f
1881.
Zondag 9 Januari.
N*. 604.
TURF,
Kristal
I
»r 1881
Weekblad voor Zuid-Holland en Utrecht,
s,
'ATER,
reeren van
r
I
den Tol.
L
DA
i
I
jhtsche,
mizer
BUITENLAND.
BINNENLAND.
Gemeente-beMifuren.
Wmk
en,
I
I NOOTEN.
gevoelen
f
.1
g op markt
elks vermogen, I
1
is aangeslagen.
I
iguii. oi vereeuigingeuuan oeKracnugu oy ae wet.
toch 1 De Staton der provinciën kunnen worden belast
11
e qual. 72 ct.,
qual. f 1,30,
dies per kilo,
ilo.
tal. f66, 8de
duwnaar van
A. van der
waarvan
worden
koeien f260
Vaarzen f 130
60 ct., minder
tens van 6 iï
idere tot f 18
loosterboer,
DN Ca.
880.
Ja., F. H.
IMELAAR
Dudewater
IJaseteteln
ZELDEN-
Vlanen
1. KROEF.
a bar*,
Schoonhoven.
ec. 1880.
Iers C. Kooij
I. den Besten
’ieter, ouders
fi
aika.
jv. 4 paarden,
«kalveren, 8
of lammeren,
rentiën staan
tarateio.
e maken,
staken,
t misdaan,
staan,
zjjii,
teren,
neeren
chjjn.
irvangen
«gen,
rjjft.
>i
tift
.loosterboer,
EN G«.
1880.
öooeteritein.
itep
Alle binnenlandsche Advertentiën,
de plaatsing 3 maal wordt opgegeven,
slechts 2 maal in rekening gebracht.
gladheid der
leden gering,
onbeduidend,
i f220 4 310,
urzen f120 4
J5, 50 Cents,
‘LAKALMA-
v’vn. u.vunui ö’.''11 v v ui i*i uviiv u’ioiu vuuuiiiuuu 111 uigui* uuuuui vu UVIUUnUI
of do uitvoering hier bedoeldbij de plaats gehad hebbende aanbesteding
,lna PUL-o kiUAn.Jn.A ’"'TBOneil --errn-t
wet.
Wie
van zijl*
zonder
inkomen
»ot van P. J.
ssen, oud 15
15 jaren.
EN.
qual. 70 et.,
304 32, vette
110, schapen
e kalveren 26
dito f5 i 8
4,00, Zeeuw-
f3,60, Roode
fO,M.
330.
O.3O.
4,80.
beste AARD-
E8PUI8CHE
■ÖBVEBffl COÜfflT.
Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag
verzonden. Prjjs: voor Schoonhoven per drie maanden 0,70,
Franco per post door het geheole rijk 0,80,
geboden en zullen dus in dubbelen ziu ais vre-
deboden optreden. Het herstel van hot Britsch
gezag in de Transvaal wordt noodzakolijk ge
acht, al heeft ook meer dan een lid van het
tegenwoordige Kabinet, waaronder do premier,
de annexatie van die landstreek indertijd met
vuur bestreden en al meent men in Midden-
Aziö ook eone andere taktiek te moeten volgen.
GOUDA 4 Januari. In do heden gehouden
vergadering van den gemeenteraad nam het
nieuwbenoemde lidde heer Mr, W. Hemming
zitting.
Aan do orde was daarop een zaakdie reeds
meermalen aanleiding gaf tot levendige discussie
en ook thans niet zonder debat beslist werd.
Het gold de vraag, in hoeverre aanbesteding
van gemeentewerken, in dit geval „het onder
houd der straten”, de voorkeur verdient boven
eigen beheer. B. en W. hadden voorgesteld be
doeld onderhoud in eigen beheer to nomondaar
g de
minste inschrijvingssom de raming nog f785 te
boven ging. Dit voorstel vond bestrijding, thans
evenzeer als in de vorige vergadering, toon de
Overzicht.
Terwijl wij dit schrijven, is aan het Engelsche
Kabinet de niet zeer aangename taak weggelegd
boodschapper van kwade tijdingen te zijn voor
het parlementdat tot hervatting der werk
zaamheden bijeengekomen is. Nu reeds weten
de bladen te melden wat de troonrede in hoofd
zaak behelzen zal: le concert Europeen, de over
eenstemming der Mogendheden, gaat vooraf, al
vallen er ook geene vruchten van die overeen
stemming te vermelden. Nochtans, de regeering
blijft hopen op die vruchten en geeft den moed I
niet op. De Basutos, in Zuid-Afril 1
door vriendschap te winnen; Fransche
STATEN-GENERAAL.
Bij de Tweede Kamer is ingekomen eén wets
ontwerp tot regeling van het algemeen bestuur
van den Waterstaat. Do Minister gaat daarbij
uit van hot beginseldat de Grondwet niet
eischtdat bij een en dezelfde wet dit en het
bijzonder bestuur worden geregelddo thans
aangeboden voordracht bepaalt zich dus tot het
leggen van eenige algemeene grondslagen. Zij
gaat uit van de volgende hoofdgedachten
Het algemeen bestuur wordt, behalve met uit
voering van wetten en algemeene verordeningen
op den Waterstaat, alleen belast met bestuur
over Rijkswaterstaatswerken behoudens zoo noo-
dig het medebestuur over anderedat gevolg is
van geldelijke verplichting, door het Rijk op zich
genomen. Het trekt alzoo overigens geen voor
werpen van bijzonderen Waterstaat onder zijn
bereikmaar laat het Bestuur daarover aan de
lagere machtenbijzondere
gingen overbehoudens 1:
Konings. De met de zaken van Waterstaat be
laste Minister wordt voor de uitoefening van het
behoudens wettelijke voorzie-
o._ -jige waterstaatswerken, zooals
voor spoorwegenter zijde gestaan door het corps
I van den Rijkswaterstaat. Voorschriften omtrent
het beheer, ook het geldelijk en militair beheer,
van Rijkswaterstaatswerken en omtrent uitvoe
ring van werken door het Rijkworden door
den Koning gegeven. Evenwel geen overdracht
van het beheer
aan onderdeelen des Rijksbijzondere pers
of vereeuigingendan bekrachtigd bij de
De invoering van de nieuwe wet op het Lager
Onderwijs heeft onder anderen dit gevolg gehad,
dat de verhouding tusschen de Rijks- en de Ge-
meente-financiön eenige verandering onderging,
en dat meer dan ooit de wenschelijkheid in het
licht is getreden, om die beiden, volgens het
tegenwoordig stelsel zoo zonderling dooreenge-
haspeld, van elkander te scheiden. Het schynt
in de bedoeling van den Minister van Financiën
te liggen, ter gelegener tijd een voordracht in
dien geest bij de Volksvertegenwoordiging aan
hangig te maken; de ervaring heeft ons echter
geleerd dat tusschen een plan en de verwezen
lijking daarvan nog heel wat hinderpalen liggen,
die niet altyd even gemakkelijk zijn weg te
ruimen. En dat het hier in niet geringe mate
het geval zal zyn, behoeft niet te worden be
twijfeld als wij letten op den geldelijken toestand
waarin een groot aantal gemeenten zich bevinden.
Evenwel, de bedoelde financiëele hervorming
zal vroeger of later moeten komen. Naar alle
waarschijnlijkheid zullen dan de gemeenten in
elk geval de beschikking, toegekend bij al. 1
van art. 240 dèrWet van 7 Juli 1865, over vier
vijfde gedeelten van de opbrengst der Bijks-be-
lasting op het personeel, in hunne gemeente ge
heven, verliezen. Het mag daarom als een zaak
van urgentie worden beschouwd, reeds nu de
aandacht te vestigen op de middelen die den
Gemeente-besture" ten dienste staan om in de
behoeften der huishouding te voorzien, en de
verschillende stelsels, welke daarbij op den voor
grond treden, van naderbij te beschouwen.
Een eersten stap op dezen weg willen we thans
doen, ons voorbehoudende, er later op terug
te komen. lemanu, aracutens zijn ueireKKUig, vrije woning,
Er zijn er, die de quaestie op een zeer een- (predikanten, hoofden van lagere, directeuren van
voudige wijze wenschen te regelen, namelijk door -uj-a-im--j
de heffing van opcenten op de gewone rijksmid-
delen, tot zoodanig bedrag als door de begroo- j
ting van uitgaven wordt aangewezen.
Eenvoudig is dat wel, maar of ’t billijk I
zou zijn is een tweede. De grondslagen waarop j
het Rijk belasting heft zyn zeer vicieus, gelyk
door allen wordt erkend die eenige studie van
financiëele aangelegenheden hebben gemaakt.
Do regel, dat det heffing gelijken tred moet hou
den met de draagkracht der ingezetenen, is ge
heel uit het oog verloren. Het aanbevolen mid
del zou dus strekken, om de onbillijkheden tot
grooter proportiën op te voeren, zou het gemis
aan evenredigheid slechts vergrooten. Boven
dien, ons belastingstelsel is zeer gecompliceerd,
en sommige heffingen hebben alleen recht van
bestaan omdat zij als een correctief op andere
werken. Zou dus de gemeente-wetgever heil
zoeken bij het systeem van opcenten, dan moest
hij dit van a/le rijks middelen kunnen doen, om
alzoo de billijkheid zooveel mogelijk nabij te
komen, en uit den aard der zaak is dat on
doenlijk.
De Gemeentewet verbiedt belastingen op voor
werpen van verbruik en zulke, die den doorvoer,
den uitvoer naar en den invoer uit andere ge
meenten belemmeren. Deze kunnen dus niet in
aanmerking komenal zouden er ook besturen
zijn die deze terecht gewraakte middelen in toe
passing zouden willen brengen.
Rest de plaatselijke directe belastingen, die
onder allerlei vormen voorkomendoch waarvan
twee inzonderheid op den voorgrond treden. Zij
zijn bekend onder de namen van hoofdelijken
omslag en inkomsten-belasting.
De eerste is bet meest verspreid. Toch zijn
er, onzes inziens, bedenkingen tegen te maken.
De som, voor de gemeente-uitgaven benoodigd,
wordt, voor zooverre zy niet uit andere middelen
kan gevonden wordenop de ingezetenen omge
slagen naar den maatstaf van elks vermogen,
en volgens hetgeen de autoriteitenmet de vast- I
stelling der kohieren belast, daarvan uit allerlei 1
omstandigheden kunnen weten. Voor zeer kleine
gemeentenwaar men elkander zeer spoedig van
A. tot Z. kent, moge de toepassing van dit sys
teem geen overwegende bezwaren opleveren
zoodra de kring der belastingschuldigen eenigs-
zins uitgebreid iswordt de zaak zeer moeielijk.
Met den besten wil van de wereld kan men de
burgers niet tot zekeren graad van juistheid
taxeerenen er zullen er altyd zijn die te veel,
anderen die niet genoeg betalen. Reclames blijven
niet uit, en dat de oplossing van dergelijke
geschillen niet altijd even gemakkelijk is, leert
de ondervinding dagelijks. Per slot van reke
ning moet men 2 1 a a
vermoedelijk inkomen van den réclamant, om te j
3 personen of vereeni-
w het oppertoezicht des
1 geer in g Konings. De met de zaken van
en moed I laste Minister wordt voor de uitoefenii
ika, hoopt men 1 algemeen bestuur, 1
w - ansche zende- ningen voor sommij
zich dan wel beroepen op het lingen hebben daartoe hunne medewerking aan- I
men van den réclamant, om te geboden 6H zullen dn« >n dnhhelnn 7.1'11 als wn- 1
betoogen dat hij terecht voor het gestelde bedrag deboden optreden.
to aanrraaletran. trezatr in zi« Tmi
En °zoo "geraakt men van lieverlede tot het
stelsel, dat reeds in een zeker aantal gemeenten
van ons vaderland is toegepast, dat nog een
groot getal bestrjjders vindt, waarvan de toe
passing nog voor onderscheiden verbeteringen Azië ook eone andere taktiek te moeten
vatbaar is, doch dat we niettemin, ondanks de Het ligt zoozal de troonrede voortgaan
bezwaren die het oplevert, als de beste beschou
wen van alle plaatseljjke heffingen.
Wij bedoelen de inkomsten-belasting.
Gelijk in een onlangs in »de Economist” ver
schenen artikel van prof. Van Geer is aange
toond, moet wel onderscheid gemaakt worden
tusschen belasting op en naar het vermogen.
In het eerste geval wordt een zaak, in het laatste
worden personen belast. In het eerste wordt
vooraf het percent van het vermoedelijk inko
men vastgesteld en de opbrengst afgewacht; in
het laatste, het voor de gemeenten eenig ge
bruikelijke, wordt bepaald, volgens de begroeting
van uitgaven, hoe groot het bedrag is dat door
’de heffing moet worden gedekt, om vervolgens
dat cijfer om te slaan ovtfr de ingezetenen naar
den maatstaf van elks inkomen.
De vraag: wat is inkomen? wordt zeer
verschillend beantwoord.
I >at er hier geen onderscheid behoort gemaakt
te worden naar de bronnen, waaruit de inkom
sten vloeien, is zeer duideljjk. Of iemand door
arbeid, door rente van kapitaal, door opbrengst
van onroerend bezit, door lijfrenten, pensioenen
of schenkingen zijn jaarlijksch inkomen bijeen
brengt, moet voor den belastingheffcr onver-
Qok ja het bezit van kapitaal
factor die in aanmerking mag komen,
ieöh de vruchten die dat kapitaal gedurende
de opgave gevraagd wordt, sche garnizoenen
geworpen. Wil iemand dat gedeelte i beginnen het kwuuu ie Krijgen, maar, oc
iten, dat hij niet Verteerd heeft, iu zou het den Boeren gelukken die beide plat
S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven,
n^t in de bedoeling der regeering om Candahar
blijvend te bezetten. Wat Ierland betreft, be
som het voornemen in de eerste plaats buiten
gewone volmacht te vragen voor het uitvoe
rend Bewind, om de orde aldaar te herstellen
en vervolgens goed te maken, wat reeds al te
lang verwaarloosd is, nl. het landbezit daar te
lande beterc te regelen. Het is te hopen dat het
Hoogerhuis niet langer onwillig zal bevonden
worden, om aan zoodanige nieuwe regeling, zon
der welke alle buitengewone volmachten niets
beteekenen, mede te werken. De noodzakelijk
heid daartoe is in de laatste tijden maar al te
duidelijk gebleken. De partij der ontevredenen
in Ierland, de zoogenaamde land-liga, heeft be
wijzen van organiseerend talent gegeven, die de
regeering noodzaken hare maatregelen tot on
derdrukking van den opstand te verdubbelen.
Reeds was ze genoodzaakt hare maatregelen uit
te breiden tot Engeland, waar men het op de
wapenmagazijnen gemunt had.
De Ieren en de Boeren kunnen zich dus op
het ergste voorbereiden. Laatstgenoemden gaan
intusschen voort, om in afwachting van de En-
gelsche troepen, die zoowel uit Indië als uit het
moederland in aantocht zijn, de verbindingswegen
af te snijden en in Natal door te dringen. Een
groot aantal hunner stamgenooten uit Oranje-
Vrijstaat is hun ter hulp getrokken, De Engel-
sche garnizoenen te Pretoria en te Potchefstroom
Wil iemand dat gedeelte beginnen het kwaad te krijgen, maar, ook al
renten, dat hij niet Verteerd heeft, iu zou het den Boeren gelukken die beide plaatsen
kapitaal omzetten, ook daarmede heeft de te bezetten, dan nog zijn zij niet opgewassen
tegen de Engelsche troepenmacht, die, goed ge
organiseerd en in den strijd gehard, het natuur
lijk spoedig van de meer in landbouw dan in
krijgskunst bedrevene boeren moeten winnen.
Of Engeland gehoor zal geven aan den raad,
die haar ook door sommige Engelsche organen
gegeven wordt, om, na onderdrukking van den
opstand, aan de Transvaal meer zelfstandigheid
Prijs der AdvertentiönVan 1 tot 5 regels 0,50. Iedere
regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending
franco en uiterlijk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure.
w _.r.jen, sinds do troon
der Bonaparten is ineengestort, hare beteekenis
verloren. Wat Frankrijk betreft, bepalen de
bladen zich bij het bericht dat de Pauselijke
nuntius, als oudste der diplomaten, den President
der Republiek complimenteerde en dat deze hem
daarvoor dank betuigde Ook in Duitschland
politieke verrassing te
vreden stellen. Men had gehoopt uit 's Keizers
mond de bevestiging te vernemen van het ge
rucht, dat de Paus een stap tot toenadering had
gedaan met betrekking tot de zaak der vacante
bisschopszetels. Nu zal het voorzichtig zijn het
bericht, dat overigens niet van belang ontbloot
is, voorloopig als een gerucht te beschouwen.
Al hebben Griekenland en Turkijë, beiden,
te kennen gegeven, dat zij hunne zaken niet aan
een Europeesch scheidsgericht willen toevertrou
wen, toch heeft Europa den moed nog niet
opgegeven.
Men is nqg altijd druk bezig te sollen met
het denkbeeld van een scheidsgericht en hoopt
den Sultan door eene vereenigde poging der
gezanten te Constantinopel alsnog voor het denk
beeld te winnen. Griekenland gaat intusschen
voort met zich te wapenen. De Kamer heeft
de overeenkomst tot het sluiten eener nieuwe
leening goedgekeurd en de regeering verklaarde
ziéh in staat te gevoelen om alleen het besluit
van Europa ton uitvoer te leggen. Het is boud
gesproken!
sobillig zijn,
geen
allee'.
het jaar waarvoor
heeft afgeworpen,
zijner
nieuw
belastingheffer niet te rekenen; alleen met de
verhooging welke de renten daardoor ondergaan.
Een andere moeielijkheid betreft de woning.
Wie geen huis bezit, moet natuurlijk een deel
zijn inkomsten afzonderen voor huishuur,
zonder dat hij dit bedrag van zyn belastbaar
lukuiuv.1 mag aftrekken; immers, de gemeente
lijke fiscus heeft niets te maken met de wijze
waarop de inkomsten worden aangewend. Hee|t gevep, zal latpr moeten blijken,
iemand, krachtens zijn betrekking, vrije woning, i De meuwjaars-receptiën hebben, 1
re. directeuren van
middelbare scholen, sommige andere ambtenaren,)
dan behoort, volgens denzelfden regel, de huur
waarde aan het cijfer van het inkomen te wor
den toegevoegd. Hetzelfde moet geschieden ten
opzichte van hen die een.eigen huis bewonen; 1 w
bet gebruik dat zij er van hebben is rente van moest men zich zonder
hun kapitaal. Komt het evenwel voor, dat ie
mands huis met een hypotheek is bezwaard of
dat hij rente heeft te betalen van den koopprijs,
dan moet, alweer volgens hetzelfde beginsel, die
rente van het belastbaar inkomen worden afge
trokken, zelfs al overtreft zij de getaxeerde
huurwaarde van het perceel.
Een derde bezwaar levert de betaling van an
dere belastingenvan pensioensbijdragen van
assurantie-premiën. Naar onze vaste overtui
ging moeten ook deze gelden van "het belastbaar
inkomen worden afgetrokken. Omtrent de eerste
is het duidelijk genoeg, dat zij door den belas
tingplichtige niet worden gebruikt: zij vermin
deren zijn inkomen. Stortingen voor pensioenen,
die vaak onvrijwillig worden gevorderd, geven
kans op inkomsten op zekeren tijd en onder be-
bepaalde voorwqardenis die tijd daar en zijn
die voorwaarden aanwezig, dan eerst kunnen zij
dienst doen als objecten van heffing. Hetzelfde
kan gezegd worden van bijdragen voor levens
verzekering: zij scheppen de mogelijkheid om
op eenig tijdstip öf kapitaal öf lijfrente te ver
werven en eerst dan zijn de renten van het ka
pitaal of het te ontvangen jaarlijksch bedrag
belastbaar. Alle bijdragen die gestort moeten
worden om het behoud van de middelen van
inkomen te waarborgen vallen buiten de grenzen
van de belasting.
Hebben we dus aangetoondwat wij onder
„inkomen” meenen te moeten verstaan, in een
volgend artikel zullen we trachten uiteen te zetten,
aan welke eiseben de heffing moet voldoen om
billijk te mogen heeten.
met uitvoering van wetten en algemeene maat
regelen van inwendig bestuur betreffende den
Waterstaat. De vereeniging, waar zij nog be»
staatvan Rijks- en Provincialen Waterstants-
dienst, wordt opgehoven. De scheiding van
districts- en rivierbeheer blijft gehandhaafd.
De bevoegdheid des Konings om tot bescherming
van Rijkswaterstaatswerken politievoorschriften
uit te vaardigen vindt haar grond in deze wet,
art. 19 der Grondwet. Bescherming dier werken
door poiitie-voorschriften, welke het gebruik van
bijzonder eigendom beperken, geschiedt alleen
bij de wet. De bepalingen, voorkomende in
wetten on algemeene verordeningen, betreffende
het algemeen bestuur van den Waterstaat, blijven
in stand tot baar vervanging of tot zij met deze
wet in overeenstemming zijn gebracht.
Bij Kon. Besluit is benoemd, met
ingang van 18 Jan., tot burgemeester van Ben
schop, Hoenkoop, Polsbroek en Willeskop, J. A.
Van Buma, secr. dier gemeenten.
Bij Kon. Besluit is benoemd tot
notaris te Utrecht, N. G. Geelkerken, candidaat-
notaris aldaar.
Bij Kon. Besluit is aan den lsten
luitenant T. H. A. Tromp, van do Ilde afdeeling
vesting-artillerie, op het daartoe door hem ge
daan verzoek, een eervol ontslag uit den mili
tairen dienst verleend.
Bij Kon. besluit van 7 December
1890 is aan P. J. Heijboer, wonende te Tien-
hoven, voor den tijd van 3 jaren concessie ver
leend tot heffing van veergeld voor het veer
over de Lek tusschen Tienhoven en Jaarsveld.
Volgens het tarief moet o. a. worden betaald
Voor ieder persoon, geen arbeider zijnde, 4 cent.
Voör ieder persoon, arbeider zijnde, waaronder
worden verstaan zij, die om hunne dagelijksehe
werkzaamheden te verrichten geregeld het veer
moeten passeeren, 2 J- cent.
Dubbel veer- of overzetgeld zal verschuldigd
zijn: Van 1 April tot 1 October van ’s avonds
tien uren tot één uur voor zonsopgang en van
1 October tot 1 April van ’s avonds negen uren
tot één uur voor zonsopgang, zoomede bij boog
rivierwater, wanneer de overweg onder staat en
de lading of lossing moet geschieden aan den
hoogen dijk of veerstoep. Bij ijsgang of wan
neer de rivier toegevroren is zal het tarief da
gelijks worden geregeld door den Burgemeester
van Tienhoven.
Bij de aanbesteding op 24 Dec. jl.
ten stadhuize te Utrecht gehouden, zijn gegund
aan: C. Kamp, te Linschoten, Utr. straatklin
kers, perceel b, voor f 19,43 per 1000 stuks;
M. J. Van Houweninge te Gouderak, IJssel-
straatklinkers, voor f7,59 per 1000 stuks;
Van Houweninge Comp. te Gorinchem, Waal-
straatklinkers, voor f 16,73 per 1000 stuks; C.
Kamp, voornoemd, Utr. klinkerdrielingen, voor
f 11,38 per 1000 stuk*J. H. Boekenoogen te
Jutphaas, Utr. metselsteenen, voor f 17,70 per
1000 stuks grijze klinkers, en voor f 14,25 per
1000 stuks ondergrauwe metselsteenen; P. Kek
te Vreeswijk, voor Lekzand, voor f2836; W.
De Gruijter te Lekkerkerk, touwwerk, voor
f230,30; A. Brand te Boskoop, boomen voor
de kweekenj voor f746 en boomen, enz. voor
de begraafplaats voor f 196; J. Barneveld te
Vreeswijk, onderhoud sluis Vreeswijk, voor f 1880;
dezelfde, onderhoud straatweg naar Vreeswijk,
voor f9910.
Voor de Arr. Rechtbank te Rot
terdam stond Dinsdag terecht N. K. werkman
te Stolwijk, beklaagd van laster. Eisch f 25
boete of 5 dagen gevangenisstraf.
Het „Vaderland” verneemt dat de
veroordeelde De Jongb, toen hem kennis werd
gegeven dat zijn advocaat cassatie voor hem
had aangeteekend, verklaarde dat hij voor zich
geen voorziening in hooger beroep verlangt,
inaar dat hij, nu de aanteekening eenmaal was
geschied, uit achting vóór zijn advocaat daarin
zou berusten.
Beroepen te Naarden, Ds. Pikaar
te Harmelen.
Bedankt voor Harlingen, door Ds.
J. J. Van der Weijde te Balk.
Bedankt voor het beroep naar
Willemstad door Ds. W. Van Roggen te Bovcn-
Hardinxveld.
Bedankt voor Schiedam, door Ds.
A. H. De Klerck te Weesp.