SCHOONHOVENSGHE COURANT WEEKBLAD ZONDAG 2S NOVEMBER. f.22. 1869. VOOR DE KRIMPENER-, ALBLASSER- EN LOP1KERWAARD. a I BINNENLAND. BUITENLAND. O w. De i deken. »en. leken. sluitiu S. W. N. van NOOTEN te Schoonhoven, Uitgevers. mat. et Wad. uterieUkje. luiptfok. rsen. extract. HIJS DEZER COURANT Voor Schoonhoven per drie maanden f 0,60. Franco per poat0,75. ife: i ze whe wanten. kousen. de. ÏÏJoiade. Ld. PRUt OER MVERTENTKN Van 1 tot 5 regel» <1,50. Iedere regel meer- 0,10. Groote letters naar plaatsruimte, inzending franco. mhaaaap. lad. kje.. ligt t. ff» 5, cand., ik, naar ira* te Br il. Calkoen loot e.a.,— kar BeeMer- naar Steen- ikendam: J. i.- C. L. D. voor Hage- iaat Ulit: ieec.au D. k FiW» A. voor Sche- voor Ha- oor Koeken- io, voor Binnen, iterwoWu Blokland. ena redenen deuterda*, fifte der lo- roon, op den en, genumm. I Nor. 1869 -Dec. I V V 1869, mede i alsdan nog prijzen, en hieromtrent NOOTEN. kjes. met blad. enh. met mee. ilveren stop. ud. met blad, lad. ir. fpotje. «e* e- kaarsen, ssaire. naainaalden lader. in riemen. SCHOONHOVEN, 27 November. De .pogingen, om gedurende den winter ook te dezer stede eenige volksvoordrachten te .houden, worden aanvankelijk met goed gevolg bek-tóond.' Het doet ons genoegen te kunnen mededeelen, dat reeds vier geachte ingezetenen hunne medewerking in deze zaak hebben toe gezegd. Spoedig hopen wij daarop nader terug te komen. De gemeenteraad van itOTTERDAM heelt in zijne zitting van Donderdag besloten, dat een brug over de Hafts voor gewoon verkeer zal worden gemaaktafzonderlijk en niet ver bonden aan de spoorwegbrug. Zij zal op hoo stenh 10 el ten óósten van de spoorwegbrug wor den gelegd. Van het recht om voetpaden langs de spoorwegbrug te leggen, heeft de raad be sloten af te zien. de halve manen 1 en 2 begraven zijn, te doen ontgraven en naar Nederland te vervoeren, zoo- dra de verkoop der citadel definitief tot stand zal gekomen zijn. De minister van oorlog heeft zich bereid be toond aan dit verzoek gevolg te geven. a Uit Nieuw-York wordt het volgende aan het D. v. N. 'geschreven //Eene vreeselijke ramp heeft dezer dagen Amerika getroffen. In het verre westenwaar nog altijd reusachtige prairieën met duizenden buffels zijn bevolkt, is, 't zij door toéval’t zij door kwaadwilligheid er bestaat vermoeden, dat de Indianen in hunne wanhopige wraak zucht de aanleggers zouden zyn een ontzet tende brand uitgebarsten, die dagen en weken aan hield, en de prairie in een vlammenzee herschiep. Het geloei, het gehuil der buffels, paarden en andere dieren was onuitstaanbaar. Snel als de wervelwind stormden ze voortdoch te vergeel de vlam was sneller dan zij. Nauw hadden een rivier bereiktnauw hadden zij zich daarin .geworpen, of de orkaan, die inmiddels, .a^es buigend en vernielendwas opgestoken, joeg de vlam ook over dit beletsel heen. Geene redding was mogeliik. Geweldiger dan de banjir hield het vuur alléfwege aan; huizen, bosschaadjes bosschen .alles werd vernield. Het gedierte kwam jammerlijk in de vlammen om. Hoog sloegen de vuurkolommen tqn hemel, maar boo ger nog steeg het gehuil en gebrul. vHet ergste van alles was, dat de dorpen der Indianen en kolonisten inede een prooi der vlammen werden. Ofschoon velen dezer laat stee zich wisten te redden, is toch ook een aan tal jammerlijk omgekomen. Nog altijd woedt de brand voort, ofschoon men de hoop koestert, dezen eindelijk ie beperken. De schade is ont zettend, doch voor ’s hands nog niet te bere kenen; men vermoedt, dat de rijke stapelplaat sen der kolonisten allen in rook zijn opgegaan. Het aantal menschenlevens, dat bij deze ramp is verloren gegaan, kan nog niet met zekerheid worden begroot. Mag ik mijne berichtgevers gelooven, dan zou déze brand de vreeselijke schetsen van Cooper en Aimard verduisteren!” seldorf twee treinen mét elkander in botsing gekomen. Vele reiziger» zjjn uit den trein ge sprongen, waardoor enkelen zijn gedood en velen zwaar gewond geworden. De aardbevingen in Groot-Gerau in Prui sen houden nog steeds aau. Van 1217 Nov. namen de schokken toe* In den nacht van 14 op 15 Nov. werden in 14^ uur zeven stooten; vergezeld van onderaardsch gedonder, waarge nomen. Verscheidene ihwoners lijden aan ze nuwziekte. De naderende völle maan werd met angst te geinoet gezien j gelukkig is het geble ken, dat die vrees ongegrond was. Intusschen beginnen de huizen wrak te worden. Nabij Dusseldorf heeft Zaterdag 20 Nov. een onheil plaats gehad, dat nauwelijks te be schrijven is. Door het aanvaren van een schip, dat in volle vaart stroomafwaarts kwam, tegen de houten stelling van de aldaar in aanbouw zijnde spoorwegbrugis deze stelling verbroken en met zestig man in den stroom gestort; veer tig arbeiders zijn jammerlijk verdronken, als mede _vgf J»au die Qp^et schip waren. Wel is er aan die Drug eene stoomboot oin de schepen veilig door de brug te leiden, maar deze kwam te laat om het schip tegen te hou den. De schipper beproefde nog om het anker uit te werpendoch te laatwant daardoor keerde het schip, dat, door den stroom gedreven, dwars tegen de stelling aangeslagen werd. Opper-Silezië wordt sedert eenige dagen weder geteisterd door een bekenden vijand. In genoemde’provincie woedt op nieuw de vee- typhus; men hoopt, dat het aan de autoriteiten zal gelukken de vreeselijke plaag niet slechts te breidelen, maar haar weldra geheel uit te roeien. Prim blijft in de Spaansche Cortes vol harden dat er van de weigering van den her tog van Genua om de Spaansche kroon te aan vaarden niets aau is. Intusschen blijft de Times volhouden, dat de hertpg van Genua de be noeming niet aan zal nemen. Het reuzenwerk van de doorboring van den Mont Céms is eene groote schrede gevor derd. Voor zoover de spoorwegtunnel van de zijde van Italië afgewerkt moest worden, is zij voltooid. In den nacht van den Isten November heeft te Athene een brutale diefstal plaats ge had, en wel ten nadeele van de staatskas. Door het riool drongen de dieven tot de "schatkist door en ontvreemdden 150000 drachmen. De politie heeft de roevers aanstonds gevat en een groot deel der gelden teruggekregen30000 drachmen waren op het kerkhof begraven en nog verder 30000 in den Piraeus. De dieven heb ben 45 dagen aan de doorgraving van het ri ool gewerkt. Naar men verneemt is van wege het Ne- derlandsch gezantschap te Brussel bij den mi nister van oorlog aanvrage gedaanom de over blijfselen der op de zuidercitadel van Antwerpen gesneuvelde officieren en soldaten van het Ne- derlandsche legerwelke in Bastion N°. 4 in Rochefort, dei bekende schrijver van de vLanterne”, is te Parijs met 17.917 stemmen tot lid van het Wetgevend Lichaam gekozen. Als een staaltje van de snelheid der ge meenschap, welke tOsschen den keizer en de keizerin van Frankrijk gedurende het verblijf van deze laatste in Egypte onderhouden is, wordt medegedeelddat een Vrijdag jj. te 4 nre 2 min. van Port-Saïd verzonden telegram reeds te 5 ure 13 min. in het bezit des keizers te Compiègne was, ofschoon deze depêche over de kantoren van Port-Saïd, AleXandrië, Malta, Florence, Parijs en Compiègne moest loopen. Sinds eenige dngeu ziet men doof de stra ten van Parijs een locomotief voortrollen, waar van de wielen (eene Schotsche uitvinding) met'1 gutta-percha omspannen zijn en aldus het hor ten en stooten voorkomen. De locomotief trekt een der groote Versailles-omnibussen, welke vijf tig personen kunnen bevatten, door de drukste aqtw heart an-w—h gsüjii w- tuig, en is, volgens het verslag der ingenieurs, gemakkelijker te besturen dan paarden en zelf» minder gevaarlijk voor de voetgangers. De snelheid is die van eene gewone huurkoets, en de sporen, die het gevaarte, aelfs op drassigen grond achterlaat, ziju niet van beteekenis. Men maakt weder melding van een ern stig ongeluk, dat in de kolenmijnen van Be thune, departement Pas-de-Calais, heeft plaats gehad. Ten einde den voortgang te stuiten van een brandontstaan* in het houten stutwerk van een der gaanderijen, was men genoodzaakt tot het sluiten van den ingang der mijn over te gaan, tengevolge waarvan negentien personen, waaronder negen kinderen, door den rook zijn gestikt of in waterreservoirs den dood hebben gevonden. De ingenieur, op wiens (naar het evenwel schijnt, verkeerd uitgelegd) bevel de sluiting heeft plaats’ gehad en die zich vervol gens in de mijn begaf, om den staat van za ken op te nemen, behoort insgelijks onder de slachtoffers. De correspondent van de Revue Moderne die in Egypte is, verhaalt het volgende staaltje van Pruisischen trots. Op de stoomboot Feme, een der vier booten, die de khedive ter be schikking heeft gesteld van de genoodigde rei zigers om hen naar Opper-Egypte te voeren, bevonden zich de meeste Pruisen met den geleerden Lepsius aan *t hoofd. Deze wilden den Egyptischen scheepskapitein nopen de Prui sische vlag in top te hijschen. De Zweden, Noorwegers en Nederlanders hebben daartegen geprotesteerd en verklaarden dadelijk het schip te zullen verlaten, als aan dien dwazen eisch werd voldaan. Dit is dan ook niet geschied. De afstand van Nederland naar onze Oost-Indische bezittingen wordt doorde ope ning van het Suez-Kanaal van 8250 tot 2200 Duitsche mijlen gebracht, en is alzoo 1/l ge deelte verkort. -* Naar men verneemt zijn Zaterdag-mid- dag op den spoorweg Vierssen-Gladbach-Dus-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1869 | | pagina 1