IK VOEL ME EEN CELUK5V0CEL MET MIJN WERK' Ken of hen jij een muzikant die in aanmerking komt voor Hart van Hollands Muzikale Canon?' Melrl je aan via: pepijn.hartvanhnlland@gmail.com HART VAN HOLLAND REGIO 6 AUGUSTUS 2014 Acda en De Munnik komen uit respectievelijk De Rijp en Dronten. De bekende dj en producer Junkie XL kwam in Lichtenvoorde ter wereld, volkszanger Wolter Kroes in Wormerveer. De punkband Heideroosjes is ontstaan in het Limburgse Horst Om in de canon van de Nederlandse muziek te komen, hoefje niet afkomstig te zijn uit de grote steden. Hart van Holland stelt haar eigen muzikale canon samen, met daarin plaats voor allerlei muzikanten uit het verspreidingsgebied. Deel 21Toetsenist Sjoerd de Vries ening, ;tratie. rlopen n eer ie ver- werk- echter ip een en van :r kans baan. schap verder. 'Ik zat op het Emmaus met een muzikale lichting' onder andere met Clemens Blacquière (gi tarist uit Zevenhuizen waar Sjoerd regelmatig mee speelt, red.) en Ke vin Okkema uit Nieuwerkerk. Op de middelbare school speelde ik in een bandje, Novia, en wij kregen lekker de ruimte om ons te ontwikkelen. Zo werd het voor mij steeds logi scher om verder te gaan met muziek. Ik ben wel op de TU Delft gaan kij ken, maar bij de eerste open dag op een conservatorium - waar in elke hoek iemand met een instrument in de weer was - was ik verkocht. Natuurlijk is er thuis gesproken over de bestaanszekerheid. Mijn ouders zeiden: als je chirurg wordt, kun je daarnaast goed piano blijven spelen. Als je naar het conservatorium gaat, wordt andersom moeilijk." Een glim lach. "Ik was zeventien toen ik naar het conservatorium ging, misschien dachten ze: hij draait wel bij." Erin rollen... Sjoerd draaide niet bij. Hij rolde erin, de muziekwereld. En dat nemen zijn ouders hem allerminst kwalijk. "Ze hebben me altijd gesteund en ze staan bij zo veel mogelijk van mijn optredens vooraan." Nu speelt Sjoerd met sterren op grote podia. 'Vaak vragen men sen me: 'Die Jeroen van der Boom, hoe is 'ie in het echt?' Misschien heeft zo iemand een slecht imago' ik weet ook niet wat ze bij Show nieuws over hem zeggen. Ik vind 'm in ieder geval een toffe peer. Ik heb met niemand gewerkt die ik vervelend vind. Met sommigen heb ik beter contact dan met anderen. Met Xander de Buisonjé zit ik vaak hier in de studio om aan muziek te werken.' Als hij niet op het podium staat, werkt Sjoerd in zijn studio op zolder. Naast toetsenist is hij ook songwri ter. 'Dan is het wel prettig om in het rustige Zevenhuizen te zijn ja. Maar het is niet zo dat de Rottemeren mij inspireren in mijn teksten. Een goede lunch is een belangrijker in grediënt voor een productieve dag! Ik laat me altijd leiden door het idee van degene met wie ik samenwerk. Die ideeën vertaal ik naar muziek.' Achter de schermen aan muziek werken vindt Sjoerd heerlijk. Ryan Tedder en Sia, die naast zingen ook schrijven en produceren, zijn inspi ratiebronnen voor hem. 'Als Céline Dion een liedje zingt dat Sia heeft geschreven, hoor je dat Sia er haar stempel op gedrukt heeft. Dat vind ik mooi. Toen Sia een interview had met Billboard, liet ze zich fotografe ren met een papieren zak over haar hoofd. 'Het gaat niet om mij, maar wat ik maak.' Die boodschap spreekt me erg aan." en erin blijven Voor Sjoerd geen grote dromen. 'Natuurlijk wil ik dolgraag met Adè- le in de studio zitten, maar dat wil iedereen. Ik hoop dat ik over vijftig jaar terugkijk op mijn werk zoals ik nu al terugkijk: met warme gevoe lens. Muzikant zijn is een prachtig, avontuurlijk beroep datje tot ver na je pensioen kunt blijven doen. Het houdt niet op en dat is een mooi vooruitzicht.' Zevenhuizen - Op Facebook plaatste hij onlangs een nieuwe foto: 'Heerlijk weekje Curacao'. Die muzikale reis was vorige week, Sjoerd de Vries is op de dag van het interview net terug uit Duitsland. De toetsenist gaat met veel artiesten op pad - zo kom je nog eens ergens. "Als ik op plekken speel waar ik normaal niet zou komen, denk ik: ik sta hier ook alleen maar omdat ik die toetsen op het juiste moment indruk. Door Pepijn de Groot Als toetsenist van Berget Lewis, Edsilia Rombley en Glennis Grace toog de Zevenhuizenaar naar Cu racao. Als toetsenist van de Her mes House Band International is hij deze zomer bijna elk weekend in Duitsland - al speelde hij in dat verband ook eens in het Braziliaan se Sao Paulo. "Bleken we geboekt te zijn door een van de rijkste mensen ter wereld, omdat zijn zoon ging trouwen. In het publiek zag ik de sjeiks zitten, de kaviaar ging rond. Daar stond ik wel van te kijken. Misschien sta ik dan liever op een festival waar mensen met hun benen in de blub ber staan en uit hun dak gaan." Voor Sjoerd is werken bijna altijd feest. 'Ik heb eigenlijk nooit een rotdag op mijn werk. Als ik optreed met Jeroen van der Boom of wie dan ook, werk ik met mensen die zin hebben in een feestje vóór men sen die zin hebben in een feestje. Sowieso is het een voorrecht om op deze manier met mijn passie bezig te zijn. Ik voel me een geluksvogel met mijn werk." Dat de toetsenist niet de meest pro minente plek op het podium heeft, vindt Sjoerd prettig. "Ik hoef niet in de spotlight te staan, het bege leiden van muzikanten heb ik altijd het leukst gevonden. De teamplay- ers, de toetsenisten van Anouk of Trijntje, vervulden voor mij toen ik jonger was meer de voorbeeldfunc tie dan solopianisten. Zo zie ik me zelf ook, als teamplayer. Ik speel in dienst van zangers en zangeressen." Plastic accordeon Sjoerd was er vroeg bij als het om instrumenten bespelen gaat. Voor zijn vierde verjaardag kreeg hij een plastic accordeon en niet veel later leerde hij fluit spelen. 'Bij De Zeven Muzen. Ik begon met blokfluit en heb acht jaar dwarsfluit gespeeld. In die tijd kroop ik al eens achter de piano en na een tijdje merkte ik dat dat instrument meer mogelijkheden heeft. Als pianist kun je in je eentje een muziekstuk maken.' Tijdens zijn middelbareschooltijd ontwikkelde Sjoerd het muzikant- Sjoerd op het podium bij Berget Lewis (foto: Melissa Zomer]

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 13