JCHOONHOVENSCHE COURANT
WEEKBLAD
te-
VOOR DE KRIMPENER-, ALBlMSSER- EN LOPIKERWAARD.
1869.
N°. 8.
i
I
I
J
ooten, te Schoonhoven.
de eerste vijftien
rstrekt de nieuwe
PRIJS DE1ER WURMT
Voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,60.
Franco per port 0,76.
ZONDAG 22 AUGÜSTI S.
(Bij deze Courant behóórt een Bijvoegsel.)
S. iW. N. IM ROOTER TE SCHOONHOVEN,
Uilymtn.
jo. a.:
eet aten spoorweg hier
i—Haarlem, nn ruim
rijk aan spoorwegen
steden zullen binnen
twrweg aan het Euro-
iden zijn. 'r-
an andere,
i geep mi*.,
f hoofdlijr"
angent
de Heereo Mr. J. van
Doitmoud, Gz., te Kaats-
iele Vaderiandscbe
i.
>f circa 150 Afleve-
Plateo en circa
vurei.
Kncgclopadie ver-
i eene Aflevering,
inten.
llen druks, elk van
lommen, met eene
ter gedrukt; eene
de noodige hout- 4
Koningrijk der
en,
I, vervaardigd naar
aH van het Minis*
ezicht van E. Oli-
amp, in 6 bladen,
worden bijgewerkt,
bovengemeld getal
Brd.
Ie proefbladen van
oekh. S. W. N.
onhoven en verder
aren in Nederland
(89)
brengei
weg mc
Zoo
legd in een
en bierbrouwei
in den Elzt»
steenkolen-
vorden verf
minder kos
5 voor die za
ijk kunnen
van weg o.
tan men opmaken, dat vobr den 1
{en op verre na niet die sommen I
die men voor de Staatsspoorwegen
b cijfers toonen aan, dat onder I
BUURTSPOORWEGEN.
Het Comité van den geconcessioneerden
Buurtspoorweg Langstraat-Tilburg heeft
ons een Ontwerp tot den aanleg dier belang
rijke lijn toegezonden, overwaardig om daarop
Reeds vroeger hebben wij van dien Buurt
spoorweg met een enkel woord melding ge
maakt en wy onderdrukten toen tijdelijk de
neiging om daarvan veel te zeggen. Nu wil-
er ons opzettelijk bij bepalen, hopende
l.. j-j jen aaiJeg
deren.
Niemand zal het tegenspreken, dat bijna
dagelijks in onze bmgeving door hen, die in
vooruitgang en verbetering belangstellen, den
wensch geuit wordt, dat eerlang ook deze stre
ken, tot heden ffstiefmoederlijk” bedeeld met
of geheel uitgesloten van het bestaande spoor
wegnet, zich in het genot van dat middel van
vervoer zullen mogen verheugen.
wordt het evenwel bedacht, dat die wensch
vervulling zal kunnen erlangen, indien daar
toe door vereende samenwerking krachtige
pogingen worden aangewend. In het daartoe
xuov. nvuufi. ,Deest geschikte gedeelte van Noordbrabant
<50 K 10,—Over- heeft men getoond iets goeds in eigen boezem
iche 9,— a /9,70. te willen kweeken. Reeds zijn bij ministe-
768, ƒ270,1 rieele beschikking van den 8en April jl. de
"rsche voorwaarden der concessie medegedeeld voor
den buurtspoorweg van Tilburg, langs
Goirke, Loonopzand, Kaatsheuvel, Sprang
w en Bewyen-Wa^lwijk naar Drongelen. Het
JaS?e iva? h V komt daar nu nóg maar aan op den aanleg en
to 10| “lOJ per de exploitatie. - Die te bevorderen is ook van
niet weinig belang voor de bewoners dezer
streken." Maar [waarom? zal men misschien
Verst' vragen> Voornamelijk omdat, bijgewenschte
uitkomsten met de nu geconcessioneerde lijn
een uitmuntend plan van aansluiting bestaat
van Drongelen dbor het lénd van Altena naar
Gorinchem, verder door de Alblasserwaard
naar Nieu wpoort en Schoonhoven, en eindelijk,
langs eenen voor de Krimpener- en Lopiker-
waard meest doe) matigen weg, naar Gouda.
Bij dat plan heeft men in het oog gehouden
jjoo recht mngelijk qn toch ten ge
rieve vap een aantal welvarende dorpen te
iegaen.V -
Daaróm richten wij gaarne een aanbevelend
en opwekkend woord tot de lezers van dit
weekblad, térwijl wij hqn ook met eenige ge-
?ichtspunten, voorkomende in bovengenoemd
ontwerp voor de lijn LangstraatTilburg
willen bekend maken.
comité beïtaat uit d
flensden, te Besoyen, P. van Dcf
heuvel, 3. Loeff, te Gravemoer en W C. van Heus
den te 's Hertogenbocch.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
Van 1 tot 5 regels0,50.
Iedere regel meer .f- 0,10.
Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco.
zulke voorwaarden Buurtspoorwegen rijn aangelegd,
die een derde, zelfs de helft, minder per kilometer
gekost hebben dan de bedoelde hoofahjnen.
Het nut door de lijn aan de streek.gebracht, moet
door hare huishoudelijke inrichting, door eensArü-
lendheid der bewonen, en door hun vertrouwen en
\hun belang in de lijn worden bevorderd. X.
Een der oorzaken van de mindere uitgave voor
een Buurtspoorweg bestaat ook in de zuinigheid
van beheer. In 't algemeen is de lengte van den
weg niet van dien aard, dat een talrijk personeel
wordt vereikcht. Dit personeel is niet alleen onder
onmiddellijk en gestadig toezicht van het bestuur,
maar ook voor een groot deel van hen, die een bij
zonder belang hebben in den voorspoed en het goed
beheer der lijn.
Onder de vele voordeelen van een Buurtspoorweg
voor den handel mag opgegeven
deren van eenigen omvang op elk
kunnen worden gelost e_
den oatvaagar of afzender het gi
Daardoor kan de g
stations veel verf
afzender of ontvanger
spaard worden.
Is eene fabriek in de «- oo—,
met geringe kosten wordt een bulpspoor aangelegd
en het goed in en uit de werkplaats gebracht. ïn
één woord: op de eenvoudigste meeat praktische
itatie te regelen, ten einde een solide
olaatsêlijke gesteldheid en behc
‘keer aan te
Buurtspoor-
-en Buurtspoorweg
worden, dat goe-
?ang op elk punt van de lijn
en geladen, waar zulks voor
üiüiit gcmakkehjkst kan
reenvoudigd en kunnen voor den
oger aanmerkelijke kosten ge-
de nabijheid der lijn gelegen,—
wordt een bulpspoor aangelegd
werkplaats gebracht. In
één woord; op de eenvoudigste meeat praktische
wijze de exploitatie te regelen, ten einde een Solide
maar geheel naar plaatselijke gesteldheid en behoef
ten ingerichte verbetering in het verkeer aan te
L bh dat is het doel, waaraan een Buurt spoor-
loet beantwoorden.
werden er in Schotland spoorwegen aange-
streek ten nutte van papierfabrikanten
___jwers; in Frankrijk vonamen de eerste
Elzasin Duitschland voor het vervoer van
Jan; men vindt er van 60 a 70 kilometers,
maar ook vele, ja'de meeste, van veel minder lengte,
meest van ongeveer 20 kilometers, gelijk aan de
door ons voorgestelde lijn Langstraat—Tilburg.
Alle dienen tot bevordering van een trafiek aan
.de streek eigen, en, op huishoudelijke wijze aange
legd wierpen zij dan ook reeds na korten tijd aan
merkelijke winsten af.”
Tot zoover over het ontwerp. Alleen zij
nog aangemerkt, dat daaraan een Plan van
negotiate is toegevoegd, waaruit wij het vol
gende nog overnemen
»Het kapitaal is bepaald op 700,000 gulden, dat
met zooveel vermeerderd moet worden als de regee-
ring, na de gedane opmerkingen, voor den aanleg
van verdedigiugswerxen zal vaststellen.
De gandeelen zullen zijn van honderd gulden aan
toonder of bij verkiezing op naam, zij worden uit-
gegeve'n in stukken van 100 500 en 1000 gulden.
De stortingen geschieden tegen recepissen in tien
termijnen, minstens één maand na elkander, te re
kenen van den dag der aanvaarding der concesrie,
-telkens 107o van het ingeschreven kapitaal.
De interesten van vervroegde stortingen bedra
gen 4°/0, van die op tijd 3°/o, ingahnde met den dag,
waarop zij zijn gedaan tot aaft de exploitatie van
den weg.
Zoodra voor een voldoend Bedrag aandeel zal ge
nomen zijn,wordt door de eerste inschrijvers, als
oprichters, eene maatschappij gevestigd, onder den
naam van
Langstraatsche Buurtspoorweg-Maatschappij
aan welke maatschappij concessionaris»» hunne
concessie overdragen.
In dat ontwerp lezen «ij
Sedert dn opening van d“* -
te lande, de lijn Amsterd
30 jaar geleden, is 'ons la
geworden. De voornaams
korten tqd door den Staats
peesche spoorwegnet verbanden zijn. Tegenover
die bevoorrechte plaatsen staan andere, voor wier
handel en nijverheid het rah geen mindert belang
is, in verbinding met eene fp noofdlijnen te staan,
plaa tsen die door het thans Bangenomen stelsel vau
Staatslijncn worden uitgesloten en in de uitbreiding
van hunnen handel gevoelig worden benadeeld.
Er moge dakr in de eerst» jaren al geen achter
uitgang worden waargenomen, de snelle ontwik
keling van handel en nijverheid, die van den aanleg
van spoorwegen het cevol| is, merkt men er even
min op, want alleen daar, waar het vervoer gemak
kelijk, goedkoop en vlug kan plaats hebben, zal de
bedrijvigheid toenemep, zuljfin iiandel en nijverheid
ontwikkelen en bloeien. - y-
Het is echter voor den Staat niet mogelijk alle gcschiedei
deelen des lands met spoorwegen te begunstigen. _®_8_jtlon
De niet begunstigde stréken moeten zich zelven
helpen doorliet aanlagen van Buurt- of Gemeente-
Spoorwegen.
Dezelfde redenen en belangen, die den staat dre
ven om zich door spoorwegen met andere landen te
verbinden en door net land hoofdlijnen( aan te leg
gen, diezelfde redenen en belangen drijven de pro
vinciën? de gemeenten en de particuliere nijverheid
om door den aanleg vs.n Buurtspoorwegen, ïn verbin
ding met de hoofdlijnen, dat nut te trekken, waar
door hot groote belang van landstreken en gemeen
ten, bloeiende door handel, nijverheid en akker
bouw het best kau worden bevorderd. Hier is
het zllelpt u zelven” geheel van toepassing.”
Betreffende de vraag, wat men door een
Buurtspoorweg bedoeltlezen wij:
rEcn Buurtspoorweg(chemin de fer vicinal of se
condaire spoorweg) is(eenig verschil in het tech
nisch gedeelte, sterkere hellingen, krompiingen van
minder straal, enz. enz. uitgezonderd), een evenso
lide ijzeren weg als er door de exploitatie derstaats-
lijnen genoeg bekend zijn en waarop de trekkracht
even als dénrdoor stoom wordt uitgeoefend, doch
waarop de dienst zoo min kostbaar, zoo huishoude
lijk en gemakkelijk mogehjk ten nerieve van reizi
gers en voor het vervoer van goederen is ingericht,
als dat overeenkomstig de landstreek geschieden
kan. Bij vele Buurtspoorwegen viffdt men het smal
spoor toegepast. Moge dit al tot bezuiniging van
aftulegf’leiden, voor ons doel is dit stélsel niet ge
schikt; men moet naar en uit de bedoelde streek
langs andere lijnen direct kunnen doorvoeren, of
men verliest tijd, geld én goed door overladen.
Dewijl Buurhpoorweg'n hoofdzakelijk worden
aangelegd met het doel om de inwoners eener land
streek te bevoordeelen en niet een noodzakelijk vér-
eischte zijn ter bevordering van ’s lands belangen,
mag men wederkeerig opden afstand bij minnelijke
ècbikkiog vÈmlienoodigde gronden rekenen, terwijl
insgelijks minder uitgaven worden vereischt voor
stations en gebotfwen van minder kostbaren en
grootsêhen bouw, en voorts voor die zaken welke
met minder kosten in praktijk kunnen worden ge
bracht zonder aan soliditeit van weg of materieel
schade te doen.
Uit dif alles kan men opmaken, dat vobr den
aanleg dezer wege-
vereischt worden, die
behoeft en globale
eder
tpiii
IRWE. P.uke
11.30 f 13,—,
M f 10,70 4 f 11.70,
fomer-Tarwe f 9,50 A
Zeeuwsche en Vlaam-
lere dito en Overmaas-
re dito ƒ7,20 V 8,-.
6,30, Gestort
mer f 6,60 f 7,20,
meest doe) matigen weg, naar Gouda,
plan heeft men in het oog gehouden
mpgelijk qn toch ten ge-
itaï w
STER.
Goe;boter per N.M
as van 20 tot 30 C., ook de aandachfonzer lezers te vestigen.
ï,-r-, Hennep/19,—
Kaasmarkt alhier wa--
welke naar wicht en
golden, met vlug-
i
1,30 a 1,36, Wei- lenwif
.1t> j daardóor iets bil te dragen om
iraskalveren^ VS exploitatie te helpen bevordf
l of Lammeren179. -
uRunderen le aual. dagelijks in
reren le ciual. 80 C.
farkens op den 9den
jer en meerdere vraag of geheel l
l, zoodaWooral de 2de wegnet, zich in het genot van dat mid<
1 per Ned.^
-ep als volgtlé qual,
jqual./48,—
8 en 93/16 fusten,
i Ned.boter:
11,- f 11,75;
1/10,80. ROGGE.
,50h/:* -
Minder
«...e f 9,— ii /9,70,
bantsche f 268, ƒ270,
110, /212, alles
n nieuwe Zeeuws
ter markt, waarvoor
van 5,50 a 6,25,
3. hooger. Korte van
Lange vs“ r
10 _1
lito lOf a 10| per
WE van 10,50 tot
1,50 tot/’A
ran ƒ5,50 tot 6,—
/9,-. - DVIVEN-
f 10,—. AARD-
2,40 het mud.
5 per Ned. <B. Weibo-
r Ned. 'S. Eieren van
k».
TARWE ƒ9,75,
IE 8,—, 8,25