IK VOEL ME EEN CELUK5V0CEL MET MIJN WERK'
Ken of hen jij een muzikant die in aanmerking komt voor Hart van Hollands Muzikale Canon?'
Melrl je aan via: pepijn.hartvanhnlland@gmail.com
HART VAN HOLLAND REGIO 6 AUGUSTUS 2014
Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL
kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes
is ontstaan in het Limburgse Horst Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen,
hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale
canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied.
Deel 21Toetsenist Sjoerd de Vries
ening,
;tratie.
rlopen
n eer
ie ver-
werk-
echter
ip een
en van
:r kans
baan.
schap verder. 'Ik zat op het Emmaus
met een muzikale lichting' onder
andere met Clemens Blacquière (gi
tarist uit Zevenhuizen waar Sjoerd
regelmatig mee speelt, red.) en Ke
vin Okkema uit Nieuwerkerk. Op de
middelbare school speelde ik in een
bandje, Novia, en wij kregen lekker
de ruimte om ons te ontwikkelen.
Zo werd het voor mij steeds logi
scher om verder te gaan met muziek.
Ik ben wel op de TU Delft gaan kij
ken, maar bij de eerste open dag op
een conservatorium - waar in elke
hoek iemand met een instrument
in de weer was - was ik verkocht.
Natuurlijk is er thuis gesproken over
de bestaanszekerheid. Mijn ouders
zeiden: als je chirurg wordt, kun je
daarnaast goed piano blijven spelen.
Als je naar het conservatorium gaat,
wordt andersom moeilijk." Een glim
lach. "Ik was zeventien toen ik naar
het conservatorium ging, misschien
dachten ze: hij draait wel bij."
Erin rollen...
Sjoerd draaide niet bij. Hij rolde erin,
de muziekwereld. En dat nemen zijn
ouders hem allerminst kwalijk. "Ze
hebben me altijd gesteund en ze
staan bij zo veel mogelijk van mijn
optredens vooraan."
Nu speelt Sjoerd met sterren op
grote podia. 'Vaak vragen men
sen me: 'Die Jeroen van der Boom,
hoe is 'ie in het echt?' Misschien
heeft zo iemand een slecht imago'
ik weet ook niet wat ze bij Show
nieuws over hem zeggen. Ik vind
'm in ieder geval een toffe peer. Ik
heb met niemand gewerkt die ik
vervelend vind. Met sommigen heb
ik beter contact dan met anderen.
Met Xander de Buisonjé zit ik vaak
hier in de studio om aan muziek te
werken.'
Als hij niet op het podium staat,
werkt Sjoerd in zijn studio op zolder.
Naast toetsenist is hij ook songwri
ter. 'Dan is het wel prettig om in het
rustige Zevenhuizen te zijn ja. Maar
het is niet zo dat de Rottemeren
mij inspireren in mijn teksten. Een
goede lunch is een belangrijker in
grediënt voor een productieve dag!
Ik laat me altijd leiden door het idee
van degene met wie ik samenwerk.
Die ideeën vertaal ik naar muziek.'
Achter de schermen aan muziek
werken vindt Sjoerd heerlijk. Ryan
Tedder en Sia, die naast zingen ook
schrijven en produceren, zijn inspi
ratiebronnen voor hem. 'Als Céline
Dion een liedje zingt dat Sia heeft
geschreven, hoor je dat Sia er haar
stempel op gedrukt heeft. Dat vind
ik mooi. Toen Sia een interview had
met Billboard, liet ze zich fotografe
ren met een papieren zak over haar
hoofd. 'Het gaat niet om mij, maar
wat ik maak.' Die boodschap spreekt
me erg aan."
en erin blijven
Voor Sjoerd geen grote dromen.
'Natuurlijk wil ik dolgraag met Adè-
le in de studio zitten, maar dat wil
iedereen. Ik hoop dat ik over vijftig
jaar terugkijk op mijn werk zoals ik
nu al terugkijk: met warme gevoe
lens. Muzikant zijn is een prachtig,
avontuurlijk beroep datje tot ver na
je pensioen kunt blijven doen. Het
houdt niet op en dat is een mooi
vooruitzicht.'
Zevenhuizen - Op Facebook plaatste hij onlangs een nieuwe foto: 'Heerlijk
weekje Curacao'. Die muzikale reis was vorige week, Sjoerd de Vries is op de
dag van het interview net terug uit Duitsland. De toetsenist gaat met veel
artiesten op pad - zo kom je nog eens ergens. "Als ik op plekken speel waar
ik normaal niet zou komen, denk ik: ik sta hier ook alleen maar omdat ik die
toetsen op het juiste moment indruk.
Door Pepijn de Groot
Als toetsenist van Berget Lewis,
Edsilia Rombley en Glennis Grace
toog de Zevenhuizenaar naar Cu
racao. Als toetsenist van de Her
mes House Band International is
hij deze zomer bijna elk weekend
in Duitsland - al speelde hij in dat
verband ook eens in het Braziliaan
se Sao Paulo.
"Bleken we geboekt te zijn door een
van de rijkste mensen ter wereld,
omdat zijn zoon ging trouwen. In
het publiek zag ik de sjeiks zitten,
de kaviaar ging rond. Daar stond
ik wel van te kijken. Misschien sta
ik dan liever op een festival waar
mensen met hun benen in de blub
ber staan en uit hun dak gaan."
Voor Sjoerd is werken bijna altijd
feest. 'Ik heb eigenlijk nooit een
rotdag op mijn werk. Als ik optreed
met Jeroen van der Boom of wie
dan ook, werk ik met mensen die
zin hebben in een feestje vóór men
sen die zin hebben in een feestje.
Sowieso is het een voorrecht om op
deze manier met mijn passie bezig
te zijn. Ik voel me een geluksvogel
met mijn werk."
Dat de toetsenist niet de meest pro
minente plek op het podium heeft,
vindt Sjoerd prettig. "Ik hoef niet
in de spotlight te staan, het bege
leiden van muzikanten heb ik altijd
het leukst gevonden. De teamplay-
ers, de toetsenisten van Anouk of
Trijntje, vervulden voor mij toen ik
jonger was meer de voorbeeldfunc
tie dan solopianisten. Zo zie ik me
zelf ook, als teamplayer. Ik speel in
dienst van zangers en zangeressen."
Plastic accordeon
Sjoerd was er vroeg bij als het om
instrumenten bespelen gaat. Voor
zijn vierde verjaardag kreeg hij een
plastic accordeon en niet veel later
leerde hij fluit spelen. 'Bij De Zeven
Muzen. Ik begon met blokfluit en
heb acht jaar dwarsfluit gespeeld.
In die tijd kroop ik al eens achter de
piano en na een tijdje merkte ik dat
dat instrument meer mogelijkheden
heeft. Als pianist kun je in je eentje
een muziekstuk maken.'
Tijdens zijn middelbareschooltijd
ontwikkelde Sjoerd het muzikant-
Sjoerd op het podium bij Berget Lewis (foto: Melissa Zomer]