EN rdienste, adres ZONDAG 2 NOVEMBER. OLIAW’, LOTING, ■AZIJN, HA. ENIGING N°. 227. Geconcessioneerde Spoorweg «Rotterdam-Schoonhoven- Arnhem- (Munater)." LT WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-. ALBLASlER- EN LOPIKERWAARD EN OMSTREKEN. OLLO” 0NGH. TT N f fen. BOOM. SCHE fERIJ. in Zessen. («n») S. W. N. van nooten, De BUITENLAND. OVERZICHT. JDSTEN, omstreken, loopen boekjaar per woning. (4710) nde ,uit een ge- loopen. Prijs der AdvertentiënVan 1 tot 5 regels 0,50. Iedere regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzen ding franco, en uiterlijk tot Zaterdags-voonniddags ten 10 ure. de in aan ver- de dag (<M1) Schoonhoven. snnmnra ciiunt lieden,) 8V.WEB8IMK. •CT. 1873, e Zaal van den 75 Ct. voor een nderen, jonger i beneden den roote 1H A PEN, enz. het Lot. ter, zeker 18 HOONHOVEN. ET PUBLIEK- rwittige/i, dat >lland een grof an mijne zalf, onder mijnen euwste ./4,~ - 8,50 - 3,00 - 2,25 en WONIN- RGI1VG van elke door ont- ge Huurders, ons plan vingerwij zen uit- Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden f 0,70. Franco per post door het geheele rijk 0,80. k. (4721) tan het Lokaal, ersoon. echte genees- étiket, op de- Holloway" of Street, W.C.;" an grootte en opschrift deel zelf geplaatst, gouvernement, druk bedekt, ills and Oint- stempel nama- elfde woorden tst, waarop de waarmede elke van mijne zalf ieponejrd ge rs streng door «lang van het j desnoods be- die mij zullen 'ettige handel nsch vertrou- OWAT, itreet, W. C., •EN. ex-infant Miguel, in een uitvoerigen brief aan zijne aanhangers, dat de dag waarop hij zal kunnen medewerken tot het herstel der wereld* lijke macht van den Paus, de schoonste zijns levens zijn zal. Zou het optreden vau dezen pretendent in gewone tijden van weinig betee- kenis zijn, thans, met het oog op de woelingen der Carhsten in het naburige Spanje, kon het voor sommige ontevredenen wel eens eene aan sporing zijn tot verzet tegen de regeering. De wapenfeiterf in het noorden van laatst genoemd land bepalen zich nog slechts tot kleine schermutselingen. Omtrent het jongste gevecht bij Pradis meldt het regeeringsblad dat de troe pen den eenen dag eene overwinning op Carlisten behaalden, doch den volgenden voor eene groote overmacht moesten wijken. Alles toont aan dat de insurgenten te Cw- thagena het spoedig zullen moeten opgeven, niet door de welberaamde maatregelen der re geering, maar door onderlinge verdeeldheid. De president der Junta is door een ander vervan gen, terwijl generaal Contreras, wien ook het verlies der Fernando Cattolica geweten wordt, rneer en meer met wantrouwen wordt aangezien. Om welke reden van het bombardement van Valentia, waarmede, volgens de regeeringsbe- rMhten, eene Carlistische samenzwering verbon den was, werd opgegeven, is niet bekend. De opstandelingen hebben zich tevreden gesteld met het buitmaken vau eenige koopvaardijschepen en levensmiddelen en zijn tóen de haven van Oor- thagena weder binnengeloopendie nu op nieuw geblokkeerd wordt. In Frankrijk blijven de monarchalen nog steeds onderling twisten over de mate van vrijheid, die de graif van Chambord als Koning aan zijn volk zou willen toestaan. De legitimistische bla den, die het best op de hoogte moesten zijn, z.io- als de Union en de Univers, houden stokstijf vol dat de graaf geene concessies hoegenaamd gedaan heeft en dus van geen voorwaarden wil weten, terwijl de heer Chesnelong, die de onderhands- lingen te Salaharg voerde, verzekert dat de graaf er in toegestemd heeft dat de bestaande vrijheden, bepaaldelijk die der godsdienstvrijheid, vrijheid van drukpers, behoudens handhaving der orde, gelijkstelling van allen voor de wet, openstelling van ambten voor iedereen, algemeen stemrecht en goedkeuring van het budget door de verte genwoordiging, behouden zouden blijven. Wat de vlag betreft, zou hij verklaard hebben de vlag te zullen begroetenwaarmede de Frausche soldaten hem aan de grenzen zullen komen wel kom heeten. Wat er van ia zal het beste blijken als de graaf er toe besluit zijne aanstaande onderdanen met zijne plannen bekend te maken, waarvan sprake is. Van het voorstol om de vergadering vroeger den 5 November bijeen to roepen is men terug gekomen. Dit, zoowel als het met algemeens stemmen genomen besluit van liet Linkcr-oeutrum, Om zich tegeu de herstelling dar monarchie te verzetten, komt niet ten voordeeie der monar- chalen. Tegenover de reeds gereed liggende resolutie van laatstgenoemden tot herstel van het koning schap zou de heer Thiers, gesteund dopt de geheele Linkerzijde, dadelijk bij het hervatten der zittingen eene motie voorstellen om onverwijld J~ nog niet plaats gehad hebbende verkiezingen elf departementen te doen uitschrijven en tot zoolang de werkzaamheden te verdragen. Werd die motie aangenomen, dan zou het voorstel der rechterzijde voorloopig achterwege blijven de pretendent zijn verblijf aan de grenzen, waar heen hij zich reeds begeven heeft, met eenige weken moeten verlengen, en de kansen der repu blikeinen, die nog lang niet hopeloos staan, aanmerkelijk verbeterd worden. De regeering intusschen, hoewel verzekerende dat zij vreemd blijft aan de monarchale beweging, handelt geheel in strijd met die verzekering, door zelfs het bevel tot schorsing uit te strekken tot die dagbladen, welke zich oneerbiedig uit laten over den graaf van Chambord,' terwijl de terwijl de lijn zich later, als het plan der on dernemers wordt verwezenlijkt, te Utrecht zal aansluiten. De provincie Gelderland wordt mede aan deze zijde der rivier in hare volle breedte van het westen naar het oosten doorsneden tel wijl ook vele dorpen aan de overzijde der river door de bedoelde lijn (ten gevolge der dichtere nabijheid) wellicht meer worden gebaat dan door de lijn sGorinchem-Tiel-Elst” (zoo die a'. mocht tot stand komen). Wij zouden aldaar met namen kunnen noemen de gemeenten Lienden, MaurikHeteren, enz., die zeer veel belang bij diezelfde lijn hebben. Maai waartoe meerhet was slechts om zoo hier en daar eenige zingen te doen, ten einde meer te doen uit- komen dat eene spoorweglijn als die boven dit artikel geplaatst werd, alle recht heeft op veel zijdige ondersteuning. Zulk eene ondersteuning zal niemand, die het wel meent met den vooruitgang van zijn vaderland, zijn gewest of zijne woonplaats, mogen weigeren, indien het slechts even be weren kan worden, dat die vooruitgang werke lijk op het spel staat. Niemand deinze dus terug om krachtigen steun met de meeste bereidwil ligheid te verleenen. Door eendrachtige samenwerking zullen de door ons beschreven streken eerlang in de voorrechten mogen deeleudie wij slechts in het kort konden Daarom, de hoofden bijeen ter w.«.ring van datgene, wat wij allen immers wenschen. En ofschoon de reputatie der ondernemers- eoncessionanssen, gevoegd bij het gestorte waar borgkapitaal van f 400.000, en de vele onkosten, voorloopig reeds gemaakt (ook in Duitschland), wel den meest ontwijfelbaren grond opleveren voor het ernstige voornemen der concessionarissen, om den weg werkelijk daar te stellenmoet men echter niet uit het oog verliezen dat, tot den aanleg en de exploitatie vau eene spoorweglijn, die (buiten de geprojecteerde zijtakken) eene lengte heeft van niet minder dan 210 kilometers, een zur groot kapitaal zal noodig zijn’t welk vermoedelijk voor het grootste deel wel door het Buitenland zal moeten worden verstrekt, en dat het, voor de vorming daarvan, gansch niet onverschillig mag heeten, of al dan niet door daadzaken (in casu door subsidie) kan worden aangetoond, dat die lijn door de ingezetenen wen- schelijk wordt geacht. Hier is geen sprake van een lager of hooger cijfer van subsidiewaarvan men de al of niet uitvoering zou doen afhangen maar wel degelijk van subsidie (tot welk redelijk cijfer dan ook), als principieel vereischte om daardoor meer te doen uitkomen dat men, zoo bij de daarstelling, als later bij de exploitatie, op de medewerking en sympathie der bevolking zoude kunnen rekenen. Vooral bij den actuëel minder gunstigen stand van zaken der buiten- landsche politiek zou het een onvergeeflijke mis slag zijn, als in deze de Hollandsche wijsheid zich door de Hollandsche zuinigheid liet bedriegen. Ieder doe dus naar zijn vermogen. Wij hopendat daartoe deze regelen zullen bijdragen. Terwijl in Spanje de aanhangers van den Koningdie zich door God geroepen waant, se dert geruimen tijd een bloedigen strijd voeren tegen de wettige regeering en het aan elk nieuw bestuur moeielijk, ja onmogelijk maken, den jammerlijken toestand waarin het land keert een eindje te makenop hetzelfde oogen- blik dat de verbonden monarchale partijen in Frankrijk zich tegenover de overgroote meerder heid der natie in slagorde stellen, ten einde het Koningschap bij de gratie Gods het land op te dringen, is ook in Portugal een nieuwen pretendent opgestaan, die op gelijke wijze als zijne Fransche en Spaansche collega's wil werk zaam zijn voor bet welzijn van zijn volk. Oprechter dan de graai van Chambord, ver klaart Don Miguel de Braganzazoon van den Als wij een blik slaan op de wereldkaart, ontwaren wij overal eigenaardig rechte, dubbele lijnen, die als het ware van - zich zelven ge tuigen Wij zijn het die u de meest bevoor rechte plaatsen op den aardbol als met een oogopslag doen vinden. Wij zijn de geleidsters van handel, nijverheid, welvaart en ontwikke ling; wij zelfs geven den nadenkenden beschou wer een maatstaf aan de handom over de beschaving van het eene volk in vergelijking met het andere te kunnen oordeelen.” En ja, 't is nu eenmaal zoodie rijken op aarde welke u ’t meest ingewikkelde net van spoor wegen in alle richtingen kunnen vertoonen zij dwingen eiken vriend van vooruitgang tot de verklaring *daér weet menwat 't zegt aan de eischen des tijds te beantwoorden dóór telt men geen bezwarenwaar ’t geldt de onbetwistbare belangen der natie." Ook ons vaderland zal bij zulk eene beschou wing niet behooren tol die deelen der aarde waar men slechts zeer langzaam de banier vau vooruitgang ontrolt en omhoog heft, en de vruchten van dien goeden geest zijn dan ook duidelijk zichtbaarmaar toch 't moet gezegd worden toch slaat de aandachtige beschou wer, hierboven bedoeldvaak 't oog op som mige deelen van dat goede landdie door dien geest van vooruitgang door doelmatige com municatie slechts stiefmoederlijk worden bedeeld. Toch vraagt men zich dikwijls niet zonder grond af: Waarom nu die streek of deze, zoo bij uitstek geschikt om in het algemeen spoorweg net te worden opgenomennu niet met den meesten spoed en door alle mogelijke middelen verbeven tot de hoogtewaarop ze aanspraak heeft?" Of zou, om ons tot 't doel van dit schrijven te bepalen, de aan ’t hoofd van dit artikel genoemde lijn geen overvloedige stof aanbieden tot zulke ernstige overpeinzingen Wat zoo vraagt men zich onwillekeurig af wat zouden toch wel de redenen kunnen zijn, waardoor tot op dit oogenblik aan de conces sionarissen der bedoelde lijn niet die krachtige medewerking wordt verleendwaarop zij zeker van den aanvang af met het volste recht meen den te mogen rekenen Nauwelijks was in de door die ontworpen lijn bevoorrechte streken bekend geworden, dat men eindelijk eens zou worden opgenomen in hel net van algemeene welvaart, of luide bijvals betuigingen werden van alle kanten gehoord. En toch toch blijft men schoorvoetend ach- waar door onderlinge samenwerking zeer een gewenscht doel zou worden bereikt, men misschien niet genoeg doordrongen van het belangdat de lijn h Rotterdam-Schoon- hoven-Arnhem-(Munster)’> voor hel rijk voor de provinciën en voor alle tot baar traject behoorende plaatsen zou hebben Of welkan het waarlijk in ernst gemeend zijn als men zegt *De spoor komt of ze komt niet. Komt ze, dan is onze financiéele ondersteuning een druppel in den emmer en beteekent niets, w— Komt ze niet, dan zullen wij ze door onze financiëeie ondersteuning niet tot stand doen komen." Kan dit gemeend zijn? Wij gelooven het niet en wij mogen het niet gelooven. Of beredeneert men misschien *dat plaatsen en streken die in het spoorwegnet zijn opgeno men juist niet altijd daardoor bewijzen van welvaart en vooruitgang produceeren? Wij stel len daar tegenover, adat plaatsen en streken, die niet in het spoorwegnet zijn opgenomen, zeer zeker bewyzen van achteruitgang vertoonen." Maar genoeg wij achten het ons ten plicht opzettelijk op de belangrijkheid der bovenge noemde lijn te wyzen. En dan durven wij in gemoede verklaren, dat men in ons geheele komen bij bij den Boek te Utrecht. (4700) vaderland moeieliik eene'lijn zal kunnen uit bakenen, die zulk een schoon traject beslaat, die zóóveel voorname plaatsen vereenigt en in het onderling verkeer opneemt, die zulk eene korte en doelmatige verbinding is van onze tweede koopstad Rotterdam met het Buitenland, diein één woordzóóveel bronnen van wel vaart zou kunnen openen voor het land onzer inwoning, voor de provinciën, die zij zou door- loopen, voor de bij uitstek vele plaatsen, die door haar gebaat zouden worden. 1) Om nu verder niet eens te spreken over het Rijk, dat, (behalve zeer gemakkelijk te bere kenen andere kapitale voordeelen) dan toch ook eenige zoo lang stiefmoederlijk bedeeldeen toch gewichtige streken in de voorrechten doet dee len, die andere deelen onzes laiyls genieten, willen wij thans eens tot enkele bijzopderhedeu afdalen, meer bepaald de provinciën en de op aansluiting wachtende plaatsen betreffende. Eu dan karnen wij in de eerste plaats op Zu'd-Holland. Als wij ons wel herinneren werd in de Kamer van Koophandel te Rotterdambij de voorloopige behandeling van drie lijnen in dezelfde richting, aan de door ons bedoelde aanvankelijk de voor keur gegevenve»ral ook omdat er geen over brugging noodig zou zijn. Dit laatste is op zich zelf reeds een zeer overwegend argument, maar behalve dat, durven wij bewereu, dal Neêrlanda tweede koopstad v*u gepn enkele «insoppen, andere lijn zulk een uitstekend uitgangspunt zal ifereiicing vi kunnen zijn. En dat voor eene stadwaar de handel op eene in ons vaderland schier onge ëvenaarde hoogte staat I Wij gaan verder, en wijzen op ’t belang van den Prins-Alexander-Polder zelven (waarvan eenige Bunders als don gratuit worden verlangd), voor 't geval in de onmiddellijke nabijheid daarvan een station of halt werd geplaatst, waardoor de Pro vincie en het Rijk zeer zeker veel meer zouden wor den gebaat (door de meerdere verkoopwaarde die ontegenzeggelijk die duizenden Bunders daardoor zouden bekomen) dan door het angstvallig be houden van eenige Bunders pas drooggemaakt land. Slaan wij thans een blik op de Krimpener- waard, met de daarin gelegen welvarende en talrijke gemeenten, die met innig verlangen naar eene betere en meer versnelde communicatie uit zien, in het belang van landbouw, veeteelt en handel, waardoor die streken waarlijk met eere genoemd mogen wordenal liggen zij tot heden (door het gemis eeuer spoorweglijn) veel meer geïsoleerd dan andere oorden onzes lands. Eu hier mogen wij ook Schoonhoven met zijne talrijke fabrieken met vergeten. De industrie is ddar tot eene niet genoeg bekende hoogte gestegen. Dagelijks kan de opmerkzame be schouwer zich overtuigen hoeveel daar verwerkt wordtwat steeds met den meesten spoed moet worden verzonden; hoeveel reizigers en fabric- kanten vau daar telkens zich moeten verplaatsen naar alle oorden des lands met de producten der Schoonhovensche nijverheid, terwijl zij, even als de bewoners van alle omliggende plaatsen, gedoemd zijn om eene langwijlige, schadelijke en vervelende re sgelegenheid voor lief te nemen. Dóór is vooral het centrum, waar men ook verlangend uitziet naar den tijd, waarop een einde zal komen aun een met geëvenredigd isolement. Met evenveel recht noemen wij hier ook de Alblassenoaard en de Vijf-Heerenlanden, bepaal delijk de gemeenten langs de Lek gelegen, voor welke de^ bedoelde lijn, ook door het station te RpfüJ, <l»t gelijk’ te verwachten is achter iiet dorp wordt geplaatst) een groot gerief zoude zijn. Vestigen wij verder het oog op de richting, die de ontworpen lijn door de provincie Utrecht neemt, dan zien wij dat die gansche provincie, van het westen naar het oostendoor zeer wel varende en bedrijvige strekendoorsneden wordt, 1} Meu vstge »\echt» evea tea blik op de kaart oom vaderland*, eu ihen zal niet langer twijfelen aan de waar heid dezer bewering.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1873 | | pagina 1