ZONDAG 4 APRIL. WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-, ALBLASSER- EN LOPIKERWAARD EN OMSTREKEN. S. W. N. VAN NOOTEN, Onze Geschiedenis en de j Volksschool. BUITENLAND. OVERZICHT. BINNENLAND. SCDOONIOVENSCIE COÜBAÏT I op W1 en als laar arm Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per driemaanden ƒ0,70. Franco per post door het geheele ryk 0,80. het P taschfeest werd op niet r eene die nog i Arthur van de eer goed dan kwaad den pretendent. De in het midden liggen voor Don Carlo», leden Vrijdag een post later Prys der Advertentiön Van 1 tot 5 regels 0,50. Iedere regel meer 0,40. Groote letters naar plaatsruimte. Inzen ding franco, en uiterlijk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure. Alle binnenlandsohe AdvertentiSn waarvan de I plaatamg DRIE MAAL wordt opgegaven, worden I •leekte TWEE MAAL in rekening gebracht. Welk doel stelt zich de lagere school voor, met het opnemen van "de beginselen der ge schiedenis” onder de verplichte' leervakken Het kan haar streven niet zijnvan de leer lingen volleerde historici te maken. Vooreerst zou zulks dwaasheid zijn, wanneer wij letten op den leeftijd van hen die de schoolbanken bezetten ten tweede wordt dit reeds aangednid door het woord beginsel en. Ook niet bij voorkeur zich bezig te houden met historische kritiek, om dezelfde reden. Het voorgestelde doel is drieledig. 1°. De kinderen moeten bekend gemaakt wor den met de voornaamste feiten uit de geschie den!» des vaderland»opdat zij wetenlangs welken weg onze staat geworden is wat hij thans is. 2°. Uit het verband der feiten moeten zij tot nadenken worden gebracht over oorzaken en gevolgt 3°. la ding, 5 worden te wekken. Op die wijze wordt rekening gehouden de eischen der paedagogiek in het algemeen die de vormende kracht en den zedelijken in vloed van elk leervak bepalen. De geschiedenis, volgens een definitie, die wij allen indertijd van buiten hebben geleerdis een aaneenge schakeld verhaal van gebeurde zaken. Welnu, de onderwijzer verhale slechts wat gebeurd i». Zorge, dat zijn verhad begrepen wordt, en dat verwekt, die alle« het verhaalde in het geheugen be* aard blijve I ting kan brenger op welke wijze dat meet hij zelf weten. D;vooroordeelden Voor scherpe karakterteekening, het stok paardje der bijzondere-school-manneni» in de inrichtingen van lager onderwijs geen plaats. Geef den leerling hoofdfeilende appnciaüe van karakters en beginselen is een quaestie van tateren leeftijd. Als de school hem met de voornaamste gebeurtenissen in kennis heeft ge steld, en hem lust heelt ingeboezemd om later zelfstandig zich toe te leggen op het verzamelen van meer en veelzij liger kennis op dat gebied dan heeft zij haar taal? volbracht. De tachtigjarige oorlog, bij voorbeeld, is een feit. De godsdienstvervolging en het inbreuk maken op verkregen rechten door een vorst die deze landen als een wingewest van Spanje wilde regeeren, gaven er aanleiding toe. Niemand kan zulks loochenen. Met kinderen van 8 lot 14 jaar de quaestie van het recht tot den op- stand haarfijn uit te pljnzen, is overbodig, of ineer dan dat, onpr.ictisch, omdat dit hou be grip te boven gaat. Dat Prins Willem van Oranje de grondlegger is geweest van ons on afhankelijk volksbestaan, moet ieder kind we ten: welk beginsel hem aandreef om zich te verzetten tegen de staatkunde des Konings, ligt buiten den gezichtskring der lagere school. De tragische dood van Oldenbarnevald, van de De Witten, zijn historische feiten die in de school verhaald moeten worden, ook al weet men dat de leerlingen niet genoeg ontwikkeld kunnen zijn om zich een zuiver denkbeeld te maken aangaande de Staatkunde der genoemde ihannen. Als gij den jongens verhaalt van het kloek gedrag van Mart» n ilarpertsz. Tromp bij Duins, dan klopt hun hart van geestdrift uoor dien*echten Hollandscheu Zeeman, en het zal niet bij hen O| komen hem een opstandeling te noemen tegen zijn wettigen Koning. De zelf opoffering van Van Speyk wekt steeds hun be wondering, ook zonder dat angstvallig is onder zocht of de Belgen al of niet in hun recht waren toen zij zich aan het g> zag van Koning Willem I onttrokken. De ontvluchting van Hugo De Groot blijft steeds hun belangstelling waard, al zijh zij niet in staal te bcoordeelen of hij op goede gronden tot levenslange ge vangenis op Loevestein was veroordeeld. De gestalte van Albrecht Beding was eerbiedwaardig, I en blijft dit nog, nadat Prol. Van Vloten hem als een heftig partijganger heelt doen kennen. Waar twee uitstekende geschiedschrijvers, G roen Van Prinsterer en Motlev, gelijk de/er dagen nog is gebleken, gansch verschillend oordeeien over ijn patroon, oost al weg weze al wachten Ee >t zijn aoon en zijn g was, morgen ben rijt; ze hebben hem onfraters te Z. V at sn volgde ha«r zuster )aar kwam Rienslra andere hoeren, en zeide Lotje snel eu n arm vertrekt? a met dien 4rtik van len kannen vertolken, x-r innig bekend zij e jonge liefde eigen, i; toewijding; heilige gen 't kwade; levens baar hem op als hij roeide en dezen of ak. Het gelaat van traditioneelen knevel, meisje en hoe schoon it schrander profiel,-— inelijkheidde kracht, i’a gelaat. Hoe ern- eer was hij van zijn <<i werd? Hoe een- Lotjes vader of aan n, wat hij niet wist ■ogen rusten op haar - ohoe boel anders ouden zij wellicht als n. Doch neen! Hij i reden zou hij ont in rond. Toch beefde ij nu maar altijd door vliet, met de schadu wde golven en beider tjd tot tijd elkanders fel ijk was dit oogen- ter werèld had zij dit l haar arm om haar wijde Daniëlla, inde goeden vader en blij er haar Frans en niemand het hoorde, vloed Zij schrikte kom, meisjes, een tje droomt geloof ik. i. Lotje stemde spoe lt bariton en bij den tra op zijn roeispaan .sstem, dat de meisjes wreef in de handen, ken en toen het lied uit: »nog meer,jonge i uit dc jonge harten i deden zij de zachte n zij de geesten aan. erug en zongen. Lotje r zilveren stem vloeide er samen om zich op a het lied, die zacht t geheele gezang als t een uur! welk een welk een weelde voor een kracht liefheeft, Ir der feeën door den Uitgevers. I .Ui :'r k.I tü'i'K :l H i|H i'! in i i. stellen van historische figuren in een traditioneel gewaad. Daardoor werd hel oordeel reed» voor- loopig verduisterd, en velen mijner lezer» zullen weten welk een moeite het hun heeft gekost om die eerste mdrukken door betere te ver vangen. Een onoordeelkundig onderwijs in de geschiedenis is oorzaak geweest, dat onveran derlijk Karei De Stoute een roekelooze vech tersbaas, Egmont een vlekkelooze martelaar, Granvelle een soort van staalkundige Mephis- topheles, Alva een bloedgierige hyena, Maunt» een onverzettelijke stijfkop werden genoemd. Soortgelijke qualification, die in onze jeugd vrij algemeen gangbaar waren, moeten zorgvuldig vermeden wordenmen dringt daardoor den leer lingen een oordeel op dat misschien heel on juist is, en dat hen in elk geval bemoeielijkt in het vormen van een eigen oordeel. Alge- ineene feitenkennis waarop on» Bouwd, en kundig ont’ overtuiging moge zijn, ook hierbij de neutrali- jg op eenmaal Johanna noemen als zulk een ingeslagen. Toch was Lotje zat op eenmaal id aan en was gereed er nam het woord op. vragen, 't Is niet goed, dien dat de genoemde jp de fabriek werkzaam n als wijKarei Rien- over deze zaak denken snstra zeggen. Waarom moet vader, voor ver- entwil dat hij u spreken )ben dat hij n echtgenoote aan lig en kalm uitzag i toe en ging met hi terwijl hij zijn ’t I eerlijk roeitochtje kon haar geluk toch t A as inaar goed dat om te radenwaarom zingen op het water vun mijnheer Rienstra, Daniëlla spraken; om zuster zoo dankbaar ;en en verholen span- elen dag van vervuld was zij er van vervuld En toen de gewichtige •eder naast haar vader egenover haar die haar 3 zij wel een weinig, fehjke beelden en ge- >ets alledaagse!) te zijn enstra, dc vrije Fnes de familie van zijn i haar voor te komen en geprezeh had. als ij verkilde op de ge el dan werkelijk nog er en niets meer was Maar dan beurde zij laat werd hooger ge- üet zoo peinzend meer; was en bleef met hem. n om de teetafel zaten; leur in ’thuis vallen, neer dan ik u zeggen ilde zeggen, moê en ijk op Johanna’s plaats ar moeder morgen mij vragen, hij is’t... hevige aandoening haar Ier leunen. iet af, maar een diep ik. Johanna was zeer bij haar moeder gaan R en vleiend fluisterde //Het Openbnar onderwijs is niet neutraal, jen kan niet neutraal zijn. Het niet ter sprake brengen van meeningen, die ons dierbaar zijn is reed» een partij kiezen tegen deze en het zoogenaamd kleurloos lichtwaarin sommige waarheden door de openbare school worden ge plaatst, is juist oorzaak, dat de jeugd wordt opgeleid tot een soort van verwaand scepticisme, dat zijn hoogste kracht zoekt in ontkenningen.” Niet waar, lezers een soortgelijke redeneering is de cirkelbaan, waarin zich de bestrijders der staatsschool bij voorkeur bewegen. En a|q wij hun dan vragen, of er ook bij geval Christelijk- historisch lezen, schrijven, rekenen, vormleer, enz. of Katholiek dito bestaat, dan blijven zij gemeenlijk het antwoord schuldig, maar bewaren, vooral in den laatsten tijd al de kracht hunner argumenten voor het leervak, dat onder letter van Art 1 der Wet van 1857 is opgegeven de beginselen der geschiedenis. rHoe kunt gij,” zoo vragen zij, //in uw scholen het voorschrift niets te leeren te doen of toe te laten, wat strijdig is met den eerbied verschuldigd aan de godsdienstige be grippen van andersdenkenden hoe kunt gij dit handbalen met betrekking tot 4e geschiede nis, terwijl het toch van algemeene bekendheid is, dat zoowel anti-revolutionairen als clericale Katholieken dc historische gegeven’ uit een gansch ander oogpunt beschouwen en geheel anders wnardeeren dan gij, liberalen en conser vatieven of hoe gij ook besten moogt, voor standers van neutraal onderwijs? Hoe is het mogelijku op een neutraal standpunt te plaat sen wanneer het feiten geldt als bijvoorbeeld de opstand tegen Spanje, de kerkelijke twisten tij dens het bestand, en persoonlijkheden als Willem van Oranje en de overige hoofd figure o van den tachtigjarigen oorlog, Oldenbarneveld en anderen? Hóe is het mogelijk Prof. From, Mr. Groen van Prinsterer en Dr. Nuyen» in één kamp te doen samen wonen Die vraag beeft werkelijk eenigen schijn van gegrondheid. Zekerhet is ónmogelijk uit de meeningen der drie genoemde historieschrijvers één amalgama te maken dat als neutrale ge- schiedenis-beschouwing dienst kan doen. Maar met het opwerpen dier quaestie hebben onze tegenstanders ons volstrekt niet schaakmat ge zet zooals zij zich misschien verbeeldenen ik geloof, dat het zeer goed mogelijk i» hun tegenwerpingen te wederleggen. Hetgeen wij tullen trachten te doen bij deze. Wij moeten voorop zetten, dat het ondoenlijk is, alle bijzondere begrippen al zijn zij nog zoozeer in strijd met het fe.telijk beslaande, recht te doen wedervaren. Als een Katholiek zich ergert, dat zijn kind in de school Italië een koninkrijk boort noemen met Rome tot hoofdstad, terwijl de Kerkelijke Staat, waaraan hij, Katholiek, zich blijft vastklemmen met met erkenning van het fait accompli, in 't geheel met wordt aangeduidwanneer hij op dien grond bijv, protesteert tegen de openbare-schooldan kunnen wij niets anders doen dan de schouders ophalén en hem met zijn proleet laten staan. Evehzooals de anti revolutionairen het wrakendat in de volks school van natuurwetten wordt gesproken die zij niet als vast en onv<randerlijk erkennen, met het oog op de wonderen, dan mogen wij op dien grond bun eischen niet billijken. Niemand, wie ook kan of mag begeeren dat zijn zienswijze als de absolute waarheid wordt verkondigd. <Accoord I” roepen onze tegenstanders in ver bazende eenstemmigheid//en daarom nog eensaan ons de schoolopdat o n ze over tuiging onzen kinderen ten'erfdeel zij!” W aarlijk als elke speciale ineening de be- jen. De voorbeelden van deugd van volhar- van vaderlandsliefde moeten hun levendig i i voorgesteldom hen tot navolging op moet de grondslag zijn ge’ een iderwijzer, welke ook zijn persoonlijke i overtuiging iüügc Zijii, ook hiérbij de neutrali- met teit met kan in acht nemen. De strijd tegen het onderwijs in de geschie denis in de openbare volksschool heeft wel iets van vechten tegen windmolen». Men volgt daarbij een tactiek, die niet eens behendig is: aan de school onpaedagogi-che eischen stellen, en dan zich beklagen, dat aan die eischen niet wordt voldaan. Op die wijze wordt een agitatie verwekt, die alleen onnadenkenden in verwar- ;nwanneer men met een on- 1 blik het onderwerp van den strijd bekijkt, dan zal men spoedig tot de over tuiging komen dal onze volksschool van zul kg tegenstanders weinig gevaar te duchten heeft. Ten minste, als de verdedigers niet in slapen op hun post 11e. Een schrandere bol, die uit de berichten welke in den laatsten tijd uit Spanje tot ons kwa men, met juistheid kan opmaken hoe de zaken daar gesteld zijn. Schenkt men geloof aan de mededeelingen uil Madrid, dan zou er van het Carlistische leger al heel weinig meer zijn over gebleven, daar eiken dag de onderwerping van voorname hoofden, tal van minderen en ver deeldheid onder de overgeblevenen gemeld wordt. Raadpleegt men daarentegen de berichten uit Carlistische bron, dan is er, ja, een enkele ontrouw geworden, doch overigen» heeft Ca- brera’s aival en manifest gedaan aan de zaak van waarheid zal ook hier wel en dit is al kwaad genoeg indien ten minste de rtgeenng van haar oogeu- blikkelijk voordeel weet gebruik te maken. En dit i» noodig, want vftege teekenen doen zich voor. Terwijl de verschillende partijen, het lange wachten moede, trots de maatregelen van onderdrukking, de hoofden beginnen op te ste ken, treedt dc onlangs van Cuba teruggekeerde luitenant generaal Concho als beschuldiger op van den tegenwdórdigen Minister van Oorlog Jovellar. In een adres aan den Koning betoogt hij, dat het gebrek aan tucht in het leger op Cuba een gevolg is van het wanbeheer zijns voorgangers, Jovellar. Ook op Rome valt niet al te zeer te reke nen, sinds Alfonsu» aan Mac-Mahon en Bis marck de orde van/het Gouden Vlies geschon ken beeft. Het Pauselijk orgaan, de Obaerta- tore Romano, dat eerst zuo ingenoinen was met den nieuwen Kuning, valt hem nu daarover heftig aan. Vooral de onderscheiding aan //den grootsten vijand der Katholieke kerk” heeft wantrouwen gewekt. En toch, wie weet hoe onschuldig die beleefdheid was, tegenover den man, die met de Gustav quaestie voor een deel Spanje» lot in handen had! Die quaestie schijnt nu uit den weg geruimd. Spanje mo t als schadevergoeding 1 1.000 thalers aan Duitsch- la id u ilk cere n. Mocht dit ook voretgwi *w4w, beraamt deze al wader nieuwe maatregelen. Thans zou het voornemen bestaan om al de overgebleven kloosters, voor zoover de leden zich met uitsluitend met liefdewerken bezig houden, op te heffen. Met dat al wordt eiken dag het gevaar dreigender, dat de strijd, die zich tot nog toe’ binnen de grenzen van de verschillende landen bepaalde, een internationaal karakter aanneemt. Reeds maakten we melding van de vertrouwelijke gedachtenwisseling, die plaats had tu’sclicn de Kabinetten van Pruisen en Italië over de vrijheid die den Paus gelaten is om oproer te stoken in andere landen. Het Journal de Pari» spreekt thans van eene nota, door Von Bismarck aan den Minister van Bui ten landsche Zaken van België gezonden, over den ongepasten toon, door de clericale bladen daar te lande tegen Duitschland gebezigd. Waarlijk men behoeft niet Pessimistisch te zijn om te vreezen, dat de kerkelijk staatkun dige strijd, die op zijn hevigst in Duitschland gevoerd wordt, eerlang tot eenig internationaal conflict zal aanleiding geven. Het Engelsoho lagerhuis heeft in zijne laatste zitting voor de Paaschvacantie de ver zachte uitzonderingswet voor Ierland aangeno men. Een der afgevaardigden heeft in diezelfde zitting het voornemen te kennen gegevenom na de vacantie een voorstel in te dienen tot erkenning der Carlisten al» oorlogvoerende partij. De stilte van b“’ D-—i.r„„.. —4 -- zeer stichtelijke wijze afgewisseld door talrijk bezochte meeting van lieden, dk altijd de wegens bedrog veroordeelde i Orton voor den wettigen erfgenaam der Tich- borne» willen dien do irgaan. Natuurlijk werd zij bijgewoond door het bekende parlementslid Dr. Kenraly. In Frankrijk begint de partij van Oam- betta ongeduldig te worden. Zij wacht nog steeds te vergeefs op de daden der nieuwe regeering. Het ergert haar, dat Buffet telkens op nieuw aan ieder die het hooren wil, de stel ligste verzekering geeftdat de staatkunde der regeering eene zuiver conservatieve zal zijnen dat hij er zich toe bepaalt om het verspreiden van Bonapartistpche blaadjes en portretten tegen 'te gaandoch de talrijke keizersgezinde prefecten op hunne posten laat. Het blijkt du» nu reeds, dat de uiterste linkerzijde zich in hare verwach tingen omtrent de nieuwe regeering bedrogen ziet. Het liberale dagblad Le temp» heeft beter ge dachte omtrent de jonge republiek. Het doet uitkomeii hoe hemelsbreed de tegenwoordige republikein van den vroegeren verschilt. De moderne republikein zegt het blad heeft ge leerd rekening te houden met den tijdhij ia geen revolutionair meermaar een politicus d. i. iemand die de zaken neemt voor *t geen ze zijndie zich niet schaamt voor moeilijkheden uit den weg te gaan en geduld weet te hebben. Wat de regeering wil zal spoedig blijken uit de circulaires, die de ministers van Justitie, Dufaure, en van Binnenlandsche Zaken, Buffet, eeratdaag» zullen uitvaardigende eerste aan de Procureurs generaal de tweede aan de prefecten. Naar men verzekert worden de laatMen daarin aangemaand zich te gedrag**!! overeenkomstig de staatkunde, nedergelegd in de constitutionsele ontwerpen. Niettegenstaande er nog g<?en sprake i» van ontbinding der tegenwoordige vergadering en dus nog minder van algemeene verkiezingen zijn de Bonapartisten onder de leiding van Rouher reeds druk bezig met het terrein te bereidenzij zullen daarbij echter rekening houden met de tijdsomstandigheden en hunne gevoelens zooveel mogelijk trachten te ma’keereu. De Kamers in Griekenland zijn deze week geopend om waarschijnlijk spoedig weder gesloten te worden. De oppositie toch blijft weigeren de zittingen bij te wonen zoodat men niet in staat i» een wettig b sluit te nemen. Gelijke toestand van gemis aan samenwerking tusachen regee ring en vertegenwoordiging bestaat nu reeds m 4 andere landen ian Europanl. Servië Denemarken, Zw»den en Noorwegen, in Griekenland is zulk een toestanl trouwens niet» ongewoons, maar eer regel. eigen oordeel. Alge geschiedkundig onderwijs is dan zie ik niet in wiarom zegd kunnen worden. Het tegendeel i» echter waar. Terwijl eenige bisschoppen te Fulda bij een zijn gekomen om te beraadslagen op welke wijze de strijd tegen de regeenng het best kan voegdheid en Lel recht had zu h op algemeene kosten een school te slichtendan zouden wij in korten tijd al een zeer vreemdsoortige spraak verwarring zien ontstaan. Z. M. heeft, na afgelegd examen, benoemd tot surnumerair bij het vak der poste-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1875 | | pagina 1