f 1881. Zondag 9 Januari. N*. 604. TURF, Kristal I »r 1881 Weekblad voor Zuid-Holland en Utrecht, s, 'ATER, reeren van r I den Tol. L DA i I jhtsche, mizer BUITENLAND. BINNENLAND. Gemeente-beMifuren. Wmk en, I I NOOTEN. gevoelen f .1 g op markt elks vermogen, I 1 is aangeslagen. I iguii. oi vereeuigingeuuan oeKracnugu oy ae wet. toch 1 De Staton der provinciën kunnen worden belast 11 e qual. 72 ct., qual. f 1,30, dies per kilo, ilo. tal. f66, 8de duwnaar van A. van der waarvan worden koeien f260 Vaarzen f 130 60 ct., minder tens van 6 iï idere tot f 18 loosterboer, DN Ca. 880. Ja., F. H. IMELAAR Dudewater IJaseteteln ZELDEN- Vlanen 1. KROEF. a bar*, Schoonhoven. ec. 1880. Iers C. Kooij I. den Besten ’ieter, ouders fi aika. jv. 4 paarden, «kalveren, 8 of lammeren, rentiën staan tarateio. e maken, staken, t misdaan, staan, zjjii, teren, neeren chjjn. irvangen «gen, rjjft. >i tift .loosterboer, EN G«. 1880. öooeteritein. itep Alle binnenlandsche Advertentiën, de plaatsing 3 maal wordt opgegeven, slechts 2 maal in rekening gebracht. gladheid der leden gering, onbeduidend, i f220 4 310, urzen f120 4 J5, 50 Cents, ‘LAKALMA- v’vn. u.vunui ö’.''11 v v ui i*i uviiv u’ioiu vuuuiiiuuu 111 uigui* uuuuui vu UVIUUnUI of do uitvoering hier bedoeldbij de plaats gehad hebbende aanbesteding ,lna PUL-o kiUAn.Jn.A ’"'TBOneil --errn-t wet. Wie van zijl* zonder inkomen »ot van P. J. ssen, oud 15 15 jaren. EN. qual. 70 et., 304 32, vette 110, schapen e kalveren 26 dito f5 i 8 4,00, Zeeuw- f3,60, Roode fO,M. 330. O.3O. 4,80. beste AARD- E8PUI8CHE ■ÖBVEBffl COÜfflT. Deze Courant wordt geregeld iederen Zaterdag-middag verzonden. Prjjs: voor Schoonhoven per drie maanden 0,70, Franco per post door het geheole rijk 0,80, geboden en zullen dus in dubbelen ziu ais vre- deboden optreden. Het herstel van hot Britsch gezag in de Transvaal wordt noodzakolijk ge acht, al heeft ook meer dan een lid van het tegenwoordige Kabinet, waaronder do premier, de annexatie van die landstreek indertijd met vuur bestreden en al meent men in Midden- Aziö ook eone andere taktiek te moeten volgen. GOUDA 4 Januari. In do heden gehouden vergadering van den gemeenteraad nam het nieuwbenoemde lidde heer Mr, W. Hemming zitting. Aan do orde was daarop een zaakdie reeds meermalen aanleiding gaf tot levendige discussie en ook thans niet zonder debat beslist werd. Het gold de vraag, in hoeverre aanbesteding van gemeentewerken, in dit geval „het onder houd der straten”, de voorkeur verdient boven eigen beheer. B. en W. hadden voorgesteld be doeld onderhoud in eigen beheer to nomondaar g de minste inschrijvingssom de raming nog f785 te boven ging. Dit voorstel vond bestrijding, thans evenzeer als in de vorige vergadering, toon de Overzicht. Terwijl wij dit schrijven, is aan het Engelsche Kabinet de niet zeer aangename taak weggelegd boodschapper van kwade tijdingen te zijn voor het parlementdat tot hervatting der werk zaamheden bijeengekomen is. Nu reeds weten de bladen te melden wat de troonrede in hoofd zaak behelzen zal: le concert Europeen, de over eenstemming der Mogendheden, gaat vooraf, al vallen er ook geene vruchten van die overeen stemming te vermelden. Nochtans, de regeering blijft hopen op die vruchten en geeft den moed I niet op. De Basutos, in Zuid-Afril 1 door vriendschap te winnen; Fransche STATEN-GENERAAL. Bij de Tweede Kamer is ingekomen eén wets ontwerp tot regeling van het algemeen bestuur van den Waterstaat. Do Minister gaat daarbij uit van hot beginseldat de Grondwet niet eischtdat bij een en dezelfde wet dit en het bijzonder bestuur worden geregelddo thans aangeboden voordracht bepaalt zich dus tot het leggen van eenige algemeene grondslagen. Zij gaat uit van de volgende hoofdgedachten Het algemeen bestuur wordt, behalve met uit voering van wetten en algemeene verordeningen op den Waterstaat, alleen belast met bestuur over Rijkswaterstaatswerken behoudens zoo noo- dig het medebestuur over anderedat gevolg is van geldelijke verplichting, door het Rijk op zich genomen. Het trekt alzoo overigens geen voor werpen van bijzonderen Waterstaat onder zijn bereikmaar laat het Bestuur daarover aan de lagere machtenbijzondere gingen overbehoudens 1: Konings. De met de zaken van Waterstaat be laste Minister wordt voor de uitoefening van het behoudens wettelijke voorzie- o._ -jige waterstaatswerken, zooals voor spoorwegenter zijde gestaan door het corps I van den Rijkswaterstaat. Voorschriften omtrent het beheer, ook het geldelijk en militair beheer, van Rijkswaterstaatswerken en omtrent uitvoe ring van werken door het Rijkworden door den Koning gegeven. Evenwel geen overdracht van het beheer aan onderdeelen des Rijksbijzondere pers of vereeuigingendan bekrachtigd bij de De invoering van de nieuwe wet op het Lager Onderwijs heeft onder anderen dit gevolg gehad, dat de verhouding tusschen de Rijks- en de Ge- meente-financiön eenige verandering onderging, en dat meer dan ooit de wenschelijkheid in het licht is getreden, om die beiden, volgens het tegenwoordig stelsel zoo zonderling dooreenge- haspeld, van elkander te scheiden. Het schynt in de bedoeling van den Minister van Financiën te liggen, ter gelegener tijd een voordracht in dien geest bij de Volksvertegenwoordiging aan hangig te maken; de ervaring heeft ons echter geleerd dat tusschen een plan en de verwezen lijking daarvan nog heel wat hinderpalen liggen, die niet altyd even gemakkelijk zijn weg te ruimen. En dat het hier in niet geringe mate het geval zal zyn, behoeft niet te worden be twijfeld als wij letten op den geldelijken toestand waarin een groot aantal gemeenten zich bevinden. Evenwel, de bedoelde financiëele hervorming zal vroeger of later moeten komen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen dan de gemeenten in elk geval de beschikking, toegekend bij al. 1 van art. 240 dèrWet van 7 Juli 1865, over vier vijfde gedeelten van de opbrengst der Bijks-be- lasting op het personeel, in hunne gemeente ge heven, verliezen. Het mag daarom als een zaak van urgentie worden beschouwd, reeds nu de aandacht te vestigen op de middelen die den Gemeente-besture" ten dienste staan om in de behoeften der huishouding te voorzien, en de verschillende stelsels, welke daarbij op den voor grond treden, van naderbij te beschouwen. Een eersten stap op dezen weg willen we thans doen, ons voorbehoudende, er later op terug te komen. lemanu, aracutens zijn ueireKKUig, vrije woning, Er zijn er, die de quaestie op een zeer een- (predikanten, hoofden van lagere, directeuren van voudige wijze wenschen te regelen, namelijk door -uj-a-im--j de heffing van opcenten op de gewone rijksmid- delen, tot zoodanig bedrag als door de begroo- j ting van uitgaven wordt aangewezen. Eenvoudig is dat wel, maar of ’t billijk I zou zijn is een tweede. De grondslagen waarop j het Rijk belasting heft zyn zeer vicieus, gelyk door allen wordt erkend die eenige studie van financiëele aangelegenheden hebben gemaakt. Do regel, dat det heffing gelijken tred moet hou den met de draagkracht der ingezetenen, is ge heel uit het oog verloren. Het aanbevolen mid del zou dus strekken, om de onbillijkheden tot grooter proportiën op te voeren, zou het gemis aan evenredigheid slechts vergrooten. Boven dien, ons belastingstelsel is zeer gecompliceerd, en sommige heffingen hebben alleen recht van bestaan omdat zij als een correctief op andere werken. Zou dus de gemeente-wetgever heil zoeken bij het systeem van opcenten, dan moest hij dit van a/le rijks middelen kunnen doen, om alzoo de billijkheid zooveel mogelijk nabij te komen, en uit den aard der zaak is dat on doenlijk. De Gemeentewet verbiedt belastingen op voor werpen van verbruik en zulke, die den doorvoer, den uitvoer naar en den invoer uit andere ge meenten belemmeren. Deze kunnen dus niet in aanmerking komenal zouden er ook besturen zijn die deze terecht gewraakte middelen in toe passing zouden willen brengen. Rest de plaatselijke directe belastingen, die onder allerlei vormen voorkomendoch waarvan twee inzonderheid op den voorgrond treden. Zij zijn bekend onder de namen van hoofdelijken omslag en inkomsten-belasting. De eerste is bet meest verspreid. Toch zijn er, onzes inziens, bedenkingen tegen te maken. De som, voor de gemeente-uitgaven benoodigd, wordt, voor zooverre zy niet uit andere middelen kan gevonden wordenop de ingezetenen omge slagen naar den maatstaf van elks vermogen, en volgens hetgeen de autoriteitenmet de vast- I stelling der kohieren belast, daarvan uit allerlei 1 omstandigheden kunnen weten. Voor zeer kleine gemeentenwaar men elkander zeer spoedig van A. tot Z. kent, moge de toepassing van dit sys teem geen overwegende bezwaren opleveren zoodra de kring der belastingschuldigen eenigs- zins uitgebreid iswordt de zaak zeer moeielijk. Met den besten wil van de wereld kan men de burgers niet tot zekeren graad van juistheid taxeerenen er zullen er altyd zijn die te veel, anderen die niet genoeg betalen. Reclames blijven niet uit, en dat de oplossing van dergelijke geschillen niet altijd even gemakkelijk is, leert de ondervinding dagelijks. Per slot van reke ning moet men 2 1 a a vermoedelijk inkomen van den réclamant, om te j 3 personen of vereeni- w het oppertoezicht des 1 geer in g Konings. De met de zaken van en moed I laste Minister wordt voor de uitoefenii ika, hoopt men 1 algemeen bestuur, 1 w - ansche zende- ningen voor sommij zich dan wel beroepen op het lingen hebben daartoe hunne medewerking aan- I men van den réclamant, om te geboden 6H zullen dn« >n dnhhelnn 7.1'11 als wn- 1 betoogen dat hij terecht voor het gestelde bedrag deboden optreden. to aanrraaletran. trezatr in zi« Tmi En °zoo "geraakt men van lieverlede tot het stelsel, dat reeds in een zeker aantal gemeenten van ons vaderland is toegepast, dat nog een groot getal bestrjjders vindt, waarvan de toe passing nog voor onderscheiden verbeteringen Azië ook eone andere taktiek te moeten vatbaar is, doch dat we niettemin, ondanks de Het ligt zoozal de troonrede voortgaan bezwaren die het oplevert, als de beste beschou wen van alle plaatseljjke heffingen. Wij bedoelen de inkomsten-belasting. Gelijk in een onlangs in »de Economist” ver schenen artikel van prof. Van Geer is aange toond, moet wel onderscheid gemaakt worden tusschen belasting op en naar het vermogen. In het eerste geval wordt een zaak, in het laatste worden personen belast. In het eerste wordt vooraf het percent van het vermoedelijk inko men vastgesteld en de opbrengst afgewacht; in het laatste, het voor de gemeenten eenig ge bruikelijke, wordt bepaald, volgens de begroeting van uitgaven, hoe groot het bedrag is dat door ’de heffing moet worden gedekt, om vervolgens dat cijfer om te slaan ovtfr de ingezetenen naar den maatstaf van elks inkomen. De vraag: wat is inkomen? wordt zeer verschillend beantwoord. I >at er hier geen onderscheid behoort gemaakt te worden naar de bronnen, waaruit de inkom sten vloeien, is zeer duideljjk. Of iemand door arbeid, door rente van kapitaal, door opbrengst van onroerend bezit, door lijfrenten, pensioenen of schenkingen zijn jaarlijksch inkomen bijeen brengt, moet voor den belastingheffcr onver- Qok ja het bezit van kapitaal factor die in aanmerking mag komen, ieöh de vruchten die dat kapitaal gedurende de opgave gevraagd wordt, sche garnizoenen geworpen. Wil iemand dat gedeelte i beginnen het kwuuu ie Krijgen, maar, oc iten, dat hij niet Verteerd heeft, iu zou het den Boeren gelukken die beide plat S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven, n^t in de bedoeling der regeering om Candahar blijvend te bezetten. Wat Ierland betreft, be som het voornemen in de eerste plaats buiten gewone volmacht te vragen voor het uitvoe rend Bewind, om de orde aldaar te herstellen en vervolgens goed te maken, wat reeds al te lang verwaarloosd is, nl. het landbezit daar te lande beterc te regelen. Het is te hopen dat het Hoogerhuis niet langer onwillig zal bevonden worden, om aan zoodanige nieuwe regeling, zon der welke alle buitengewone volmachten niets beteekenen, mede te werken. De noodzakelijk heid daartoe is in de laatste tijden maar al te duidelijk gebleken. De partij der ontevredenen in Ierland, de zoogenaamde land-liga, heeft be wijzen van organiseerend talent gegeven, die de regeering noodzaken hare maatregelen tot on derdrukking van den opstand te verdubbelen. Reeds was ze genoodzaakt hare maatregelen uit te breiden tot Engeland, waar men het op de wapenmagazijnen gemunt had. De Ieren en de Boeren kunnen zich dus op het ergste voorbereiden. Laatstgenoemden gaan intusschen voort, om in afwachting van de En- gelsche troepen, die zoowel uit Indië als uit het moederland in aantocht zijn, de verbindingswegen af te snijden en in Natal door te dringen. Een groot aantal hunner stamgenooten uit Oranje- Vrijstaat is hun ter hulp getrokken, De Engel- sche garnizoenen te Pretoria en te Potchefstroom Wil iemand dat gedeelte beginnen het kwaad te krijgen, maar, ook al renten, dat hij niet Verteerd heeft, iu zou het den Boeren gelukken die beide plaatsen kapitaal omzetten, ook daarmede heeft de te bezetten, dan nog zijn zij niet opgewassen tegen de Engelsche troepenmacht, die, goed ge organiseerd en in den strijd gehard, het natuur lijk spoedig van de meer in landbouw dan in krijgskunst bedrevene boeren moeten winnen. Of Engeland gehoor zal geven aan den raad, die haar ook door sommige Engelsche organen gegeven wordt, om, na onderdrukking van den opstand, aan de Transvaal meer zelfstandigheid Prijs der AdvertentiönVan 1 tot 5 regels 0,50. Iedere regel meer 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco en uiterlijk tot Zaterdags-voormiddags ten 10 ure. w _.r.jen, sinds do troon der Bonaparten is ineengestort, hare beteekenis verloren. Wat Frankrijk betreft, bepalen de bladen zich bij het bericht dat de Pauselijke nuntius, als oudste der diplomaten, den President der Republiek complimenteerde en dat deze hem daarvoor dank betuigde Ook in Duitschland politieke verrassing te vreden stellen. Men had gehoopt uit 's Keizers mond de bevestiging te vernemen van het ge rucht, dat de Paus een stap tot toenadering had gedaan met betrekking tot de zaak der vacante bisschopszetels. Nu zal het voorzichtig zijn het bericht, dat overigens niet van belang ontbloot is, voorloopig als een gerucht te beschouwen. Al hebben Griekenland en Turkijë, beiden, te kennen gegeven, dat zij hunne zaken niet aan een Europeesch scheidsgericht willen toevertrou wen, toch heeft Europa den moed nog niet opgegeven. Men is nqg altijd druk bezig te sollen met het denkbeeld van een scheidsgericht en hoopt den Sultan door eene vereenigde poging der gezanten te Constantinopel alsnog voor het denk beeld te winnen. Griekenland gaat intusschen voort met zich te wapenen. De Kamer heeft de overeenkomst tot het sluiten eener nieuwe leening goedgekeurd en de regeering verklaarde ziéh in staat te gevoelen om alleen het besluit van Europa ton uitvoer te leggen. Het is boud gesproken! sobillig zijn, geen allee'. het jaar waarvoor heeft afgeworpen, zijner nieuw belastingheffer niet te rekenen; alleen met de verhooging welke de renten daardoor ondergaan. Een andere moeielijkheid betreft de woning. Wie geen huis bezit, moet natuurlijk een deel zijn inkomsten afzonderen voor huishuur, zonder dat hij dit bedrag van zyn belastbaar lukuiuv.1 mag aftrekken; immers, de gemeente lijke fiscus heeft niets te maken met de wijze waarop de inkomsten worden aangewend. Hee|t gevep, zal latpr moeten blijken, iemand, krachtens zijn betrekking, vrije woning, i De meuwjaars-receptiën hebben, 1 re. directeuren van middelbare scholen, sommige andere ambtenaren,) dan behoort, volgens denzelfden regel, de huur waarde aan het cijfer van het inkomen te wor den toegevoegd. Hetzelfde moet geschieden ten opzichte van hen die een.eigen huis bewonen; 1 w bet gebruik dat zij er van hebben is rente van moest men zich zonder hun kapitaal. Komt het evenwel voor, dat ie mands huis met een hypotheek is bezwaard of dat hij rente heeft te betalen van den koopprijs, dan moet, alweer volgens hetzelfde beginsel, die rente van het belastbaar inkomen worden afge trokken, zelfs al overtreft zij de getaxeerde huurwaarde van het perceel. Een derde bezwaar levert de betaling van an dere belastingenvan pensioensbijdragen van assurantie-premiën. Naar onze vaste overtui ging moeten ook deze gelden van "het belastbaar inkomen worden afgetrokken. Omtrent de eerste is het duidelijk genoeg, dat zij door den belas tingplichtige niet worden gebruikt: zij vermin deren zijn inkomen. Stortingen voor pensioenen, die vaak onvrijwillig worden gevorderd, geven kans op inkomsten op zekeren tijd en onder be- bepaalde voorwqardenis die tijd daar en zijn die voorwaarden aanwezig, dan eerst kunnen zij dienst doen als objecten van heffing. Hetzelfde kan gezegd worden van bijdragen voor levens verzekering: zij scheppen de mogelijkheid om op eenig tijdstip öf kapitaal öf lijfrente te ver werven en eerst dan zijn de renten van het ka pitaal of het te ontvangen jaarlijksch bedrag belastbaar. Alle bijdragen die gestort moeten worden om het behoud van de middelen van inkomen te waarborgen vallen buiten de grenzen van de belasting. Hebben we dus aangetoondwat wij onder „inkomen” meenen te moeten verstaan, in een volgend artikel zullen we trachten uiteen te zetten, aan welke eiseben de heffing moet voldoen om billijk te mogen heeten. met uitvoering van wetten en algemeene maat regelen van inwendig bestuur betreffende den Waterstaat. De vereeniging, waar zij nog be» staatvan Rijks- en Provincialen Waterstants- dienst, wordt opgehoven. De scheiding van districts- en rivierbeheer blijft gehandhaafd. De bevoegdheid des Konings om tot bescherming van Rijkswaterstaatswerken politievoorschriften uit te vaardigen vindt haar grond in deze wet, art. 19 der Grondwet. Bescherming dier werken door poiitie-voorschriften, welke het gebruik van bijzonder eigendom beperken, geschiedt alleen bij de wet. De bepalingen, voorkomende in wetten on algemeene verordeningen, betreffende het algemeen bestuur van den Waterstaat, blijven in stand tot baar vervanging of tot zij met deze wet in overeenstemming zijn gebracht. Bij Kon. Besluit is benoemd, met ingang van 18 Jan., tot burgemeester van Ben schop, Hoenkoop, Polsbroek en Willeskop, J. A. Van Buma, secr. dier gemeenten. Bij Kon. Besluit is benoemd tot notaris te Utrecht, N. G. Geelkerken, candidaat- notaris aldaar. Bij Kon. Besluit is aan den lsten luitenant T. H. A. Tromp, van do Ilde afdeeling vesting-artillerie, op het daartoe door hem ge daan verzoek, een eervol ontslag uit den mili tairen dienst verleend. Bij Kon. besluit van 7 December 1890 is aan P. J. Heijboer, wonende te Tien- hoven, voor den tijd van 3 jaren concessie ver leend tot heffing van veergeld voor het veer over de Lek tusschen Tienhoven en Jaarsveld. Volgens het tarief moet o. a. worden betaald Voor ieder persoon, geen arbeider zijnde, 4 cent. Voör ieder persoon, arbeider zijnde, waaronder worden verstaan zij, die om hunne dagelijksehe werkzaamheden te verrichten geregeld het veer moeten passeeren, 2 J- cent. Dubbel veer- of overzetgeld zal verschuldigd zijn: Van 1 April tot 1 October van ’s avonds tien uren tot één uur voor zonsopgang en van 1 October tot 1 April van ’s avonds negen uren tot één uur voor zonsopgang, zoomede bij boog rivierwater, wanneer de overweg onder staat en de lading of lossing moet geschieden aan den hoogen dijk of veerstoep. Bij ijsgang of wan neer de rivier toegevroren is zal het tarief da gelijks worden geregeld door den Burgemeester van Tienhoven. Bij de aanbesteding op 24 Dec. jl. ten stadhuize te Utrecht gehouden, zijn gegund aan: C. Kamp, te Linschoten, Utr. straatklin kers, perceel b, voor f 19,43 per 1000 stuks; M. J. Van Houweninge te Gouderak, IJssel- straatklinkers, voor f7,59 per 1000 stuks; Van Houweninge Comp. te Gorinchem, Waal- straatklinkers, voor f 16,73 per 1000 stuks; C. Kamp, voornoemd, Utr. klinkerdrielingen, voor f 11,38 per 1000 stuk*J. H. Boekenoogen te Jutphaas, Utr. metselsteenen, voor f 17,70 per 1000 stuks grijze klinkers, en voor f 14,25 per 1000 stuks ondergrauwe metselsteenen; P. Kek te Vreeswijk, voor Lekzand, voor f2836; W. De Gruijter te Lekkerkerk, touwwerk, voor f230,30; A. Brand te Boskoop, boomen voor de kweekenj voor f746 en boomen, enz. voor de begraafplaats voor f 196; J. Barneveld te Vreeswijk, onderhoud sluis Vreeswijk, voor f 1880; dezelfde, onderhoud straatweg naar Vreeswijk, voor f9910. Voor de Arr. Rechtbank te Rot terdam stond Dinsdag terecht N. K. werkman te Stolwijk, beklaagd van laster. Eisch f 25 boete of 5 dagen gevangenisstraf. Het „Vaderland” verneemt dat de veroordeelde De Jongb, toen hem kennis werd gegeven dat zijn advocaat cassatie voor hem had aangeteekend, verklaarde dat hij voor zich geen voorziening in hooger beroep verlangt, inaar dat hij, nu de aanteekening eenmaal was geschied, uit achting vóór zijn advocaat daarin zou berusten. Beroepen te Naarden, Ds. Pikaar te Harmelen. Bedankt voor Harlingen, door Ds. J. J. Van der Weijde te Balk. Bedankt voor het beroep naar Willemstad door Ds. W. Van Roggen te Bovcn- Hardinxveld. Bedankt voor Schiedam, door Ds. A. H. De Klerck te Weesp.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1881 | | pagina 1