PARIJS Zele Kruibeke 386km Antwerpen Grensovergang Frankrijk- Belgie op 244 km. Zeparokrant 2014 I JubilBumkrant 2004 2014 Parijs wordt tegenwoordig beschouwd als één van de vier grote wereldsteden. In Europa en in de hele wereld was Parijs al vroeg een centrum van cultuur mede omdat de stad op een kruispunt ligt van vele handelsroutes. Al in de tiende eeuw werd de Notre Dame en nog een aantal abdijen gebouwd. Tussen 1 887 en 1 889 werd de Eiffeltoren gebouwd, deze toren staat aan de linkeroever van de Seine. Op acht km hiervandaan ligt hef park La Courneuve, de startplaats van de ROPARUN. Daar aangekomen gaan we eerst gezamenlijk pasta eten in de grote tent van de organisatie. Na het eten begint het bij groep 1 te kriebelen. Fietsen worden klaar gemaakt, kaarten in de juiste volgorde gezet. De lopers kleden zich om en een half uur voor de start moet de groep zich melden aan de start.. Het aftel len gaat beginnen. De eerste acht km zullen de lopers ook op de fiets gaan om zo door het drukke Parijs heen te manoeuvreren. Na 8 km voegt het busje zich bij de groep en kunnen de lopers tussen door het busje in. Team 2 en het verzorgende team rijden in die tussen tijd naar de plek waar het basiskamp ingericht zal worden. Door het prachtige landschap heen lopend zal groep 1 na onge veer 55 km bij het basiskamp aankomen. Groep 2 moet wachten tot groep 1 arriveert. De berekende tijd waarop groep 1 verwacht wordt te arriveren wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Geheel volgens afspraak zal groep 1 op zeven km voor het basiskamp opbellen om te melden waar zij zich bevinden en hoe laat zij verwachten in het basiskamp aan te komen. Groep 2 maakt zich klaar om de estafette over te nemen. Groep 1 zal de 1 e loper van groep 2 aantikken en dan is ook hun start een feit geworden. In het glooiende fraaie Franse landschap zal groep 2 de volgende 55 kilometers afleggen. Dwars door hele kleine vaak stille dorpjes voert de route door het volgende basiskamp. Op de Franse D-we- gen zijn geen lantarenpalen te bekennen. Een groot deel van deze etappe wordt in het stikdonker afgelegd en volgens het schema zal rond de klok van 2:00 uur er weer gewisseld gaan worden. Het laatste Franse plaatsje waar door zullen komen is Crespin. Deze gemeente heeft ca 4500 inwoners en grenst direct aan Quiévrain. Midden op de dag zullen we in Quiévrain de grens naar Belgie passeren. De grenspaaltjes staan midden in een drukke winkelstraat met veel benzinepompen en tabakswinkels De wegen worden druk ker en er komen steeds meer fietspaden langs de wegen waarop wij ons zullen voortbewegen. Na 356 km bereiken we rond middernacht Zele. Een klein plaatsje in de provincie Oost-Vlaanderen maar onder de Roparunners een begrip. De Roparun stimuleert plaatsen op het parcours om de Roparunners aan te moedigen. De Zeienaars hebben dit zeer harte genomen en maken er ieder jaar weer één groot feest van. Omdat de meeste groepen Zele passeren in het donker zet de bevolking over een lengte van vijf km staan vuurpotten langs de weg richting het centrum waar het een groot feest is De stad met de leukste doorkomst wordt beloond met een cheque van €50.000. Als aanmoedigingsprijs krijgen daarnaast nog eens tien steden een cheque van €10.000,- Deze cheques worden besteed aan een doel dat binnen de doelstelling van de Roparun valt. Zele dingt al vele jaar mee na de hoofdprijs en heeft deze ook regelmatig gewonnen. Zo maar een klein plaatsje vlak voor Antwerpen maar binnen het team een begrip. Voor iedere Roparun wordt een nachttraining ge lopen. We starten dan in Kruibeke een km of acht voor Antwerpen. Tijdens een van de oefensessies waren we vol goede moed op pad gegaan en lopers en fietsers volgden het parcours. Echter na twee km nog geen busje en telefonisch niet bereikbaar. Dus 1 van de fietsers reed terug. Wat bleek vanuit het busje was een "hoerentent gezien" en de chauffeur was spontaan rechtdoor gereden. De chauffeur gaf plankgas om de groep weer in te halen en liet de fiet ser staan die op haar beurt er dus ook maar weer achteraan ging. Antwerpen ligt grotendeels op de rechteroever van de Schelde en is bekend om zijn uitgestrekte havengebied met internationaal vracht vervoer en diamanthandel. De rivier de Schelde moeten wij altijd passeren. De lopers/fietsers kunnen gebruik maken van de Sint- Annatunnel. Deze tunnel bevindt zich ca 31 meter onder de grond en is meer dan 550 meter lang. Beide kanten hebben een lift en twee steile roltrappen. Iedere keer weer is het de vraag of we met de lift kunnen, zo niet dan moeten ook de. fietsen op de steile roltrappen meegenomen worden. Au toverkeer is niet toegestaan, het busje moet in dit traject een stuk omrijden door de Kenndytunnel om de groep in het havengebied weer op te pikken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 58