Zuidptas Programmabegroting 2015 in één oogopslag r~ gemeente Baten 2015 per programma (bedragen x 1000) Lasten 2015 per programma (bedragen x 1000) Highlights per programma HART VAN HOLLAND 12 NOVEMBER 2014 9 Op dinsdag 4 november stelde de gemeenteraad unaniem de Programmabegroting 2015-2018 vast. Hierdoor krijgt het college de ruimte om aan de slag te gaan met het uitvoeren van de plan nen. Op deze pagina ziet u wat de gemeentelijke plannen voor 2015 zijn en hoe de gemeente Zuidpias er in financieel opzicht voor staat. De gemeente heeft in 2015 een budget beschikbaar van bijna 97 miljoen euro. r Sociale teams Decentralisaties Goed op weg, maar we zijn er nog niet De gemeente stelt vast dat haar begroting in 2015 niet geheel sluitend is. Daar staat tegenover dat zij in de daaropvolgende jaren een overschot heeft. Er is sprake van een structureel sluitende begroting, waarvoor de organisatie veel inspanningen heeft verricht. Onder andere door fors te bezuinigen op de personeelskosten, maar ook op de bedrijfsvoering. In totaal voert Zuidpias een bezuiniging door van bijna 3,6 miljoen. Hierdoor beschikt de gemeente weer over een solide begrotingsbasis, waarmee zij verder kan bouwen aan haar toekomst. Minder middelen, betere resultaten In 2015 besteedt de gemeente veel aandacht aan het ordenen van haar financiën. Hiervoor is het een vereiste dat de 'nieuwe' organisatie met minder middelen hetzelfde, of zelfs een beter resultaat realiseert. Centraal staan het zo efficiënt mogelijk inrichten van onze bedrijfsprocessen en het maken van afspraken met verschillende maatschappelijke partners over de taken die zij namens ons uitvoeren. Daarbij gaat het om een goede afweging tussen bestuurlijke en financiële belangen, en het in beeld brengen van de risico's. De gemeente heeft het toetsingskader hiervoor vastgesteld in de kadernota Verbonden Partijen. Belastingen Gezien de huidige economische omstandigheden laat de gemeente de woonlasten van haar inwoners slechts beperkt stijgen. Onder lokale woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden met een eigen woning betaalt aan onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De onroerendezaakbelastingen stijgen niet in 2015, de afvalstoffenheffing daalt met 8,- en de rioolheffing stijgt met 20,- als gevolg van de investering die de gemeente doet in het rioolstelsel. Dit leidt tot de volgende resultaten: In 2013 bedroegen de woonlasten per huishouden €733,00 In 2016 bedroegen de woonlasten per huishouden 768,50 In 2015 bedragen de woonlasten per huishouden €780,50 Dit betekent ten opzichte van 2014 een beperkte stijging van de woonlasten met 1,56%. Programma 1 Dienstverlening en Bestuur Programma 2 Samenleving Programma 3 Werk economie en duurzaamheid Programma 4 Ruimtelijke Ontwikkeling Programma 5 Leefomgeving Programma 6 Algemene Dekkingsmiddelen Mutaties reserves Totale baten 613 1.636 11.998 14.798 10.185 54.312 3.135 96.677 Programma 1 Dienstverlening en Bestuur Programma 2 Samenleving Programma 3 Werk economie en duurzaamheid Programma 4 Ruimtelijke Ontwikkeling Programma 5 Leefomgeving Programma 6 Algemene Dekkingsmiddelen Mutaties reserves Totale lasten Resultaat Baten 2015 per Programma 15.318 28.260 13.657 19.165 20.113 675- 1.025 - 96.863 - 186 Lasten 2015 per Programma Dienstverlening en Bestuur Samenleving Werk economie en duurzaamheid Ruimtelijke Ontwikkeling Leefomgeving Algemene Dekkingsmiddelen Programma 1: Dienstverlening en bestuur Verdere verbetering van de dienstver lening aan de inwoners door vraag gerichte toepassing van processen en systemen. Verdere invulling geven aan de con tractgemeente in de groei naar 2020. Aandacht blijven houden voor de veiligheid van onze inwoners en hen meer betrekken bij veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken. Digitalisering dienstverlening. Inwoners- en ondernemersparticipatie. Programma 2: Samenleving Passende zorg en ondersteuning bieden aan mensen die niet op eigen kracht kunnen deelnemen aan de samenleving. Heldere afspraken maken met alle partners die een rol vervullen bij het opvoeden en opgroeien van onze jeugd zoals het CJG, de sociale wijkteams, de scholen etc. Afspraken maken over de gespe cialiseerde jeugdhulp, de jeugdbe scherming en de jeugdreclassering (gedwongen kader) en de toeteiding- daar naar toe. Programma 3: Werk, economie en duurzaamheid Versterking ondernemersklimaat door uitvoering beleidsplan economie. Vaststelling duurzaamheidsbeleid en uitvoering maatregelen. Minder instroom van uitkeringsgerech tigden door strengere selectie en meer uitstroom door nadruk op scholing en werk. Programma 4: Ruimtelijke ontwikkeling Opstellen van een strategische visie voor het middengebied Zuidplaspolder. Welstandsbeleid aanpassen met als uitgangspunt welstandsvrij bouwen tenzij. Herijking van de vastgoedportefeuille. Programma 5: Leefomgeving Opstellen van een integrale visie op het beheer van de openbare ruimte. Meldingen openbare ruimte beter inrichten door snellere terugkoppeling naar melder. Bebordingssituatie verbeteren. Programma 6: Algemene Dekkingsmiddelen Een sluitende meerjarenbegroting 2015-2018. Een beperkte stijging van de woonlas ten van 768,50 naar 780,50 (1,56%). Verlaging salariskosten met 2,5 miljoen en bedrijfsvoeringskosten met 1,1 miljoen voor een totaalbedrag van 3,6 miljoen over de periode 2013-2015. Inwoners leiden het liefst hun eigen leven. Soms lukt dat (even) niet. Deze inwoners kunnen terecht bij het sociaal team van de gemeente Zuidpias. In het sociaal team zitten verschillende zorg/dienstverleners. Samen met de inwoner kijkt het sociaal teamlid wat er aan de hand is en maakt hij een plan. Dit plan is erop gericht dat mensen naar vermogen zelfredzaam zijn en kunnen participeren. Bij de ondersteuning bekijkt het sociaal team daarom altijd hoe de eigen kracht en die van het netwerk Het sociaal domein verandert. Gemeenten krijgen er nieuwe taken bij met de transities in de Jeugdzorg, AWBZ en de Participatiewet. Maar wellicht nog belangrijker: de kijk op het sociaal domein is veranderd. Inwoners zijn zelfredzaam. verantwoordelijk en doen mee (participeren) in een betrokken samenleving. De gemeente staat voor uitdagende maatschappelijke vraagstukken: Het stimuleren van sociale samenhang en betrokkenheid; Het bieden van ondersteuning aan inwoners die uitgaat van het in de eigen kracht zetten van mensen, daarbij gesteund door het sociaal netwerk; Het maatschappelijk voorzieningenni veau op peil houden, zodat inwoners kunnen worden versterkt. Soms is meer ondersteuning nodig en kan het sociaal teamlid kiezen voor een algemene voorziening of individuele voorziening. Het sociaal team verzorgt de toegang tot de individuele voorzieningen jeugd en de nieuwe voorzieningen Wmo. Vanaf 1 januari 2015 werkt de gemeente Zuidpias met twee sociale teams: Sociaal team Nieuwerkerk aan den IJssel Sociaal team Moerkapelle, Moordrecht en Zevenhuizen zich kunnen ontwikkelen op sociaal, cultureel en sportief gebied; Het creëren van een gunstig opgroei- klimaat voor alle kinderen en gezinnen, door de inzet op preventie (vroeg voor komen van problemen), ontzorgen (wat kun je zelf?), hulp op maat, de 'één gezin, één plan. één regisseur'- aanpak en minder bureaucratie. Om effectieve oplossingen en uiteindelijk ook maatwerk te kunnen bieden, zijn verbindingen nodig. Het college wil in dit proces samen optrekken met inwoners en maatschappelijke organisaties. Gezien de omvang en complexiteit van de transities en transformatie zoekt het college nadrukkelijk de samenwerking met de gemeenteraad.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland - Editie Zuidplas | 2014 | | pagina 9