I 1873. ZONDA& 30 IAART. r 196. p‘ WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-. ALBLASgER- EN LOPIKERWAARD EN OMSTREKEN. Over Leerdwang. S. W. N. VAN NOOTEN, »W. »«’V» 06’/,. 580 160 7, BU1TENLAND. OVERZICHT. iJlMrt. SI SCIOONHOVENSCHE C0IR1NT 00. dee). 19. volk H— e. - Pryfl der Advertentiën Van 1 tot 5 regels f 0/X). Ieder» regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inten ding franco, en uiterlyk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 or». dost en- .1 zijn van verplicht van ons ip te lossen, is voor .Nederland een irde. Mettle koloniale quaestie moge 4 3 3 8 3 ■DG 6. 5 9£»/4 93»/, 1076 113 107 7, Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per driemaanden /0,70, Fmm» par poet door het gelwele rijk /OJ». Jov. 5 ■Aug. 5 Juli. 6 Oct. 5 1860. f 564. r 6 5 5 6 7 6 6 6 5 4i 8 3 5 5 5 100. 5 5 3 75 927. 97’/, 97’/. ,767. 67>/’ 887/,, 38-/. 22-/, 17'7i< 897, 00*/. Bl</, 977, !M‘/« 557, 88»/. 30 12 “7. 85»/, 240 «7. 187. 537, 160 »S7i. 9971. 96»/. 867. 17’/, 87. 22» 7, 2217, 947', 200 rtik. ra eu f240 2 330, mindm f ISO *230, glut, dito 10 4 20. 0; OTerlooiurtjn 1241 10 19 per .tok. ■tolu. Iwwe. Nin*. puik. ’’"?“»“1" 111,20 4 Vlaamtcbe Winter «ak- '0 4 7,40Overnaaasche ‘ge f5 90 46,90, nieave tak maat f6.2046,70, assclw en Hakkeeacbe gestort f6,20 a 6,40. ■a Nmub, 8ebaoüluV«a^ Dat te beproeven onderwijzersvan c’ Hooge Regeering behartiging van zich hebben genomen. Mocht dat gelukkendan bereikt ons een hooger standpunt, dan waarop het ooit door leerdwang te brengen zou zijn. dat land evrrwel niet te ver ging, met daarin een waarber» A zien ook voor de duurzaamheid der Spaanserepubliek, is wel waarsclyjplijk, als men let op de zwakheitfh^egeer^Bdaar te lande, die nu teruzdeinsSHBé forking der beginselen, vroeger door InfflBReden. Nau welijks toch is de vergidering niteengegaan, of nieuwe militaire benoemingen, die aan de orde van den dag zijn en waarmede men den opstand schijnt Je willen bezweren, veroorzaakten we derom oneenigheid tusschen de leden van het Kabinet, terwijl de Carlisten intusschen al stou ter en stouter zich van een paar plaatsjes heb ben meestergemaakt, en, gebruik makende van het volslagen gemis aan tucht bij de regeerings- troepen, steeds verder vooruitdringen. Terwijl in Portugal die toestand van een naburig land verlammend werkt op den staat van zaken de hervormingen in de constitu tie reeds sedert eenigen tijd aanhangigzijn ten gevolge van de jongste staatkundige ge beurtenissen in Spaqje, voorloopig ter zijde ge steld ziet men in Frankrijk een» alga- meene volksbeweging tot bevestiging der repu bliek ontstaan. De talrijke adressen van gelukwenschingen die Thiers ontvangt, nu de vervroegde ontrui ming van het grondgebied met Duitechland ge regeld is wijzen allen zonder uitzondering op de wcnschelijkheid eener spoedige kamerontbin ding en de definitieve instelling der republiek. Hoewel de president zich niet bepaald uitliet schijnt men uit den toon der officieuse bladen te mogen opmaken, dat de ontbinding der ver gadering spoedig na de/ontruiming, nog onder den indruk der bevrijdihg kan worden te ge- moet gezien. Van langer uitstel verwacht de regeering niets dan nadeel voor de conser vatieve republiek. Zij zou daardoor, meent men, een meer radicaal karakter verkrijgen. De rechterzijde en hare organen doen daaren tegen hun best het oogenmik der ontbinding zoo lang mogelijk uit te stellen uit zelfbehoud. Ook in den DuitlOhen Rijksdag is bet met Frankrijk gesloten tractaat zeer gunstig ontvan gen. Bij acclamatie betuigde de vergadering hare ingenomenheid met het beleid van den rijkskanse- lier in deze zaak, kindergoed schijnt de verhouding van den Rijksdag en de regeering te wezen ten opzichte van het bekende wetsontwerp op de drukpers. Terwijl de meerderheid gunstig voor de aanneming gestemd is, wil de regeering èr vooralsnog mets van weten. Al de kerkelyke wetten, dus ook die op de kerkelijke tucht en het uittreden uit de kerk, zijn vóór het uiteengaan van den Prulaiiohan Landdag nog behandeld en aangenomenzonder noemenswaardigen tegenstand. Zoodra dus het Heerenbuis dat votum van bet huis van •fp- gevaardigden zal bevestigd hebbenziet de re- geenug haren wensch vervuld, om die wetten nog in deze zitting tot stand te zien komen, een feit dat voorzeker niet zonder invloed zal blijven op de verhouding tusschen Kerk en Staat. De geestelijken in Posen zulleu voor het meer- endeel olijven volharden in hunne weigering om zich bij het onderwijs in den godsdienst van de Duitsche taal te bedienen, zooals de regeering bevolen heeft. Deze zal zich daardoor evenwel met laten afschrikken, doch de weerspannigen in hunne betrekking schorsen en door anderen doen lervangen. Diezelfde strijd duurt ook in Zwitserland nog steeds voort en neemt dagelijks in omvang toe. De afzetting van den bisschop Lm kat is door den cantonraad van Solothurn goedgekeurd, zoodat langer verzet onmogelijk wordt. Eene andere gewichtige beslissing is, dat de bevojjpng van Genève Zien met eene vrij aanzienlijke meer derheid vereenigd heeft, met de door den raad van dat canton ontworpen wet op de regeling van den Katholieken eeredienst. De zittingen van het Engelsohe parlement zijn nu weer geregeld Ixwvatnadat Gladstone had medegedeeld dat bet gebeele kabinet on- Nadat nog eenmaal de Spaansohe regee- „,„l. i» crisis, alweer het gevolg van de slechte verhou ding tusschen Republikeinen en Radicalen, zijn in de nationale vergadering van dat land twee belangrijke besluiten genomen. De wet tot af schaffing der slavernij op Porto-Rico, reeds onder de regeering van Amedeus ingediend en door de nieuwe regeering overgenomen, is, beduidend gewijzigd, aangenomen. Niet na verloop van zekeren tijd, zooals voorgesteld was, maar on- middellijk na de afkondiging zullen de slaven vrijgemaakt zijndoch met de verplichting om nog drie jaren tegen loon te dienen. Na ver loop van vijf jaren zullen zij echter eerst in het genot vau staatkundige rechten treden. Na de aanneming van dat wetsontwerp is de ver gadering, op voorstel van een harer leden, waar mede de ministers zich later vereenigden, uit eengegaan, na' benoeming van eene permanente commissie, bestaande uit leden van alle par tijen, die der regeering tol na de verkiezingen zal ter zijde staan. De aanneming der wet tot afschaffing der slavernij heeft in Amerika een zeer gun- stigen indruk teweeggebracht. Of de senaat van 5 5 ■10(V s 100C 6 leen. 4. f e Sectie. 7 1869. 7 3 6 7 6 6 8 8 8 HTEN. ennep, schil, prijs f24 4 r 60 kilo; hennepzaad ct., weiboter 66 4 57 14; vette varkens 27 4 rette kalveren 60 4 C5 i f6, f 8 4 12aard- f 1,40 per hectoliter; vruohtboomen. f30,00 4 34,00 naar kilo. per half kilo; magers geland 24 4 26 ot. per 16; nuchtere kalveren Aangevoerd: 907 run- ren, 68 nuchtere dito, varkens, 122 biggenen 96 ct., 2dequa!. 75 ot.; i qual. 90 et.; schapeu één van 435 kilo's, 5 ot., voor Londen 48 de qual. f 62 en 3de teeuwsebe, Fiakkeesche 1,75, mindere f 9,75 4 uwsche f 6,70 4 7,10, en Noord-Brabantschs 10,243 4 249per 2100 k. e, Flakkeescne en Over- mindere f 6,20 4 6,80 f5,704 6,20. maasache zware f4,70 >.60. Overmaassche f 7,104 geleden, op het schitterend idéé, een wet uit te vaardigen tegen het stelen. Dat wil zeggen, het wegkapen van andermans goeddat tot nog toe straffeloos geschiedde, werd verboden, op poene van kennismaking met den kerker. Ont zettend was de indrukdien de tijding der ge projecteerde maatregelen op de dievfn maakte. Doch ook de eerlijke lui staken de hoofden bijeen. /rWat,” riepen zij rwil men ons aan boord komen met wetsbepalingen die voor ons niet noodig zijn? Dat kan niet, dat mag niet, dat zal niet I” Het uiten van dergelijke gevoelens zal u waar schijnlijk wat vreemd voorkomen. Toch wordt er, door vele tegenstanders van den leerdwang, volstrekt niet anders geargumenteerd. De Staat heeft het recht, tot het goede te dwingen. De Staat is volkomen bevoegd den ouders het exploiteeren hunner kinderen te belet ten. Hoe afgezaagd ook’t kan niet vaak genoeg herhaald worden Ouders, die hun kin deren het onderwijs onthouden, zijn even goed strafschuldigals zijdie *t hun aan levenson derhoud doen ontbreken. De Staatdie alle burgers gelijkelijk moet beschermen mag bet oog niet sluiten voor de belangen der jeugd. En wanneer een wet beveeltdat alle kinderen de school moeten bezoeken behoeven zij voor wie die wet overbodig is, zich daaraan niet te ergeren. De vraag: vis leerdwang te rechtvaardi gen?” meenen wij volmondig met Ja temogen beantwoorden. Doch dat is niet genoeg. vis leerdwang uitvoerbaar?*' Deze vraag is van met minder belang. Gesteld, de Staat heeft verplicht schoolgaan gedecreteerd, 't Spreekt van zelf, dat dan overal goede scholen moeten zijn, veel meer dan wij er nu tellen, en veel beter, ook met betrekking tot de eischen der gezondheidsleer, dan wij er nu nog verscheidene aantreffen. Dan moet ook de Staat de gemeentenwelker financiëele krach ten te kort schieten, in de zorg voor onder wijs te hulp komen. Dan moet» Art. 191 van de Grondwet in al zijn omvang ten uitvoer gelegd worden. Maar dan nog zou de leerdwang stuiten op twee groote hinderpalen. Vooreerst: de bekende grieven van de tegen standen van het neutraal onderwijs. Immers, ofschoon die grieven door ons in de verste verte niet worden gedeeld, wij kunnen ze niet uit den weg cijferenwij moeten er rekening mede houden, teneinde niet bedrogen uit te komen, 't Bijzonder onderwijs kan zich ten onzent vrij ontwikkelenen in de groote gemeenten van ons vaderland heeft dan ook bijna elke godsdienst- .„o secte haar eigen school. Anders is dit in de -ring dreigde onder te gaan in eene miniateriéele kleinere gemeenten van ons land. *t Gebeurt niet zeldendat daar deze of gene godsdienstige belijdenis slechts weinige aanhangers telt, die niet in staat zijn een school te stichten over eenkomstig hun begrippen. Kunnen die lieden het niet voor hun geweten verantwoorden, Kun kinderen de neutrale school te doen bezoeken, wat dan? Al zouden wij van meening zyndat iil *t ergste geval niet-dogmatisch onderriebt te ver kiezen is boven in 't geheel geenttj deelen dat gevoelen nietzij onthouden zich van een naar hun inzien verderfelijk onderwijs. De Staat kan toch niet voor elke secte, die in een ge meente vertegenwoordigd iseen bijzondere school oprichten of subsidieeren. Dezulken tot het bezoeken van onze neutrale school te dwingen zou hoogst bedenkelyk zijn. *t Gaat niet aan leerdwang op dezelfde lijn te plaatsen als vaccine-dwang. In *t laatste geval stond een algemeen belang op *t spel. In *t eerste zijn het individueele belangen. Of men zou dus moeten redeneeren I De onwetendheid van enkelen ia schadelijk voor ’t welzijn van allen-, derhalve moet de Staat die bij allen bestrijden. *t Komt ons voor, dat die stelling al te ge waagd is. Een tweede bezwaar is v^n stoffelijken aard. De ouders zijn verplicht hun kinderen te voor zien van alles, wat voor hun levensonderhoud noodig is. Maar als zij nu niet kunnen P Zoo is *t ook gelegen met het lager onder wijs. Hoe veel ouders zijn er niet, die zeer gaarne hun kinderen tot het veertiende jaar de school zouden doen bezoekenals zij maar de geringe vermeerdering van inkomsten konden ontberen die de arbeid der jongens oplevert. Hoe veel moeders zijner niet, die haar meisjes wel moeten thuis houdenom op kleiner kin deren te passen gedurenden den tijd dat moeder afwezig moet zijn om iets te verdienen. Wie, zoo als schrijver dezesgelegenheid ge had heeft, de lagere volksklasse in haar wor stelen tegen de zorgen des levens gade te s’aan zal het bezwaarwaarvan wij sprekenniet licht achten. Leerdwang zon voor de arbeidende klasse een zware druk zijn. Wel zouwanneer de arbeid van kinderen verboden werd, na verloop van eenige jaren de loonstandaard rijzen zoodat eenmaal bet ver broken evenwicht zich herstelde maar jaren zouden daartoe noodig zijn. En de slachtoffers nijjer overgangsperiode zouden een niet onaan zienlijk getal uitmaken. De leerdwang staat in nauw verband met het arbeiders-vraagstuk. Indien het laatste nog niet is opgeh wie zal zeggen wanneer dat geschied zal dan is de tijd voor de invoering schoolbezoek nog niet gekomen. Onze conclusie is deze Leerdwang is niet in strijd met de vrijheid waarop wij aanspraak makendoch onbillijk met het oog op den maatschappelijke^toestand van ons land. Wenschehjk ware het, dat de belangstelling in het onderwijs door het onderwijs zelf zooda nig werd verlevendigddat schoolverzuim eerlang tot de zeldzaamheden behoorde. suis de aeboone taak van de gemeentebesturen van de van alle vereenigingen die de dat gewichtig volksbelang op Er is een vraagstuk aan de orde, dat zeer veel gewicht is voor de toekomst van volk. Het op te lossenis voor Nederland een levensvoorwaarde. MeMe koloniale quaestie moge men transigeerenmet de defensie-aangelegen heden sukkelen; de beide genoemde belangen, hoe overwegend ook, zijn en blijven onderge schikt aan de groote vraag wZullen alle Nederlanders een voldoend lager onderwijs ontvangen?” *t Zou ons niet moeielijk vallen aan te too- nendat op dat woord rvoldoend” nog al iets is af te wijzen. Op eenige voorname leemten wezen wij reeds in een der laatste nommers van den vorigen jaargang. Het groote kwaad, waarmede ons onderwijs te kampen heeft, is, het niet- of gebrekkig schoolgaananders gezegdhet volstrekt en het betrekkelijk schoolverzuim. Daartegen werd het schoolverbond in *t leven geroepenwelks talrijke afdeelingenhier met goedendaar met minder goeden uitslag, maar altijd met loffelijken ijver, zich inspanden om de schoollokalen te bevolken. Toch was, in veler schattingde oogst schraal, te schraal, en moest er omgezien worden naar andere middelen, dan den soogenaamd aedelijken dwang om bet schoolverzuim uit de wereld te helpen. Het denkbeeld tleerplichtigheiddat reeds bij de oprichting van gemelden boud getracht had, bet leidend beginsel der nieuwe vereeniging te worden, maar toen door de meerderheid was verworpen, trad weder meer op den voorgrond. Of het schoolverbond het in zijn statuten zal opnemenen daardoor geheel terugkomen op den tot hiertoe bewandelden wegmoet de toekomst leeren. Alleen is gebleken, dat de rleerphch- .tigheid” niet meer zulk een schrikbeeld is voor velen, als een drietal jaren geleden. Hoe zou het toch komendat men steeds een wanluidend germanisme gebruikt, als men de zaak, waarvan hier sprake is, wd aanduiden Is dat een poging tot bemanteling van hetgeen er stuitends gelegen is in bet denkbeeld dwang? Waarom toch bezigt men niet liever de qualifi- catie, die aan 't hoofd van dit opstel staat? ’t Is toch te verkiezendat ieder woord zoo nauwkeurig en zoo krachtig mogelijk het denk beeld aanduidt, tot welks uitdrukking het be stemd is. Dan weet men dadelijk, waaraan zich te houden. Want dat er van dwang sprake is, beseft elk. Tegenover het betreurenswaardig verwaar- loozen van de belangen der jeugd, door bijzon dere persoon, wordt de hulp ingeroepen van den Staat, die met zijn gezag inbreuk maakt op het individueel welbehagen. En, al verheft zich het vrijhsid-geschreeuw dan ook huizenhoog, de staat is doof voor dien roep, en ontrukt de kinderen voor een tijd aan 1 het egoïsme van zekere soort van ouders om te zorgen, dat zijlater op hun beurt geen schooldwang meer noodig zullen heb ben,waar het hvn kinderen gelden zal. Wij weten, dat sommige lui aangaande vrij heid tamelijk vreemde denkbeelden koesteren. Enals het bekende spreekwoorddat doelt op de bekwaamheid van den spijsbereider in verhou ding tot de lengte van zijn voornaamste werk tuig waarheid behelst, dan kunnen wij met evenveel juistheid zeggen Niet allen die om vryheid roepen, kennen en waardeeren de vrijheid. Want, 't klinkt misschien heel mooi, te zeg gen: «Ons, vrijen Nederlanders, stuit dwang tegen de borst,” doch wanneer wij dat woord niet tot een holklinkende fanfaronade willen ver lagen, dan D)oeten wij vrijheid op elk gebied waard zijn, dan moet voor geen enkelen onzer landgenooten dwang, in welk opzicht ook,noo- d*%Vker land kwam de regeering ,fvele jaren

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1873 | | pagina 1