PARIJS
Zele
Kruibeke 386km
Antwerpen
Grensovergang Frankrijk- Belgie op 244 km.
Zeparokrant 2014 I JubilBumkrant 2004 2014
Parijs wordt tegenwoordig beschouwd als één van de vier grote
wereldsteden. In Europa en in de hele wereld was Parijs al vroeg
een centrum van cultuur mede omdat de stad op een kruispunt ligt
van vele handelsroutes. Al in de tiende eeuw werd de Notre Dame
en nog een aantal abdijen gebouwd.
Tussen 1 887 en 1 889 werd de Eiffeltoren gebouwd, deze toren
staat aan de linkeroever van de Seine.
Op acht km hiervandaan ligt hef park La Courneuve, de startplaats
van de ROPARUN. Daar aangekomen gaan we eerst gezamenlijk
pasta eten in de grote tent van de organisatie. Na het eten begint
het bij groep 1 te kriebelen. Fietsen worden klaar gemaakt, kaarten
in de juiste volgorde gezet. De lopers kleden zich om en een half
uur voor de start moet de groep zich melden aan de start.. Het aftel
len gaat beginnen. De eerste acht km zullen de lopers ook op de
fiets gaan om zo door het drukke Parijs heen te manoeuvreren. Na
8 km voegt het busje zich bij de groep en kunnen de lopers tussen
door het busje in. Team 2 en het verzorgende team rijden in die
tussen tijd naar de plek waar het basiskamp ingericht zal worden.
Door het prachtige landschap heen lopend zal groep 1 na onge
veer 55 km bij het basiskamp aankomen.
Groep 2 moet wachten tot groep 1 arriveert. De berekende tijd
waarop groep 1 verwacht wordt te arriveren wordt nauwlettend
in de gaten gehouden. Geheel volgens afspraak zal groep 1
op zeven km voor het basiskamp opbellen om te melden waar zij
zich bevinden en hoe laat zij verwachten in het basiskamp aan te
komen. Groep 2 maakt zich klaar om de estafette over te nemen.
Groep 1 zal de 1 e loper van groep 2 aantikken en dan is ook hun
start een feit geworden.
In het glooiende fraaie Franse landschap zal groep 2 de volgende
55 kilometers afleggen. Dwars door hele kleine vaak stille dorpjes
voert de route door het volgende basiskamp. Op de Franse D-we-
gen zijn geen lantarenpalen te bekennen. Een groot deel van deze
etappe wordt in het stikdonker afgelegd en volgens het schema zal
rond de klok van 2:00 uur er weer gewisseld gaan worden.
Het laatste Franse plaatsje waar door zullen komen is Crespin. Deze
gemeente heeft ca 4500 inwoners en grenst direct aan Quiévrain.
Midden op de dag zullen we in Quiévrain de grens naar Belgie
passeren. De grenspaaltjes staan midden in een drukke winkelstraat
met veel benzinepompen en tabakswinkels De wegen worden druk
ker en er komen steeds meer fietspaden langs de wegen waarop wij
ons zullen voortbewegen.
Na 356 km bereiken we rond middernacht Zele. Een klein plaatsje
in de provincie Oost-Vlaanderen maar onder de Roparunners een
begrip. De Roparun stimuleert plaatsen op het parcours om de
Roparunners aan te moedigen. De Zeienaars hebben dit zeer harte
genomen en maken er ieder jaar weer één groot feest van. Omdat
de meeste groepen Zele passeren in het donker zet de bevolking
over een lengte van vijf km staan vuurpotten langs de weg richting
het centrum waar het een groot feest is
De stad met de leukste doorkomst wordt beloond met een cheque
van €50.000. Als aanmoedigingsprijs krijgen daarnaast nog eens
tien steden een cheque van €10.000,- Deze cheques worden
besteed aan een doel dat binnen de doelstelling van de Roparun
valt. Zele dingt al vele jaar mee na de hoofdprijs en heeft deze ook
regelmatig gewonnen.
Zo maar een klein plaatsje vlak voor Antwerpen maar binnen het
team een begrip. Voor iedere Roparun wordt een nachttraining ge
lopen. We starten dan in Kruibeke een km of acht voor Antwerpen.
Tijdens een van de oefensessies waren we vol goede moed op pad
gegaan en lopers en fietsers volgden het parcours. Echter na twee
km nog geen busje en telefonisch niet bereikbaar. Dus 1 van de
fietsers reed terug. Wat bleek vanuit het busje was een "hoerentent
gezien" en de chauffeur was spontaan rechtdoor gereden. De
chauffeur gaf plankgas om de groep weer in te halen en liet de fiet
ser staan die op haar beurt er dus ook maar weer achteraan ging.
Antwerpen ligt grotendeels op de rechteroever van de Schelde en is
bekend om zijn uitgestrekte havengebied met internationaal vracht
vervoer en diamanthandel.
De rivier de Schelde moeten wij altijd passeren. De lopers/fietsers
kunnen gebruik maken van de Sint- Annatunnel. Deze tunnel bevindt
zich ca 31 meter onder de grond en is meer dan 550 meter lang.
Beide kanten hebben een lift en twee steile roltrappen. Iedere keer
weer is het de vraag of we met de lift kunnen, zo niet dan moeten
ook de. fietsen op de steile roltrappen meegenomen worden. Au
toverkeer is niet toegestaan, het busje moet in dit traject een stuk
omrijden door de Kenndytunnel om de groep in het havengebied
weer op te pikken.