VAN DE PENNINGMEESTER m 2007 2008 Cumulatief 15.067 36.138 63.209 e 95.280 e 129.521 159.762 184.862 211932 247.118 25.000 272.118 2014 Verdeling inkomsten Zeparokrant 2014 I Jubileumkrant 2004 - 2014 De Roparun is een enorme sportieve uitdaging, maar waar het uiteindelijk om gaat is om zo veel mogelijk geld bijeen te brengen voor het doel van de Roparun: het ondersteunen van mensen met kanker. In deze afge lopen negen jaar heeft Zeparo al bijna €250.000,- bij elkaar gelopen. In onderstaande grafiek is weergegeven hoe elk jaar de bijdrage van Zeparo aan de Roparun stichting is geweest. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2005 2006 e 2009 2010 2011 2012 2013 15.067 21.071 27.071 32.071 34.261 30.241 25.100 27.071 35.186 Voor 20H inschatting ,0 2009 en 2010 met 2 teams. 70 en 230 €40000 10 faar bijdragen Roparun €35 000 €30.000 €25 000 €20 000 €15 000 €10 000 €5.000 W. 2000 20,0 201, 2012 "3 20 Vervolgens brengen ook de evenementen waaraan Zeparo deelneemt of zelf organiseert flink wat op. Wij staan op de markt bij het Oogstfeest en de kerstmarkt, assisteren bij Leontiens Ladiesrun, tappen bier op Koning(inne)dag in Zevenhuizen, organiseren in Moer- kapelle een prestatieloop en regelen dat Sinterklaas bij u langskomt. We houden sponsorlopen voor de scholen waarbij de kinderen weer voor het goede doel gespon sord kunnen worden. Samen met de Lions vereniging organiseren we jaarlijks de Lionsloop waarbij de Lions ons een flink deel van de opbrengst schenken. Tegelij kertijd organiseren we dan de Visser Kidsrun. Ook heeft Zeparo enkele jaren wijn verkocht met ons hele team op het etiket. Ook het maken van deze jubileumkrant is een belangrijk evenement voor ons. De kosten van deze krant worden door onze sponsor Elgersma verzorgd en de advertentie inkomsten gaan voor 100% naar Zeparo. Verder betalen alle deelnemers van het team een eigen bijdrage om de onkosten te dekken die we per persoon maken zoals het deelnemerspakket van de Roparun (shirt, verzekering, aandenken) en voeding. De verdeling van al deze inkomsten, gebaseerd op het patroon van het vorige seizoen 201 2/201 3 is dan als volgt: Hoe zijn deze bijdragen nu financi eel tot stand gekomen? Het uitgangspunt voor Zeparo is altijd om zo hoog mogelijke inkomsten te genereren en zo weinig mogelijk uit te geven. De inkomsten zijn afkomstig uit verschillende bronnen. Ten eerste is er een aantal grote sponsors zoals dit jaar Corrosion en Elgersma en in hef verleden Visser Tech niek, de Rabobank en Dekker met daarnaast een aantal kleinere sponsors die soms een bedrag geven, soms in natura ondersteuning bieden. De tweede bron van inkomsten zijn onze donateurs, de Club van Duizend. Zeparo werft elk jaar weer donateurs voor €10,- of meer om financiële en morele ondersteu ning te bieden en heeft ook een trouwe groep van vaste donateurs. Elke donateur krijgt per 10,- een lot uit de grote Roparun loterij. In deze krant staat een formulier waarmee ook u zich kan aanmelden als donateur. Dat een lot de moeite waard kan zijn, bleek enkele jaren geleden toen de hoofdprijs, een Mercedes, op een van de door Zeparo verkochte loten viel. De lijst met de club van duizen is op onze site www.teamzeparo.nl terug te vinden. CNcm Eigen bijdtage deelnemers i.itVr Een belangrijke vraag is natuurlijk hoe worden deze inkomsten nu besteed? De belangrijkste bestedingen zijn: De inkoop van de lote.n van de Roparun organisatie. Een verplichte afname voor elk deelnemend team van 1 duizend stuks. Dit bedrag telt wel mee in de afdracht die we als team doen aan de Roparun. Daarnaast zijn we nog andere kosten verschuldigd aan de stichting Roparun die niet meetellen in de bijdrage zoals het inschrijfgeld en de deelnemerspakketten. Deze dienen om de kosten te dekken die de Roparun organisatie maakt bij het organiseren van dit enorme evenement. Uiteraard zijn er aan een organisatie om 23 man van Parijs naar Rotterdam te laten gaan, ook kosten verbonden: logistieke kosten, voeding, kleding en ma teriaal. Voor een groot deel proberen we deze kosten te dekken via sponsors in natura. Zo stelt Ton Aveling zijn vrachtwagen ter beschikking en betaalt Vakgarage Boode een groot deel van de benzine die nodig is om met drie auto's heen en weer naar Parijs te rijden. Ook de voeding onderweg is voor een flink deel gesponsord door verschillende middenstanders of met korting ge kocht. Vorig jaar konden we dankzij een bijdrage van de Rabobank nieuwe verlichte hesjes voor in de nacht kopen en nieuwe teamshirts en zorgde Fit First voor de massagespullen. De belangrijkste besteding is natuurlijk de afdracht die we jaarlijks aan de Stichting Roparun Palliatieve Zorg doen. De doelen van de stichting en de projecten die ze ondersteunen worden uitgebreid op hun site www. roparun.nl beschreven. Een aantal doelen uit onze omgeving vindt u elders in deze krant beschreven. Ook de bijdragen van alle teams staan op deze site vermeld en we zijn er best trots op dat we wat betreft het geldbe drag vorig jaar op de achtiende plaats van de 350 deelnemende teams eindigden. De verdeling van deze kosten en dus ook de besteding van de inkomsten is als volgt: Overig Logistiek en materiaal 94,3% naar Roparun '"koop loten Inschrijfkosten Roparun Roparun Hopelijk heeft deze korte financiële uiteenzetting een beeld gegeven van hoe de financiën bij Zeparo in elkaar zitten. Dit is ge richt op een zo groot mogelijk bijdrage aan de Roparun Stichting waarbij er geen geld aan de strijkstok blijft hangen en alle activiteiten met vrijwilligers uitgevoerd worden. Uiteindelijk komt dus bijna 95% van het opge brachte geld bij de Roparun Stichting terecht. Van de 5% kosten die overblijven worden 3% kosten door de deelnemers uit het team zelf gefinancierd door middel van hun eigen bijdrage. We kunnen dus rustig stellen dat alle schenkingen, donaties en sponsorgelden voor 100% bij de Roparun komen. De kosten die we maken om de Roparun te lopen zijn relatief klein en worden vol ledig afgedekt door de eigen bijdrage en de opbrengst van de evenementen waarvoor vele vrijwilligers zich inzetten. Tot slot wil ik iedereen bedanken die op welke manier ook heeft bijgedragen aan dit prachtige resultaat wat we over de afgelopen tien jaar hebben neergezet. Zo wel alle vrijwilligers die hier talloze uren in hebben zitten als de sponsors en donateurs. Bedankt voor elke cent die u gegeven heeft en alvast bedankt voor elke cent die er nog binnen gaat komen. Ben van Yperen Penningmeester Zeparo

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 71