:bts rs. £404. ZONDAG 11 MAART. I HT WEEKBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT. ♦T Over het Ontwerp-Kieswet. BUITENLAND. OVERZICHT. BINNENLAND. SCHOONHOVEHSCHE COURANT )D. Airy’s j Rheu- Turkije i dagen. hij burg 20 4 3,70, ZIEN. ‘nd als be ziek en de Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden 0,70. Franco per post door het geheele rijk 0,80 MM ER- igt ten BT te ipijsver- et beste ;e 4 Zn. litenge- liddelen 1 dépot :n voor- Airy’s en moe- rk voor- unerman co, doch ,80 4 6,00, ede op de verlaging she hande lt kochten Burg, en Weth. van Gouda heb ben gisteren Alle binnenfyndscbe Ajivertentien, waarvan tie plaatsing 3 maal wordt opgegeven, worden slechts 2 maal in rekening gebracht.. qual. f 74. f 10,40 i leesche en ,00 410. ihe f7,30 obe f7,00 en Over- re f5,40 4 ,00 4 5,70. A 4,80, ge- nvoer; 14 0 per kilo. Engeland en f 1 tot 3 paarden, 'eren55 lammeren, 1. 74 ot, 1,30, 2de o. >r Londen op den voorgrond gesteld. Acht 2423, gel ifte qual. kaas f28 lopers f 6 'ette kal ere idem «1 f4,40, iets f 3,80 tot 170. 10 tot 180. Kalveren ets. Min- s het kilo, st stuk. Potwei- rt 1877. Streng en Haan en •s J. Van ouders C. era G. P. ood- en Prys der Advertentiën Van 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzen ding franco, en uiterlijk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure. en f 1,20 ieeuwsohe, 90, puike iwr. f 9,40 ihe f7,50 ie Winter ,00, Over- re Zeeuw- 0 4 5,60, i Elakkee- nresidents- i Noord- ;n dezer, Ie zitting waarbij _«r repu- jkozen werd i hebben de het oogen- daaraan niets meer te Slechts één stem ble- gekozen met t langs rozen 1 ook met Huis van af- i predo- benaat meerderheid telt. Mét dezen toe- voorzeker wijs, waarmede hij het president- dringen op eensgezindheid --- en rust in het de eenheid der Staten te —g voorstellen den ■s jaren te benoemendoch als in Amerika heeft toch de laatste dagen een De vrede met Servië onderbandelingen met De bepalingen van ;ewenscbte verzoe- van de Porto, jorlog waswordt u - geering van ben gisteren aan den gemeenteraad een nader rapport inge.liend aangaande het plan tot het oprichten van een nieuwe bad- en zweminrich ting. Volgens hunne vroegere opgaaf zou een dergelijke inrichting in den IJsel f 10.000 kos ten, waarbij echter nog een jaarlijksche uitgaaf zou komen van f740 aan verschillende naken als tractement van den zwemmeester enz. Met het oog op die kosten meenden B. en W. de oprichting van een bad- en zweminrichting in den IJsel te moeien afraden en stellen zij voor de bestaande zwemschool eenige uren per dag kosteloos open te stellén voor minvermogenden» Omstreeks een jaar geleden noemde de heer Grashuis, in zijn brochure //Professor Buijs en de oppositie” het vraagstuk, waarmede we ons thans een oogenblik willen bezig houden, #de politieke quaestie bij uitnemendheid.” Die benaming is zeer juist. Zoo dikwijls de eerste helft van een verkiezingsjaar ten einde begint te spoeden, en de mogelijkheid zich voor doet, dat de stembus een wijziging zal ver kondigen in de verhouding der partijen even zoo vaak dringt zich bij ieder die niet hals starrig het bestaande met al zijn leemten wil handhaven de overtuiging op, dat bet meer c’an tijd is de hand te slaan aan eene radicale hervorming. Werkelijk zullen we ver moeten zoeken, willen we een constitutioneelen staat vinden, waar het kiesstelsel nog gebrekkiger is dan bij ons, en op zwakker grondslagen rust. Want wat beteekent eigenlijk de dusgenaamde census, dat is, het bedrag van iemands aanslagen in de directe belastingen r Is het niet waar, dat zeer toevallige omstandigheden, die volstrekt niets te maken hebben met iemands meerdere of mindere geschiktheid, hem somtijds een plaats toekennen of ontzeggen onder de leden van den //kiezersadel”. Schrijver dezes was kiezer, toen hij drie kinderen had; nadat hij evenwel ten vierdenmale vadervreugde had gesmaakt, en alzoo vermindering kreeg van zijn aanslag //voor dienst- en werkboden”, moest zijn naam van de kiezerslijst worden geschrapt. Dat vierde kind was dus de engel, (gelukkig zonder vlammend zwaard!) die zich plaatste voor het paradijs der kiezersheerlijkheid. Onzinnig, met waar Toch volkomen wettig. En soortgelijke zotte gevolgen van onze kies wet kunnen bij dozijnen worden aangehaald. We hebben lieden ontmoet, wier begrippen omtrent hetgeen «/de staal” eigenlijk is, tame lijk nevelachtig waren, en die aldus redeneerden Wie het grootste aandeel draagt in de kosten der staats-huishouding, heeft het recht meer invloed uit te oefenen dan anderen op de in richting daarvan. Doch - de staat is geen maatschappij met aandeelen; daarenboven, met ons ingewikkeld belastingstelsel is het niet mo gelijk aan te geven, wat ieder bijdraagt, om dat men dan ook de indirecte belastingen, die men betaalt zonder het te ontdekken, zou moe ten meerekenen. De lui die gewoon zijn een #stevigen borrel te drinken” moesten dan wel in de eerste plaats in aanmerking komen, want hun bijdrage is niet gering. Maar daarenboven, de grondslag waarop bij ons de kiesbevoegdheid heet te berusten, is wel degelijk verstandelijke ontwikkeling. De moeielijkheid deed zich echter voor, om hier een criterium te vinden; de Ghmdwet-ontwer- pers, geen kans ziende die zwarigheid op te lossen, maakten zich van de zaak af door een denk beeldige betrekking aan te nemen tusschen ver moedelijk vermogen en intellectueel gehalte, en die opvatting neder te leggen in het veel besproken en onhoudbaar Artikel 76 van de Grondwet. Destijds zou het misschien niet zonder ge vaar zijn geweest, het algemeen stemrecht in te voeren; de overgang van de getrapte verkie zingen tot deelneming van de geheele natie aan het verkiezingswerk ware al te plotseling geweest. Doch sedert zijn bijna dertig jaren verloopen, een voldoende tijdruimte voor een overgangs- pórode. En nu meenen we, dat het oogenblik daar is, waarop in overweging kan worden ge nomen het kiesrecht alleen te doen afhangen van de bevestigende beantwoording van deze vragen *Zijt gij metrderjarig Nederlander, in het volle genot van burge.lijke en burgerschapsrechten?” oVoorziet gij door eigen middelen, dat is zonder liefdadigheids-onderstand, in uw onder houd P” #Kunt gij schrijven?” legen deze logische uitbreiding van het stem recht verzet zich de Qrondwel. Welnu reden te meer oto zoo Spoedig mogelijk tot een her ziening der Grondwet over te gaan. En wij zijn niet zonder hoop, dat binnen een niet al te lang tijdsverloop aan dien dringenden eisch voldoe ning zal worden gegeven, want, zijn wij wèl mgel’icht, dan staat dit punt bovenaan op het program van de liberale partij in de Tweede Kamer. Inmiddels, na aangestipt te hebben wat wij eigenlijk wenschen, moeten wij het terrein van de verwachtingen verlaten en eens zien, wat ons wordt aangeboden. Want het zou onprac- tisch zijn, het mindere van de hand te wijzen, omdat wij het meerdere voorshands niet kunnen krijgen; alleen zouden we daartoe het recht hebben, indien de gedeeltelijke vervulling van matige wenschen een hinderpaal moest wor den voor een volledige oplossing van de quaestie. Dit nu is bet geval niet. De door den Mi nister in het thans aanhangige ontwerp tot herziening der kieswet voorgestelde regeling pre judicieert niets voor de toekomst. Alleen mo gen we vragen of het wel in het belang des lands is, veel van den nationalen tijd te be steden aan een zeer onvoldoende herziening, ter wijl toch een ingrijpende hervorming niet veel langer kan worden uitgesteld. Drie punten trekken in de bedoelde concept- wetten het meest de aandacht. 1. De voorgestelde census-verlaging. 2. De verdeeling van het land in //enkele” kiesdistricten met eenige kolossale uitzonderingen. 3. De maatregelen tot wering van rkiezers- fabricatie.” Omtrent punt 1 merken we op, dat de Minister zelf die verlaging van den census in die gemeenten waar hij het minimum bedrag van f 20 overschrijdt, een matige noemt. Inderdaad, er wordt op deze locomotief niet te hard gestookt. Doch dezelfde Memorie van Toelichting, die den voorgestelden maatregel verdedigt, geeft ons tegelijk gelegenheid, om een officiëele veroordeeling van het gansche een sus-stelsel aan te teekenen. We lezen daar namelijken nemen acte van die woorden //De met zorg ingewonnen inlichtingen over de plaatselijke gesteldheid van een groot aantal gemeenten^hebben aangetoond, dat wel omtrent belastingplichtigheid en betaling, maar niet om trent intellectueele geschiktheid der kiezers eenige betrouwbare of eigenlijk iets beteekenende ge gevens zijn te verkrijgen.” Zoo is het. Elke uitbreiding van het kies recht, op vermindering van den census geba seerd is een sprong in het donker. Men waagt dienmisschien hoofdzakelijk omdat het ont breekt aan den moed om den grooten sprong te. doen, die alleen op vasten bodem brengen kan. Niettemin voor zooverre we iedere census verlaging mogen beschouwen als een stap nader tot het algemeen stemrecht, het onbetwist baar recht van eiken staatsburger I kunnen we er vrede mede hebben. Mits zij ons maar niet worde opgedrongen als de oplossing van de quaestiewant daarvoor kunnen we haar met erkennen. Bedenkelijker is punt 2. Een hoogst eenzij dige opvatting van artikel 77 van de Grondwet: //Het getal van de leden van de Tweede Kamer wordt bepaald naar de bevolkingvoor iedere 45.000 één”, heeft den Minister doen be sluiten de verdeeling van het land voor te stellen in districten met ongeveer gezegd be volkingscijfer; echter met zoo weinig conse quentie, dat bijvoorbeeld Amsterdam een zes voudig district zou worden, en een kiezer in de hoofdstad alzoo zesmaal zooveel invloed zou hebben als een uit het drie uur meer westwaarts gelegen-Haarlem. Doch we willen deze uitzon dering zoo mede die voor andere groote steden, voor het oogenblik daarlaten en bij de hoofd zaak, de enkele kiesdistricten, blijven. De Memorie van Toelichting verdedigt ze op de volgende drie gronden 1. Dewijl dan aan belangrijke minderheden gelegenheid gegeven wordt, om van haar gevoe- hn te doen blijken, hetgeen haar veelal onmo gelijk is m een groot district, alwaar zij door S. W. 1ST. VAiST NOOTKJST, Uitgeven. 2am^mï1 dan elk district xop zijn beurt bij de periodieke aftreding tot verkiezing van leden der Kamer geroepen wordt en de thans bestaande ongelijkheid wordt weggenomen dat in het eene district de kiezers om de twee jaren, in het andere daarentegen slechts om de vier jaren worden opgeroepen. 3. Dew^l dan bij herziening der kiestabel een partijdige verdeeling van het grondgebied bijna ónmogelijk is, ja zelfs nauwelijks kan worden vermoed. Daartegen meenen wij in het midden te mo gen brengen, dat dezelfde partij, die in het eene district meerderheid is, in het andere niet ver der komt dan tot een //belangrijke minderheid;” dat is een gemeenschappelijke, voor allen ge lijke kans, onafscheidelijk aan het denkbeeld //stemrecht” verbonden. Dat zulk een minder heid, van kiezers wier kandidaat de neder laag leed, gezegd kan worden niet te zijn ver tegenwoordigd, komt mij onbegrijpelijk voor. Is het dan niet waar, wat er staat in artikel 74 van de Grondwet: //De Staten-Generaal ver tegenwoordigen het rgeheele Nederland se he volk?” Ging ’s Ministers betoog op, hoe zou het dan gelegen zijn met de vertegen woordiging ran de nie t-kiezers, die geen gelegen heid krijgen van hun gevoelen te doen blijken, en bij wie dus van //meerderheid” en //minder heid” geen sprake kan zijn? Vervolgens, de ongelijkheid, (vier jaar en twee jaar,) waartegen hier geprotesteerd wordt. Ook wij achten die onbillijk; de bonte verdee ling van ons land in enkele, dubbele, drievou dige enzoovoort districten is een ongerijmdheid. Ook wij vragen gelijkheid, maar groote kiesdistricten. Volledige gelijkheid, waarbij een kiezer in de hoofdstad niet meer invloed krijgt dan een daarbuiten. Bij kleine districten kan het niet anders, of locale belangen worden bij de stembus op den voorgrond gesteld. Acht ge die meening ongegrond, wees dan zoo goed de debatten over de rechterlijke wetten eens na te lezen. Eindelijk de partijdige verdeeling bij her ziening der kiestabel. De Minister, die ver moedelijk nooit gepoogd heeft de belangen zijner partij te bevorderen bij een herzieningsplan, acht kleine districten een waarborg daartegen. Ons komt het 'voor, dat juist groote, maar gelijke districten nog beter beveiligen voor avontuurlijke groepeering van kiezers. Bij kleine blijft die mogelijkheid bestaan, omdat een klein getal stemgerechtigden, omtrent wier gezindheid men zich vooraf' wel eenigszins kan vergewissen, alsdan den doorslag geeft. Over punt 3 spreken wij in het volgend num mer; dat i/een afzonderlijke beschouwing over waard. Tegelijk deelen wij dan ons eind-oor- deel mede. Eindelijk is dan toch het vraagstuk der keuze in de Vereenigde Staten van Amerika tot een einde gebracht. Den 2der ten 4 u. 12 u. ’s morgens, is in eene vereenigde der beide Kamers de beslissing gevallen, w Rutherford B. Hayes uit Ohio, candidaat der blikeinen, tot president der Unie als gel verklaard. Tot op het laatste oogenblik democraten alles in het werk gesteld om blik der beslissing, hoewel daaraan nietï veranderen viel, te vertragen. - ven zij iu de minderheid; Hayes werd gej 185 van de 369 stemmen. Dat deze niet L zal wandelenkan men begrijpenvooral het oog op de partijverhouding in bet Huil gevaaraigden en in den Senaat. In het Huis predo mineert het democratisch elementterwijl de eene republikeinsche meerderheid telt. Met stand voor oogenhandelde Hayes voor door in de redevoeringwaarmede hij he schap aanvaardde aan te dringen op eensgcz.uM-v.. van alle partijen, ten einde de orde en ru.t -v Zuiden te herstellen en de eenheid der Staten t< bevorderen. Voorts zal de Regeering voorstellen dei president voortaan voor zes j"~" 1 niet herkiesbaar te stellen. Hoewel niet opgelost, al» het Oostersche vraagstuk in minder ernstig aanzieu gekregen, is thans definitief gesloten en de Montenegro zijn goed op gang, het vredesverdrag wijzen op eene gc „iet groote o’™- stemd en dan in het geheel met vertegenwoordigd, hersteld. Alleen beeft de Servische rege hare zijde eenige waarborgen voor de toekomst tube- ♦en eeven, die hierop neêrkomeni 1°-Zulten fèBS»*- nieuwe vestingen gebouwd worden; 2’ zal de Turkeche vlag nevens de Servische op de wallen van Belgrado geplant worden 4 3° zullen de Joden met de Christe nen worden gelijk gesteld en 4° zal de Servische regeering de vorming van gewapende benden beletten. De Turksche regeering schijnt met goede voorne mens bezield. Reeds den 13den dezer zal het nieuwe parlement dat zonder den minsten strijd (wat wel eenigszins bedenkelijk is) gekozen schijnt te zijn, bij eenkomen. Als de partij-verhouding overal is, als in Constantinopelwaar van de tien afgevaardigden 5 Mahomedanen4 verschillende Christenen en een Jood zijn, en de bevoegdheid der wetgevende macht niet beknibbeld wordt, dan is er zeker wel eenige kans dat de grondwet meer dan een doode letter worde. De Mogendheden zouden Busland hebben overge haald aan Turkije een jaar tijd te laten tot invoe ring der hervormingen, door de conferentie noodig ge acht. Rusland zou dan met eere in de gelegenheid worden gesteldzijn leger weder op voet Van vrede te brengen. In dien zin zal bet bekende rnemdrtindum door de verschillende regeeringen beantwoord worden. Generaal Ignatieff, de gewezen Russische gezant te Constantinopel, is zelf op een reis naar Berlijn, Wee nen en Parijs, om .redenen van gezondheid onderno men”, het terrein daarvoor gaan bereiden. Het lang .turen” op het Oostersche vraagstuk schijnt hem een oogziekte bezorgd te hebben! De zittingen vau het Pruisische parlement zijn thans gesloten. Die van den Duitsonen Rijksdag konden wegens gebrek aan werk meermalen niet doof- gaan. Met zekere spanning ziet men de beslissing van dat lichaam te gemoet omtrent de plaats, waar de zetel van het Rijks Gerechtshof zal gevestigd zijn De bondsraad beveelt Leipzig als zoodanig aan. tegen den zin van Pruisen, dat Berlijn daarvoor aangewezen achtte. In Frankrijk trekken vooral twee zaken de aan dacht, nl. de voorgestelde gerechterlijke vervolging van den Bonapartistischen afgevaardigde De Caezagnac, we gens beleediging van de vertegenwoordiging en de Re geering in het blad Le Pays; en het voorstel van Laisant om den militairen diensttijd van 5 tot op 3 jaren te beperken. Bij dit laatste voorstel treedt Thiers als ernstig bestrijder we Ier eeus op den voorgrond. De minister van onderwijs gaat steeds voort met1 het doen vau ingrijpende voorstellen tol het verbeteren van het onderwijs in Frankrijk. Tol steuning van een fonds, dat oprichting van scholen wil bevorderen, vraagt hij een rijksbijdrage van 120 millioen francs. In het Engolsohe parlement komt de Oostersche quaestie bij alle beraadslagingen steeds boven. De ver klaring van regeeringswege dat de Engelsohe consul Baring, die de zittingen van het Bulgaarsche gerechts hof bij woont, bij wijze van protest zich naar Constan tinopel heeft terug begeven, is zeker opmerkingswaardig. Bij den Raad van State, afdeeling voor de geschillen van bestuuris ingekomen een Kon. besluit van 19 Februari, N* 27, betrekkelijk het geschil tusschen de gemeenten Giesen-Nieuwkerk en Peursumomtrent dever- hoogmg der jaarwedden van den hoofd-en hulp onderwijzer harer gemeenschappelijke openbare lagere school. Volgens dit besluit bestaan er geen termen om m dit geschil eene beslissing te nemen. De Minister van Binneniandsche Zaken beeft bepaald dat het houden van mark ten en openbare verkoopingen van alle vee, in verschillende gemeenten der provinciën Lim burg en Groningen is verboden. Men bericht, dat van een voor nemen van Dr. Kuiper, om zijn mandaat als volksvertegenwoordiger neder te leggen, niets bekend is. De heer Bichon van IJselmonde is dit jaar, als lid der Tweede Kamer, in het hoofdkies district Gouda aan de beurt van aftreding. Door de verschillende Rijn- stïoomvaart-maatschappijen is op nieuw bij de Rijks-regeering van Duitschland aangedrongen, zich te verzetten tegen de brug voor voetgangers over de Maas bij Rotterdam, op de voor genomen hoogte. Men beweert dat die brug, zooals die geprojecteerd is, den weg naar zee zal versperren.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1877 | | pagina 1