JCHOONHOVENSCHE COURANT WEEKBLAD te- VOOR DE KRIMPENER-, ALBlMSSER- EN LOPIKERWAARD. 1869. N°. 8. i I I J ooten, te Schoonhoven. de eerste vijftien rstrekt de nieuwe PRIJS DE1ER WURMT Voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,60. Franco per port 0,76. ZONDAG 22 AUGÜSTI S. (Bij deze Courant behóórt een Bijvoegsel.) S. iW. N. IM ROOTER TE SCHOONHOVEN, Uilymtn. jo. a.: eet aten spoorweg hier i—Haarlem, nn ruim rijk aan spoorwegen steden zullen binnen twrweg aan het Euro- iden zijn. 'r- an andere, i geep mi*., f hoofdlijr" angent de Heereo Mr. J. van Doitmoud, Gz., te Kaats- iele Vaderiandscbe i. >f circa 150 Afleve- Plateo en circa vurei. Kncgclopadie ver- i eene Aflevering, inten. llen druks, elk van lommen, met eene ter gedrukt; eene de noodige hout- 4 Koningrijk der en, I, vervaardigd naar aH van het Minis* ezicht van E. Oli- amp, in 6 bladen, worden bijgewerkt, bovengemeld getal Brd. Ie proefbladen van oekh. S. W. N. onhoven en verder aren in Nederland (89) brengei weg mc Zoo legd in een en bierbrouwei in den Elzt» steenkolen- vorden verf minder kos 5 voor die za ijk kunnen van weg o. tan men opmaken, dat vobr den 1 {en op verre na niet die sommen I die men voor de Staatsspoorwegen b cijfers toonen aan, dat onder I BUURTSPOORWEGEN. Het Comité van den geconcessioneerden Buurtspoorweg Langstraat-Tilburg heeft ons een Ontwerp tot den aanleg dier belang rijke lijn toegezonden, overwaardig om daarop Reeds vroeger hebben wij van dien Buurt spoorweg met een enkel woord melding ge maakt en wy onderdrukten toen tijdelijk de neiging om daarvan veel te zeggen. Nu wil- er ons opzettelijk bij bepalen, hopende l.. j-j jen aaiJeg deren. Niemand zal het tegenspreken, dat bijna dagelijks in onze bmgeving door hen, die in vooruitgang en verbetering belangstellen, den wensch geuit wordt, dat eerlang ook deze stre ken, tot heden ffstiefmoederlijk” bedeeld met of geheel uitgesloten van het bestaande spoor wegnet, zich in het genot van dat middel van vervoer zullen mogen verheugen. wordt het evenwel bedacht, dat die wensch vervulling zal kunnen erlangen, indien daar toe door vereende samenwerking krachtige pogingen worden aangewend. In het daartoe xuov. nvuufi. ,Deest geschikte gedeelte van Noordbrabant <50 K 10,—Over- heeft men getoond iets goeds in eigen boezem iche 9,— a /9,70. te willen kweeken. Reeds zijn bij ministe- 768, ƒ270,1 rieele beschikking van den 8en April jl. de "rsche voorwaarden der concessie medegedeeld voor den buurtspoorweg van Tilburg, langs Goirke, Loonopzand, Kaatsheuvel, Sprang w en Bewyen-Wa^lwijk naar Drongelen. Het JaS?e iva? h V komt daar nu nóg maar aan op den aanleg en to 10| “lOJ per de exploitatie. - Die te bevorderen is ook van niet weinig belang voor de bewoners dezer streken." Maar [waarom? zal men misschien Verst' vragen> Voornamelijk omdat, bijgewenschte uitkomsten met de nu geconcessioneerde lijn een uitmuntend plan van aansluiting bestaat van Drongelen dbor het lénd van Altena naar Gorinchem, verder door de Alblasserwaard naar Nieu wpoort en Schoonhoven, en eindelijk, langs eenen voor de Krimpener- en Lopiker- waard meest doe) matigen weg, naar Gouda. Bij dat plan heeft men in het oog gehouden jjoo recht mngelijk qn toch ten ge rieve vap een aantal welvarende dorpen te iegaen.V - Daaróm richten wij gaarne een aanbevelend en opwekkend woord tot de lezers van dit weekblad, térwijl wij hqn ook met eenige ge- ?ichtspunten, voorkomende in bovengenoemd ontwerp voor de lijn LangstraatTilburg willen bekend maken. comité beïtaat uit d flensden, te Besoyen, P. van Dcf heuvel, 3. Loeff, te Gravemoer en W C. van Heus den te 's Hertogenbocch. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 1 tot 5 regels0,50. Iedere regel meer .f- 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco. zulke voorwaarden Buurtspoorwegen rijn aangelegd, die een derde, zelfs de helft, minder per kilometer gekost hebben dan de bedoelde hoofahjnen. Het nut door de lijn aan de streek.gebracht, moet door hare huishoudelijke inrichting, door eensArü- lendheid der bewonen, en door hun vertrouwen en \hun belang in de lijn worden bevorderd. X. Een der oorzaken van de mindere uitgave voor een Buurtspoorweg bestaat ook in de zuinigheid van beheer. In 't algemeen is de lengte van den weg niet van dien aard, dat een talrijk personeel wordt vereikcht. Dit personeel is niet alleen onder onmiddellijk en gestadig toezicht van het bestuur, maar ook voor een groot deel van hen, die een bij zonder belang hebben in den voorspoed en het goed beheer der lijn. Onder de vele voordeelen van een Buurtspoorweg voor den handel mag opgegeven deren van eenigen omvang op elk kunnen worden gelost e_ den oatvaagar of afzender het gi Daardoor kan de g stations veel verf afzender of ontvanger spaard worden. Is eene fabriek in de «- oo—, met geringe kosten wordt een bulpspoor aangelegd en het goed in en uit de werkplaats gebracht. ïn één woord: op de eenvoudigste meeat praktische itatie te regelen, ten einde een solide olaatsêlijke gesteldheid en behc ‘keer aan te Buurtspoor- -en Buurtspoorweg worden, dat goe- ?ang op elk punt van de lijn en geladen, waar zulks voor üiüiit gcmakkehjkst kan reenvoudigd en kunnen voor den oger aanmerkelijke kosten ge- de nabijheid der lijn gelegen,— wordt een bulpspoor aangelegd werkplaats gebracht. In één woord; op de eenvoudigste meeat praktische wijze de exploitatie te regelen, ten einde een Solide maar geheel naar plaatselijke gesteldheid en behoef ten ingerichte verbetering in het verkeer aan te L bh dat is het doel, waaraan een Buurt spoor- loet beantwoorden. werden er in Schotland spoorwegen aange- streek ten nutte van papierfabrikanten ___jwers; in Frankrijk vonamen de eerste Elzasin Duitschland voor het vervoer van Jan; men vindt er van 60 a 70 kilometers, maar ook vele, ja'de meeste, van veel minder lengte, meest van ongeveer 20 kilometers, gelijk aan de door ons voorgestelde lijn Langstraat—Tilburg. Alle dienen tot bevordering van een trafiek aan .de streek eigen, en, op huishoudelijke wijze aange legd wierpen zij dan ook reeds na korten tijd aan merkelijke winsten af.” Tot zoover over het ontwerp. Alleen zij nog aangemerkt, dat daaraan een Plan van negotiate is toegevoegd, waaruit wij het vol gende nog overnemen »Het kapitaal is bepaald op 700,000 gulden, dat met zooveel vermeerderd moet worden als de regee- ring, na de gedane opmerkingen, voor den aanleg van verdedigiugswerxen zal vaststellen. De gandeelen zullen zijn van honderd gulden aan toonder of bij verkiezing op naam, zij worden uit- gegeve'n in stukken van 100 500 en 1000 gulden. De stortingen geschieden tegen recepissen in tien termijnen, minstens één maand na elkander, te re kenen van den dag der aanvaarding der concesrie, -telkens 107o van het ingeschreven kapitaal. De interesten van vervroegde stortingen bedra gen 4°/0, van die op tijd 3°/o, ingahnde met den dag, waarop zij zijn gedaan tot aaft de exploitatie van den weg. Zoodra voor een voldoend Bedrag aandeel zal ge nomen zijn,wordt door de eerste inschrijvers, als oprichters, eene maatschappij gevestigd, onder den naam van Langstraatsche Buurtspoorweg-Maatschappij aan welke maatschappij concessionaris»» hunne concessie overdragen. In dat ontwerp lezen «ij Sedert dn opening van d“* - te lande, de lijn Amsterd 30 jaar geleden, is 'ons la geworden. De voornaams korten tqd door den Staats peesche spoorwegnet verbanden zijn. Tegenover die bevoorrechte plaatsen staan andere, voor wier handel en nijverheid het rah geen mindert belang is, in verbinding met eene fp noofdlijnen te staan, plaa tsen die door het thans Bangenomen stelsel vau Staatslijncn worden uitgesloten en in de uitbreiding van hunnen handel gevoelig worden benadeeld. Er moge dakr in de eerst» jaren al geen achter uitgang worden waargenomen, de snelle ontwik keling van handel en nijverheid, die van den aanleg van spoorwegen het cevol| is, merkt men er even min op, want alleen daar, waar het vervoer gemak kelijk, goedkoop en vlug kan plaats hebben, zal de bedrijvigheid toenemep, zuljfin iiandel en nijverheid ontwikkelen en bloeien. - y- Het is echter voor den Staat niet mogelijk alle gcschiedei deelen des lands met spoorwegen te begunstigen. _®_8_jtlon De niet begunstigde stréken moeten zich zelven helpen doorliet aanlagen van Buurt- of Gemeente- Spoorwegen. Dezelfde redenen en belangen, die den staat dre ven om zich door spoorwegen met andere landen te verbinden en door net land hoofdlijnen( aan te leg gen, diezelfde redenen en belangen drijven de pro vinciën? de gemeenten en de particuliere nijverheid om door den aanleg vs.n Buurtspoorwegen, ïn verbin ding met de hoofdlijnen, dat nut te trekken, waar door hot groote belang van landstreken en gemeen ten, bloeiende door handel, nijverheid en akker bouw het best kau worden bevorderd. Hier is het zllelpt u zelven” geheel van toepassing.” Betreffende de vraag, wat men door een Buurtspoorweg bedoeltlezen wij: rEcn Buurtspoorweg(chemin de fer vicinal of se condaire spoorweg) is(eenig verschil in het tech nisch gedeelte, sterkere hellingen, krompiingen van minder straal, enz. enz. uitgezonderd), een evenso lide ijzeren weg als er door de exploitatie derstaats- lijnen genoeg bekend zijn en waarop de trekkracht even als dénrdoor stoom wordt uitgeoefend, doch waarop de dienst zoo min kostbaar, zoo huishoude lijk en gemakkelijk mogehjk ten nerieve van reizi gers en voor het vervoer van goederen is ingericht, als dat overeenkomstig de landstreek geschieden kan. Bij vele Buurtspoorwegen viffdt men het smal spoor toegepast. Moge dit al tot bezuiniging van aftulegf’leiden, voor ons doel is dit stélsel niet ge schikt; men moet naar en uit de bedoelde streek langs andere lijnen direct kunnen doorvoeren, of men verliest tijd, geld én goed door overladen. Dewijl Buurhpoorweg'n hoofdzakelijk worden aangelegd met het doel om de inwoners eener land streek te bevoordeelen en niet een noodzakelijk vér- eischte zijn ter bevordering van ’s lands belangen, mag men wederkeerig opden afstand bij minnelijke ècbikkiog vÈmlienoodigde gronden rekenen, terwijl insgelijks minder uitgaven worden vereischt voor stations en gebotfwen van minder kostbaren en grootsêhen bouw, en voorts voor die zaken welke met minder kosten in praktijk kunnen worden ge bracht zonder aan soliditeit van weg of materieel schade te doen. Uit dif alles kan men opmaken, dat vobr den aanleg dezer wege- vereischt worden, die behoeft en globale eder tpiii IRWE. P.uke 11.30 f 13,—, M f 10,70 4 f 11.70, fomer-Tarwe f 9,50 A Zeeuwsche en Vlaam- lere dito en Overmaas- re dito ƒ7,20 V 8,-. 6,30, Gestort mer f 6,60 f 7,20, meest doe) matigen weg, naar Gouda, plan heeft men in het oog gehouden mpgelijk qn toch ten ge- itaï w STER. Goe;boter per N.M as van 20 tot 30 C., ook de aandachfonzer lezers te vestigen. ï,-r-, Hennep/19,— Kaasmarkt alhier wa-- welke naar wicht en golden, met vlug- i 1,30 a 1,36, Wei- lenwif .1t> j daardóor iets bil te dragen om iraskalveren^ VS exploitatie te helpen bevordf l of Lammeren179. - uRunderen le aual. dagelijks in reren le ciual. 80 C. farkens op den 9den jer en meerdere vraag of geheel l l, zoodaWooral de 2de wegnet, zich in het genot van dat mid< 1 per Ned.^ -ep als volgtlé qual, jqual./48,— 8 en 93/16 fusten, i Ned.boter: 11,- f 11,75; 1/10,80. ROGGE. ,50h/:* - Minder «...e f 9,— ii /9,70, bantsche f 268, ƒ270, 110, /212, alles n nieuwe Zeeuws ter markt, waarvoor van 5,50 a 6,25, 3. hooger. Korte van Lange vs“ r 10 _1 lito lOf a 10| per WE van 10,50 tot 1,50 tot/’A ran ƒ5,50 tot 6,— /9,-. - DVIVEN- f 10,—. AARD- 2,40 het mud. 5 per Ned. <B. Weibo- r Ned. 'S. Eieren van k». TARWE ƒ9,75, IE 8,—, 8,25

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1869 | | pagina 1