w DENBOSCH. DEN, 5.-. 1874. r. 261. ZONDAG 14 JOL OTUTIK, RLRSTKOOP ANDEREN. I TK AMEIDE. STOOMBOOT J- VREESWIJK. k-REIS 1 .INNING, r Bene preek. WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-, ALmAeR- EN LOPIKERWAARD EN OMSTREKEN. .w* - ‘s. W. N. VI ALM”. BUITENLAND. OVERZICHT. tr«!q rmede een aandeel NOOTETST, Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prys: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,70. Franco pér post door het geheele ryk 0,80. Prijs der Advertentiën Van 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzen ding franco, en utterly k tot Zaterdags-voormiddags ten Ifrnfe. naar Ie reis de van 35000, 00 enz. 3, No. 8. bovenge- ook van toepassing laat sen, voor enkele uinvrage te bekomen ten (5652) scioniorasciE coürant Aö) -«bt' i't 4 a».i *|Ht IiiaMii-1—J -t~- Adrértentiên waarvan 4» MMB MAAS «wr4t wanten Mto TWU MAAL ia rakaateg gdwaAt. zullen worden uitgeloot ►OO,~, bestaande uit 22 TA» smde Leeningalsmede (1670) rater S/d Utatd DE DIRECTIE. JVENSCHE WWERIJ f2,50 f 3,00 f3,50 fMO f5,00 tteld, bij niet minder af heden in de stad (W77) p van Zessen. gelegenheid voor e^n Qönsoh tot kost, in- ïer met genot van een ‘gen, onder letter Q, W. N. van KOOT EN (6678) kwijnt aan 't tuur, maag- >ng en ingewanden, en dui- i hiervan: dit Btroopje middel dat onmiddelijk is meer dan 80 jaren «Is en 30 Cents. schrijven bij vporkon«Mle 1 niets anders voor, dan a RECHE’S ARCANIUM, 3NEESMIDDEL kinkhoest, rendige middelen altijd on gevolg wordt aangewend ijkste getniflsohriften alom erzegelde rlscon* wet Ge ileen echt verkrijgbaar-. KF ZOOJT; sht, R. W. SiEBN, Vree- a 4 Co.; Vianen, Wïd. Q. GSLAOrr. “ndwe te hiwnwrr.tAmrtel heTGenootschap ter &- deel-, Verlos-, Schei- en (5653) f’ernstig mensch den godsdienst. Immers wie in bet werkelijk leven met al zijne on- i^ttalnwaktheden de rechten der anderen steeds thans, 1 eerbiedigenwie kan die rechten met ernst wijzigen naar den eisch van veranderde om standigheden en betere inziéhtenindien hij niet gelooft aan de eeuwige gerechtigheid? Wie kan het gemeenschappelijk doel blijven lief hebben met al zijn onvolkomenheden, zonder dat hij soms behoefte heeft om dat doel te idea- liseeren, om zich soms de familie te denken gelijk zij wezen moet, de maatschappij gelijk hij zich haar droomt, het vaderland, gelijk hij wenschen zoude dat het was, zonder dat hij in het gemeenschappelijk doel een ideaal- doel wil en moet liefhebben. «Dat is godsdienst, want dat is het geloof aan eene hoogere wereld, welke zich meer en moer in de bestaande wereld verwezenlijken moet. «Die godsdienst moet, onder welken vorm dan ook, de nationale godsdienst wezen, godsdienst van den vorst, de godsdienst alle onderdanen. «Indien de koning dien niet bezit, dan zal de kroon hem ontvallen of zij zal worden ont eerd. Indien de minister dien niet bezit, zal zijne eerzucht of hem zelven dooden of de natie, indien de afgevaardigde dien niet bezit, zullen zijne grillen de wetten losmaken, het vaderland verlammenhet volk ontevréden en oproerig stommen. Indien het volk dien niet bezit, zal het zijn rang onder de natiën verhezen en van zijn koning een afgodsbeeld maken, dat heft in stukken breekt na het te hebben bewie rookt, mdien het niet reeds zelf de speelbal van dien koning geworden is. «Laat ons het verbond met den koning en het vaderland vernieuwen. Maar laat ons vooraf vernieuwen dat hoogere verbond. Laat ons trouw zweren aan de eeuwige gerechtigheid, al vorens van rechten en plichten te spreken. Laat ons, alvorens aan het vaderland toe te behooren, toebehooren aan het koninkrijk Gods.” Zoo eindigt de preek. Moge zij, nu zij in druk is verschenen, ook in ruimeren kring haar nut doen. Die hoogere beginselen moeten het staatsle ven meer en meer doordringenindien het een gezond, een edel staatsleven zal zijn. Onder iederen vormwaarin zij zich onvervalscht ver- toonen, zullen wij ze toejuichen, men heete Katholiek of Protestantrechtzinnig of modern, Christen of Israëliet. Maar die beginselen moe ten er wezen en zij moeten er wezen onver valscht. Tegen alles wat dat met is, moet de groote strijd worden gevoerd. ’t Was Dinsdag jl. voor België een gewich tige dag. Gewichtig vooral ua den heftigen aanval door de liberale partij voor eenigen tijd tegen de clericale regeering gericht. Er werd toen geen motie voorgesteldblijkbaar omdat men de beslissing aan de kiezers wilde overiaten, bij de eerstvolgende verkiezingen. Dit geschiedde thans Dinsdag jl. Er moesten 10 leden voor den Senaat en 25 leden voor de Tweede Kamer gekozen worden. Zoowel de liberale als de clencale partij hadden alle krachten ingespannen en algemeen was men bevreesl voor ernstige rustverstoringen. Die vrees is evenwel ongegrond gebleken, doch eveneens zijn de hooggespannen verwachtingen der liberalen althans gedeeltelijk teleurgesteld. Wel leden de clericaleu in ver schillende districten de nederlaag, en moesten hunne candidaten plaats maken voor die der liberalendoch met in genoegzamen getale om de meerderheid in de vertegenwoordiging te ver plaatsen. De uitslag der verkiezingen is zooda nig, dat de clencale meerderheid in den Senaat is teruggebracht van 8 op 4 en in de Tweede Kamer van 22 op 14 stemmen. Het kabinet kon dus zijne zetels nog eenigen tijd oehouden, en zijne beginsellooze politiek vooreerst nog voort zetten. De positie van het FranBOhe ministerie, dat vele punten van overeenkomst met het Bel gische beeft, begint daarentegen inert wankel baar te wordenvooral sinds het linkercentrum een programma heeft openbaar gemaakt, dat kans heeft het programma der meerderheid te Onze lezers zullen zich misschien herinneren dat wij nog al eens een klacht hebben geuit over den gang der Nederlandsche, vooral der Neder- landache liberale politiek. Die klachten kwamen eigenlijk altijd op éénen, diepen zucht neder en die zucht heette in woor den uitgedrukt.- «ach, ontbreekt dan iedere diepe overtuigingiedere hoogere begeertealle heilige geestdrift voor den vooruitgang op den weg der vrijheid der degelijkheid der ontwikkeling I” Onze lezers zullen zich misschien ook herin neren dat wij een woordje hebben medegepraat over de opkomst en de beteekenis der anti-revo lutionaire partij in ons staatsleven. Wij hebben toen gezegd, dat wij de bijzondere eigenaardig heid dier partij maar niet konden inzien maar wij hebben het daar met bij gelaten. Indien, zoo schreven wijdie partij met hare staatkunde in Christus eene staatkunde bedoelt, door hoogere, door godsdienstige beginselen geleid dan is haar politiek in beginsel niet van de onze onderschei den. Immersdat hebben wij niet verzwegen de politiek naar hoogere beginselen moet meer en meer de politiek der liberalen worden. Den godsdienst wenschten wij en wenschen wij steeds eftne rol te zien spelen in het staatsleven maar voor de rol det kerk waren wij beducht. Waarom Omdat kerk in dien zin bedoeld, de kerk wier geest het clericalisme heet, eigenlijk niets anders isdan een andere vorm van heervohzuclit. Die heirschzuchtdat clericalisme moeten wij met alle macht buiten den staat en het staatsleven houden; daarom zullen wij blijven ijveren voor het groote beginsel dér scheiding van kerk en staat. Maar dën godsdienst als de voortbrengeren voeder der hoogeedele beginselen en begeerten wenschen wij in het staatsleven terug. Ook ons liberalen komt hij toe, ook wij verwachteu van zijne werking goede vruchten. Zoo wordt er niet altijd over gedacht, maar zoo moest er veel meer over gedacht wordeu. Iedere aansporing in die richting moet worden toegejuicht. En omdat wij zoo vurig Wenschen dat die hoogere gevoelensdat idealismemeer en meer ons maatschappelijk en staatkundig leven doordringewenschen wij heden een woordje te zeggen over een preek. Zij werd te Rotterdam in de Fransche kerk 'gehouden den llden Mei 1874, dus gedurende de dagen der Kroningsfeestendoor een der Waalscbe predikanten aldaarDs. A. G. van Hamel en tot hire uitgave f op verzoek van eenige vrienden is1 blijkens het voorbericht de spreker daarom vooral overgegaan//omdat hij er van overtuigd ftdat men tegenwoordig niet luide genoeg kan spreken tegen het betreurens waard^ misverstand dat op het gebied van den godsdienst bestaat. Wanneer het staatkundig leven den godsdienst ontmoetdan slaat het gewoönhjk drieërlei weg in öf het hecht zich aan het godsdienstig elementzoodat uit die vereemging het fanatisme ontstaat ot het raakt het even aan om hèt tiu mét eeu koelen beleefd- heidsgroet den rug toe te draaien, bf het stoot het van zich als iets dat tegenover de politiek vrij wel belachelijk zoude wezen mdien het met zoo gevaarlijk was." Naar des sprekers overtuiging«vergeet het tegenwoordig liberalisme maar al te zeer, dat met de «scheiding van kerk en staat” de quaestie volstrekt nog niet is ongemaakt en dat wij liberalen, in onzen strijd tegen de clericalen ook iets moeten veroverendat ook wij ons het zedelijkhel idealistisch element, moeten meester ipakenopdat het de moderne maatschappij door dringt als een onmisbaar element voor het leven an de toekomst.” De spujkcr herinnert aan een tooneel uit het Israëlitisch volksleven, waar, door de beginselen der theocratiegqdsdipust en staatkunde hechter dan ergens elders aan elkaar worden vastgesnoerd. Het gold de kroning van den jongen Kouing Joas en het was de hoggepriester, dje het ver bond teseehen den Koimig en zijn volk sloot. Woensdag den 10ew Juni ds 7 ure. Voorganger Predikant te Nnkknizen. (5665) 4 Juni 1874. r-UREN des morgens 6 u. 30 m. namiddags ten 3 ure. IEF, i beneden liggende plaat- IDAM en terug it f0,60. 0,35. j slechts voor zullen worden. Tegenover het zwevend program ma van bet rechteroeotrnmdat onverwylde be handeling der constitutioneels wettendoch met handhaving van de zevenjarige vohraehty 4va- noods met den titel van president der Repu bliek wil, eischt het linkercentrum eindelijke oplossing van den voorloopigen toevMnd, die oorzaak is van de in het land heerschende on rust. Het wil organisatie der Republiek, op den voet zooals in de wetsontwerpen van 19 Mei 1873 geregeld was. Die Republiek moet niet staan of vallen met Mac-Mahon; deze ia alleen voor zeven jaren haar president. Als uiterste middel om daartoe te gerakenzoo wordt verder in het programma gezegdzou het lin kercentrum zelfs aan ontbinding der Kamer wil leb medewerken. En dat het ernst is met dit programma blijkt hieruit, dat het bepaalde voor nemen bestaat om een voorstel in dien geest bij de Kamer in te dieuen. Bij de behandeling der gemeentewetwaarvan de beide eerste artikelen bereids zijn aangeno men had een niet onbelangrijk incident plaats. Een der leden vroeg aan de regeering of het centraal-comité van het rberoep op het volk/* dat aan de vrienden van Bourgoing bij zijne verkiezing belooningen had toegezegd, daartoe van regeeringswege gemachtigd was. De. minis ter van Justitie gaf voor, niets van het bestaan van een dergelijk comité te wetenhy zou on derzoeken en zoo werkelijk mocht blijken dat zulk eene geheime vereeniging bestond, tegen de leden eene vervolging instel ie Dit ant woord gaf Gacfthfttta aanleiding tot de vraag, waarom de regeering zooveel Bonapartistische agenten in de administratie benoemdehij ver moedde dat dit de belooningeü Waren, waarop in de circulaire van het centraal comité werd gezinspeeld. Hierop volgde, zooals zich denken laat, eene zeer heitige woordenwisseling tusschen Roulier, die de regeerings handelingen verdedigde, en verschillende leden der uiterste linkerzijde, üambetta werl door den voorzitter herhaaldelijk tot de orde geroepen. Met 393 tegen 318 stemmen is besloten tot eene tweede lezing van het ontwerp kiesiM over te gaan. Verschillende leden van de linkerzijde en van de uiterste linkerzijde bestreden het ont- werpi De Bonapartistenvoorstanders van al gemeen stemrecht en volksbestaan, traden als verdedigers op van een wet, waarbij ruim 8 mü- lioen kiezers van dat recht worden beloofd! Het domkapittel te Posen is namens de Pruisische regeering aangemaaod om in het bestuur van het aartsbisdom, dat door de af zetting van den aartsbisschop Ledochöwski va cant is, te voorzien. Is na verloop tftn tien dagen aan deze uitnoodiging niet voldaan, dan zal de Staat, die inmiddels beslag heeft op de inkomsten, dat beheer over nemen. Voorts wordt aan de regeering het voornemen toegeschreven om in de eerstvolgende zitting van den Landdag een ontwerp in te dienen, waafbij alle proces sies op de openbare straal verboden worden. Op initiatief van den Oostenrljlciohen premier zal in den loop dezer maaud een in- ternmionaal choleta-congres worden gehouden, tot regeling der quarautaine-maatregeien en tot instelling van een internationale choleza-oom- missie. Voor het congres, dat m de volgende maand te Brussel zal bijeenkomen, tot regeling van bet volkenrecht in tijd van oorlog, heeft de Russische Minister-president een uiDge- werkt plan iu gereedheid gebracht, dat door verschillende bladen gunstig beoordeeld wordt. De EngölSohC premier heeft het Lagerhuis tot meerdere werkzaamheid aangespoord. Niet minder dan 17 wetsontwerpen zijn ol zuilen door de regeering worden ingediead, welke zij allen gaarne nog in deze zitting zag aangeno men. Hiertoe behooren ft. a. de reeds in be handeling zijnde wet op de tapperijen, een aan- vulhngswet op den fabriekarbeid, een wet op de rechtspleging, op de openbare gezondhrid enz. De eigenaars der kolenmijnen m zutdriijk Yorkshire en noordelijk Derbyshire «ijn reor- nemens de mijnen te sluiten, indten de arbei ders met binnen 14 dagen zich bereid verklaren genoegen te nemen met eene loonsverajiodoring van 10 pCL 24000 arbeiders zijn hierbij be trokken. De Londensche schoolcommissie beeft met ^aaTTZZTTZoTTij^Z^nde^Zbond^^^fc^ verbond tusschen den God van Israël, dep K|>- I ksn mag en het volk. I -jubln Welk een verschil tusschen toen en voor wie let op de rol, welke de godsdienst speelde bij de kroning van Joas, en welke hem thans is gegeven bij het herinneringsfeest aan de kroning van Willem III. Daar zijn de onzichtbare God met zijnen ver tegenwoordiger. den hoogpriester, de eerste per sonen. En hier P Geen priesters in de optochten. Van welke kerk zoude men ze ook hebben ge nomen? Alle gezinten genieten in Nederland gelijke vrijheden. Het herinneringsfeest werd wel gevierd in een kerkgebouw, maar alleen om de herinneringen aan dat gebouw verbonden en zonder eenig kerkelijk vertoon. De godsdienst oefening, welke de Koning, met de leden van zijn huis, vóór de opening der feestelijkheden bij woonde, droeg geheel en al een privaat karakter. Geen officiëele kerkelijke bid- of dankdag was uitgeschreven. Ter wille der gewoonte in de aanspraken der Kamers enkele godsdienstige uit drukkingen, welke toch mettertijd uit de offi cieel? monden wel zullen verdwijnen. Neen, de godsdienst was hier geheel en al overgelaten aan de vrije inspiratife van ieder voor zich, vorst of onderdaan, katholiek of protestant, christen of jood. Zoo is het vrij wat beter ook voor den gods dienst, die alleen binnen den eenvoudigen kring van het meuschelijk gemoedsleven zijn toekomst hebben kan. En voor het volksleven? Men her- innere zich slechts het .despotismedat verbonden is geweest aan de theocratie van Jeruzalem even goed als van Rome, n Hoe schitterend het schouwspel moge zijn van eenen Keizer uit het oude Huis van Habsburg, de kroon van den Heiligen Stephanu» ontvangende uit de handen eeus bisscliops bij de tonen eener plechtige mis, hoe schoon voor sommige dweepers de door hen gedroomde vertooiinig schijnen moge van eenen Hendrik V door de geestelijkheid der midden eeuwen gezalfd in het oude Reims r duizend maal schooner is het eenen prins van Oranje te zienalleen staande tegenover zijn volk en den eed van trouw zwereude op eene eenvoudige grondwet; vervolgens hem 25 jaren later weder voor zijne onderdanen te zien optreden, de on geschonden grondwet in de hand en om hem heen dat volk met 's Konings kleuren gesierd, van den minister af tot den bedelaar toe. En toch, too vangt de spreker het tweede ge deelte zijner toespraak aan, «daar ligt een verhe ven zin in die oude woorden: de priester sloot eerst een verbond tusschen den Heer, den koning en het volkdaarna tusschen den koning en het volk. De koning gaat beloven, dat hij de rech ten van zijn vojk zal eerbiedigen en voor zijn geluk zal werkzaam wezen. Maar vooraf wijdt hij eene gedachte aan de eeuwige gerechtigheid, aan de verheven idee van den plicht. Het volk gaat den vorst de kroon op het voorhoofd druk ken, maar vooraf denkt het er aan, dat die vorst het groote symbool is van de eenheid der va- derlaudsche oelangen «u plichten, het symbool van de groote aigeineeue zaak, aan weiice alle eigenbelang moet dienstbaar wezen. «Zoo opgevat is die godsdienstige kroning eene plechtige daad van het geweten. Vorst en volk beiden erkennen bij den ander onvervreemdbare rechten die zij lubben te eerbiedigen, erkennen een gemeenschapp elijk doel, waaraan allen zich moeten toewijden. «Uat is godsdienst, een godsdienst bij ieder verbond onmisbaar, bij de kroning eens koning», de sluiting van een huwelijk, hec dienstverdrag van den patroon met zijn werkman, den knecht met zijn heer. Zonder deze twee: eerbiediging der wederzijdsche rechten en toewijding aan het gemeenschappelijk doel is het niet mogelijk eenig verdrag ua te komen. W ij zouden geen feest hebben kunnen vieren, indien vorst en volk niet in de afgeloopen 25 jaren voor eikaars grondwettige rechten am eer bied hadden bewaard; wij zouden het evenmin kunnen doen, indien die toewijding, die vurige liefde voor het gemeenschappelijk vaderland, die onderlinge sympathie mei m het gemoed van beiden geleefd bad. «Welnu, hier bij dien dubbelen zedelijken grondslag van het staatsleven ontmoet teder

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1874 | | pagina 1