r 309. ZONDAG 16 MEI. 1875. WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-. ALBLASSER- EN LOP1KERWAARD EN OMSTREKEN. Openhartigheid. 100. 5 I 7 wanneer zij niet 93*/, 997 109 iteld i de 1*7>. «7. 187. 167. 9»7. 541/, 45 M’/i. 117. 67’/. if.uMi” van de Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden 0,70. Franco per post door het geheele rijk, 0,80. plaatMag DMIE MAAL wordt opgegeren, worden •teehts TWEE MAAL lo rokooing gebeaoht. 16 «71. 260 235*/, 997/, 99»/, 99»/, 97*/, UT EN. pc 2| 3 4 3 3 3 3 3 11«16. 5 5 5 ƒ1000. 5 f1000. 5 e leen. 4} 167/69. 4 3 5 5 5 f - 8; s kal- 8 gul- 14,00 '<5, m jiwf .iai bisdiab SCHOONHOVEN» (UM i .M X Prys der AdvertentiënVan 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inten ding franco, en uiterljjk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure. mmeratol. y 3 tot 8 Mei: 230 15 per half kilo; ook 5 tot f 0,65 per stuk. che, Flikkeesche en 60, dito mindere f 6,50 0, dito mindere f 6,20 f5,50 4 6,40, lange en n Zeeuwsche f 8,50 a jche en andere soorten 7 Mei. 64>/, 717, 9»‘7i< 917. 87’/, 407, 16’71. 48’/, 101-/, 797. 89 ioi 7. ioi7, 937, 84’/, 70’/. 9»7, 987, 349 7, 617, 607, «f*7« 583 144 7, iÖ‘7i. 130 807, 1017, 95’/, 977, 99’7,, 967, en p_. toonmgen elkander b redelievende geziudht betrouwbare van deze nieu reid worden, het met Belgie en ling tot Frankrijk, Veel liever worde geconstat berichten, door verschillende -v- ijd omtrent die verhouding verspreid, noemt, in n de regee- zijde gaan- Nov. 5 -Aug. 5 Juli. 5 Oct. 5 1854. 1860. u 4. 5 5 6 7 5 6 6 6 6 5 4| 3 3 deel. 5 5 5 5 100. 5 H T E N. ennep f 21,00 4 22; iter 45 i 47 et., wei- ilo; kaas f28 4 32, verloopers f 6 a 8 '12 a 14vette I itere idem 4 a 8 1,00peeren f 14 f 2,50 i 3,00, eieren f 3,00 per in flauwe stemming; 26 k 28, le qualiteR. f 0,95 a l,05.grasboter ggen voor Engeland 21 ito f5412, nuchtere :i. AangevoerdJ6L5 'eren, 4 nuchtere kal* n, 363 varkens, 158 16 ct., 2de qual. 62 ct.; qual. 80ct.; schapen voor Londen 44 tot a qual. f48 en 3de Vlaamsche f 8,50 a lassche f8,30 a 8,80, uwsche f 7,60 a 7,90, m Noord-Brabantscbe Raadselachtige karakters zijn verre van aan trekkelijk. Het geheimzinnige, waarmede zij zij zich omhullen, moge ons zeker onbestemd ontzag afpersen, als wij het eemgszins ver mijden kunnen, sluiten wij ons niet aan bij personen, van wie wij niet weten, wat wij er aan hebben. Wij bedanken er voor, in onzen dischgenoot steeds een voorwerp van studie te moeten zienwe hebben wel wat anders te doen. Zeker, een eerste eisch voor gezellig verkeer is, dat men zich vertoone gelijk men is. Hui chelaars en veinsaarde daargelaten, dat is een klasse van lieden die ons zelfs de moeite der bespreking niet waard toeschijnt, maar buiten dezq zijn er nog velen, die goedvinden zich een air van ondoorgrondelijkheid te geven. Dat staat deftig, meenen zijm elk geval, het verheft hen (in eigen oog ten minste) boven het gros, dat mets te verbergen heeft, een voudig omdat het volstrekt geen diepte bezit. Neen, wanneer wij zelf eerlijk zijn, dan wil len wij ook gaaine den man of de vrouw te genover ons goed in de oogen kijken. Wie zich onze vriend noemt, moet het zijn ook: dat wil zeggen, hij moet al onze sympathie vero veren, en ons de zijne geheel schenken. Daartoe moet zijn hand ons geheel worden toegestoken, zijn gelaat ons duidelijk leesbaar schrift ver- toonen, zijn hart voor ons open liggen. Maar gelijk elke deugd, wanneer zij niet binnen de haar door de levenservaring gestelde perken blijft, gevaar loopt, een leelijk gebrek, soms wel een verfoeilijke ondeugd te worden, zoo moet ook de openhartigheid met be hoedzaamheid worden beoefend? Wij moeten die deugd betrachten als redelijke wezens: niet als natuurmenschen, die eiken indruk terstond in woorden brengen of door daden openbaren, ook niet als kinderen, wier naïve openhartigheid de volwassenen soms in een vrij mal parket brengt, leder kent het beroemde of liever be ruchte type, dat gewoonlijk enfant terrible wordt geheeteu: net kind, dat zijn ouders bij zeer ongeschikte gelegenheden het oude spreek woord te binnen brengt, «dat kleine potjes groote ooren hebben." Bij kinderen nu kan men den aangeboren trek tot mededeeling van ’t geen het weet of heeft vernomen min gevaarlijk doen worden, door eenvoudig in hun bijzijn de noodige omzichtigheid in acht te nemen, en mets te zeggen dat men ongaarne «aan de groote klok” gebracht zag. Ja, er wordt niet genoeg aan gedacht, dat de kleinen vooral wanneer het dingen geldt die hun niet rechtstreeks be treffen, zeer openhartig zijn, en fijner hoo- ren en nauwkeuriger opmerken dan menigeen vermoedt. De man nu, die nooit of nimmer iets in eigen boezem opgesloten kan houden, staat op geen hooger standpunt dan het kind van zoo even. Er zijn menschen, die praten moeten, al ware het ook op straffe des doods verboden: wien iedere bijzonderheid, die hun ter oore is gekomen, om zoo te zeggen op de ziel brandt, en die werkelijk des nachts geen oog zouden kunnen sluiten, als zij zich niet ontlast hadden van 't geen zij, in den loop van den dag heb ben opgevangen. Dat zijn de babbelaars meest ordinaire soort: hun geklepper is verve lend als het gepiep van een krekel of het ge knars van een verroesten windwijzer, en in zeer veel gevallen wordt er evenmin naar geluisterd als de Zwitsers aan het geruisoh hunner water vallen hun aandacht wijden. Toch meent dat soort van lieden, dat bun voortreffelijkheid aan geen bedenkingen onderhevig iszij wanen zich uiterst gezellig, maken zich diets dat hun bij zijn door ieder wordt gezocht, en beschouwen zich als toonbeelden van rondborstigheid, van openhartigheid. «Ik kan geen duivel in mijn hart smoren," zeggen zij! «Wat er voor zit, moet er uit. Dan weten de menschen, waar zij zich aan houden kunnen, en, willen zij niet nqar mij luisteren, zij zijn volkomen vrij. Al? ik meen iets te zeggen te hebben, dan S. W. 1ST. VAN NOOTEN, Uitgevers. i. zeg ik het: de gevolgen zijn voor mijn rekening." Wanneer iemand tot mij zegt, dat bet hart hein op de tong ligt, dan zal voorzeker niemand mij kwalijk nemen als ik beweer, dat het niet op de rechte plaats zit. En daarbijwanneer we Jan en alleman vrijen toegang verleenen tot de binnenkameren van ons gemoed, dan zou zulks lichtelijk het vermoeden kunnen wekken, dat er zooveel bijzonders niet te vinden is, mogelijk, dat geen blind paard er schade kan doen. «De spraak is den mensch gegeven, om te verbergen wat bij denkt," sprak eenmaal de Fransche staatsman Talleyrand. Hebben wij pas aangetoond, weinig* ingeuomen te zijn met hen, die alles vertellen wat zij denken en weten of meenen te wtften, nog veel sterker is onze afkeer van personen, die dit bekend gezegde van den sluwen diplomaat tot richtsnoer van hun leven hebben gemaakt. Ja, moeten wij bepaald een keuze doen tusschen te groote open hartigheid en volstrekt gemis daarvan, dan duizendmaal liever de eerste. Wij kunnen met altijd hetgeen er omgaat in ons gemoed voor anderen verborgen houden. Zeer dikwijls hebben wij behoefte ons hart uit te storten aan den boezem van een vriendde kreet der smart of de jubeltoon der vreugde moeten zich wel eens een uitweg banen naar buiten. Er mogen er zijn, die dit zwakheid noemen, of wel een andere vorm waaronder het égoïsme zich vertoont, wij houden staande, dat het pleit voor den adel onzer natuurhet bewijst, dat We schakels zijn in den oneindigen keten die de menschheid genoemd wordt, en dat ook ons lijden, ons genot waarde heeft in de ontwikkelingsgeschiedenis van het groote geheel, Maar alweder zij men omzichtig: niet ieder is waardig deelgenoot gemaakt te worden van de innigste gedachten onzer zielen wan neer wij het oor eens onverschilligen verm leiea met onze confidenties, dan is dat een soort van heiligschennis die zichzelve straft door de koel heid waarmede hij onze mcdedeehngen ontvangt of ook wel door de ruchtbaarheid die hij geeft aan hetgeen wij volstrekt niet als publiek do mein hadden aangewezen. En dan nog iets. Uver geheimen die enkel en uitsluitend onszelven aangaan, mogen we na tuurlijk vrij beschikken maar, hoe vaak ge beurt het met, dat ook anderen er 111 zijn be trokken. Dan vooral zij de hoogste omzichtig heid aanbevolen. Zoo menige vriendschapsband, die voor het leven scheen vastgeknoopt, werd onherroepelijk verscheurd, omdat men de klip niet wist te vermijden, waarop we thans wijzen. Maar, zal iemand vragen, moeten we dan altijd angstvallig onze woorden wikken en wegen, steeds verkeeren m de vrees, dat we iets te veel zullen zeggen, immer onze volzinnen vooraf aan een nauwgezet onderzoek onderwerpen, vóór wij ze verlof geven, over de lippen te komen? Wanneer het privé-aangelegenheden geldt, dan aarzel ik niet te zeggen: jal Dan is voorzich tigheid de beste gedragslijn. Dan is het plicht te zorgen, dat wc niemand kwetsen, en dat wij aan de belangen van niemand, wie het ook zij, schade toebrengen. Is er echter sprake van publieke onderwerpen, van quaesliën die aan ieders oordeel zich op- dnngeu, en hebben we daaromtrent eene be paalde overtuiging, die we met gegronde rede- neenng kunnen staven, dan kunnen we ons wat meer vrijheid veroorloven. Dan zijn er zelfs gevallen, waarin spreken, openhartig spreken, zoo duidelijk, dat er aangaande oaze meeiimg vol strekt geen twijiel kan rijzen, onze eerste, onze duurste plicht is; waarin zwijgen lafhartigheid zou zijn, waarin onze eer gebiedend vordert, dat we flink voor den dag komen. Aan den anderen kant kunnen omstandigheden zich voordoen, dat ook hier zwijgen beter is dan spreken. Wanneer de strijd ons wordt aan geboden, dan weigeren we natuurlijk met; iets anders is het evenwel, den strijd te zoeken. Niemand vergt van ons, dat wij met onze over tuiging te koop loopen; en wie hunkert naar de gelegenheid, om als martelaar van zijn opinie op te treden, legt een streven aan den dag dat van gering allooi is. //Als u het hart tot spre ken dringt, zoo spreek I” dat voorschrift van den een aanvoer van wei hoewel iets vlugger s, toch nog altijd slap. 0 1240, mindere qual. i 2ÜQ, vare koeien f 85 een* f45 a 70, nuch- 130 kilo, 51 a 54 ct. 34 per stuk, fokvar- 3 per stuk. r f 1,00 a 1,05 per kilo. 26 stuks; eendeneieren 5 Sectie. 7 1869. 7 3 9. .5 7 6 3 3 De teekenen des tijds zijn van ernstigen aard, immers, wie kan de oogen slui ten voor het feit, dat de tegenstelling steeds scherper wordt tusschen hen, voor wie de school in de eerste plaats moet zijn het werktaig tot aankweekmg van bepaalde kerkelijke begrippen en hendie onze volksschool liefhebbenpist omdat zij is het neutrale gebied waar het ver stand der kinderen wordt ontwikkeld hun hart wordt gevormd, terwijl de verkondiging van die dogma s, die elk hunner van zijn standpunt voor waarheid op godsdienstig gebied meent te moeten houden, buitengesloten en aan de bijzondere kerk genootschappen overgelaten is. Echter begrijpen allen de waarheid, dat de toekomst behoort aan die richtingwelke de opvoeding van het opko mend geslacht in handen beeft. Zouden dan de vrijzinnigen alleen haar gewicht ontkennen Neendaartegen tracht eene vereeniging te wa ken, die steeds ruimer veld wintin Nederland, en waarvan onlangs ook eene afdoeling «Gouda en Omstreken” werd opgericht. Die vereeni ging tot bevordering van het Volks onderwijs in Nedetland treedt evenwel niet alleen op om te behoudenen het be staande te handhavenzij wenscht evenzeer te verbeteren waar hervorming dringend noodig is. Zij wil daartoe ook op politiek gebied haren invloed laten gelden en streeft er naar, om zooveel mogelijk op alle plaatsen het vereenigings- punt te zijn van nen, wier leuze is: voor de openbare school en de openbare school vooruit. Bij dit streven rekent zij mede op uwe sympathie. Dat bare roepstem weerklank vinde bij velen onder u en hen bewege zich bij haar aan te sluitenom onder eene gemeenschap pelijke vaan te strijden voor onze volksschool, liet reglement der Vereeniging geeft in art. 1 als haar doel het volgende aan a. Bescherming en verdediging enz. enz. Tot gewoon lid kan worden aangenomen ieder, die den leeftijd van 18 jaren heeft bereikt en ziel} sinds door officieuse en officiëele verklaringen grpoten- deels zijn tegengesproken. Bepaaldelijk ia dit het ge val met het bericht als zou de üuitsche gezant, Vorst Hoheniohe, bij den Franschen Minister van Buitenland- sche Zaken, Decazes, geprotesteerd hebben tegen de militaire toerustingen van Frankrijk. De leden der Nationale vergadering zijn in grooten getale den Lien deser opgekomen om de zittingen te hervatten, die, naar men algemeen gelooft, zullen ge wijd zijn aan de begroeting en eenige andere dringende ontwerpen betreffende constitutie en drukpers, om dan voor goed gesloten te worden, waarna de verkiezingen voor öenaat en nieuwe Kamer van Afgevaardigden zullen plaats hebben. Daar de gematigde rechterzijde voornemens is de regeenug bij alle maatregelen van behoudenden aard te ondersteunen en de verschillende fracties der linkerzijde tot eiken prijs eene ministe- nêele crisis willen voorkomen, zal het Kabinet wel op eene voldoende meerderheid kunnen rekenen. Tusschen de regeeringen van FraUkryk en Spanje is een verschil gerezen over een artikel in bet ultra- montaansche dagblad l’Univers, waarin KoningAl- fonsus op grove wijze beleedigd wordt. Op eene klacht van den bpaanschen gezant heeft de Fransche Minister zich bereid verklaart de redactie van het dagblad te vervolgen. Te Madrid maakt men echter bezwaar tegen de opneming van de beleedigende uitdrukkingen van het artikel in het decreet van schorsing, ’t geen door de Fransche regeering wordt noodig geacht. Aan de Carlisten zijn in de laatste dagen verschil lende kleine nederlagen toegebracht, ten gevolge waar van zij Rippoll en de vallei van 8eo De Urgel moesten ontruimen. Ook hebben op nieuw twee hunner chefs zich onderworpen. Don Carlos zou thans zelf aan dea goeden uitslag van zijn zaak gaan wanhopen, *indien God hem daarbij niet te hulp komt.'* Niettegenstaande er geen geld te vinden ia om de verplichtingen ten aanzien der obligatiehouders na te komen, zal er in October eene internationale tentoon stelling op het gebied van .schoons kunsten" te Ma drid georganiseerd worden. De Koning van Griekenland heeft aan de pressie der oppositie, die door het gemeen werd bijgestaan, toegegeven en een nieuw Ministerie benoemd uitslui tend uit ultrademocratische leden samengesteld. Urn te beginnen zullen alle gezanten teruggeroepen, de Hoogeschool van Athene, die zich partij had gest 1 tegen het vroegere bewind, weder geopend, en prefecten afgezet of vervangen worden. Bij den Ko’ ning moet het denkbeeld om af te treden rijpen. Als eene laatste poging om ten aanzien der be- grooting overeenstemming te verknjgen tusschen beide takken van vertegenwoordiging, het Landsthing en het Folkething 111 Denemarken, is thans eene nieuwe budget-commissie, samengesteld uit leden der beide Kamers, benoemd. Mocht deze laatste poging mislukken, wat wel waarschijnlijk is, dan is ontbin ding van het Folkething onvermijdelijk. BINNENLAND. De teekenen des tijds eiji leekeodichter willen we gaarne in toepassing brengen, als we maar tegelijk zorgen, dat die aandrang des harten rekening houdt met tyd en plaats. Hield ieder dit in het oog, er zou ninder worden gepolitiseerd in de herberg en getheologiseerd in de sociëteit. Niemand dwingt ons, altijd voor onze deur te gaan staan om deu voorbijgangers toe te schreeuwen wat we zijn en wat we voor ouomstootelijke waarheid houden. Het is volstrekt niet noodig, de markt pleinen te doen daveren van de bewijzen onzer beginselvastheid. Wij gevoelen niet de minste deernis met deu man, die m het midden van een hoop onbeschaafde lui zonder eenige aanlei ding denkbeelden uitbazuint, waarvan hij vooruit wist dat niemand ze deelt, ea die ten gevolge vzn zijn optreden eeu pak slaag jopliep. Het is het groote gebrek van een aantal would - be hervormers, dat zij de oprechtheid der duiven niet weten te vereemgen met de voorzichtigheid vin de slangen. Daarom, vrienden, laat ons openhartig zijn, maar toch gesloten voor onbevoegde blikken. Ook hier moet de gulden middelweg worden be wandeld. Op een ouden gevelsteen in mijn geboorteplaats (Haarlem) las ik eens bet volgende, niet zeer dichterlijk, maar toch uiterst practisch rijmpje «Houd maat, want het is een wijs man Die maat houden kan." Ik eindig met dit eenvoudig voorschrift aan aller overweging aan te bevelen. H—e. BUITENLAND. OVERZICHT. Naarmate de kulturkampf, zooals men in Prui sen de worstelingen tusschen staat en kerk hevigheid toeneemt, blijkt de oppositie tegen ringsmaa* regelen van nnjt-ultramoutaansche de weg te verminderen. Reeds maakten we nu en dan melding van Katho lieken, die zich aan de zijde der regeering schaarden, ook de Evangelischen, die zich aanvankelijk bij de Koomsche geestelijkheid voegden, hebben thans inge zien dat van de ,Meiwetteau voor hunne kerk niets kwaads te vreezen is eu de tegenstand opgegeven. Niet alzoo de ultramontaneu. Tot in de laatste schuilhoeken vervolgd, neemt hunne verbittering steeds toe, zoodat eindelijk, bij de behan deling der bekende kloosterwet, die evenals Petris voorstel betreffende de Oud Katholieken deze week door de Kamer van Afgevaardigden definitief werd goedgekeurd, het woord wraak, waarvan men zich tot nog toe zorgvuldig onthouden had, werd uitgesproken. En dat deze bedreiging meer dan eene phrase is, bewijst het schier gelijktijdig verspreide uencht van eene samenzwering tegen het leven van den Rijkskan- lier den Minister van Eeredieust en den Keizer, thans niet door een krankzinnigen dweper als Kuilmaan, maar, zooals de geruchten lulden, door of onder leiding van een hoog geestelijke ondernomen. Het hoofd dier sa menzwering zou bereids ^oor de Berhjnsche politie in het buitenland geval zijn. Voorzeker zal hieruit een nieuw argument geput worden om de wenschelykheid te betoogen dat internationale strafrechterlijke bepa lingen in het leven geroepen worden, waardoor samen spanningen tegen bevriende mogendheden straf baar ge steld worden. Het is niet te verwonderen dat het antwoord van België op de laatste Duitsche nota te Berlijn groote teleurstelling heeft gewekt. De officieuse Duitsche bla den komen hiervoor rondweg uit en verzekeren dat het, na nat antwoord, onmogelijk 13 de zaak verder te laten rtisten. In België daarentegen wordt de houding der regee ring algemeen, de clencalen natuurlijk uitgezonderd, goedgekeurd. Dit bleek vooral uit de beraadslagingen, die ia de Kamer gevoerd werden naar aanleiding eeaer interpellatie van het liberale lid Frère Urban. Deze spoorde de regeering aan in het vervolg vooral op hare hoede te zijn tegen het drijven harer eigen partij, die zoowel de regeering als het land zoozéér iu moei lijkheden gewikkeld had. Ten slotte werd eene motie aangenomen, waarin de handelwijze der regeering werd goedgekeurd, doch aan de regeenngspartij een openlijk desave u gegeven. Hoewel dit incident hoogstwaarschijnlijk nog tot nadere gedachtenwisseling tusschen de regeeringen van Berlijn en Brussel aanleiding zal geven, wordt de aan dacht daarvan voor ’t oogenblik afgeleid door het ge wone bezoek, dat de Keizer van Busland aan zijn waarden meet en broeder", Keizer W ilhelm, te Pots dam brengt. Als gewoonlnk was de ontvangst zeer hartelijk en put men zich uit om door militaire en andere vertoomngen elkander beleefdheden te bewijzen en eene vredelievende gezindheid aan den dag te leg gen. Van de weinig betrouwbare politieke geruchten, die naar aanleiding van deze nieuwe samenkomst der beide Keizers verspreid worden, en vooral betrekking hebben op het conflict met Belgie en de kunstmatig opgewekte verhouding tot Frankrijk, zullen we geen melding maken. Veel liever worde geconstateerd dat de onrustbarende berichten, door verschillende bladen i in den laatsten tijd omtrent

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1875 | | pagina 1