken en ev. beboeten. Meer contact tussen burgers en politie. Politie/beveiliging per fiets of e-scooter. Camera-toezicht op risicoplekken. Hangplekken voor jongeren. 1 Nachtelijke digitale nummerbord controle bij toevoerwegen. Mogelijkheid lokale meldpunten onderzoeken. Nadruk zal meer liggen op in stand houden van de voorzie ningen in de kernen dan op het uitbreiden daarvan. Leefbaarheid kan verbeterd worden door ontwikkeling van (bestaande) recreatiegebieden. Aanleg van meer veilige fietspaden tussen kernen en in natuurgebie den. Verbeteren verkeersveiligheid bestaande fietspaden. Stimuleren van het openbaar vervoer. Ouderen gratis vervoer tussen dorpskernen. Ruimere parkeergelegenheid in centra van kernen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 65