r 309.
ZONDAG 16 MEI.
1875.
WEEKBLAD VOOR DE KRIMPENER-. ALBLASSER- EN LOP1KERWAARD EN OMSTREKEN.
Openhartigheid.
100.
5
I
7
wanneer zij niet
93*/,
997
109
iteld
i de
1*7>.
«7.
187.
167.
9»7.
541/,
45
M’/i.
117.
67’/.
if.uMi”
van de
Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag
verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden 0,70.
Franco per post door het geheele rijk, 0,80.
plaatMag DMIE MAAL wordt opgegeren, worden
•teehts TWEE MAAL lo rokooing gebeaoht.
16
«71.
260
235*/,
997/,
99»/,
99»/,
97*/,
UT EN.
pc
2|
3
4
3
3
3
3
3
11«16. 5
5
5
ƒ1000. 5
f1000. 5
e leen. 4}
167/69. 4
3
5
5
5
f
- 8;
s kal-
8 gul-
14,00
'<5, m jiwf .iai bisdiab
SCHOONHOVEN» (UM
i .M X
Prys der AdvertentiënVan 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere
regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inten
ding franco, en uiterljjk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure.
mmeratol. y
3 tot 8 Mei: 230
15 per half kilo; ook
5 tot f 0,65 per stuk.
che, Flikkeesche en
60, dito mindere f 6,50
0, dito mindere f 6,20
f5,50 4 6,40, lange en
n Zeeuwsche f 8,50 a
jche en andere soorten
7 Mei.
64>/,
717,
9»‘7i<
917.
87’/,
407,
16’71.
48’/,
101-/,
797.
89
ioi 7.
ioi7,
937,
84’/,
70’/.
9»7,
987,
349 7,
617,
607,
«f*7«
583
144 7,
iÖ‘7i.
130
807,
1017,
95’/,
977,
99’7,,
967,
en p_.
toonmgen elkander b
redelievende geziudht
betrouwbare
van deze nieu
reid worden,
het met Belgie en
ling tot Frankrijk,
Veel liever worde geconstat
berichten, door verschillende -v-
ijd omtrent die verhouding verspreid,
noemt, in
n de regee-
zijde gaan-
Nov. 5
-Aug. 5
Juli. 5
Oct. 5
1854.
1860. u
4.
5
5
6
7
5
6
6
6
6
5
4|
3
3
deel.
5
5
5
5
100. 5
H T E N.
ennep f 21,00 4 22;
iter 45 i 47 et., wei-
ilo; kaas f28 4 32,
verloopers f 6 a 8
'12 a 14vette I
itere idem 4 a 8
1,00peeren f 14
f 2,50 i 3,00,
eieren f 3,00 per
in flauwe stemming;
26 k 28, le qualiteR.
f 0,95 a l,05.grasboter
ggen voor Engeland 21
ito f5412, nuchtere
:i. AangevoerdJ6L5
'eren, 4 nuchtere kal*
n, 363 varkens, 158
16 ct., 2de qual. 62 ct.;
qual. 80ct.; schapen
voor Londen 44 tot
a qual. f48 en 3de
Vlaamsche f 8,50 a
lassche f8,30 a 8,80,
uwsche f 7,60 a 7,90,
m Noord-Brabantscbe
Raadselachtige karakters zijn verre van aan
trekkelijk. Het geheimzinnige, waarmede zij
zij zich omhullen, moge ons zeker onbestemd
ontzag afpersen, als wij het eemgszins ver
mijden kunnen, sluiten wij ons niet aan bij
personen, van wie wij niet weten, wat wij er
aan hebben. Wij bedanken er voor, in onzen
dischgenoot steeds een voorwerp van studie te
moeten zienwe hebben wel wat anders te doen.
Zeker, een eerste eisch voor gezellig verkeer
is, dat men zich vertoone gelijk men is. Hui
chelaars en veinsaarde daargelaten, dat is
een klasse van lieden die ons zelfs de moeite
der bespreking niet waard toeschijnt, maar
buiten dezq zijn er nog velen, die goedvinden
zich een air van ondoorgrondelijkheid te geven.
Dat staat deftig, meenen zijm elk geval, het
verheft hen (in eigen oog ten minste) boven
het gros, dat mets te verbergen heeft, een
voudig omdat het volstrekt geen diepte bezit.
Neen, wanneer wij zelf eerlijk zijn, dan wil
len wij ook gaaine den man of de vrouw te
genover ons goed in de oogen kijken. Wie
zich onze vriend noemt, moet het zijn ook:
dat wil zeggen, hij moet al onze sympathie vero
veren, en ons de zijne geheel schenken. Daartoe
moet zijn hand ons geheel worden toegestoken,
zijn gelaat ons duidelijk leesbaar schrift ver-
toonen, zijn hart voor ons open liggen.
Maar gelijk elke deugd, wanneer zij niet
binnen de haar door de levenservaring gestelde
perken blijft, gevaar loopt, een leelijk gebrek,
soms wel een verfoeilijke ondeugd te worden,
zoo moet ook de openhartigheid met be
hoedzaamheid worden beoefend? Wij moeten
die deugd betrachten als redelijke wezens: niet
als natuurmenschen, die eiken indruk terstond
in woorden brengen of door daden openbaren,
ook niet als kinderen, wier naïve openhartigheid
de volwassenen soms in een vrij mal parket
brengt, leder kent het beroemde of liever be
ruchte type, dat gewoonlijk enfant terrible
wordt geheeteu: net kind, dat zijn ouders bij
zeer ongeschikte gelegenheden het oude spreek
woord te binnen brengt, «dat kleine potjes groote
ooren hebben." Bij kinderen nu kan men den
aangeboren trek tot mededeeling van ’t geen
het weet of heeft vernomen min gevaarlijk doen
worden, door eenvoudig in hun bijzijn de
noodige omzichtigheid in acht te nemen, en mets
te zeggen dat men ongaarne «aan de groote
klok” gebracht zag. Ja, er wordt niet genoeg
aan gedacht, dat de kleinen vooral wanneer
het dingen geldt die hun niet rechtstreeks be
treffen, zeer openhartig zijn, en fijner hoo-
ren en nauwkeuriger opmerken dan menigeen
vermoedt.
De man nu, die nooit of nimmer iets in
eigen boezem opgesloten kan houden, staat op
geen hooger standpunt dan het kind van zoo
even. Er zijn menschen, die praten moeten,
al ware het ook op straffe des doods verboden:
wien iedere bijzonderheid, die hun ter oore is
gekomen, om zoo te zeggen op de ziel brandt,
en die werkelijk des nachts geen oog zouden
kunnen sluiten, als zij zich niet ontlast hadden
van 't geen zij, in den loop van den dag heb
ben opgevangen. Dat zijn de babbelaars
meest ordinaire soort: hun geklepper is verve
lend als het gepiep van een krekel of het ge
knars van een verroesten windwijzer, en in zeer
veel gevallen wordt er evenmin naar geluisterd
als de Zwitsers aan het geruisoh hunner water
vallen hun aandacht wijden. Toch meent dat
soort van lieden, dat bun voortreffelijkheid aan
geen bedenkingen onderhevig iszij wanen zich
uiterst gezellig, maken zich diets dat hun bij
zijn door ieder wordt gezocht, en beschouwen
zich als toonbeelden van rondborstigheid, van
openhartigheid. «Ik kan geen duivel in mijn
hart smoren," zeggen zij! «Wat er voor zit,
moet er uit. Dan weten de menschen, waar zij
zich aan houden kunnen, en, willen zij niet
nqar mij luisteren, zij zijn volkomen vrij.
Al? ik meen iets te zeggen te hebben, dan
S. W. 1ST. VAN NOOTEN,
Uitgevers.
i.
zeg ik het: de gevolgen zijn voor mijn rekening."
Wanneer iemand tot mij zegt, dat bet hart
hein op de tong ligt, dan zal voorzeker niemand
mij kwalijk nemen als ik beweer, dat het niet
op de rechte plaats zit. En daarbijwanneer
we Jan en alleman vrijen toegang verleenen
tot de binnenkameren van ons gemoed, dan zou
zulks lichtelijk het vermoeden kunnen wekken,
dat er zooveel bijzonders niet te vinden is,
mogelijk, dat geen blind paard er schade kan
doen.
«De spraak is den mensch gegeven, om te
verbergen wat bij denkt," sprak eenmaal de
Fransche staatsman Talleyrand. Hebben wij pas
aangetoond, weinig* ingeuomen te zijn met hen,
die alles vertellen wat zij denken en weten of
meenen te wtften, nog veel sterker is onze
afkeer van personen, die dit bekend gezegde
van den sluwen diplomaat tot richtsnoer van
hun leven hebben gemaakt. Ja, moeten wij
bepaald een keuze doen tusschen te groote open
hartigheid en volstrekt gemis daarvan, dan
duizendmaal liever de eerste.
Wij kunnen met altijd hetgeen er omgaat
in ons gemoed voor anderen verborgen houden.
Zeer dikwijls hebben wij behoefte ons hart uit
te storten aan den boezem van een vriendde
kreet der smart of de jubeltoon der vreugde
moeten zich wel eens een uitweg banen naar
buiten. Er mogen er zijn, die dit zwakheid
noemen, of wel een andere vorm waaronder het
égoïsme zich vertoont, wij houden staande,
dat het pleit voor den adel onzer natuurhet
bewijst, dat We schakels zijn in den oneindigen
keten die de menschheid genoemd wordt, en
dat ook ons lijden, ons genot waarde heeft
in de ontwikkelingsgeschiedenis van het groote
geheel, Maar alweder zij men omzichtig: niet
ieder is waardig deelgenoot gemaakt te worden
van de innigste gedachten onzer zielen wan
neer wij het oor eens onverschilligen verm leiea
met onze confidenties, dan is dat een soort van
heiligschennis die zichzelve straft door de koel
heid waarmede hij onze mcdedeehngen ontvangt
of ook wel door de ruchtbaarheid die hij geeft
aan hetgeen wij volstrekt niet als publiek do
mein hadden aangewezen.
En dan nog iets. Uver geheimen die enkel
en uitsluitend onszelven aangaan, mogen we na
tuurlijk vrij beschikken maar, hoe vaak ge
beurt het met, dat ook anderen er 111 zijn be
trokken. Dan vooral zij de hoogste omzichtig
heid aanbevolen. Zoo menige vriendschapsband,
die voor het leven scheen vastgeknoopt, werd
onherroepelijk verscheurd, omdat men de klip
niet wist te vermijden, waarop we thans wijzen.
Maar, zal iemand vragen, moeten we dan altijd
angstvallig onze woorden wikken en wegen, steeds
verkeeren m de vrees, dat we iets te veel zullen
zeggen, immer onze volzinnen vooraf aan een
nauwgezet onderzoek onderwerpen, vóór wij ze
verlof geven, over de lippen te komen?
Wanneer het privé-aangelegenheden geldt, dan
aarzel ik niet te zeggen: jal Dan is voorzich
tigheid de beste gedragslijn. Dan is het plicht
te zorgen, dat wc niemand kwetsen, en dat wij
aan de belangen van niemand, wie het ook zij,
schade toebrengen.
Is er echter sprake van publieke onderwerpen,
van quaesliën die aan ieders oordeel zich op-
dnngeu, en hebben we daaromtrent eene be
paalde overtuiging, die we met gegronde rede-
neenng kunnen staven, dan kunnen we ons wat
meer vrijheid veroorloven. Dan zijn er zelfs
gevallen, waarin spreken, openhartig spreken, zoo
duidelijk, dat er aangaande oaze meeiimg vol
strekt geen twijiel kan rijzen, onze eerste, onze
duurste plicht is; waarin zwijgen lafhartigheid
zou zijn, waarin onze eer gebiedend vordert, dat
we flink voor den dag komen.
Aan den anderen kant kunnen omstandigheden
zich voordoen, dat ook hier zwijgen beter is
dan spreken. Wanneer de strijd ons wordt aan
geboden, dan weigeren we natuurlijk met; iets
anders is het evenwel, den strijd te zoeken.
Niemand vergt van ons, dat wij met onze over
tuiging te koop loopen; en wie hunkert naar
de gelegenheid, om als martelaar van zijn opinie
op te treden, legt een streven aan den dag dat
van gering allooi is. //Als u het hart tot spre
ken dringt, zoo spreek I” dat voorschrift van den
een aanvoer van wei
hoewel iets vlugger
s, toch nog altijd slap.
0 1240, mindere qual.
i 2ÜQ, vare koeien f 85
een* f45 a 70, nuch-
130 kilo, 51 a 54 ct.
34 per stuk, fokvar-
3 per stuk.
r f 1,00 a 1,05 per kilo.
26 stuks; eendeneieren
5 Sectie. 7
1869. 7
3
9. .5
7
6
3
3
De teekenen des tijds zijn van
ernstigen aard, immers, wie kan de oogen slui
ten voor het feit, dat de tegenstelling steeds
scherper wordt tusschen hen, voor wie de school
in de eerste plaats moet zijn het werktaig tot
aankweekmg van bepaalde kerkelijke begrippen
en hendie onze volksschool liefhebbenpist
omdat zij is het neutrale gebied waar het ver
stand der kinderen wordt ontwikkeld hun hart
wordt gevormd, terwijl de verkondiging van die
dogma s, die elk hunner van zijn standpunt voor
waarheid op godsdienstig gebied meent te moeten
houden, buitengesloten en aan de bijzondere kerk
genootschappen overgelaten is. Echter begrijpen
allen de waarheid, dat de toekomst behoort aan
die richtingwelke de opvoeding van het opko
mend geslacht in handen beeft. Zouden dan de
vrijzinnigen alleen haar gewicht ontkennen
Neendaartegen tracht eene vereeniging te wa
ken, die steeds ruimer veld wintin Nederland,
en waarvan onlangs ook eene afdoeling «Gouda
en Omstreken” werd opgericht. Die vereeni
ging tot bevordering van het Volks
onderwijs in Nedetland treedt evenwel
niet alleen op om te behoudenen het be
staande te handhavenzij wenscht evenzeer te
verbeteren waar hervorming dringend noodig is.
Zij wil daartoe ook op politiek gebied haren
invloed laten gelden en streeft er naar, om
zooveel mogelijk op alle plaatsen het vereenigings-
punt te zijn van nen, wier leuze is: voor de
openbare school en de openbare school
vooruit. Bij dit streven rekent zij mede op
uwe sympathie. Dat bare roepstem weerklank
vinde bij velen onder u en hen bewege zich bij
haar aan te sluitenom onder eene gemeenschap
pelijke vaan te strijden voor onze volksschool,
liet reglement der Vereeniging geeft in art. 1
als haar doel het volgende aan
a. Bescherming en verdediging enz. enz.
Tot gewoon lid kan worden aangenomen ieder,
die den leeftijd van 18 jaren heeft bereikt en ziel}
sinds door officieuse en officiëele verklaringen grpoten-
deels zijn tegengesproken. Bepaaldelijk ia dit het ge
val met het bericht als zou de üuitsche gezant, Vorst
Hoheniohe, bij den Franschen Minister van Buitenland-
sche Zaken, Decazes, geprotesteerd hebben tegen de
militaire toerustingen van Frankrijk.
De leden der Nationale vergadering zijn in grooten
getale den Lien deser opgekomen om de zittingen te
hervatten, die, naar men algemeen gelooft, zullen ge
wijd zijn aan de begroeting en eenige andere dringende
ontwerpen betreffende constitutie en drukpers, om dan
voor goed gesloten te worden, waarna de verkiezingen
voor öenaat en nieuwe Kamer van Afgevaardigden
zullen plaats hebben. Daar de gematigde rechterzijde
voornemens is de regeenug bij alle maatregelen van
behoudenden aard te ondersteunen en de verschillende
fracties der linkerzijde tot eiken prijs eene ministe-
nêele crisis willen voorkomen, zal het Kabinet wel op
eene voldoende meerderheid kunnen rekenen.
Tusschen de regeeringen van FraUkryk en Spanje
is een verschil gerezen over een artikel in bet ultra-
montaansche dagblad l’Univers, waarin KoningAl-
fonsus op grove wijze beleedigd wordt. Op eene klacht
van den bpaanschen gezant heeft de Fransche Minister
zich bereid verklaart de redactie van het dagblad te
vervolgen. Te Madrid maakt men echter bezwaar tegen
de opneming van de beleedigende uitdrukkingen van
het artikel in het decreet van schorsing, ’t geen door
de Fransche regeering wordt noodig geacht.
Aan de Carlisten zijn in de laatste dagen verschil
lende kleine nederlagen toegebracht, ten gevolge waar
van zij Rippoll en de vallei van 8eo De Urgel moesten
ontruimen. Ook hebben op nieuw twee hunner chefs
zich onderworpen. Don Carlos zou thans zelf aan dea
goeden uitslag van zijn zaak gaan wanhopen, *indien
God hem daarbij niet te hulp komt.'*
Niettegenstaande er geen geld te vinden ia om de
verplichtingen ten aanzien der obligatiehouders na te
komen, zal er in October eene internationale tentoon
stelling op het gebied van .schoons kunsten" te Ma
drid georganiseerd worden.
De Koning van Griekenland heeft aan de pressie
der oppositie, die door het gemeen werd bijgestaan,
toegegeven en een nieuw Ministerie benoemd uitslui
tend uit ultrademocratische leden samengesteld. Urn
te beginnen zullen alle gezanten teruggeroepen, de
Hoogeschool van Athene, die zich partij had gest 1
tegen het vroegere bewind, weder geopend, en
prefecten afgezet of vervangen worden. Bij den Ko’
ning moet het denkbeeld om af te treden rijpen.
Als eene laatste poging om ten aanzien der be-
grooting overeenstemming te verknjgen tusschen beide
takken van vertegenwoordiging, het Landsthing en
het Folkething 111 Denemarken, is thans eene
nieuwe budget-commissie, samengesteld uit leden der
beide Kamers, benoemd. Mocht deze laatste poging
mislukken, wat wel waarschijnlijk is, dan is ontbin
ding van het Folkething onvermijdelijk.
BINNENLAND.
De teekenen des tijds eiji
leekeodichter willen we gaarne in toepassing
brengen, als we maar tegelijk zorgen, dat die
aandrang des harten rekening houdt met tyd
en plaats. Hield ieder dit in het oog, er zou
ninder worden gepolitiseerd in de herberg en
getheologiseerd in de sociëteit. Niemand dwingt
ons, altijd voor onze deur te gaan staan om
deu voorbijgangers toe te schreeuwen wat we
zijn en wat we voor ouomstootelijke waarheid
houden. Het is volstrekt niet noodig, de markt
pleinen te doen daveren van de bewijzen onzer
beginselvastheid. Wij gevoelen niet de minste
deernis met deu man, die m het midden van
een hoop onbeschaafde lui zonder eenige aanlei
ding denkbeelden uitbazuint, waarvan hij vooruit
wist dat niemand ze deelt, ea die ten gevolge
vzn zijn optreden eeu pak slaag jopliep. Het
is het groote gebrek van een aantal would - be
hervormers, dat zij de oprechtheid der duiven
niet weten te vereemgen met de voorzichtigheid
vin de slangen.
Daarom, vrienden, laat ons openhartig zijn,
maar toch gesloten voor onbevoegde blikken.
Ook hier moet de gulden middelweg worden be
wandeld.
Op een ouden gevelsteen in mijn geboorteplaats
(Haarlem) las ik eens bet volgende, niet zeer
dichterlijk, maar toch uiterst practisch rijmpje
«Houd maat, want het is een wijs man
Die maat houden kan."
Ik eindig met dit eenvoudig voorschrift aan
aller overweging aan te bevelen. H—e.
BUITENLAND.
OVERZICHT.
Naarmate de kulturkampf, zooals men in Prui
sen de worstelingen tusschen staat en kerk
hevigheid toeneemt, blijkt de oppositie tegen
ringsmaa* regelen van nnjt-ultramoutaansche
de weg te verminderen.
Reeds maakten we nu en dan melding van Katho
lieken, die zich aan de zijde der regeering schaarden,
ook de Evangelischen, die zich aanvankelijk bij de
Koomsche geestelijkheid voegden, hebben thans inge
zien dat van de ,Meiwetteau voor hunne kerk niets
kwaads te vreezen is eu de tegenstand opgegeven. Niet
alzoo de ultramontaneu.
Tot in de laatste schuilhoeken vervolgd, neemt hunne
verbittering steeds toe, zoodat eindelijk, bij de behan
deling der bekende kloosterwet, die evenals Petris
voorstel betreffende de Oud Katholieken deze week
door de Kamer van Afgevaardigden definitief werd
goedgekeurd, het woord wraak, waarvan men zich tot
nog toe zorgvuldig onthouden had, werd uitgesproken.
En dat deze bedreiging meer dan eene phrase is,
bewijst het schier gelijktijdig verspreide uencht van
eene samenzwering tegen het leven van den Rijkskan-
lier den Minister van Eeredieust en den Keizer, thans
niet door een krankzinnigen dweper als Kuilmaan, maar,
zooals de geruchten lulden, door of onder leiding van
een hoog geestelijke ondernomen. Het hoofd dier sa
menzwering zou bereids ^oor de Berhjnsche politie in
het buitenland geval zijn. Voorzeker zal hieruit een
nieuw argument geput worden om de wenschelykheid
te betoogen dat internationale strafrechterlijke bepa
lingen in het leven geroepen worden, waardoor samen
spanningen tegen bevriende mogendheden straf baar ge
steld worden.
Het is niet te verwonderen dat het antwoord van
België op de laatste Duitsche nota te Berlijn groote
teleurstelling heeft gewekt. De officieuse Duitsche bla
den komen hiervoor rondweg uit en verzekeren dat
het, na nat antwoord, onmogelijk 13 de zaak verder
te laten rtisten.
In België daarentegen wordt de houding der regee
ring algemeen, de clencalen natuurlijk uitgezonderd,
goedgekeurd. Dit bleek vooral uit de beraadslagingen,
die ia de Kamer gevoerd werden naar aanleiding eeaer
interpellatie van het liberale lid Frère Urban. Deze
spoorde de regeering aan in het vervolg vooral op
hare hoede te zijn tegen het drijven harer eigen partij,
die zoowel de regeering als het land zoozéér iu moei
lijkheden gewikkeld had.
Ten slotte werd eene motie aangenomen, waarin de
handelwijze der regeering werd goedgekeurd, doch aan
de regeenngspartij een openlijk desave u gegeven.
Hoewel dit incident hoogstwaarschijnlijk nog tot
nadere gedachtenwisseling tusschen de regeeringen van
Berlijn en Brussel aanleiding zal geven, wordt de aan
dacht daarvan voor ’t oogenblik afgeleid door het ge
wone bezoek, dat de Keizer van Busland aan zijn
waarden meet en broeder", Keizer W ilhelm, te Pots
dam brengt. Als gewoonlnk was de ontvangst zeer
hartelijk en put men zich uit om door militaire en
andere vertoomngen elkander beleefdheden te bewijzen
en eene vredelievende gezindheid aan den dag te leg
gen. Van de weinig betrouwbare politieke geruchten,
die naar aanleiding van deze nieuwe samenkomst der
beide Keizers verspreid worden, en vooral betrekking
hebben op het conflict met Belgie en de kunstmatig
opgewekte verhouding tot Frankrijk, zullen we geen
melding maken. Veel liever worde geconstateerd dat
de onrustbarende berichten, door verschillende bladen
i in den laatsten tijd omtrent