Straatvoetbaltoernooien
voor jeugd
Man aangehouden met
inbrekerswerktuigen
Winst voor gebroeders Kool
Door Adri den Boer
Duur kunstwerk van ijsselstenen
HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 6 AUGUSTUS 2014
7
Duivensport
Zuidpias - Het sportbuurtwerk van
Stichting Jeugdwerk Zuidpias orga
niseert voor de zomervakantie een
aantal straatvoetbaltoernooien.
Dinsdag 5 augustus werd er ge
voetbald in Moerkapelle, vandaag,
woensdag 6 augustus, vindt er een
toernooi plaats in Zevenhuizen in
het parkje in de Leliestraat en mor
gen, donderdag 7 augustus, rolt de
bal in Moordrecht bij de skatebaan
in het Moerhoutpark. De organisa
tie zorgt voor gezellige muziek en
voor iets te drinken en wat lekkers.
Er zijn geen kosten aan verbonden.
Nieuwerkerk aan den IJssei - De po
litie heeft dinsdag 29 juli om 12.40
uur een 30-jarige Rotterdammer
aangehouden wegens het in het be
zit hebben van inbrekerswerktuigen.
De politie kreeg de melding dat
er een persoon liep op een terrein
met leegstaande huizen aan de 's-
Gravenweg. Agenten troffen in één
van de woningen een man aan die
gehurkt zat. Bij de man lag een tas
met diverse stukken gereedschap.
Volgens de man had hij het ge
reedschap in de woning gevonden.
Verdachte situatie, bel de politie
De politie vraagt bewoners bij ver
dachte situaties 112 te bellen; bij
voorbeeld als een onbekend persoon
grote interesse heeft in geparkeerde
auto's of wanneer iemand zich ver
dacht ophoudt in brandgangen en
steegjes. Het noteren van het signa
lement en eventueel een kenteken
kan de politie verder helpen in het
onderzoek.
Nieuwerkerk aan den IJssei - 343
Jonge duiven van De Reisduif ver
trokken zaterdag om 7.45 uurvanuit
het Belgische Quivrain, een afstand
van 184 km. Om 9.39 uur meldde de
eerste duif zich bij de gebroeders
Kool. Deze duif legde de afstand af
met een gemiddelde snelheid van
96 km per uur.
Top 20: gebr. Kool 1,11; L. van Erk 2,
6,8,9,13,19, 20; A. Baas 3,4, 5,15,
16; Fr. den Outer 7, 17; Kasper Kool
10; L.MJ. de Groot 12; G. van Herk
14; J.L Bol 18.
Overheden gaan verschillend om met per
centageregelingen voor beeldende kunst
bij hun bouwwerken. In Nieuwerkerk was
het de laatste decennia alleen meer dan
0% bij het eigen Raadhuis. (De 'Muskusrat'
van 2004 was zelf een bouwwerk.) Terwijl
Zuidpias bédelde om geld voor informatie
borden bij de steenovens liet het rijk in Am
sterdam een duur ijsselstenen kunstwerk
maken.
B&w van Zuidpias hadden bij de restauratie
van hun steenovens in 2010 geen geld over
voor informatiepaneeltjes. Ze vroegen dat
aan de Historische Vereniging. Die wilde
on kon sponsorgeld van een bank doorge
ven: je ziet het nog aan de vignetten op het
laatste paneel. Op één van de panelen is er
aandacht voor dat zeeschepen die op hun
heenreizen naar de tropen ijsselstenen als
hallast meenamen. Daar werden dan forten
en kerken mee gebouwd. Aan een percen
tage voor kunst bij deze restauratie dachten
b&w heel niet.
Ook in 2010-2011 restaureerde de Rijksge
bouwendienst het monumentale Scheep
vaartmuseum, 's Lands Zeemagazijn uit
1656. Daarbij werd een percentageregeling
voor kunst wel toegepast. De Brit Nathan
Coley (Glasgow, 1967) realiseerde een
kunstwerk 'Bringing Back the Ballast'. Ook
hij stuitte erop dat de van het Zeemagazijn
vertrekkende schepen ijsselstenen als bal
last gebruikten. Voor Coley transformeerde
de ijsselsteen in een metafoor voor de wijze
waarop werd omgegaan met de reizen naar
de Oost en de West: niets werd iets. Hij wil
de de antieke stenen terugverschepen naar
waar vandaan ze ooit vertrokken: de plek
van het Scheepvaartmuseum (en niet terug
naar waar ze gebakken werden!). Tekst van
toen op nu nog de website van de Rijksge
bouwendienst: 'De stenen zijn vaak ver
werkt in forten en paleizen. Ze maken nu al
weer zo'n vierhonderd jaar deel uit van een
andere cultuur. We raakten aan politiek ge
voelige kwesties door ze te willen recupere-
In de aflevering dat hij naar Paas
eiland gaat bijvoorbeeld, zie je
hem tegen de Moai aanduwen
om zich in te beelden hoe die
loodzware beelden ooit naar de
kust zijn gesjouwd. Je ziet hem
lacherig een banaantje eten in
een kroeg. In een souvenirwinkel
koopt hij een oerlelijke pet. Je ziet
hem met tassen vol boeken lopen,
hoort hem vertellen wat hij erin
gelezen heeft. Mooie televisie die,
helaas, niet meer gemaakt wordt.
Ik wil niemand afschrikken met
de nostalgische televisieaanval-
len die mij deze zomer teisteren.
Zomergasten is daar debet aan
- je gaat denken welke fragmen
ten je uit zou kiezen als je zelf te
gast zou zijn, toch? - maar ook
het programma Altijd l/Vcrt. Elke
dinsdag zendt het programma een
interview uit met een persoon die
ooit te gast was in Het Prettige
Door Pepijn de Groot
Gesprek, het interviewprogramma
van Theo van Gogh.
Als ik dat zie, krijg ik heimwee
naar een tijd die ik niet met vol
verstand mee heb kunnen maken.
Ik keek net Sesamstraat toen Is-
cha Meijer Annie M.G. Schmidt
interviewde, ik keek misschien net
Villa Achterwerk toen Theo van
Gogh Hans Dorresteijn interview
de en ik had net een keer stiekem,
bij een klasgenootje met wie ik
naar zwemles ging, een aflevering
van Power Rangers gekeken toen
Boudewijn Büch zich op Kiribati
opwond over het gebrek aan ar
chiefmateriaal over het eiland
Tarawa. Op Power Rangers na had
ik al die kinderprogramma's voor
geen goud willen missen.
Met de middelen van nu kan ik ge
lukkig naar Boudewijn kijken met
vol verstand en dat is best gaaf
als je niet op vakantie gaat. Ook
al heb ik geen vliegticket, met een
paar klikken op de knop kan ik af
reizen naar De Wereld van Boude
wijn Büch. Groetjes vanaf de Cook
en Falkland Islands, vanaf Niue en
Tonga, 't Is hier fantastisch!
Van Boudewijn Büch herinnerde ik
me dat hij fan was van dodo's en
daar eens televisie over gemaakt
had. Dat had ik als klein kind op
televisie gezien en vond ik, een
joch met een voorliefde voor uit
gestorven dingen als farao's en di
nosaurussen, fascinerend.
Boudewijn beperkte zich niet
tot dodo's. Voor zijn programma
De Wereld van Boudewijn Büch
reisde hij onder andere naar
eilanden(groepen) waarvan ieder
een zich afvroeg wat er in vredes
naam te vinden zou zijn - Kiribati,
Helgoland, Guam, Tuvalu - en liet
uitgebreid zien wat er te vinden
was. Dat maakt De Wereld van
Boudewijn Büch zo mooi; Boude
wijn presenteerde geen reispro
gramma, hij nam je mee op zijn
reis.
ren. Coley's project kan gemakkelijk worden
uitgelegd als een Wiedergutmachung van
het koloniale verleden, maar ook andersom
worden geïnterpreteerd. Met aanbevelings
brieven van Wim Eggenkamp, rijksadviseur
voor het cultureel erfgoed, Job Cohen,
burgemeester van Amsterdam en minister
Plasterk van Onderwijs, Cultuur en We
tenschappen in de maak, waarin de goede
bedoelingen van Bringing Back the Ballast
worden geformuleerd, onderhandelen we
met verschillende ambassades. Door mid
del van een constructie die voorziet in een
langdurige bruikleen van de stenen, komen
we tot overeenkomsten.' Dankzij het Rot
terdamse bedrijf Mothership BV, dat graag
ondersteunt bij kunstproducties, kwam
er schot in de zaak. Uiteindelijk hield men
vier plekken over waarvan stenen mochten
worden gebruikt: Jakarta (Indonesië), Para
maribo (Suriname), Sint Eustatius en Perth
(Australië) waar zich opgedoken resten van
een scheepswrak bevinden. In een Delfts
blauwe container, ontworpen door Studio
Loes&Léon, voeren de 17e-eeuwse ijssels
tenen mee op een schip langs deze plaat
sen! Vervolgens bouwde Coley er een muur
van 2,5 bij 15 meter van in het noordelijk
trappenhuis van het Scheepvaartmuseum.
In Usselstreekkranten kreeg dit peper
dure kunstproject geen aandacht. Er was
minstens één man die van beide projecten
wist: Ronald Plasterk. Immers hij startte op
5 november 2009 ook de restauratie van de
steenovens op Klein Hitland. Op de foto han
teert hij daar een steenvorm uit de Oudheid
kamer.
Ten slotte: dit verhaal komt ook op de website groene-
hartarchieven.nl/weblog mét een mogelijkheid tot
reactie.
gy^iSioen zijn broer Menno pas
overleed, moest ik weer
aan hem denken: Boude
wijn Büch. Hoewel ook Boudewijn
niet meer onder ons is, zocht ik hem
op. Dat is het voordeel van inter
net, waar je overledenen nog kunt
opzoeken en kunt horen vertellen.