GEVECHT OP GERARD'S GROND DAGPRIJSWINNAARS TOT NU TOE: HVH ZOMERTOUR TELT 260 DEELNEMERS i^jfWIEl Tekstschrijver Peter Schilthuizen uit Nieuwerkerk aan den IJssel volgt de wielersport al vanaf zijn kinderjaren en is er nog steeds verknocht TUSSEN f^WIELEN aan- H'ï schreef v'er boeken met wielerverhalen vol over zijn be levenissen rond het peloton en tussen de wielen. Tijdens de HVH Zomertour pakt hij weer uit met vijf nieuwe verhalen vol Toursfeer en wieierpret. Iedere Tourweek eentje. KIJK HVH ZOMERTOUR OP INTERNET TOURS »0Mnadnd samedi 13 (U'Ual NJpAMV' Gerard van Dongen: Nieuwerkerker verknocht aan kasseien van Noord-Frankrijk. DeTour de France van dit jaar begeeft zich op woensdag 9 juli op ongewoon terrein. Als het goed is, gaan we beelden op televisie zien die normaal in april van het jaar worden uitge zonden. De Tourrenners begeven zich namelijk op een deel van het parcours van Parijs-Roubaix, de beruchte kasseienklassieker in Noord-Frankrijk. In de laatste zeventig kilometer moeten 15,4 kilometer kasseien worden bedwongen. Ze zijn verdeeld over negen stroken, waarvan de voorlaatste, bij Wandignies-Hamage a Hornaing 3700 meter lang is. Dat wordt dokkeren, zoals de Belgen het hotsebotsen over de keien noemen. Afzien in stof slijk, afhankelijk van het weer. Het zit er dik in dat hier klas sementsrenners tijd gaan verspelen, want wie niet gewend is °P kasseien te rijden, gaat onherroepelijk voor de bijl. Et is een inwoner van Zuidpias die daar veel meer over weet don ik. Het is Nieuwerkerker Gerard van Dongen. Hij heeft al Jaren zijn hart verpand aan 'de Hel van het Noorden'. Zelf reed hij ook meermaals over de kasseien en hij houdt al enkele jaren een blog bij over Parijs-Roubaix. Dit voorjaar ging ik, aan de vooravond van Parijs-Roubaix bij hem op audiëntie. Gerard is een vat vol verhalen. Bijna achteloos strooit hij met de leukste details. Wie weet bijvoorbeeld of Bernard Hinault de enige keer dat hij Parijs-Roubaix won zijn benen had geschoren of net? Gerard weet het. (Niet geschoren.) Wie kan je zo de winnaar uit 1971 noemen? Gerard! (Roger Rosiers.) Wie kan je over elke kasseienstrook wel een karakteristiek geven? Gerard! (kees zijn blog maar en je ziet dat ik niet overdrijf.) Eén keer per jaar gaan we met de tijdmachine terug in de hjd, zegt Gerard over zijn fascinatie voor de helse wegen in het Noorden. "Je moet het dan helemaal zelf doen. Je rijdt met een ploeg, maar in de hel is iedereen op zichzelf aangewezen. Het is echt wielrennen zoals vroeger." Beslist is Gerard ook. "Ik vind het soms op het randje van Or|verantwoord. We moeten oppassen dat we er geen circus- oommer van gaan maken, want dan gaat het echt een keertje helemaal fout. Het mag best een spektakel zijn, maar het moet niet doorslaan." V°0r Tourrenners begint het allemaal op het Carrefour de Arbre, dat in de klassieker vaak een doorslaggevend stuk op de route is. "In Parijs -Roubaix zijn daar de laatste 300 meter °°r de bocht heel slecht," weet Gerard. De bocht naar het restaurant wordt elk half jaar slechter." Gerard heeft alle strokenvan Parijs-Roubaix al minimaal tien keer gereden. "En Carrefour de l'Arbre wel dertig keer.' Al niet veel verderop zijn de kasseien van Mons-en-Pevèle aan de beurt. Veelgeprezen, maar vaak tegenvallend als het om belangrijke ontwikkelingen in de koers gaat. "Je kunt je afvragen of je Mons-en-Pevèle nog een vijf sterrenstrook moet noemen," zegt Gerard. "Hij is wel heel erg gerestaureerd. En halverwege zit een stuk asfalt." Aan het eind van de etappe hoeven de renners niet over de beroemde kasseien in het Bos van Wallers. Voor Gerard zijn ze niet heilig. "Ik zou er niet mee zitten als die ook een jaartje niet in Parijs-Roubaix zitten." Dat is trouwens wel eens eerder gebeurd, nog niet eens zo lang geleden, want toen werden kasseien herlegd, omdat de gaten tussen de stenen wat al te groot waren geworden. "Maar het blijft wel een heel zwaar stuk. Vooral omdat het zo lang is. Zo'n 2500 tot 2600 meter. En is het er nat, dan is het er glad, want de kasseien liggen midden in een natuurgebied. De rest van het jaar blijven de slagbomen naar beneden en rijdt er niemand over die weg." In Parijs Roubaix komt het Bos van Wallers altijd al vrij vroeg. "Daar gaat niemand Parijs-Roubaix winnen, maar met een beetje pech ga je 'm er wel verliezen," spreekt Gerard van Dongen haast Cruyffiaanse woorden. In de Tour ligt het even anders, want dan zit er wel een stukje Wallers in kort voor het einde, maar niet de hele passage door het bos. Het gevaar voor valpartijen op de kasseien relativeerde Gerard al vóór Parijs-Roubaix. "Dat gebeurt echt niet alleen op de kasseienwegen. De infrastructuur in het algemeen is zoveel onoverzichtelijker geworden in de afgelopen jaren, dat de wielersport daar echt last van heeft. Rotondes, verkeersrem mers, middengeleiders, noem maar op: het zet het koersen in een peloton enorm onder druk." Volgens Gerard worden de vele valpartijen in profwedstrij den naast de enorme belangen die op het spel staan en stress veroorzaken ook veroorzaakt door... het materiaal. Je zou toch zeggen dat dat inmiddels hypermodern is, vergeleken bij vroeger, maar daar zit 'm nu net de kneep. Zegt Gerard. "Die vederlichte fietsen met veel carbon en stijve frames zijn hartstikke kwetsbaar. Het is allemaal een beetje doorgeslagen. Maar in Parijs-Roubaix laten renners dat wel uit hun hoofd. Daar worden speciale fietsen voor gemaakt, die de schokken kunnen opvangen en minder snel kapot gaan." Grote kans dat heel veel ploegen die aan de Tour meedoen zulke fietsen straks ook meenemen naar Noord-Frankrijk. En dan maar hopen dat een andere factor die valpartijen kan Op de website van Hart van Holland, www.hvhonline.nl, worden dagelijks de klassementen en uitslagen van de HVH Zomertour bijgewerkt en staat dagelijks een kort ver slag van de ontwikkelingen in het spel en in de echte Tour. Op de site staan ook alle ploegen met hun teamleden en kunt u zien hoe die het er van af brengen. Hotsebotsen over de kasseien van Noord-Frankrijk: dit jaar ook in de Tour. veroorzaken meevalt: het gedrag van het publiek. Want dat loopt de jaren steeds verder de spuigaten uit met raarverklede snuiters die het belangrijker vinden zelf goed in beeld van de rijdende camera te komen dan de renners en daardoor de hoofdrolspelers in het wielerspektakel nogal eens hinderen in wat uiteindelijk wel hun werk en broodwinning is. Niet doen. Dom en irritant. Nog even Gerard vragen naar zijn favoriete strook kasseien. Hij blijkt moeilijk te kunnen kiezen. "Pont Thibault is fascinerend," zegt hij na even aarzelen. "Dat is de plek waar vorig jaar in Parijs-Roubaix Fabian Cancellara iedereen uit het wiel reed." Daar gaan we dus op letten, woensdagmiddag. Voor de kijkers: Ennevelin a Pont Thibault is strook twee, 1400 meter lang en 54 kilometer van de finish. Mooi punt voor de start van het gevecht op Gerard's grond! PETER SCHILTHUIZEN eerste etappe: Kars van Hoorn tweede etappe: Pieter-Paul Buizer Zij winnen een waardebon voor een Chinees tourmenu voor twee personen, aangeboden door Chinees restaurant De Gouden Oceaan in Nieuwerkerk aan den IJssel. De tweede editie van de HVH Zomertour is zaterdag ge start met 260 deelnemers, leder van de twintig sponsor- ploegen heeft dertien teamleden toegewezen gekregen. De 260 deelnemers zijn er meer dan vorig jaar, toen 228 deelnemers zich inschreven. Dat ondanks de concurrentie van het WK Voetbal, waar heel veel sportliefhebbers hun focus afgelopen dagen nog op hadden gericht.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 37