Straatvoetbaltoernooien voor jeugd Man aangehouden met inbrekerswerktuigen Winst voor gebroeders Kool Door Adri den Boer Duur kunstwerk van ijsselstenen HART VAN HOLLAND ZUIDPLAS 6 AUGUSTUS 2014 7 Duivensport Zuidpias - Het sportbuurtwerk van Stichting Jeugdwerk Zuidpias orga niseert voor de zomervakantie een aantal straatvoetbaltoernooien. Dinsdag 5 augustus werd er ge voetbald in Moerkapelle, vandaag, woensdag 6 augustus, vindt er een toernooi plaats in Zevenhuizen in het parkje in de Leliestraat en mor gen, donderdag 7 augustus, rolt de bal in Moordrecht bij de skatebaan in het Moerhoutpark. De organisa tie zorgt voor gezellige muziek en voor iets te drinken en wat lekkers. Er zijn geen kosten aan verbonden. Nieuwerkerk aan den IJssei - De po litie heeft dinsdag 29 juli om 12.40 uur een 30-jarige Rotterdammer aangehouden wegens het in het be zit hebben van inbrekerswerktuigen. De politie kreeg de melding dat er een persoon liep op een terrein met leegstaande huizen aan de 's- Gravenweg. Agenten troffen in één van de woningen een man aan die gehurkt zat. Bij de man lag een tas met diverse stukken gereedschap. Volgens de man had hij het ge reedschap in de woning gevonden. Verdachte situatie, bel de politie De politie vraagt bewoners bij ver dachte situaties 112 te bellen; bij voorbeeld als een onbekend persoon grote interesse heeft in geparkeerde auto's of wanneer iemand zich ver dacht ophoudt in brandgangen en steegjes. Het noteren van het signa lement en eventueel een kenteken kan de politie verder helpen in het onderzoek. Nieuwerkerk aan den IJssei - 343 Jonge duiven van De Reisduif ver trokken zaterdag om 7.45 uurvanuit het Belgische Quivrain, een afstand van 184 km. Om 9.39 uur meldde de eerste duif zich bij de gebroeders Kool. Deze duif legde de afstand af met een gemiddelde snelheid van 96 km per uur. Top 20: gebr. Kool 1,11; L. van Erk 2, 6,8,9,13,19, 20; A. Baas 3,4, 5,15, 16; Fr. den Outer 7, 17; Kasper Kool 10; L.MJ. de Groot 12; G. van Herk 14; J.L Bol 18. Overheden gaan verschillend om met per centageregelingen voor beeldende kunst bij hun bouwwerken. In Nieuwerkerk was het de laatste decennia alleen meer dan 0% bij het eigen Raadhuis. (De 'Muskusrat' van 2004 was zelf een bouwwerk.) Terwijl Zuidpias bédelde om geld voor informatie borden bij de steenovens liet het rijk in Am sterdam een duur ijsselstenen kunstwerk maken. B&w van Zuidpias hadden bij de restauratie van hun steenovens in 2010 geen geld over voor informatiepaneeltjes. Ze vroegen dat aan de Historische Vereniging. Die wilde on kon sponsorgeld van een bank doorge ven: je ziet het nog aan de vignetten op het laatste paneel. Op één van de panelen is er aandacht voor dat zeeschepen die op hun heenreizen naar de tropen ijsselstenen als hallast meenamen. Daar werden dan forten en kerken mee gebouwd. Aan een percen tage voor kunst bij deze restauratie dachten b&w heel niet. Ook in 2010-2011 restaureerde de Rijksge bouwendienst het monumentale Scheep vaartmuseum, 's Lands Zeemagazijn uit 1656. Daarbij werd een percentageregeling voor kunst wel toegepast. De Brit Nathan Coley (Glasgow, 1967) realiseerde een kunstwerk 'Bringing Back the Ballast'. Ook hij stuitte erop dat de van het Zeemagazijn vertrekkende schepen ijsselstenen als bal last gebruikten. Voor Coley transformeerde de ijsselsteen in een metafoor voor de wijze waarop werd omgegaan met de reizen naar de Oost en de West: niets werd iets. Hij wil de de antieke stenen terugverschepen naar waar vandaan ze ooit vertrokken: de plek van het Scheepvaartmuseum (en niet terug naar waar ze gebakken werden!). Tekst van toen op nu nog de website van de Rijksge bouwendienst: 'De stenen zijn vaak ver werkt in forten en paleizen. Ze maken nu al weer zo'n vierhonderd jaar deel uit van een andere cultuur. We raakten aan politiek ge voelige kwesties door ze te willen recupere- In de aflevering dat hij naar Paas eiland gaat bijvoorbeeld, zie je hem tegen de Moai aanduwen om zich in te beelden hoe die loodzware beelden ooit naar de kust zijn gesjouwd. Je ziet hem lacherig een banaantje eten in een kroeg. In een souvenirwinkel koopt hij een oerlelijke pet. Je ziet hem met tassen vol boeken lopen, hoort hem vertellen wat hij erin gelezen heeft. Mooie televisie die, helaas, niet meer gemaakt wordt. Ik wil niemand afschrikken met de nostalgische televisieaanval- len die mij deze zomer teisteren. Zomergasten is daar debet aan - je gaat denken welke fragmen ten je uit zou kiezen als je zelf te gast zou zijn, toch? - maar ook het programma Altijd l/Vcrt. Elke dinsdag zendt het programma een interview uit met een persoon die ooit te gast was in Het Prettige Door Pepijn de Groot Gesprek, het interviewprogramma van Theo van Gogh. Als ik dat zie, krijg ik heimwee naar een tijd die ik niet met vol verstand mee heb kunnen maken. Ik keek net Sesamstraat toen Is- cha Meijer Annie M.G. Schmidt interviewde, ik keek misschien net Villa Achterwerk toen Theo van Gogh Hans Dorresteijn interview de en ik had net een keer stiekem, bij een klasgenootje met wie ik naar zwemles ging, een aflevering van Power Rangers gekeken toen Boudewijn Büch zich op Kiribati opwond over het gebrek aan ar chiefmateriaal over het eiland Tarawa. Op Power Rangers na had ik al die kinderprogramma's voor geen goud willen missen. Met de middelen van nu kan ik ge lukkig naar Boudewijn kijken met vol verstand en dat is best gaaf als je niet op vakantie gaat. Ook al heb ik geen vliegticket, met een paar klikken op de knop kan ik af reizen naar De Wereld van Boude wijn Büch. Groetjes vanaf de Cook en Falkland Islands, vanaf Niue en Tonga, 't Is hier fantastisch! Van Boudewijn Büch herinnerde ik me dat hij fan was van dodo's en daar eens televisie over gemaakt had. Dat had ik als klein kind op televisie gezien en vond ik, een joch met een voorliefde voor uit gestorven dingen als farao's en di nosaurussen, fascinerend. Boudewijn beperkte zich niet tot dodo's. Voor zijn programma De Wereld van Boudewijn Büch reisde hij onder andere naar eilanden(groepen) waarvan ieder een zich afvroeg wat er in vredes naam te vinden zou zijn - Kiribati, Helgoland, Guam, Tuvalu - en liet uitgebreid zien wat er te vinden was. Dat maakt De Wereld van Boudewijn Büch zo mooi; Boude wijn presenteerde geen reispro gramma, hij nam je mee op zijn reis. ren. Coley's project kan gemakkelijk worden uitgelegd als een Wiedergutmachung van het koloniale verleden, maar ook andersom worden geïnterpreteerd. Met aanbevelings brieven van Wim Eggenkamp, rijksadviseur voor het cultureel erfgoed, Job Cohen, burgemeester van Amsterdam en minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en We tenschappen in de maak, waarin de goede bedoelingen van Bringing Back the Ballast worden geformuleerd, onderhandelen we met verschillende ambassades. Door mid del van een constructie die voorziet in een langdurige bruikleen van de stenen, komen we tot overeenkomsten.' Dankzij het Rot terdamse bedrijf Mothership BV, dat graag ondersteunt bij kunstproducties, kwam er schot in de zaak. Uiteindelijk hield men vier plekken over waarvan stenen mochten worden gebruikt: Jakarta (Indonesië), Para maribo (Suriname), Sint Eustatius en Perth (Australië) waar zich opgedoken resten van een scheepswrak bevinden. In een Delfts blauwe container, ontworpen door Studio Loes&Léon, voeren de 17e-eeuwse ijssels tenen mee op een schip langs deze plaat sen! Vervolgens bouwde Coley er een muur van 2,5 bij 15 meter van in het noordelijk trappenhuis van het Scheepvaartmuseum. In Usselstreekkranten kreeg dit peper dure kunstproject geen aandacht. Er was minstens één man die van beide projecten wist: Ronald Plasterk. Immers hij startte op 5 november 2009 ook de restauratie van de steenovens op Klein Hitland. Op de foto han teert hij daar een steenvorm uit de Oudheid kamer. Ten slotte: dit verhaal komt ook op de website groene- hartarchieven.nl/weblog mét een mogelijkheid tot reactie. gy^iSioen zijn broer Menno pas overleed, moest ik weer aan hem denken: Boude wijn Büch. Hoewel ook Boudewijn niet meer onder ons is, zocht ik hem op. Dat is het voordeel van inter net, waar je overledenen nog kunt opzoeken en kunt horen vertellen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 7