SCHOONHOVENSGHE COURANT
WEEKBLAD
ZONDAG 2S NOVEMBER.
f.22.
1869.
VOOR DE KRIMPENER-, ALBLASSER- EN LOP1KERWAARD.
a
I
BINNENLAND.
BUITENLAND.
O
w.
De
i deken.
»en.
leken.
sluitiu
S. W. N. van NOOTEN te Schoonhoven,
Uitgevers.
mat.
et Wad.
uterieUkje.
luiptfok.
rsen.
extract.
HIJS DEZER COURANT
Voor Schoonhoven per drie maanden f 0,60.
Franco per poat0,75.
ife:
i ze
whe wanten.
kousen.
de.
ÏÏJoiade.
Ld.
PRUt OER MVERTENTKN
Van 1 tot 5 regel» <1,50.
Iedere regel meer- 0,10.
Groote letters naar plaatsruimte, inzending franco.
mhaaaap.
lad.
kje..
ligt t. ff»
5, cand.,
ik, naar
ira* te Br
il. Calkoen
loot e.a.,—
kar BeeMer-
naar Steen-
ikendam: J.
i.- C. L. D.
voor Hage-
iaat Ulit:
ieec.au D.
k FiW» A.
voor Sche-
voor Ha-
oor Koeken-
io, voor
Binnen,
iterwoWu
Blokland.
ena redenen
deuterda*,
fifte der lo-
roon, op den
en, genumm.
I Nor. 1869
-Dec.
I V V
1869, mede
i alsdan nog
prijzen, en
hieromtrent
NOOTEN.
kjes.
met blad.
enh. met mee.
ilveren stop.
ud.
met blad,
lad.
ir.
fpotje.
«e*
e- kaarsen,
ssaire.
naainaalden
lader.
in riemen.
SCHOONHOVEN, 27 November.
De .pogingen, om gedurende den winter
ook te dezer stede eenige volksvoordrachten te
.houden, worden aanvankelijk met goed gevolg
bek-tóond.' Het doet ons genoegen te kunnen
mededeelen, dat reeds vier geachte ingezetenen
hunne medewerking in deze zaak hebben toe
gezegd. Spoedig hopen wij daarop nader terug
te komen.
De gemeenteraad van itOTTERDAM heelt
in zijne zitting van Donderdag besloten, dat
een brug over de Hafts voor gewoon verkeer
zal worden gemaaktafzonderlijk en niet ver
bonden aan de spoorwegbrug. Zij zal op hoo
stenh 10 el ten óósten van de spoorwegbrug wor
den gelegd. Van het recht om voetpaden langs
de spoorwegbrug te leggen, heeft de raad be
sloten af te zien.
de halve manen 1 en 2 begraven zijn, te doen
ontgraven en naar Nederland te vervoeren, zoo-
dra de verkoop der citadel definitief tot stand
zal gekomen zijn.
De minister van oorlog heeft zich bereid be
toond aan dit verzoek gevolg te geven.
a
Uit Nieuw-York wordt het volgende aan
het D. v. N. 'geschreven
//Eene vreeselijke ramp heeft dezer dagen
Amerika getroffen. In het verre westenwaar
nog altijd reusachtige prairieën met duizenden
buffels zijn bevolkt, is, 't zij door toéval’t
zij door kwaadwilligheid er bestaat vermoeden,
dat de Indianen in hunne wanhopige wraak
zucht de aanleggers zouden zyn een ontzet
tende brand uitgebarsten, die dagen en weken aan
hield, en de prairie in een vlammenzee herschiep.
Het geloei, het gehuil der buffels, paarden en
andere dieren was onuitstaanbaar. Snel als de
wervelwind stormden ze voortdoch te vergeel
de vlam was sneller dan zij. Nauw hadden
een rivier bereiktnauw hadden zij zich daarin
.geworpen, of de orkaan, die inmiddels, .a^es
buigend en vernielendwas opgestoken, joeg de
vlam ook over dit beletsel heen. Geene redding
was mogeliik. Geweldiger dan de banjir hield
het vuur alléfwege aan; huizen, bosschaadjes
bosschen .alles werd vernield. Het gedierte
kwam jammerlijk in de vlammen om. Hoog
sloegen de vuurkolommen tqn hemel, maar boo
ger nog steeg het gehuil en gebrul.
vHet ergste van alles was, dat de dorpen
der Indianen en kolonisten inede een prooi der
vlammen werden. Ofschoon velen dezer laat
stee zich wisten te redden, is toch ook een aan
tal jammerlijk omgekomen. Nog altijd woedt
de brand voort, ofschoon men de hoop koestert,
dezen eindelijk ie beperken. De schade is ont
zettend, doch voor ’s hands nog niet te bere
kenen; men vermoedt, dat de rijke stapelplaat
sen der kolonisten allen in rook zijn opgegaan.
Het aantal menschenlevens, dat bij deze ramp
is verloren gegaan, kan nog niet met zekerheid
worden begroot. Mag ik mijne berichtgevers
gelooven, dan zou déze brand de vreeselijke
schetsen van Cooper en Aimard verduisteren!”
seldorf twee treinen mét elkander in botsing
gekomen. Vele reiziger» zjjn uit den trein ge
sprongen, waardoor enkelen zijn gedood en
velen zwaar gewond geworden.
De aardbevingen in Groot-Gerau in Prui
sen houden nog steeds aau. Van 1217 Nov.
namen de schokken toe* In den nacht van 14
op 15 Nov. werden in 14^ uur zeven stooten;
vergezeld van onderaardsch gedonder, waarge
nomen. Verscheidene ihwoners lijden aan ze
nuwziekte. De naderende völle maan werd met
angst te geinoet gezien j gelukkig is het geble
ken, dat die vrees ongegrond was. Intusschen
beginnen de huizen wrak te worden.
Nabij Dusseldorf heeft Zaterdag 20 Nov.
een onheil plaats gehad, dat nauwelijks te be
schrijven is. Door het aanvaren van een schip,
dat in volle vaart stroomafwaarts kwam, tegen
de houten stelling van de aldaar in aanbouw
zijnde spoorwegbrugis deze stelling verbroken
en met zestig man in den stroom gestort; veer
tig arbeiders zijn jammerlijk verdronken, als
mede _vgf J»au die Qp^et schip waren.
Wel is er aan die Drug eene stoomboot oin
de schepen veilig door de brug te leiden, maar
deze kwam te laat om het schip tegen te hou
den. De schipper beproefde nog om het anker
uit te werpendoch te laatwant daardoor
keerde het schip, dat, door den stroom gedreven,
dwars tegen de stelling aangeslagen werd.
Opper-Silezië wordt sedert eenige dagen
weder geteisterd door een bekenden vijand.
In genoemde’provincie woedt op nieuw de vee-
typhus; men hoopt, dat het aan de autoriteiten
zal gelukken de vreeselijke plaag niet slechts
te breidelen, maar haar weldra geheel uit te
roeien.
Prim blijft in de Spaansche Cortes vol
harden dat er van de weigering van den her
tog van Genua om de Spaansche kroon te aan
vaarden niets aau is. Intusschen blijft de Times
volhouden, dat de hertpg van Genua de be
noeming niet aan zal nemen.
Het reuzenwerk van de doorboring van
den Mont Céms is eene groote schrede gevor
derd. Voor zoover de spoorwegtunnel van de
zijde van Italië afgewerkt moest worden, is zij
voltooid.
In den nacht van den Isten November
heeft te Athene een brutale diefstal plaats ge
had, en wel ten nadeele van de staatskas. Door
het riool drongen de dieven tot de "schatkist
door en ontvreemdden 150000 drachmen. De
politie heeft de roevers aanstonds gevat en een
groot deel der gelden teruggekregen30000
drachmen waren op het kerkhof begraven en nog
verder 30000 in den Piraeus. De dieven heb
ben 45 dagen aan de doorgraving van het ri
ool gewerkt.
Naar men verneemt is van wege het Ne-
derlandsch gezantschap te Brussel bij den mi
nister van oorlog aanvrage gedaanom de over
blijfselen der op de zuidercitadel van Antwerpen
gesneuvelde officieren en soldaten van het Ne-
derlandsche legerwelke in Bastion N°. 4 in
Rochefort, dei bekende schrijver van de
vLanterne”, is te Parijs met 17.917 stemmen
tot lid van het Wetgevend Lichaam gekozen.
Als een staaltje van de snelheid der ge
meenschap, welke tOsschen den keizer en de
keizerin van Frankrijk gedurende het verblijf
van deze laatste in Egypte onderhouden is, wordt
medegedeelddat een Vrijdag jj. te 4 nre 2
min. van Port-Saïd verzonden telegram reeds
te 5 ure 13 min. in het bezit des keizers te
Compiègne was, ofschoon deze depêche over de
kantoren van Port-Saïd, AleXandrië, Malta,
Florence, Parijs en Compiègne moest loopen.
Sinds eenige dngeu ziet men doof de stra
ten van Parijs een locomotief voortrollen, waar
van de wielen (eene Schotsche uitvinding) met'1
gutta-percha omspannen zijn en aldus het hor
ten en stooten voorkomen. De locomotief trekt
een der groote Versailles-omnibussen, welke vijf
tig personen kunnen bevatten, door de drukste
aqtw heart an-w—h gsüjii w-
tuig, en is, volgens het verslag der ingenieurs,
gemakkelijker te besturen dan paarden en zelf»
minder gevaarlijk voor de voetgangers. De
snelheid is die van eene gewone huurkoets, en
de sporen, die het gevaarte, aelfs op drassigen
grond achterlaat, ziju niet van beteekenis.
Men maakt weder melding van een ern
stig ongeluk, dat in de kolenmijnen van Be
thune, departement Pas-de-Calais, heeft plaats
gehad. Ten einde den voortgang te stuiten van
een brandontstaan* in het houten stutwerk van
een der gaanderijen, was men genoodzaakt tot
het sluiten van den ingang der mijn over te
gaan, tengevolge waarvan negentien personen,
waaronder negen kinderen, door den rook zijn
gestikt of in waterreservoirs den dood hebben
gevonden. De ingenieur, op wiens (naar het
evenwel schijnt, verkeerd uitgelegd) bevel de
sluiting heeft plaats’ gehad en die zich vervol
gens in de mijn begaf, om den staat van za
ken op te nemen, behoort insgelijks onder de
slachtoffers.
De correspondent van de Revue Moderne
die in Egypte is, verhaalt het volgende staaltje
van Pruisischen trots. Op de stoomboot Feme,
een der vier booten, die de khedive ter be
schikking heeft gesteld van de genoodigde rei
zigers om hen naar Opper-Egypte te voeren,
bevonden zich de meeste Pruisen met den
geleerden Lepsius aan *t hoofd. Deze wilden
den Egyptischen scheepskapitein nopen de Prui
sische vlag in top te hijschen. De Zweden,
Noorwegers en Nederlanders hebben daartegen
geprotesteerd en verklaarden dadelijk het schip
te zullen verlaten, als aan dien dwazen eisch
werd voldaan. Dit is dan ook niet geschied.
De afstand van Nederland naar onze
Oost-Indische bezittingen wordt doorde ope
ning van het Suez-Kanaal van 8250 tot 2200
Duitsche mijlen gebracht, en is alzoo 1/l ge
deelte verkort.
-* Naar men verneemt zijn Zaterdag-mid-
dag op den spoorweg Vierssen-Gladbach-Dus-