Zuidptas
Programmabegroting 2015
in één oogopslag
r~
gemeente
Baten 2015 per programma (bedragen x 1000)
Lasten 2015 per programma (bedragen x 1000)
Highlights per programma
HART VAN HOLLAND 12 NOVEMBER 2014
9
Op dinsdag 4 november stelde de gemeenteraad unaniem de
Programmabegroting 2015-2018 vast. Hierdoor krijgt het college
de ruimte om aan de slag te gaan met het uitvoeren van de plan
nen. Op deze pagina ziet u wat de gemeentelijke plannen voor
2015 zijn en hoe de gemeente Zuidpias er in financieel opzicht
voor staat. De gemeente heeft in 2015 een budget beschikbaar
van bijna 97 miljoen euro.
r
Sociale teams
Decentralisaties
Goed op weg, maar we zijn er nog niet
De gemeente stelt vast dat haar begroting
in 2015 niet geheel sluitend is. Daar staat
tegenover dat zij in de daaropvolgende
jaren een overschot heeft. Er is sprake
van een structureel sluitende begroting,
waarvoor de organisatie veel inspanningen
heeft verricht. Onder andere door fors te
bezuinigen op de personeelskosten, maar
ook op de bedrijfsvoering. In totaal voert
Zuidpias een bezuiniging door van bijna
3,6 miljoen. Hierdoor beschikt
de gemeente weer over een solide
begrotingsbasis, waarmee zij verder kan
bouwen aan haar toekomst.
Minder middelen, betere resultaten
In 2015 besteedt de gemeente veel aandacht
aan het ordenen van haar financiën.
Hiervoor is het een vereiste dat de 'nieuwe'
organisatie met minder middelen hetzelfde,
of zelfs een beter resultaat realiseert.
Centraal staan het zo efficiënt mogelijk
inrichten van onze bedrijfsprocessen en het
maken van afspraken met verschillende
maatschappelijke partners over de taken die
zij namens ons uitvoeren. Daarbij gaat het
om een goede afweging tussen bestuurlijke
en financiële belangen, en het in beeld
brengen van de risico's. De gemeente heeft
het toetsingskader hiervoor vastgesteld in
de kadernota Verbonden Partijen.
Belastingen
Gezien de huidige economische
omstandigheden laat de gemeente de
woonlasten van haar inwoners slechts
beperkt stijgen. Onder lokale woonlasten
verstaan we het gemiddelde bedrag dat
een huishouden met een eigen woning
betaalt aan onroerendezaakbelastingen,
afvalstoffenheffing en rioolheffing. De
onroerendezaakbelastingen stijgen niet in
2015, de afvalstoffenheffing daalt met 8,-
en de rioolheffing stijgt met 20,- als gevolg
van de investering die de gemeente doet in
het rioolstelsel.
Dit leidt tot de volgende resultaten:
In 2013 bedroegen de woonlasten
per huishouden €733,00
In 2016 bedroegen de woonlasten
per huishouden 768,50
In 2015 bedragen de woonlasten
per huishouden €780,50
Dit betekent ten opzichte van 2014 een
beperkte stijging van de woonlasten met
1,56%.
Programma 1 Dienstverlening en Bestuur
Programma 2 Samenleving
Programma 3 Werk economie en duurzaamheid
Programma 4 Ruimtelijke Ontwikkeling
Programma 5 Leefomgeving
Programma 6 Algemene Dekkingsmiddelen
Mutaties reserves
Totale baten
613
1.636
11.998
14.798
10.185
54.312
3.135
96.677
Programma 1 Dienstverlening en Bestuur
Programma 2 Samenleving
Programma 3 Werk economie en duurzaamheid
Programma 4 Ruimtelijke Ontwikkeling
Programma 5 Leefomgeving
Programma 6 Algemene Dekkingsmiddelen
Mutaties reserves
Totale lasten
Resultaat
Baten 2015 per Programma
15.318
28.260
13.657
19.165
20.113
675-
1.025
- 96.863
- 186
Lasten 2015 per Programma
Dienstverlening en Bestuur
Samenleving
Werk economie en
duurzaamheid
Ruimtelijke Ontwikkeling
Leefomgeving
Algemene Dekkingsmiddelen
Programma 1: Dienstverlening en
bestuur
Verdere verbetering van de dienstver
lening aan de inwoners door vraag
gerichte toepassing van processen en
systemen.
Verdere invulling geven aan de con
tractgemeente in de groei naar 2020.
Aandacht blijven houden voor de
veiligheid van onze inwoners en hen
meer betrekken bij veiligheids- en
leefbaarheidsvraagstukken.
Digitalisering dienstverlening.
Inwoners- en ondernemersparticipatie.
Programma 2: Samenleving
Passende zorg en ondersteuning
bieden aan mensen die niet op eigen
kracht kunnen deelnemen aan de
samenleving.
Heldere afspraken maken met alle
partners die een rol vervullen bij het
opvoeden en opgroeien van onze jeugd
zoals het CJG, de sociale wijkteams, de
scholen etc.
Afspraken maken over de gespe
cialiseerde jeugdhulp, de jeugdbe
scherming en de jeugdreclassering
(gedwongen kader) en de toeteiding-
daar naar toe.
Programma 3: Werk, economie en
duurzaamheid
Versterking ondernemersklimaat door
uitvoering beleidsplan economie.
Vaststelling duurzaamheidsbeleid en
uitvoering maatregelen.
Minder instroom van uitkeringsgerech
tigden door strengere selectie en meer
uitstroom door nadruk op scholing en
werk.
Programma 4: Ruimtelijke
ontwikkeling
Opstellen van een strategische visie
voor het middengebied Zuidplaspolder.
Welstandsbeleid aanpassen met als
uitgangspunt welstandsvrij bouwen
tenzij.
Herijking van de vastgoedportefeuille.
Programma 5: Leefomgeving
Opstellen van een integrale visie op het
beheer van de openbare ruimte.
Meldingen openbare ruimte beter
inrichten door snellere terugkoppeling
naar melder.
Bebordingssituatie verbeteren.
Programma 6: Algemene
Dekkingsmiddelen
Een sluitende meerjarenbegroting
2015-2018.
Een beperkte stijging van de woonlas
ten van 768,50 naar 780,50 (1,56%).
Verlaging salariskosten met 2,5
miljoen en bedrijfsvoeringskosten met
1,1 miljoen voor een totaalbedrag
van 3,6 miljoen over de periode
2013-2015.
Inwoners leiden het liefst hun eigen
leven. Soms lukt dat (even) niet. Deze
inwoners kunnen terecht bij het sociaal
team van de gemeente Zuidpias.
In het sociaal team zitten verschillende
zorg/dienstverleners. Samen met de
inwoner kijkt het sociaal teamlid wat er
aan de hand is en maakt hij een plan. Dit
plan is erop gericht dat mensen naar
vermogen zelfredzaam zijn en kunnen
participeren. Bij de ondersteuning bekijkt
het sociaal team daarom altijd hoe de
eigen kracht en die van het netwerk
Het sociaal domein verandert.
Gemeenten krijgen er nieuwe taken bij
met de transities in de Jeugdzorg, AWBZ
en de Participatiewet. Maar wellicht
nog belangrijker: de kijk op het sociaal
domein is veranderd. Inwoners zijn
zelfredzaam. verantwoordelijk en doen
mee (participeren) in een betrokken
samenleving.
De gemeente staat voor uitdagende
maatschappelijke vraagstukken:
Het stimuleren van sociale samenhang
en betrokkenheid;
Het bieden van ondersteuning aan
inwoners die uitgaat van het in de eigen
kracht zetten van mensen, daarbij
gesteund door het sociaal netwerk;
Het maatschappelijk voorzieningenni
veau op peil houden, zodat inwoners
kunnen worden versterkt. Soms is meer
ondersteuning nodig en kan het sociaal
teamlid kiezen voor een algemene
voorziening of individuele voorziening.
Het sociaal team verzorgt de toegang
tot de individuele voorzieningen jeugd en
de nieuwe voorzieningen Wmo.
Vanaf 1 januari 2015 werkt de gemeente
Zuidpias met twee sociale teams:
Sociaal team Nieuwerkerk aan den
IJssel
Sociaal team Moerkapelle, Moordrecht
en Zevenhuizen
zich kunnen ontwikkelen op sociaal,
cultureel en sportief gebied;
Het creëren van een gunstig opgroei-
klimaat voor alle kinderen en gezinnen,
door de inzet op preventie (vroeg voor
komen van problemen), ontzorgen
(wat kun je zelf?), hulp op maat, de 'één
gezin, één plan. één regisseur'- aanpak
en minder bureaucratie.
Om effectieve oplossingen en uiteindelijk
ook maatwerk te kunnen bieden, zijn
verbindingen nodig. Het college wil in dit
proces samen optrekken met inwoners
en maatschappelijke organisaties.
Gezien de omvang en complexiteit van
de transities en transformatie zoekt het
college nadrukkelijk de samenwerking
met de gemeenteraad.