EN
rdienste, adres
ZONDAG 2 NOVEMBER.
OLIAW’,
LOTING,
■AZIJN,
HA.
ENIGING
N°. 227.
Geconcessioneerde Spoorweg
«Rotterdam-Schoonhoven- Arnhem-
(Munater)."
LT
WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-. ALBLASlER- EN LOPIKERWAARD EN OMSTREKEN.
OLLO”
0NGH.
TT
N
f fen.
BOOM.
SCHE
fERIJ.
in Zessen.
(«n»)
S. W. N. van nooten,
De
BUITENLAND.
OVERZICHT.
JDSTEN,
omstreken,
loopen boekjaar
per woning.
(4710)
nde ,uit een ge-
loopen.
Prijs der AdvertentiënVan 1 tot 5 regels 0,50. Iedere
regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzen
ding franco, en uiterlijk tot Zaterdags-voonniddags ten 10 ure.
de
in
aan
ver-
de
dag
(<M1)
Schoonhoven.
snnmnra ciiunt
lieden,)
8V.WEB8IMK.
•CT. 1873,
e Zaal van den
75 Ct. voor een
nderen, jonger
i beneden den
roote
1H A PEN, enz.
het Lot.
ter,
zeker
18
HOONHOVEN.
ET PUBLIEK-
rwittige/i, dat
>lland een grof
an mijne zalf,
onder mijnen
euwste
./4,~
- 8,50
- 3,00
- 2,25
en WONIN-
RGI1VG van
elke door ont-
ge Huurders,
ons plan
vingerwij
zen uit-
Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag
verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden f 0,70.
Franco per post door het geheele rijk 0,80.
k. (4721)
tan het Lokaal,
ersoon.
echte genees-
étiket, op de-
Holloway" of
Street, W.C.;"
an grootte en
opschrift deel
zelf geplaatst,
gouvernement,
druk bedekt,
ills and Oint-
stempel nama-
elfde woorden
tst, waarop de
waarmede elke
van mijne zalf
ieponejrd ge
rs streng door
«lang van het
j desnoods be-
die mij zullen
'ettige handel
nsch vertrou-
OWAT,
itreet, W. C.,
•EN.
ex-infant Miguel, in een uitvoerigen brief aan
zijne aanhangers, dat de dag waarop hij zal
kunnen medewerken tot het herstel der wereld*
lijke macht van den Paus, de schoonste zijns
levens zijn zal. Zou het optreden vau dezen
pretendent in gewone tijden van weinig betee-
kenis zijn, thans, met het oog op de woelingen
der Carhsten in het naburige Spanje, kon het
voor sommige ontevredenen wel eens eene aan
sporing zijn tot verzet tegen de regeering.
De wapenfeiterf in het noorden van laatst
genoemd land bepalen zich nog slechts tot kleine
schermutselingen. Omtrent het jongste gevecht
bij Pradis meldt het regeeringsblad dat de troe
pen den eenen dag eene overwinning op
Carlisten behaalden, doch den volgenden
voor eene groote overmacht moesten wijken.
Alles toont aan dat de insurgenten te Cw-
thagena het spoedig zullen moeten opgeven,
niet door de welberaamde maatregelen der re
geering, maar door onderlinge verdeeldheid. De
president der Junta is door een ander vervan
gen, terwijl generaal Contreras, wien ook het
verlies der Fernando Cattolica geweten wordt,
rneer en meer met wantrouwen wordt aangezien.
Om welke reden van het bombardement van
Valentia, waarmede, volgens de regeeringsbe-
rMhten, eene Carlistische samenzwering verbon
den was, werd opgegeven, is niet bekend. De
opstandelingen hebben zich tevreden gesteld met
het buitmaken vau eenige koopvaardijschepen en
levensmiddelen en zijn tóen de haven van Oor-
thagena weder binnengeloopendie nu op nieuw
geblokkeerd wordt.
In Frankrijk blijven de monarchalen nog
steeds onderling twisten over de mate van vrijheid,
die de graif van Chambord als Koning aan zijn
volk zou willen toestaan. De legitimistische bla
den, die het best op de hoogte moesten zijn, z.io-
als de Union en de Univers, houden stokstijf vol
dat de graaf geene concessies hoegenaamd gedaan
heeft en dus van geen voorwaarden wil weten,
terwijl de heer Chesnelong, die de onderhands-
lingen te Salaharg voerde, verzekert dat de graaf
er in toegestemd heeft dat de bestaande vrijheden,
bepaaldelijk die der godsdienstvrijheid, vrijheid
van drukpers, behoudens handhaving der orde,
gelijkstelling van allen voor de wet, openstelling
van ambten voor iedereen, algemeen stemrecht
en goedkeuring van het budget door de verte
genwoordiging, behouden zouden blijven. Wat
de vlag betreft, zou hij verklaard hebben de
vlag te zullen begroetenwaarmede de Frausche
soldaten hem aan de grenzen zullen komen wel
kom heeten.
Wat er van ia zal het beste blijken als de
graaf er toe besluit zijne aanstaande onderdanen
met zijne plannen bekend te maken, waarvan
sprake is.
Van het voorstol om de vergadering vroeger
den 5 November bijeen to roepen is men terug
gekomen. Dit, zoowel als het met algemeens
stemmen genomen besluit van liet Linkcr-oeutrum,
Om zich tegeu de herstelling dar monarchie te
verzetten, komt niet ten voordeeie der monar-
chalen.
Tegenover de reeds gereed liggende resolutie
van laatstgenoemden tot herstel van het koning
schap zou de heer Thiers, gesteund dopt de
geheele Linkerzijde, dadelijk bij het hervatten
der zittingen eene motie voorstellen om onverwijld
J~ nog niet plaats gehad hebbende verkiezingen
elf departementen te doen uitschrijven en
tot zoolang de werkzaamheden te verdragen.
Werd die motie aangenomen, dan zou het voorstel
der rechterzijde voorloopig achterwege blijven
de pretendent zijn verblijf aan de grenzen, waar
heen hij zich reeds begeven heeft, met eenige
weken moeten verlengen, en de kansen der repu
blikeinen, die nog lang niet hopeloos staan,
aanmerkelijk verbeterd worden.
De regeering intusschen, hoewel verzekerende
dat zij vreemd blijft aan de monarchale beweging,
handelt geheel in strijd met die verzekering,
door zelfs het bevel tot schorsing uit te strekken
tot die dagbladen, welke zich oneerbiedig uit
laten over den graaf van Chambord,' terwijl de
terwijl de lijn zich later, als het plan der on
dernemers wordt verwezenlijkt, te Utrecht zal
aansluiten. De provincie Gelderland wordt mede
aan deze zijde der rivier in hare volle breedte
van het westen naar het oosten doorsneden
tel wijl ook vele dorpen aan de overzijde der
river door de bedoelde lijn (ten gevolge der
dichtere nabijheid) wellicht meer worden gebaat
dan door de lijn sGorinchem-Tiel-Elst” (zoo
die a'. mocht tot stand komen). Wij zouden
aldaar met namen kunnen noemen de gemeenten
Lienden, MaurikHeteren, enz., die zeer veel
belang bij diezelfde lijn hebben.
Maai waartoe meerhet was
slechts om zoo hier en daar eenige
zingen te doen, ten einde meer te doen uit-
komen dat eene spoorweglijn als die boven dit
artikel geplaatst werd, alle recht heeft op veel
zijdige ondersteuning.
Zulk eene ondersteuning zal niemand, die
het wel meent met den vooruitgang van zijn
vaderland, zijn gewest of zijne woonplaats,
mogen weigeren, indien het slechts even be
weren kan worden, dat die vooruitgang werke
lijk op het spel staat. Niemand deinze dus terug
om krachtigen steun met de meeste bereidwil
ligheid te verleenen.
Door eendrachtige samenwerking zullen de door
ons beschreven streken eerlang in de voorrechten
mogen deeleudie wij slechts in het kort konden
Daarom, de hoofden bijeen ter
w.«.ring van datgene, wat wij allen immers
wenschen.
En ofschoon de reputatie der ondernemers-
eoncessionanssen, gevoegd bij het gestorte waar
borgkapitaal van f 400.000, en de vele onkosten,
voorloopig reeds gemaakt (ook in Duitschland),
wel den meest ontwijfelbaren grond opleveren
voor het ernstige voornemen der concessionarissen,
om den weg werkelijk daar te stellenmoet men
echter niet uit het oog verliezen dat, tot den
aanleg en de exploitatie vau eene spoorweglijn,
die (buiten de geprojecteerde zijtakken) eene
lengte heeft van niet minder dan 210 kilometers,
een zur groot kapitaal zal noodig zijn’t welk
vermoedelijk voor het grootste deel wel door het
Buitenland zal moeten worden verstrekt, en
dat het, voor de vorming daarvan, gansch niet
onverschillig mag heeten, of al dan niet door
daadzaken (in casu door subsidie) kan worden
aangetoond, dat die lijn door de ingezetenen wen-
schelijk wordt geacht. Hier is geen sprake van
een lager of hooger cijfer van subsidiewaarvan
men de al of niet uitvoering zou doen afhangen
maar wel degelijk van subsidie (tot welk redelijk
cijfer dan ook), als principieel vereischte om
daardoor meer te doen uitkomen dat men, zoo
bij de daarstelling, als later bij de exploitatie,
op de medewerking en sympathie der bevolking
zoude kunnen rekenen. Vooral bij den actuëel
minder gunstigen stand van zaken der buiten-
landsche politiek zou het een onvergeeflijke mis
slag zijn, als in deze de Hollandsche wijsheid zich
door de Hollandsche zuinigheid liet bedriegen.
Ieder doe dus naar zijn vermogen.
Wij hopendat daartoe deze regelen zullen
bijdragen.
Terwijl in Spanje de aanhangers van den
Koningdie zich door God geroepen waant, se
dert geruimen tijd een bloedigen strijd voeren
tegen de wettige regeering en het aan elk nieuw
bestuur moeielijk, ja onmogelijk maken,
den jammerlijken toestand waarin het land
keert een eindje te makenop hetzelfde oogen-
blik dat de verbonden monarchale partijen in
Frankrijk zich tegenover de overgroote meerder
heid der natie in slagorde stellen, ten einde het
Koningschap bij de gratie Gods het land op
te dringen, is ook in Portugal een nieuwen
pretendent opgestaan, die op gelijke wijze als
zijne Fransche en Spaansche collega's wil werk
zaam zijn voor bet welzijn van zijn volk.
Oprechter dan de graai van Chambord, ver
klaart Don Miguel de Braganzazoon van den
Als wij een blik slaan op de wereldkaart,
ontwaren wij overal eigenaardig rechte, dubbele
lijnen, die als het ware van - zich zelven ge
tuigen Wij zijn het die u de meest bevoor
rechte plaatsen op den aardbol als met een
oogopslag doen vinden. Wij zijn de geleidsters
van handel, nijverheid, welvaart en ontwikke
ling; wij zelfs geven den nadenkenden beschou
wer een maatstaf aan de handom over de
beschaving van het eene volk in vergelijking
met het andere te kunnen oordeelen.” En ja,
't is nu eenmaal zoodie rijken op aarde
welke u ’t meest ingewikkelde net van spoor
wegen in alle richtingen kunnen vertoonen
zij dwingen eiken vriend van vooruitgang tot
de verklaring *daér weet menwat 't zegt
aan de eischen des tijds te beantwoorden
dóór telt men geen bezwarenwaar ’t geldt
de onbetwistbare belangen der natie."
Ook ons vaderland zal bij zulk eene beschou
wing niet behooren tol die deelen der aarde
waar men slechts zeer langzaam de banier vau
vooruitgang ontrolt en omhoog heft, en de
vruchten van dien goeden geest zijn dan ook
duidelijk zichtbaarmaar toch 't moet gezegd
worden toch slaat de aandachtige beschou
wer, hierboven bedoeldvaak 't oog op som
mige deelen van dat goede landdie door
dien geest van vooruitgang door doelmatige com
municatie slechts stiefmoederlijk worden bedeeld.
Toch vraagt men zich dikwijls niet zonder grond
af: Waarom nu die streek of deze, zoo bij
uitstek geschikt om in het algemeen spoorweg
net te worden opgenomennu niet met den
meesten spoed en door alle mogelijke middelen
verbeven tot de hoogtewaarop ze aanspraak
heeft?" Of zou, om ons tot 't doel van
dit schrijven te bepalen, de aan ’t hoofd van
dit artikel genoemde lijn geen overvloedige stof
aanbieden tot zulke ernstige overpeinzingen
Wat zoo vraagt men zich onwillekeurig af
wat zouden toch wel de redenen kunnen zijn,
waardoor tot op dit oogenblik aan de conces
sionarissen der bedoelde lijn niet die krachtige
medewerking wordt verleendwaarop zij zeker
van den aanvang af met het volste recht meen
den te mogen rekenen
Nauwelijks was in de door die ontworpen lijn
bevoorrechte streken bekend geworden, dat men
eindelijk eens zou worden opgenomen in hel
net van algemeene welvaart, of luide bijvals
betuigingen werden van alle kanten gehoord.
En toch toch blijft men schoorvoetend ach-
waar door onderlinge samenwerking zeer
een gewenscht doel zou worden bereikt,
men misschien niet genoeg doordrongen
van het belangdat de lijn h Rotterdam-Schoon-
hoven-Arnhem-(Munster)’> voor hel rijk voor
de provinciën en voor alle tot baar traject
behoorende plaatsen zou hebben Of welkan
het waarlijk in ernst gemeend zijn als men
zegt *De spoor komt of ze komt niet. Komt
ze, dan is onze financiéele ondersteuning een
druppel in den emmer en beteekent niets, w—
Komt ze niet, dan zullen wij ze door onze
financiëeie ondersteuning niet tot stand doen
komen." Kan dit gemeend zijn? Wij gelooven
het niet en wij mogen het niet gelooven.
Of beredeneert men misschien *dat plaatsen
en streken die in het spoorwegnet zijn opgeno
men juist niet altijd daardoor bewijzen van
welvaart en vooruitgang produceeren? Wij stel
len daar tegenover, adat plaatsen en streken,
die niet in het spoorwegnet zijn opgenomen,
zeer zeker bewyzen van achteruitgang vertoonen."
Maar genoeg wij achten het ons ten plicht
opzettelijk op de belangrijkheid der bovenge
noemde lijn te wyzen. En dan durven wij in
gemoede verklaren, dat men in ons geheele
komen bij
bij den Boek
te Utrecht.
(4700)
vaderland moeieliik eene'lijn zal kunnen uit
bakenen, die zulk een schoon traject beslaat,
die zóóveel voorname plaatsen vereenigt en in
het onderling verkeer opneemt, die zulk eene
korte en doelmatige verbinding is van onze
tweede koopstad Rotterdam met het Buitenland,
diein één woordzóóveel bronnen van wel
vaart zou kunnen openen voor het land onzer
inwoning, voor de provinciën, die zij zou door-
loopen, voor de bij uitstek vele plaatsen, die
door haar gebaat zouden worden. 1)
Om nu verder niet eens te spreken over het
Rijk, dat, (behalve zeer gemakkelijk te bere
kenen andere kapitale voordeelen) dan toch ook
eenige zoo lang stiefmoederlijk bedeeldeen toch
gewichtige streken in de voorrechten doet dee
len, die andere deelen onzes laiyls genieten,
willen wij thans eens tot enkele bijzopderhedeu
afdalen, meer bepaald de provinciën en de op
aansluiting wachtende plaatsen betreffende.
Eu dan karnen wij in de eerste plaats op
Zu'd-Holland.
Als wij ons wel herinneren werd in de Kamer
van Koophandel te Rotterdambij de voorloopige
behandeling van drie lijnen in dezelfde richting,
aan de door ons bedoelde aanvankelijk de voor
keur gegevenve»ral ook omdat er geen over
brugging noodig zou zijn. Dit laatste is op
zich zelf reeds een zeer overwegend argument,
maar behalve dat, durven wij bewereu, dal
Neêrlanda tweede koopstad v*u gepn enkele «insoppen,
andere lijn zulk een uitstekend uitgangspunt zal ifereiicing vi
kunnen zijn. En dat voor eene stadwaar de
handel op eene in ons vaderland schier onge
ëvenaarde hoogte staat I
Wij gaan verder, en wijzen op ’t belang van
den Prins-Alexander-Polder zelven (waarvan
eenige Bunders als don gratuit worden verlangd),
voor 't geval in de onmiddellijke nabijheid daarvan
een station of halt werd geplaatst, waardoor de Pro
vincie en het Rijk zeer zeker veel meer zouden wor
den gebaat (door de meerdere verkoopwaarde die
ontegenzeggelijk die duizenden Bunders daardoor
zouden bekomen) dan door het angstvallig be
houden van eenige Bunders pas drooggemaakt
land.
Slaan wij thans een blik op de Krimpener-
waard, met de daarin gelegen welvarende en
talrijke gemeenten, die met innig verlangen naar
eene betere en meer versnelde communicatie uit
zien, in het belang van landbouw, veeteelt en
handel, waardoor die streken waarlijk met eere
genoemd mogen wordenal liggen zij tot heden
(door het gemis eeuer spoorweglijn) veel meer
geïsoleerd dan andere oorden onzes lands.
Eu hier mogen wij ook Schoonhoven met zijne
talrijke fabrieken met vergeten. De industrie
is ddar tot eene niet genoeg bekende hoogte
gestegen. Dagelijks kan de opmerkzame be
schouwer zich overtuigen hoeveel daar verwerkt
wordtwat steeds met den meesten spoed moet
worden verzonden; hoeveel reizigers en fabric-
kanten vau daar telkens zich moeten verplaatsen
naar alle oorden des lands met de producten
der Schoonhovensche nijverheid, terwijl zij, even
als de bewoners van alle omliggende plaatsen,
gedoemd zijn om eene langwijlige, schadelijke
en vervelende re sgelegenheid voor lief te nemen.
Dóór is vooral het centrum, waar men ook
verlangend uitziet naar den tijd, waarop een
einde zal komen aun een met geëvenredigd
isolement.
Met evenveel recht noemen wij hier ook de
Alblassenoaard en de Vijf-Heerenlanden, bepaal
delijk de gemeenten langs de Lek gelegen, voor
welke de^ bedoelde lijn, ook door het station te
RpfüJ, <l»t gelijk’ te verwachten is
achter iiet dorp wordt geplaatst) een groot gerief
zoude zijn.
Vestigen wij verder het oog op de richting,
die de ontworpen lijn door de provincie Utrecht
neemt, dan zien wij dat die gansche provincie,
van het westen naar het oostendoor zeer wel
varende en bedrijvige strekendoorsneden wordt,
1} Meu vstge »\echt» evea tea blik op de kaart oom
vaderland*, eu ihen zal niet langer twijfelen aan de waar
heid dezer bewering.